Auteur Topic: ik mis....frikandellen  (gelezen 71371 keer)

Offline Jurriaan

• Schotland fan
Re:ik mis....frikandellen
« Reactie #25 Gepost op: 18 feb 2011, 21:28 »
Hmm toevallig heb ik op een blauwe maandag toen ik studeerde bij de Mora in Maastricht gewerkt.

Frikandelen zijn eigenlijk precies zoals het recept wat trom heeft gegeven . Paardenvlees wat voornamelijk uit Zuid amerika komt.  Kip wat overblijft nadat alle filletjes er uit gesneden zijn  :laughing7:. Geen oogen en dat soort dingen. Mag niet frikandelen zijn geen orgaan vlees producten en dat word gescheckt door de keuring dienst van waaren.

Dat frikandelen gemaakt worden van hersenen en longen etc. Is een broodje Aap verhaal.

Goed als je een frikandel hebt dan heb je er geen biefstuk in zitten maar het is wel normaal vlees.

Esther

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 18 feb 2011, 21:44 »
Hmm toevallig heb ik op een blauwe maandag toen ik studeerde bij de Mora in Maastricht gewerkt.

Frikandelen zijn eigenlijk precies zoals het recept wat trom heeft gegeven . Paardenvlees wat voornamelijk uit Zuid amerika komt.  Kip wat overblijft nadat alle filletjes er uit gesneden zijn  :laughing7:. Geen oogen en dat soort dingen. Mag niet frikandelen zijn geen orgaan vlees producten en dat word gescheckt door de keuring dienst van waaren.

Dat frikandelen gemaakt worden van hersenen en longen etc. Is een broodje Aap verhaal.

Goed als je een frikandel hebt dan heb je er geen biefstuk in zitten maar het is wel normaal vlees.

Dank je wel! Kreeg er al bijna nachtmerries van!

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #27 Gepost op: 19 feb 2011, 13:37 »
Hee Esther,

Er is eigenlijk best veel keuze aan vlees hoor, bij Asda koop ik meestal heerlijke schouderkarbonade soms met bot maar vaak hebben ze zonder bot en echt heerlijk hoor, gehakt en speklappen, stew waar ik lekker casserole van maak of ik maak lekker goulash ervan, ook het rundvlees  (lekker ff laten sudderen ruikt altijd zo heerlijk) is heerlijk. We hebben hier ook nog een plaatselijke slager waar ik af en toe mijn vlees koop.
Maar ik begrijp het helemaal als je pas hier woont en alles nog niet weet te vinden en het wel even zoeken is waar je het lekkerste vlees etc. kan kopen.
Mocht je deze kant een keer toevallig opkomen laat het me weten dan ga ik met je mee om te winkelen voor vlees etc. en drinken we lekker koffie bij mij.
Kijk maar of je dat iets lijkt.
Fijn weekend nog, groetjes Sinie :bagpipe

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #28 Gepost op: 19 feb 2011, 18:00 »
Wat een leuk draadje wordt dit   :klap, de titel alleen al. Het doet me denken aan het boek "Ik mis alleen de HEMA" ,verhalen van ge-emigreerde Nederlanders. En hier vooral lekker zeuren over wat je mist, want dat snapt geen Schot   :laughing7: :laughing7:

Esther, net bij TESCO( Milngavie) geweest en "Pork stir fry" gekocht, dus je raadt al wat we eten  :tongue3:

Er wonen echt veel NLers in Schotland, ik ken er een groot aantal, maar toen we Worldcup finale in een pub gingen kijken, zag ik weer tientallen anderen, die avond herkenbaar aan hun oranje outfit. Helaas waren er in dezelfde pub ook veel Spanjaarden :crybaby2:

En ik zit in de organisatie van de Sint intocht hier, vorig jaar 250 mensen !! En dat zijn dan mensen met kleine kinderen, die soms wel van ver kwamen, 2-3 uur rijden ( enkele reis).

Sinie, heb je nog naar de hagel gekeken ? Ik heb wel de curry ( raegae enz) gezien bij Tesco, maar dat mis ik niet echt.

Fijn weekend nog, ook regen/ natte sneeuw bij jullie ?

Offline MJ

• Schotland fan
« Reactie #29 Gepost op: 19 feb 2011, 18:10 »
Nou, de HEMA mis ik ook, daar woonde we vroeger naast. Maar eigenlijk mis nog het meest Nederlands brood. Hagelslag, ontbijtkoek en stroopwafels halen we voor de kinderen ik huis, maar kroketten lusten ze niet. Rare jongens, die kinderen van mij.

En nu ik uit Schotland weg ben mis ik weer heel veel Britse dingen. :sad1:

... maar toen we Worldcup finale in een pub gingen kijken, zag ik weer tientallen anderen, die avond herkenbaar aan hun oranje outfit. Helaas waren er in dezelfde pub ook veel Spanjaarden :crybaby2:
Ik heb de WK-finale in een Madrileense pub gekeken. Daar waren pas veel Spanjaarden  :drunken_smilie:

Offline goud

• Schotland fan
  • www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
« Reactie #30 Gepost op: 19 feb 2011, 18:41 »
Ik gebruik locale varianten voor bepaalde dingen.

Frikandel = Haggis
curry =  Reggae Reggae bbq sauce
Shoarma vlees vervang ik door gehakt, lam of varkens
Hagelslag moet helaas uit nederland koomen maar daar was ik niet zo een grote fan van  :bonk

Ik moet eerlijk zeggen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde maar verassend genoeg lijken ze wel op elkaar.

Kijk bij de supermarkt eens bij de taartversierselen. Daar haalden wij chocolade korrels, iets kleiner en dunner dan de "echte" hagelslag, maar lekker op brood.
Margolia

Offline Marieke

• Schotland fan
« Reactie #31 Gepost op: 19 feb 2011, 22:42 »
Ik mis als ik in Schotland of Ierland ben altijd lekkere chips! Van paprika hebben ze hier nog nooit gehoord geloof ik en salt en vinegar vindt ik helemaal niks :nooo...nu we hier in Glasgow zijn hebben we n koker pringles gevonden maar echt lekker vind ik dat ook niet...maar goed ik ben hier maar kort, kan me voorstellen dat je die dingen pas echt gaat missen als je hier woont! Staat gelukkig genoeg tegenover neem ik aan...

Esther

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 20 feb 2011, 20:39 »
Wat een leuk draadje wordt dit   :klap, de titel alleen al. Het doet me denken aan het boek "Ik mis alleen de HEMA" ,verhalen van ge-emigreerde Nederlanders. En hier vooral lekker zeuren over wat je mist, want dat snapt geen Schot   :laughing7: :laughing7:

Esther, net bij TESCO( Milngavie) geweest en "Pork stir fry" gekocht, dus je raadt al wat we eten  :tongue3:

Er wonen echt veel NLers in Schotland, ik ken er een groot aantal, maar toen we Worldcup finale in een pub gingen kijken, zag ik weer tientallen anderen, die avond herkenbaar aan hun oranje outfit. Helaas waren er in dezelfde pub ook veel Spanjaarden :crybaby2:

En ik zit in de organisatie van de Sint intocht hier, vorig jaar 250 mensen !! En dat zijn dan mensen met kleine kinderen, die soms wel van ver kwamen, 2-3 uur rijden ( enkele reis).

Sinie, heb je nog naar de hagel gekeken ? Ik heb wel de curry ( raegae enz) gezien bij Tesco, maar dat mis ik niet echt.

Fijn weekend nog, ook regen/ natte sneeuw bij jullie ?

Hoi Andrea,

alles goed? Is pork stir fry hetzelfde als een speklapje? Ik kwam hier eind november wonen, had ook kruidnoten mee genomen (hahaha) en de buurvrouw is er helemaal gek op! Toch grappig! Maar ik heb geen kinderen dus sinterklaas wordt verder niets aan gedaan (behalve dan alle lekkere dingen eten....)

Gr.Esther

Esther

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 20 feb 2011, 20:40 »
Ik mis als ik in Schotland of Ierland ben altijd lekkere chips! Van paprika hebben ze hier nog nooit gehoord geloof ik en salt en vinegar vindt ik helemaal niks :nooo...nu we hier in Glasgow zijn hebben we n koker pringles gevonden maar echt lekker vind ik dat ook niet...maar goed ik ben hier maar kort, kan me voorstellen dat je die dingen pas echt gaat missen als je hier woont! Staat gelukkig genoeg tegenover neem ik aan...

jaaaaaa! paprikachips en nibb its.... Staan al op mijn lijstje voor mijn vader om mee te nemen als hij volgende week komt hahaha!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #34 Gepost op: 20 feb 2011, 21:18 »
Neueueu, Pork stir fry, is varkensvlees in kleine reepjes gesneden, dus erg snel  (= stir fry) gaar, dus prima voor de shoarma   :icon_thumleft:

Ik ben eindelijk van de laatste pepernoten af: doordat we de Sint intocht 2010 vanwege het weer hebben afgelast bleef ik met 10 (!!)  kg zitten. En ik had al  wat zakken voor eigen comsumptie meegenomen, gelukkig lustten mijn  en man's collega's ze ook erg graag.

"Helaas" ze hier genoeg lekker chips  :tongue3:  en LIDDL heeft en soort paprika chips, goed alternatief.  Er is zoveel meer dan Pringles, bv McCoys, mmmmmm.

Tip: vraag voor je verjaardag een doos boodschappen of "bon" van Holland @Home ( nee ik heb geen aandelen, wel hebben ze Sint 2009 gesponserd). Pas  heb ik zoon die nu in Londen woont een pakketje laten bezorgen voor zijn verjaardag, die avond at hij snert met een blikje Hertog Jan bier.

Esther

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 20 feb 2011, 22:14 »
Neueueu, Pork stir fry, is varkensvlees in kleine reepjes gesneden, dus erg snel  (= stir fry) gaar, dus prima voor de shoarma   :icon_thumleft:

Ik ben eindelijk van de laatste pepernoten af: doordat we de Sint intocht 2010 vanwege het weer hebben afgelast bleef ik met 10 (!!)  kg zitten. En ik had al  wat zakken voor eigen comsumptie meegenomen, gelukkig lustten mijn  en man's collega's ze ook erg graag.

"Helaas" ze hier genoeg lekker chips  :tongue3:  en LIDDL heeft en soort paprika chips, goed alternatief.  Er is zoveel meer dan Pringles, bv McCoys, mmmmmm.

Tip: vraag voor je verjaardag een doos boodschappen of "bon" van Holland @Home ( nee ik heb geen aandelen, wel hebben ze Sint 2009 gesponserd). Pas  heb ik zoon die nu in Londen woont een pakketje laten bezorgen voor zijn verjaardag, die avond at hij snert met een blikje Hertog Jan bier.

Aha! Weet ik gelijk wat ik moet hebben als shoarmavlees! En bedankt voor de tip Holland @ Home, weet toch nooit wat ik moet vragen voor mijn verjaardag.... Helaas vorige week jarig geweest hahahaha, dus alweer een gemiste kans!

Gr.Esther

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #36 Gepost op: 20 feb 2011, 22:42 »
Hallo allemaal,

Oeps Andrea helemaal vergeten te kijken naar de hagelslag...maar de eerstvolgende keer zal ik toch even kijken.
Ook heb ik hier de heerlijke kaas-chips gevonden bij home bargains een supergoedkope winkel tov lidlle asda en tesco ook de bolletjes beschuit koop ik daar, groninger ontbijtkoek hebben ze ook.
Ja Andrea ik ben nog niet zolang hier op Scotlandforum maar begin het steed leuker te vinden en zo ontmoet je ook nog eens andere Nederlanders die wat met Scotland hebben, leuk hoor.
Laats zag ik bij de plaatselijke slagerij de slavinken liggen, dacht wat grappig ze noemen het hier anders maar is precies hetzelfde. Ze hebben best nog wel veel Nederlandse producten hier, maar het is ook altijd goed om even goed rond te kijken in de supermarkten, als ik eens in een andere supermarkt ben kijk ik altijd wel weer even of er nog iets bekends tussen de schappen ligt.
Heel af en toe zie ik de witlof en dan maak ik een lekker witlof met ham en kaas schotel uit de oven...zalig.
Toch heb ik wel eens gehoord van meerdere mensen dat er in Glasgow cross een Nederlandse winkeltje moet zijn, weet iemand dat toevallig hier? :dontknow:

Groetjes Sinie  :bagpipe

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #37 Gepost op: 20 feb 2011, 23:21 »
[ Toch heb ik wel eens gehoord van meerdere mensen dat er in Glasgow cross een Nederlandse winkeltje moet zijn, weet iemand dat toevallig hier ?]

Neeeeeeee, nooit van gehoord in de 13 jaar dat ik in Glasgow woon, als je nog meer info hebt ga ik meteen zoeken  :aye :aye. Van Glasgow Cross heb ik nog nooit gehoord, wel St Georges Cross en Charing Cross.
Maar als ik met de auto naar NL ben geweest, lijkt mijn garage/ gangkast ook wel op een NL winkel(tje) :tongue3:

Slavinken ? Ik zie hier wel "Beef Olives" daar zit een lapje rundvlees rond, heet dat niet "blinde vink" in Nederland ( wat een naam trouwens)

Jij woont in Coatbridge, kwamen we veel om naar GO Outdoors te gaan, nu is er eentje in Clydebank en dat is veel dichterbij.
Mag ik vragen wat je naar Schotland gebracht heeft. Ik ben zoals een goede echtgenote betaamd  :laughing7: mijn man gevolgd toen hij zijn bedrijf hem hier een baan aanbood.

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #38 Gepost op: 21 feb 2011, 19:37 »
Hallo Andrea,

Hier heb ik een speciaal kastje voor mijn Nederlandse spulletjes, kruiden, maggie, appeltaart van de Honig, drop, soep, ach wel je kent dat wel dus ook een winkeltje in het klein hahaha.
Ja Go Outdoors dat is bij mij om de hoek, grappig zeg dat je zodicht bij was dan.
Ja blinde vink of slavink is hetzelfde geloof ik he, ik zag het bij de plaatselijke slagerij gehakt met spek eromheen, weet trouwens niet hoe ze het noemden daar.
Wij zijn regelmatig in Glasgow geweest om het Nederlandse winkeltje te zoeken maar hebben het nooit gevonden, dus misschien heeft het wel bestaan ooit.
De hagelslag zat in een klein potje en koste 64 cent, stond bij de taartversieringen, bij Asda in Coatbridge dan.
Ik ben hier gaan wonen omdat ik een Scotse partner heb en heb goed 2 jaar lang elke keer heen en weer gevlogen, tot op een gegeven moment dat ik besloten had om hier samen met hem te gaan wonen, en dat is nu onderhand 4 jaar en moet zeggen dat het me prima bevalt.
Zoals ik lees woon jij dan in Glasgow, leuk wonen daar?

Groetjes Sinie :bagpipe

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #39 Gepost op: 21 feb 2011, 20:36 »
Nou ik heb eens overwogen om in Schotland een shoarmazaak te openen  :laughing7:
Omdat mijn Schotse zwager nl gek is op shoarma  :drunken_smilie:
Het idee is gestrand omdat je dan kunt verwachten dat er "vele" met drank afgeladen lastpakken je zaak gaan vullen na/tijdens kroegtijden (althans in het stadje waar hij woont).
Maar ik maak shoarma altijd zelf met een lamsbout , Vlees in dunne reepjes snijden en een nacht in shoarmakruiden laten staan.(die wel makkelijk mee te nemen/bewaren zijn).
Dan bak ik het met een zeer fijngesneden uitje en wat knoflook.
De shoarmakruiden koop ik in vrij grote hoeveelheden op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam (in de Peperbol) :laughing7:
En de ingrediƫnten voor sausen zijn ook in Schotland te krijgen.
Probeer ook maar is een knoflooksaus op yogurtbasis te maken.
Danny  :wave: :bagpipe

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #40 Gepost op: 21 feb 2011, 21:45 »
@ Sinie.

Hoi, kun je 2 boterhammetjes bestrooien met de ASDA hagel   ?:icon_scratch: Dure bammetjes dan, ik dacht al dat je die kokertjes bedoelde. Maggi koop ik hier inmiddels,Tesco en Morrisons !

Wij wonen in Bearsden, " a leafy suburb in Glasgow" 15-20 met de auto van de city en met 5 minuten tussen de schapen, 40 minuten van bv Aberfoyle. Een mooie en rustige wijk in het noordwesten van Glasgow.

@ Danny,

Die lastpakken gaan nu 's nachts naar de kebabzaken, volgens zoon proef je dan toch niet meer wat je eet, als het maar vult  :laughing8:
Knoflooksaus op yoghurt basis,  :nono: dat moet met mayo ( en een klein beetje yoghurt), de LIDL mayo begint op de NL mayo te lijken

Misschien moeten we maar eens een mini meeting in een 24 uurs XL supermarkt houden  :laughing7:

Offline Sinie

• Schotland fan
« Reactie #41 Gepost op: 22 feb 2011, 00:18 »
Hoi Andrea,

Klopt het is niet veel hagelslag misschien net genoeg voor een beschuitje hahahaha.
Maar ik zelf ben er niet zo gek op.
Geen gek idee een meeting in de supermarkt :laughing7:
Zal dan hier in Tesco of Morrisons eens kijken voor de maggie, want als ze het bij jullie verkopen denk ik ook hier wel, dank je voor de tip

En Danny begin dan een zaak met een broodjes kroket of kibbeling met saus.... ik moet nog even tot mei wachten tot ik het weer kan proeven...wist niet dat ik het zo zou missen

Groetjes Sinie :bagpipe

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #42 Gepost op: 22 feb 2011, 20:16 »
Weet je hoe de vrienden van mijn zoon  een kroket noemen ?
Een gefrituurde hondedrol  :laughing7: :laughing7: Lust je er nog eentje, ikke wel  :aye

Esther

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 22 feb 2011, 20:39 »
Weet je hoe de vrienden van mijn zoon  een kroket noemen ?
Een gefrituurde hondedrol  :laughing7: :laughing7: Lust je er nog eentje, ikke wel  :aye

moet gelijk denken aan een Zeeuwse bolus... En heb nu weer zin in een kroket of zeeuwse bolus, bedankt hahahaha

ellentolsma

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 03 mrt 2011, 23:15 »
Dat frikandellen recept klinkt echt geniaal!

In delicatessenwinkels (Peckhams) hebben ze 'Dutch fruitcake' (peperkoek) en ook stroopwafels ben ik daar tegen gekomen. En voor de mensen onder ons die wel eens Indonesisch koken, er zit een goede toko op Cambridge Street: Lims Chinese Supermarket. Lim zelf komt uit Maleisie dus hij heeft een goed assortiment voor de rijsttafel, inclusief sambal badjak :)

Ik mis haring. En dan niet uit een potje of een blik maar de nieuwe hollandse haring. Heb het eens gevraagd aan de visboer (want verder is de vis in SL vaak vele malen beter en goedkoper dan in NL!) en die trok er een vies gezicht bij. Zei dat hij wel eens van 'die rare Hollandse traditie' gehoord had maar er geen touw aan vast kon knopen. Maar ik vind het zoooo lekker! Als alternatief trakteer ik mezelf regelmatig op st jacobschelpen en zalm!

Veel kan je zelf maken (pepernoten, vla, kroketten) maar het is gedoe en kost tijd. Nu ben ik in NL en mis ik overigens ook veel uit SL! Zoals al dat lamsvlees, samosas (en andere Indiase afhaal), pastinaak en ja, zelfs af en toe een bolletje haggis :)

Esther

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 03 mrt 2011, 23:24 »
Dat frikandellen recept klinkt echt geniaal!

In delicatessenwinkels (Peckhams) hebben ze 'Dutch fruitcake' (peperkoek) en ook stroopwafels ben ik daar tegen gekomen. En voor de mensen onder ons die wel eens Indonesisch koken, er zit een goede toko op Cambridge Street: Lims Chinese Supermarket. Lim zelf komt uit Maleisie dus hij heeft een goed assortiment voor de rijsttafel, inclusief sambal badjak :)

Ik mis haring. En dan niet uit een potje of een blik maar de nieuwe hollandse haring. Heb het eens gevraagd aan de visboer (want verder is de vis in SL vaak vele malen beter en goedkoper dan in NL!) en die trok er een vies gezicht bij. Zei dat hij wel eens van 'die rare Hollandse traditie' gehoord had maar er geen touw aan vast kon knopen. Maar ik vind het zoooo lekker! Als alternatief trakteer ik mezelf regelmatig op st jacobschelpen en zalm!

Veel kan je zelf maken (pepernoten, vla, kroketten) maar het is gedoe en kost tijd. Nu ben ik in NL en mis ik overigens ook veel uit SL! Zoals al dat lamsvlees, samosas (en andere Indiase afhaal), pastinaak en ja, zelfs af en toe een bolletje haggis :)

Wat grappig dat je dan dingen uit Schotland gaat missen! Kibbeling zou ik wel lusten nu maar ben ook geen fan van haring (zure haring vind ik trouwens wel lekker...) Toevallig was ik maandag bij Sinie, een mede Schotland Forumlid, en heb van haar pepernoten gekregen! Echt heerlijk! Veel plezier in NL!
Gr.Esther

ellentolsma

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 03 mrt 2011, 23:32 »
Nog even in NL dan, eind April verhuis ik weer terug naar SL  :D

Ik ben een afscheids Scottish high-tea aan het organiseren inclusief haggis-canapes, zalm sandwiches en chocolate caramel shortcake. En dan een Nederlands borrel voor mijn Schotse vrienden bij aankomst met bitterballen, blokjes kaas en paling toastjes!

...ik ben van de 'fusion cooking' ;)

Esther

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 03 mrt 2011, 23:34 »
Nog even in NL dan, eind April verhuis ik weer terug naar SL  :D

Ik ben een afscheids Scottish high-tea aan het organiseren inclusief haggis-canapes, zalm sandwiches en chocolate caramel shortcake. En dan een Nederlands borrel voor mijn Schotse vrienden bij aankomst met bitterballen, blokjes kaas en paling toastjes!

...ik ben van de 'fusion cooking' ;)

ahhhhh, bitterballen! Lekker!!!! Veel plezier en succes met de verhuizing!

Offline Fiona

• Schotland fan
« Reactie #48 Gepost op: 04 mrt 2011, 11:13 »
Ha Esther,

Is je vader al geweest met een tas vol Nederlandse boodschappen ??

Ontbijtkoek (peperkoek?) zie ik ook weleens bij Morrison, maar dat mis IK nu weer niet ;o)
Peckhams heeft ook wel eens Old Amsterdam(se kaas), maar dat is al oud van het liggen in de winkel, ziet er niet uit  :nono:.
Bij Tesco nu ook kleine stukjes Goudse oude kaas, lekker !

Groetjes,

Andrea.

Esther

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 04 mrt 2011, 13:01 »
Ha Esther,

Is je vader al geweest met een tas vol Nederlandse boodschappen ??

Ontbijtkoek (peperkoek?) zie ik ook weleens bij Morrison, maar dat mis IK nu weer niet ;o)
Peckhams heeft ook wel eens Old Amsterdam(se kaas), maar dat is al oud van het liggen in de winkel, ziet er niet uit  :nono:.
Bij Tesco nu ook kleine stukjes Goudse oude kaas, lekker !

Groetjes,

Andrea.

Hoi Andrea,

mijn vader heeft zoveel lekkere dingen mee genomen, het was echt feest om alles uit te pakken hahaha!!! Ik kan weer lekker een poosje vooruit! Maar helaas geen frikandellen...

Gr.Esther