Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 07:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: eerste maal naar Schotland !!
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: eerste maal naar Schotland !!  (gelezen 3136 keer)
Ria
Schotland fan

« Gepost op: 14 Mrt 2011, 09:12 »

In juni willen we voor de 1ste maal naar Schotland gaan. We nemen de boot en hebben onze eigen auto bij. Omdat het land zo groot is willen we het opsplitsen en in verschillende keren bezoeken (omdat we maar een periode van ong 8 dagen hebben)

Ik dacht te beginnen met enkele dagen Edinburgh, maar dan Huh
Als ik de forums lees heb ik het gevoel dat je toch niet zoveel km per dag kan maken.
Welke streek raden jullie me aan om mee te beginnen vanuit Edinburgh?
Onze interesse gaat naar gezellige plekjes, mooie routes, typische zaken , omdat we een mooie wiskyverzameling hebben ook af en toe een distillerij (maar niet enkel).

Ik zou het prettig vinden als de ervaren reizigers me op weg kunnen helpen Wink)
trom
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Mrt 2011, 09:41 »

Ik zou richting Trossachs gaan. Niet ver van Edinburgh. leuke plaatsjes als Callander, Stirling, Aberfoyle. Mooie omgeving met Dukes Pass, Loch Catherine. Loch Lomond in de buurt. Van de Trossachs wordt wel gezegd dat het Schotland in het klein is.

Andere mogelijkheid is richting Pitlochry. Ook niet al te ver. Mooie natuur o.a. Queens View. Pitlochry is ook een leuk plaatsje.
Ria
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Mrt 2011, 10:11 »

Bedankt,

Ik ga deze avond die streek een opzoeken. Fijn om zovlug een reactie te krijgen;)
Marieke
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Mrt 2011, 13:49 »

Dat is ook meteen waar ik aan dacht! Ben er 4 jaar geleden geweest en afgelopen februari weer een dagtocht doorheen gemaakt, erg mooi!
Sinie
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Mrt 2011, 14:52 »

Hallo Ria,

Het is inderdaad en prachtige omgeving de trossachs, zelf kom ik regelmatig in die omgeving en het verveeld nooit.
Als vrienden of familie overkomen gaan we altijd met hun naar deze omgeving en iedereen geniet volop, dus wel een aanrader, heel veel plezier hier in Scotland. bagpiper
Hier een foto van Loch Catherine.
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 14 Mrt 2011, 18:36 »

Prachtig gebied! Als je een beetje sportief bent, kan je een rondje fietsen langs Loch Katrine. Hebben wij ook gedaan. Evt. halverwege aan boord stappen met je fiets is ook mogelijk.

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Mrt 2011, 19:43 »

Of........ halverwege van boord stappen en de rest lopen (22km) kan ook  icon_thumleft
michelscot
Schotland fan

Mijn Schotland

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Mrt 2011, 08:12 »

Hallo Ria   wave

Een bezoek aan Roslin chapel ten zuiden van Edinburgh is zeker de moeite om te bezoeken
Voor bezoeken aan Whisky-destellerijen moet naar het noorden van Schotland http://www.michelscot.be/Variteit/Whisky.html

groetjes michelscot  bagpiper

Ria
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Mrt 2011, 09:17 »

Ik ben de trip aan het uitstippelen met de plekjes die jullie me allemaal aanraden. Fijn is dat, want ik was al suf gelezen en wist niet meer waar ik moest kijken. Zoveel aanbod, zoveel mooie plekjes. Als je er nog nooit was is het zo moeilijk om in te schatten en alles gaat toch niet in één keer. We moeten een reden hebben om terug te gaan he!!
Is er iemand al in een distilerij geweest in "die" omgeving? Ik kan me voorstellen dat de ene al mooier is om te bezoeken dan de andere.
Fijne dag allemaal wave
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #9 Gepost op: 15 Mrt 2011, 11:01 »

Hai Ria,

Dalwhinnie distillery ligt niet al te ver van de route die je wilt nemen.
Het is in de buurt van Pitlochry en je kunt hem al zien als je op de A9 naar het noorden rijdt.
Een kleine distillery, maar een heerlijke zachte single malt whisky.
Veel plezier  Whisky
lesja
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 15 Mrt 2011, 11:29 »

Hallo Ria   wave

Een bezoek aan Roslin chapel ten zuiden van Edinburgh is zeker de moeite om te bezoeken
Voor bezoeken aan Whisky-destellerijen moet naar het noorden van Schotland http://www.michelscot.be/Variteit/Whisky.html

groetjes michelscot  bagpiper

leuk ben eens even wezen kijken op je website. dat is dus de streek waar onze vrienden wonen, Aberlour. juli gaan we er weer naar toe, 1 week en dan 1 week ergens bij  Crianlarich.
Ria
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 15 Mrt 2011, 11:35 »

Fijn Erwin,

Dan gaan gaan we zeker eens kijken bij Dalwhinnie. Het drankje ken ik, hij staat in de kast !!
Pascal & Tanja
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 15 Mrt 2011, 15:30 »

Je kunt vanuit edinburgh ook doorsteken richting campeltown (springbank), mooi en in invangarry whisky kopen, en via glasgow richting edinburgh(waar je dus ook royal mile whisky kan bezoeken) of je gaat richting noord (oban) en dan kun je verder door naar het noorden of je gaat dan richting pitlochry met dalwinny,blair athol en edradour  :drinkyals distilleryen om te bezoeken. zie www.maltmadness. daar vindt je een kaart van schotland met alle distillerijen en kun je een goed beeld krijgen welke in de buurt van je route ligt.
Bij calander kennen we ook een goed b&b adres, geef maar pb voor meer info. mooie omgeving daar om je te vermaken alsmede mooie natuur, je zit in de buurt van loch lomond. Aye

Pascal en tanja,
(we zijn al 2x met de auto rond gegaan door schotland in juni/juli, alleen maar goede ervaringen)
ladybird
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 16 Mrt 2011, 20:35 »

Hallo ria,

ook wij gaan dit jaar voor de eerste keer naar scotland. (mijn vriend en ik)
Vind het best moeilijk om op een rijtje te krijgen waar we precies heen willen en het regelen van overtocht en overnachtingen. Maar heb al wel het een en ander in mijn hoofd.
Waarschijnlijk word het voor ons: edinburgh, pitlochery, drumnadrochit(loch ness), fort william, oban en dan nog een plaatsje wat richtiger naar de terugvaart toe.
Misschien bij loch lomond ofzo.
Wij zijn van plan om in september te gaan. En gaan ook maar 8 á 10 dagen.
Heb als tips al wel mee gekregen dat je de koplampen af moet plakken en krijg ook aanradingen om een visa aan te schaffen. (of zijn meningen hierover verdeeld dat je ook goed met europas en kontant terrecht kunt?)

Zijn jullie er inmiddels al uit waar jullie heen willen?
Groeten en suc6, cindy
trom
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 16 Mrt 2011, 20:39 »

mbt een creditcard

Als je in Nederland al je zaken met je gewone bankpas regelt, zou ik voor Schotland geen aparte kaart aanschaffen.
Als je het ook prettig vind om in Nederland met een creditcard te gaan betalen, kun je het m.i. wel overwegen.

Flappentappen zijn in Schotland overal te vinden.
McHenk
Schotland fan

Anno 2000

« Antwoord #15 Gepost op: 17 Mrt 2011, 21:17 »

Goeie suggesties hierboven hoor, zoals die van Trom. Het kan eigenlijk niet mis gaan; zodra je lekker buiten de steden zit is alleen rondrijden door het 'platteland' (? icon_scratch!) al heerlijk!
Pascal & Tanja
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 18 Mrt 2011, 14:11 »

Hoi hoi,

Wij hebben de creditcard altijd bij, onder de noemer je weet maar nooit.onverziene omstandigheden zoals ziekenhuisopname, afbreken vakantie, terugvlucht of vaart, schade (auto) voorschieten van kosten ten opzichte van je verzekeraar bij allerlei omstandigheden die je niet heb voorzien. En anders koop je toch gewoon een vat whisky........... icon_sunny
pascal
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 20 Mrt 2011, 16:20 »

Heb als tips al wel mee gekregen dat je de koplampen af moet plakken

Hoef je in september echt niet te doen, of je moet echt lange einden in het donker op 2 baans wegen gaan rijden.
Ik moet zeggen dat wij het in NL ook niet meer doen.....................
Anitaatje
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 20 Mrt 2011, 22:07 »

Heb als tips al wel mee gekregen dat je de koplampen af moet plakken

Hoef je in september echt niet te doen, of je moet echt lange einden in het donker op 2 baans wegen gaan rijden.

Wij doen het wel standaard, dan hoeven we ons ook niet druk te maken over het tijdstip waarop we weer terug "moeten" zijn of waar we langs gaan rijden.
We bellen dan even de garage en laten hen even plakken. Dit omdat we niet een standaard model auto hebben en de standaard stickers niet passen. De heren van de garage doen het met plezier en in 5 minuten is het klaar en kunnen we op pad.

Maar we zien ook wel veel mensen, die het niet doen, dus ik zou me er niet al te druk over maken. Het hangt ook wel af van het tijdstip waarop je wilt gaan rijden natuurlijk.  Wink
Ingrid70
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 24 Mrt 2011, 08:23 »

Vanaf Aberfoyle zijn wij destijds naar distelleerdij GlenTurret gereden.
Niet zo groot, maar wel in prachtige omgeving.

Mooie kastelen in de buurt die je kunt gaan bezoeken:
Doune Castle (waar film Ivanhoe is opgenomen) en Castle Campell in Dollar.
Erg mooie wandelomgeving ook rondom dat kasteel.

En verder kan ook ik de Trossachs van harte aanraden.
Wij verbleven in Aberfoyle op een camping en (auto)dagtochtjes naar Glen Coe, Oban (ook van de Wiskey) en Loch Ness waren prima te doen vanaf daar.
Ardblair
Schotland fan

Highland Hospitality at its very best!

« Antwoord #20 Gepost op: 24 Mrt 2011, 10:29 »

Beste Ria,

Mocht je op een van je bezoeken aan Schotland in Fort William terecht komen, wij hebben daar een Bed & Breakfast. Neem eens een kijkje op onze website en wie weet tot ziens:
http://www.ardblair.nl

Conny & Rene bagpiper
Ria
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 27 Mrt 2011, 00:43 »

Heyla allemaal!!

Onze 1ste rondrit in Schotland krijgt al wat vorm;

Op weg van New Castle naar Edinburgh wou ik stoppen om de Roslin Chapel te bezoeken. Dan bezoeken we 2 of 3 dagen Edinburgh.

Vandaar reizen we naar Perth, Dunkeld en zo naar naar Pitlochry (vistrap, Blair Castle, Heather Gem fabriek, Edradour, Dalwinny en eventueel Blair Athol whisky's).
Verder bezoek aan Aberfeldy, Callander en Stirling en terug naar Edinburgh.

We zijn maar 8 dagen in Schotland, dus we moeten ergens een eerste keuze maken, he!

Wat denken jullie? Een goede keuze gemaakt of zal ik nog wat aanpassingen doen?

De michelingids verwittigd dat de route van Pitlochry, via Aberfeldy tot Callander veel gevaarlijke bochten heeft en gevaarlijke dalingen.
Is dat echt gevaarlijk en zoek ik en betere route of is de route mits rustig rijden niet echt een probleem.

Graag nog een reactie van jullie  icon_sunny
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 27 Mrt 2011, 09:34 »

De michelingids verwittigd dat de route van Pitlochry, via Aberfeldy tot Callander veel gevaarlijke bochten heeft en gevaarlijke dalingen.
Is dat echt gevaarlijk en zoek ik en betere route of is de route mits rustig rijden niet echt een probleem.

Nou die Michelin mannetjes zijn niets gewend  laughing7, dit is een erg mooie route die we zeker 1 x per maand rijden ( we wandelen veel in die omgeving) niets gevaarlijks aan enne......... hard rijden moet je zeker niet, anders zie je al dit moois niet !!!
Dunkeld is een leuk klein dorpje, zeker even stoppen, ook van Killin licg op je route, ook leuk bij de Falls. Och ja alles is mooi !!
Man roept, we vertrekken om weer een dagje wandelen van al dit moois te gaan genieten ( zal jullie allemaal even lekker jaloers maken )

Groetjes !
Ria
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 27 Mrt 2011, 17:36 »

Bedankt Andrea,

Dan ben ik een beetje gerust. We zijn wel ervaren reizigers maar een streek waar je nog nooit was kan je altijd verrassen he !!

Groetjes aan allemaal  icon_sunny
EllenC
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 17 Apr 2011, 11:19 »

leuke streek heb je uitgekozen , je zult er zeker een stuk Schotland proeven.
 Ach die wegen zijn niet hoe we ze in Nederland gewend zijn maar dat maakt het juist aantrekkelijk , ja hier en daar wordt de weg opeens wat smaller maar dat staat dan wel aangegeven en daar pas je je snelheid op aan.

Vergeet je EHIC niet ( of hoe die in Nederland mag heten ) Europese zorgverzekeringskaart  , aan te vragen bij je ziekenfonds.
Sommige artsen hier vragen er om , anderen niet  .
veel plezier als het zover is.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: eerste maal naar Schotland !!
Ga naar: