Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 07:46
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Mededelingen
|
Welkom en dienstmededelingen
| Topic:
Bedankt allemaal - en even voorstellen!
Pagina's: [
1
]
2
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Bedankt allemaal - en even voorstellen! (gelezen 1706 keer)
Ferry
Schotland fan
«
Gepost op:
30 Mrt 2011, 14:59 »
Hallo allemaal!
Ik heb dit forum véél te laat ontdekt, maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen! Ik ga namelijk met mijn vrouw in Schotland wonen en kan alle tips en ideeën prima gebruiken. Ik heb dus al even mee zitten lezen, en vond het eens tijd worden om me even voor te stellen en - wie weet - om wat actiever mee te doen op het forum.
Voordat ik mijn situatie verder zal verklaren wil ik iedereen graag bedanken voor het delen van al die informatie hier. Van huisdieren tot autopapieren, het is er allemaal! Geweldig.
Ik ga samen met mijn vrouw naar Schotland, permanent. We werken allebei in een wereldwijde functie bij een IT bedrijf, dus we kunnen ons huidige werk gewoon meenemen, het maakt immers niet uit waarvandaan we dat doen. We moeten alleen ons contract over laten zetten naar de UK, en dat is inmiddels gebeurd, met als ingangsdatum 1 juni.
We hebben verschillende redenen voor de move: ik heb altijd al eens in het buitenland willen wonen, maar door allerlei omstandigheden is het er nooit van gekomen, echter sinds ik mijn huidige vrouw heb leren kennen gaat er letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open. Zij is Amerikaanse en heeft al in verschillende landen gewoond en woont nu zo'n 6 jaar in Nederland maar kan hier niet echt wennen. Toen ik haar leerde kennen woonde ze in Ierland, en als de economische crisis dat land niet zo hard had geraakt was dat waarschijnlijk het land van onze keuze geworden. Ik ben verschillende keren daar geweest en we hebben veel rondgereisd over het eiland. Schitterend land en leuke mensen, maar toen was ik nog nooit in Schotland geweest hè!
Anyway - vanwege de economische crisis viel Ierland dus af, want hoewel we op dit moment een baan hebben, is die ook niet voor altijd gegarandeerd, zeker niet bij een Amerikaanse multinational. Toen zijn we onze blik gaan verleggen naar Groot Brittannië. Eerst zijn we in Engeland en Wales geweest op verschillende plaatsen - sommige erg mooi, maar we hadden nooit het "YES DATISSHET-gevoel". We hadden Schotland al eens overwogen, maar het 'beroerde weer' en de noordelijke ligging weerhielden ons tot nu toe van een bezoekje. Vorig jaar toch de stoute schoentjes maar aangetrokken en we hebben er geen seconde spijt van gehad. We waren eigenlijk gelijk 'om'. We zijn in het westen geweest, in de omgeving van Fort William, maar ook in Perthshire en hebben daarvandaan veel rondgereisd om zoveel mogelijk van het land te zien.
Tja, en toen gingen de dingen opeens heel hard. We zijn nog op zoek naar een huurwoning, bij voorkeur ergens in Perthshire of Stirlingshire. Op termijn willen we een huis kopen, maar we willen eerst huren om te zien welk gebied het best bevalt. Ik kijk voornamelijk op S1rental.com, die hebben een vrij uitgebreid aanbod. Mocht er iemand nog tips hebben dan houd ik me van harte aanbevolen uiteraard! We werken allebei vanuit huis, dus een goede broadband verbinding is een absolute must. (en van de checks die ik op broadband.co.uk heb gedaan zie ik dat een beetje snelle internetverbinding niet zo vanzelfsprekend is - misschien kunnen de mensen die in Schotland wonen dat bevestigen/ontkennen?) Verder nemen we een hondje mee, dus dat maakt het vinden van een geschikte huurwoning wat lastiger. Maar goed, we komen er wel hoor, en we hebben er heel veel zin in!
Kortom, ik ben blij dat ik dit forum ontdekt heb, en zal jullie ongetwijfeld nog wel bestoken met allerlei vragen, hoewel er al zoveel informatie te vinden is. En hopelijk kan ik straks ook nog mensen helpen die vragen hebben!
Groetjes,
Ferry
psychogoogje
Schotland fan
Re:Bedankt allemaal - en even voorstellen!
«
Antwoord #1 Gepost op:
30 Mrt 2011, 15:45 »
Hoi Ferry!
Welkom op het forum en veel succes met alle plannen!
Het is inderdaad handig om de internet snelheden in de gaten te houden, maar ook de kosten om het aan te laten sluiten. Wij wonen in Glasgow en zouden 100 pond kwijt zijn om de internet verbinding in ons appartement weer te activeren. Aangezien we dit appartement snel weer willen verlaten vinden we dat niet de moeite (en dus maak ik gebruik van de bibliotheek en mijn vriend van het internet op de uni).
Als jullie ook eerst willen gaan home-hoppen is dat misschien iets om in de gaten te houden
Groetjes
Janna
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
30 Mrt 2011, 17:27 »
Dank je Psychogoogje!
£ 100,- is fors voor een internetaansluiting zeg! Maar goed, we zijn wel van plan om eerst ergens te huren voor minstens een half jaar, en aangezien we allebei van huis werken hebben we die verbinding gewoon nodig. Ik kan ook naar ons kantoor bij Glasgow rijden iedere dag, maar dat is niet ideaal omdat ik:
A) ons hondje niet de hele dag alleen thuis wil laten zitten, en
B) ik ook vaak op rare tijdstippen moet werken: 's morgens heel vroeg als ik vergaderingen met Aziatische landen heb, of in de avond met onze Amerikaanse vrienden, en dan heb je niet altijd toegang tot kantoor.
Dus bedankt voor de tip, maar ik vrees dat we toch met die £ 100,- over de brug moeten komen. Maar goed, als het dan maar een snelle verbinding is, dan moet het maar!
skye
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
30 Mrt 2011, 18:56 »
welkom op het forum Ferry. Handig dat je je werk mee kan nemen naar Schotland, dat scheelt al een stuk.
Succes met alles.
Toeter
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
30 Mrt 2011, 19:12 »
Ha Ferry,
Welkom op het forum. Veel plezier met de voorbereidingen van de grote stap.
Toeter
http://www.dovekater.blogspot.com
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
30 Mrt 2011, 21:22 »
Dank Skye en Toeter!
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
30 Mrt 2011, 22:23 »
Welkom, en succes met alle plannen ! Je hebt twee mooie regio's op het oog.
Zo mogelijk zou ik alleen woonruimte overwegen dat al een telefoonaansluiting heeft cq iets dat je 'alleen maar' hoeft te activeren (ipv aan moet laten leggen). Je zult ontdekken dat woonruimte op de particuliere markt veelal een minimum-huurtermijn van 6 maanden heeft trouwens. Alhoewel ik zelf m'n eerste 3 woonruimtes 'zo' heb kunnen betrekken, zou ik je aanraden referenties mee te nemen (had ik voor de 4e wel nodig): dat je netjes met de woning bent omgegaan en altijd de huur op tijd hebt betaald en zo. Weet niet hoe dat werkt als je nu een eigen woning hebt.
Qua internet zou ik voor BT gaan. Het product is prima: heeft er bij mij nog nooit uitgelegen. Hun klantenservice daarentegen is ronduit bedroevend, en ik zou de aanvraag voor een aansluiting dan ook zo mogelijk allemaal online doen (itt telefonisch).
Voor woningen in Perthshire zou je nog kunnen kijken op
http://www.pspc.co.uk
. Succes !
Live and let live
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
31 Mrt 2011, 08:31 »
Goede tips Roald, dankjewel! Die link voor woningen had ik nog niet gevonden, top!
Dat van die referenties hadden wij ons ook al afgevraagd - hoe laat je referenties zien als je op dit moment een koopwoning hebt?
Goed om te weten van BT - we voegen een telefoonaansluiting toe aan de lijst van dingen om op te letten bij een woning.
ellen mac haggis
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
31 Mrt 2011, 10:17 »
Welkom Ferry!
Ook ik zit midden in mijn voorbereidingen voor 'the great plunge' maar gelukkig is me al veel bekend omdat ik eerder 3 jaar in Schotland gewoond heb.
Als je geen referentie van een eerdere verhuurder kan krijgen, kan ook een 'character reference' handig zijn: een referentie geschreven door iemand die jou persoonlijk of zakelijk goed kent en op papier kan aangeven dat je bijv. betrouwbaar bent. Ik start eind van de maand met mijn nieuwe baan in SL en had 4 (!) referenties nodig en een 'verklaring omtrent het gedrag' van het ministerie van justitie...maw, referenties kunnen van groot belang zijn hier.
En ik hoor dat je een hondje meeneemt! Wat leuk. Zoals je aan mijn profielfoto kan zien, ben ik ook dol op natte neuzen
Ik denk/hoop dat je dit al zal weten, maar het traject om een huisdier naar GB mee te nemen duurt in totaal zeker 6 maanden. Althans dat was 6 jaar geleden nog het geval toen ik voor het eerst kwam. Ik wist dit niet en heb een nieuw huisje moeten vinden voor mijn kat destijds. Als ze eenmaal rabies getest en goed ingeënt zijn kan je redelijk gemakkelijk op en neer reizen.
Ik ben erg benieuwd op wat voor een mooi plekje jullie neer zullen strijken.
Groet! Ellen
“There is no such uncertainty as a sure thing”
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
31 Mrt 2011, 10:48 »
Thanks Ellen!
Ons hondje is helemaal klaar voor de reis, alleen de verplichte ontworming nog voor vertrek, maar rabies is getest en de inentingen zijn netjes bijgehouden en bijgeschreven in het paspoort.
Wat een gedoe van die 4(!) referenties. Zijn ze bij huiseigenaren ook zo veeleisend? We nemen ons werk 'gewoon' mee, dus daar hebben we ze niet voor nodig.
ellen mac haggis
Schotland fan
«
Antwoord #10 Gepost op:
31 Mrt 2011, 11:10 »
Dat weet ik niet precies, het is niet standaard maar komt meer voor dat in NL. Wij hebben tot 2 keer toe een woning verhuurd en één keer een draak van een huurster gehad waarna we ons ook voor hebben genomen altijd naar een (character) referentie te vragen. Zij was een advocate met een net voorkomen maar dat zegt dus niet zo veel... Maar 4 referenties zal niet zo snel gebeuren
En fijn dat je hondje klaar is voor de reis! Wat zal die het fijn hebben in het heerlijke Schotse landschap
We geven onze viervoeter altijd een homeopathisch pilletje voor de reis op de boot en de laatste keer hebben we hem zelfs in de mand in de achterbak van de auto gelaten. Dan mag je met een medewerker van de boot om de zoveel uur even naar hem toe. Het kennel vind ik een beetje een trieste bedoeling. Een hokje gestreste honden bij elkaar...
“There is no such uncertainty as a sure thing”
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
31 Mrt 2011, 14:04 »
Hallo Ferry,
Leuke plannen, spannend !
Ook ik woon met veel plezier in Schotland. Ik heb 50 (callcenter) collega's die van huis werken en sommigen wonen in de "middle of nowhere". Dat heeft in het begin heel wat problemen gegeven omdat sommigen verbindingen zo langzaam zijn dat er haast niet mee te werken was
. Enkelen zijn ( op kosten van de baas) overgestapt naar een andere provider
Ik zou bij de huidige bewoners en/of buren vragen wat zij hebben en zo een beslissing nemen. Wij hebben trouwens zonder problemen Virgin Media, maar wonen wel in de bewoonde wereld
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
«
Antwoord #12 Gepost op:
31 Mrt 2011, 14:10 »
Welkom op het forum Ferry!
Wat leuk dat er de laatste tijd veel leden in Schotland gaan wonen!
Dat komt wel goed met die reünie daar!
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #13 Gepost op:
31 Mrt 2011, 16:07 »
@ Andrea - Bedankt voor de tips en het warme welkom natuurlijk
Ja, die internetsnelheid is een van onze grootste zorgen. Da's dan weer een van de dingen waar je het in NL makkelijker mee hebt! :-)
@ McLark(enshoeve) - Dank voor het welkom! Geef me even de tijd om te settelen, en dan ben ik van de partij!
psychogoogje
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
31 Mrt 2011, 16:45 »
Heb net een topicje gemaakt over een mogelijke meeting in Glasgow of omgeving.
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
trom
Schotland fan
«
Antwoord #15 Gepost op:
31 Mrt 2011, 17:00 »
Dag Ferry, welkom op het forum.
I wish you ferry much luck in beautiful Scotland and ferry quick internet.
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #16 Gepost op:
31 Mrt 2011, 17:22 »
Dank Trom!
Name jokes, great! Exactly the reason I'm taking the tunnel to the UK instead of the FERRY!!
But I wish myself a Ferry quick internet connection as well
trom
Schotland fan
«
Antwoord #17 Gepost op:
31 Mrt 2011, 17:50 »
Citaat van: Ferry op 31 Mrt 2011, 17:22
instead of the FERRY!!
Die vond ik nu net te fer gaan.
Maar nogmaals veel geluk. Ben best wel een beetje jaloers. Maar is ingewikkeld ivm onze beroepen en eigenlijk ben ik misschien ook wel een beetje te schijterig.
Good luck
McHenk
Schotland fan
Anno 2000
«
Antwoord #18 Gepost op:
01 Apr 2011, 10:24 »
Hey Ferry,
Ik dacht maar even te reageren m.b.t. telefoon/broadbandverbindingen enzo.
Afhankelijk van waar je gaat wonen heb je duidelijk meer of minder keus. Wij hebben telefoon, Internet en TV via Virgin Media en hebben nooit problemen (in Edinburgh - snelle Internetverbinding via 'fiber optic network'). Virgin heeft alleen lang niet overal in Schotland glasvezelkabels liggen en dus maken ze gebruik van de normale telefoonkabels in andere gebieden, net zoals British Telecom (BT) en een heel stel andere aanbieders. Hoe snel die verbinding is hangt vaak af van hoever je bij de telefooncentrale vandaan zit en veel mensen hebben een veel langzamere verbinding dan vaak beloofd wordt ("
Internet speed up to 24MB!
" adverteren ze dan mee - let op: 'up to' betekend dus dat dat het
maximum
is en is vaak geen garantie!).
Op sites zoals
www.broadband.co.uk
kan je de verschillende aanbieders vergelijken.
Succes ermee!
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #19 Gepost op:
01 Apr 2011, 10:38 »
@ Trom: Dat schijterige herken ik wel hoor - vooral nu het daadwerkelijk gaat gebeuren vraag ik me geregeld af waar ik aan begonnen ben! Maar goed, blijven focussen op het positieve: de vriendelijke Schotten, de prachtige natuur, mijn vrouw die daar gelukkiger zal zijn... Door de moeilijke dingen moet ik nou even heen bijten: al het 'gedoe' rond de move, alle administratie en al het geregel, en natuurlijk het idee afscheid te moeten nemen van vrienden en familie. Ook al is Schotland niet het eind v/d wereld, maar dingen zullen toch veranderen - dat hou je niet tegen.
Alle gevoelens op een rijtje zettend: ik heb er nog steeds veel zin in en ben er ook van overtuigd dat het gaat lukken!
@ McHenk: Bedankt voor de info! Op Broadband.co.uk kan je inderdaad zien wat de te verwachten internetsnelheid zal zijn - ze geven ook aan hoe ver je van het exchange punt zit, dus dat is nuttige info. Glasvezel is inderdaad de beste optie, maar dat ligt nog niet overal, zeker niet in Perthshire. Ik zou volgende week naar Schotland gaan op huizenjacht, maar werk kwam ertussen! (Gaat een hoop tijd in zitten, dat gewerk!)
Dirk
Schotland fan
«
Antwoord #20 Gepost op:
01 Apr 2011, 23:16 »
Om te checken wat er voor internet opties in je regio zijn kan je ook deze pagina gebruiken.
http://www.samknows.com/broadband/broadband_availability
Ik heb helaas alleen BT hier. Slechtste optie die er is
Elke provider die reclame maakt voor zichzelf op tv moet je niet nemen.
Sinie
Schotland fan
«
Antwoord #21 Gepost op:
02 Apr 2011, 13:14 »
Hallo Ferry,
Welcome op de Scotlandforum en natuurlijk in Bonnie Scotland.
Wens je heel veel succes met alles.
En net wat Andrea ook schreef ook ik heb Virgean Media en het werkt probleemloos maar ook ik zit in de bewoonde wereld. Maar je zal vast wel iets vinden wat goed zal werken.
Hopelijk dat het ook gaat lukken met de huivesting, maar dat zal vast wel goed komen.
In iedergeval heel veel succes met de oversteek
groetjes Sinie
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #22 Gepost op:
02 Apr 2011, 20:27 »
Bedankt Sinie en Dirk!
@ Dirk - Bedoel je dat BT geen goede keus is in het algemeen? (Slechte ervaringen?)
Ik vraag het omdat ik voor telefonie zowieso aangewezen ben op BT omdat ik voor zakelijke telefoontjes een bepaald prefix-nummer moet bellen, en dat is alleen ondersteund door BT. Dan kan ik voor internet een ander kiezen natuurlijk, maar een alles-in-1 pakket is vaak weer voordeliger.
McHenk
Schotland fan
Anno 2000
«
Antwoord #23 Gepost op:
05 Apr 2011, 10:17 »
Citaat van: Ferry op 01 Apr 2011, 10:38
Gaat een hoop tijd in zitten, dat gewerk!
Ik doe het persoonlijk liefst zo min mogelijk
!
Helaas is dat nog steeds zo'n 37 uur per week
Ferry
Schotland fan
«
Antwoord #24 Gepost op:
06 Apr 2011, 19:58 »
Citaat van: McHenk op 05 Apr 2011, 10:17
Ik doe het persoonlijk liefst zo min mogelijk
!
Helaas is dat nog steeds zo'n 37 uur per week
Het is alsnog gelukt, dus we gaan zaterdag op weg naar Schotland!
Ben nu alle websites, S1rental.com en Zoopla enzo aan het afstruinen op zoek naar geschikte huurwoningen die we dan kunnen gaan bezichtigen.
Ik zag in m'n nieuwe contract van de werkgever dat ik ook 37,5 uur per week ga werken!! Haha, 40 uur was al niet genoeg, dus ik zal niet minder gaan werken, maar het is wel grappig. Ook de bank holidays zijn wel prettig!
Pagina's: [
1
]
2
Schotland forum
|
Mededelingen
|
Welkom en dienstmededelingen
| Topic:
« vorige