Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 05:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: aankomende emigratie
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: aankomende emigratie  (gelezen 6350 keer)
nicoledjb
Gast
« Gepost op: 30 Jun 2006, 09:51 »

zoals ik al schreef bij het welkom heten onderdeel gaan wij waarschijnlijk naar schotland emigreren omdat een bedrijf in schotland mijn man graag wil als werknemer ! we zijn ons wel alvast aan het orienteren op alle gebieden maar kunnen weinig vinden. persoonlijke ervaringen zijn altijd het beste ! wat we vooral willen weten in 1e instantie is het schoolsysteem in schotland. zijn daar ook groepen ? is het schoolonderwijs goed ? is er aandacht voor kinderen die buiten het gemiddelde vallen, mn bijv klassen overslaan ? vanaf welke leeftijd gaan de kinderen naar school ? etc etc

verder ook interesse in honden en schotland :-) we starten as maandag al het traject van bloedonderzoek en rabies.

ook interesse in het gezondheidssyteem, en hoe duur zijn huurhuizen of koophuizen HuhHuh?? alle info is welkom natuurlijk !

groetjes nicole
Marien
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Jun 2006, 10:47 »

Over het meenemen van je hond kan je HIER het ??n en ander lezen.

Over het onderwijs kan je HIER eens kijken!

DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!!
http://W
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Jun 2006, 11:39 »

Hoi Nicole,

van harte welkom hier, spannend hoor allemaal.
noordwest van Inverness en dan links, wat  mag ik mij daar van voorstellen?
hoop voor je, dat je flink wat info hier kan weg halen. Het is een hele stap zeg.
En hoe vinden de kinderen het?

nicoledjb
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Jun 2006, 12:19 »

hallo wilma

inderdaad spannend allemaal ! het kan natuurlijk nog niet doorgaan maar wat ons betreft ben ik al aan het pakken :-) en ik bedoelde het noord-westen van schotland ter hoogte van inverness oftewel ullapool, dat is wat handiger :-)

de kinderen weten het nog niet. de jongste is 3 dus die snapt er toch niets van en die van 8 begrijpt alles heel goed, maar weet er nog niet van, we zeggen het pas als alles echt doorgaat en dan willen we hem voorbereiden door een stoomcursus engels. dan is hij de taal in ieder geval al vaardig, gelukkig leert hij dus snel, dus dat moet geen probleem zijn.

nicole
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 30 Jun 2006, 14:46 »

Nog een keer: hallo Nicole,

Heb ik mijn verhaal over huizen kopen bij het onderdeel "welkom" geschreven en je belangrijkste vraag over huizenprijzen nog niet beantwoord. Niet zo handig h??
Dan hier onder deze rubriek.
Huizenprijzen zijn iets hoger dan in Nederland denk ik. Het is moeilijk te zeggen, omdat het type huis hier anders is en de prijs van de grond verschilt. Ook ligt het er aan in welk gebied je koopt. Kijk en vergelijk op internet. Veel succes!
Driekje
anja
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 30 Jun 2006, 16:36 »

hoi nicole

welkom hier, en wat betreft honden in schotland is ons verteld dat ze altijd een muilkorf/nozzle op moeten als je met ze de stad of dorp ingaat.
wij hebben ook wel verschillende honden gezien met muilkorf maar ook genoeg zonder, dus hie het precies in elkaar zit weet ik niet, maar andere forum leden misschien wel.
ik ben zelf ook wel benieuwd hoe het zit.

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 30 Jun 2006, 22:33 »

hallo wilma

inderdaad spannend allemaal ! het kan natuurlijk nog niet doorgaan maar wat ons betreft ben ik al aan het pakken :-) en ik bedoelde het noord-westen van schotland ter hoogte van inverness oftewel ullapool, dat is wat handiger :-)

nicole

Poe, dat is een eind weg!

Wij zijn in Ullapool geweest, vorig jaar. Dan zit je echt in de Higlands. Een uurtje rijden van Inverness, dat is echt een leuke stad hoor.
Hoop voor je dat het doorgaat hoor, en idd die kinderen leren supersnel. en vertellen kan altijd nog.
hou ons maar op de hoogte hoor.

Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 02 Jul 2006, 11:39 »

zoals ik al schreef bij het welkom heten onderdeel gaan wij waarschijnlijk naar schotland emigreren omdat een bedrijf in schotland mijn man graag wil als werknemer ! we zijn ons wel alvast aan het orienteren op alle gebieden maar kunnen weinig vinden. persoonlijke ervaringen zijn altijd het beste ! wat we vooral willen weten in 1e instantie is het schoolsysteem in schotland. zijn daar ook groepen ? is het schoolonderwijs goed ? is er aandacht voor kinderen die buiten het gemiddelde vallen, mn bijv klassen overslaan ? vanaf welke leeftijd gaan de kinderen naar school ? etc etc

Hi Nicole,
Zag net op het forum dat jullie mogelijk naar Schotland komen en dat je wat vragen had over het onderwijs hier. Wij wonen bijna 9 jaar in Drumnadrochit (Loch Ness) en onze kinderen waren 9 en 11 toen we hier naar toe kwamen. Onze oudste zoon ging meteen door naar de zgn. High School, aangezien de Primary School hier een jaar korter is dan in NL. Onze jongste ging naar de primary school in het dorp hier en sprak op dat moment geen woord Engels. Het grootste verschil dat ons opviel (maar het kan wellicht per school verschillen) is dat er veel minder nadruk lag op het leren van feiten en veel meer op zelf nadenken en tot oplossingen komen. Het eerste half jaar maakten we vaak met z'n allen mijn zoon's huiswerk mee - omdat we alles nog moesten spellen voor hem - en ik herinner me een voorbeeld dat de kinderen in de klas hadden moeten kiezen of ze voor of tegen parkeermeters op de plaatselijke parkeerplaats waren (iets wat op dat moment daadwerkelijk werd overwogen door de gemeente). Het huiswerk was om als je argumenten hiervoor op te schrijven en in de klas te bespreken! Erg on-Nederlands, maar erg leerzaam. De middelbare scholen zijn hier heel anders dan in Nederland, maar daar ben je voorlopig nog niet aan toe met je jonge kinderen; mocht je er toch meer over willen weten, dan hoor ik het wel.
Heel veel sukses met alles en mocht je nog meer vragen hebben, altijd welkom!
Groetjes, Mirjam
nicoledjb
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 02 Jul 2006, 18:44 »

hallo mirjam

dank je voor je bericht over de scholen ! we zijn er vooral erg in geinteresseerd omdat onze oudste net 1 klas overgeslagen heeft en net van school is veranderd omdat hij nogal slim is en geen goede begeleiding erin kreeg, hij heeft uitdagingen nodig en daarom gaat een school ons erg na aan het hart omdat we zeker willen zijn dat hij erin mee kan gaan. hij is dus nu 8 en gaat na de zomer naar groep 6. hierdoor is hij dus 1 jaar eerder van school dan normaal.. vandaar dat de highschool sneller in beeld is dan normaal en daarom zou ik je info heel graag willen hebben ! ik heb mezelf al wel ingelezen maar hoe alles zit , geen idee echt. is het niet zo dat er mavo/havo is ?

en wb de basisschool, we denken dat het misschien wel beter is voor de kids. de jongste zou hier in nederland ook waarschijnlijk eerder naar school gaan op advies van de leraren die hem zien bij wegbrengen van de oudste....

en wb het engels, ik heb van de week 1 dag engels gedaan met de jongste en die zegt nu inmiddels geen appelsap maar applejuice :-) die pakt het zooo snel op ! en in de avond waren we aan het tellen en opeens zat de oudste al te tellen tot 20 en zelfs 25 in het engels kon hij vertalen en toen deed ik een paar zinnen en die wist hij feilloos goed te zeggen ! dus wb het engels zal het geen probleem zijn, maar voordat we gaan, willen we de oudste wel een snelle cursus engels geven om hem wat zekerder te maken en zich geen 1ling te voelen en niemand te begrijpen, we hebben in onze kennissenkring iemand die dat zou kunnen.

en morgenochtend gaan we de hond naar de dierenarts doen voor de rabies bloedtest en extra inenting, zodat we dat alvast voor de zekerheid in gang hebben gezet omdat je daarna toch 6 maanden moet wachten. dus we zetten alles in gang.

komende week komt de baas uit schotland naar nederland en spreken we hem over alles, hij is zelf nederlander dus dat zit goed :-) wel spannend hoor, want als de financien goed gaan dan houdt niets ons meer tegen, we willen zooooo graag ! vooral met deze warme dagen willen we weg, we zijn allebei geen warmte mensen :-) ik heb zware allergie en hoest me mijn longen uit mijn lijf op het moment vanwege dit rotweer, dus geef ons maar het schotse weer !

en dan als we gesproken hebben, gaan we het de familie vertellen, mijn moeder weet van de situatie en geeft ons groot gelijk maar vind het eigenlijk helemaal niets :-) je zit wel zonder familie maar die wonen nu toch allemaal heel ver weg. zijn de schotten trouwens aardig in de omgang als je als nieuwkomer in de stad komt ? ik geloof dat schotland wel erg aardig is voor kinderen...

al met al gaan de dingen rollen, nu het gesprek afwachten en dan.... :-)

alvast bedankt allemaal voor jullie ervaringen en meningen en informatie ! mede hierdoor staan we zekerder om te beslissen.

groetjes nicole
masoroso
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 02 Jul 2006, 19:07 »

wow... leuke uitdaging hoor, zeker als het werk al geregeld is! Succes ermee!

Wat voor soort werk doen / krijgen jullie?
Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 02 Jul 2006, 19:16 »

Hi Nicole,
Wat een klein wereldje is het toch! Ik denk dat we de Nederlandse man van het bedrijf in Schotland kennen. Ik zal je een persoonlijke message hierover sturen!
Wat betreft extra begeleiding op de lagere school hier: ik heb er geen ervaring mee en het zal waarschijnlijk ook aan de school zelf liggen, maar ik denk dat als je er tevoren over overlegt, het geen probleem kan zijn. Ik weet dat het op de middelbare school zeker geen probleem is. Je hebt hier niet net als in NL allerlei verschillende soorten middelbare scholen. Hier is maar 1 soort High School, waar je echter op eigen niveau kunt functioneren. De eerste twee jaren zijn basisjaren, daarna gaan de kinderen vakken kiezen voor hun zgn. Standard Grades, verdeeld in level 1 en 2 als ik het me goed herinner; aan het eind van het 4e jaar zijn er Standard Grade exams, waarna kinderen al van school kunnen. Of ze kunnen kiezen voor een 5e jaar, waarbij ze opnieuw vakken kunnen kiezen op weer andere niveaus (intermediate 1, intermediate 2 en higher). Daarbij zijn ook beroepsgerichte vakken te kiezen. Aan het eind van dat jaar wordt er examen gedaan en kunnen leerlingen kiezen om van school af te gaan of om nog een 6e jaar te doen. Voor de leerlingen die erg goed zijn (of in bepaalde vakken heel erg goed zijn) is er in jaar 5 en 6 een zgn. advanced higher niveau, wat min of meer vergelijkbaar is met een eerste jaar universiteits-studie. Onze oudste zoon heeft genoten van alle verschillende vakken en heeft bijv. geschiedenis, waar hij ontzettend in geinteresseerd is, op advanced higher niveau gedaan. Onze jongste zoon, die niet zo academisch is aangelegd, heeft genoten van de meer praktische vakken op higher niveau, zoals techniek en grafisch ontwerp. Mocht je naar Ullapool gaan, dan heb je met een erg goede middelbare school te maken. Wij overwogen destijds om of in Ullapool of in Drumnadrochit te gaan wonen, o.a. vanwege de goede scholen in beide plaatsen!
Ik stuur je nog even een persoonlijk bericht.

Groetjes, Mirjam
nicoledjb
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 02 Jul 2006, 20:40 »

mirjam, zie prive bericht en je hebt gelijk !!!!

mijn man is zeg maar een willie wortel in de energie/milieu tak.

en de scholen klinken helemaal geweldig ! op eigen niveau is juist hetgeen wat in nederland zo moeilijk is ! dus die highschool klinkt als muziek in de oren voor ons ! in nederland is alles klassikaal en dat werkt bij de oudste juist niet...

en fijn te weten dat er in ullapool goede scholen zijn en een highschool ook ter plekke dus we zitten gebakken daar de komende jaren :-) ik ga alvast inpakken :-)

groetjes nicole
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 02 Jul 2006, 20:49 »

leuk om dit zo te lezen hoor.
Ik leef helemaal met je/jullie mee.
Echt super

nicoledjb
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 04 Jul 2006, 11:30 »

ja het blijft erg leuk en spannend zo in ons saaie leventje komt weer wat tumult, heeeeeerlijk :-) en als het niet door zou gaan dan word ik woest :-)))) we willen het nu ook gewoon echt door laten gaan ! de hond is getest en als de uitslag goed is kunnen we vanaf 3 januari weg, mooi tijdstip ! nog ef de kerst meepikken en dan foetsie, en dan maar hopen dat de wegen begaanbaar zijn om ons huissie te bereiken dan :-))))

nicole
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 04 Jul 2006, 12:14 »

dat hoop ik ook voor jullie. Zou wat wezen toch? crybaby2

nicoledjb
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 04 Jul 2006, 12:18 »

idd, zou wat wezen.... maar we worden wat voorzichtig.. we hebben nooit geluk helaas.... wel in de liefde maar de rest heeft erg te leiden :-)) we kunnen ons niet voorstellen dat het niet zou doorgaan... werk is er, huis word ook geregeld, geen gedoe met visum en verblijfsvergunning, scholen zijn goed dus wat kan er dan nog misgaan, maar ja, weet maar nooit...... gelukkig ben ik wel een positieveling maar de twijfel neemt soms de overhand....

ik duik het zwembadje maar weer in, jemig wat een hitte, alleen daarvoor al willen we helemaal, heerlijk genieten van de schotse regenbuien :-)

nicole
nicoledjb
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 15 Jul 2006, 07:00 »

ef bijpraten..

de bloedtest van de hond is binnen en was slecht. de waarde moet boven de 0,5 zijn en is nu 0,4.. dat komt omdat ze maar 1 enting heeft gehad omdat ze nog maar net 1 jaar is ! maar na de bloedtest heeft ze meteen weer een nieuwe injectie gehad en dus kunnen we een nieuwe bloedtest doen op 4 augustus om 11:00 uur :-) en dan weer wachten, duurde dus maar 1,5 week de uitslag.

maar als het emigreren dus echt door gaat dan kunnen we pas vanaf februari, weer 1 maand later...

of rob gaat nu al daar werken en komt elke 2 weken thuis
of we gaan allemaal en de hond gaat bij vrienden
of we gaan allemaal en doen de hond in quarantaine in schotland...

ik denk dat de laatste optie niet de beste is, ik kan het niet doen om haar daar in een hokkie te laten, maar als je haar bij familie doet dan gaan die eraan hechten en de hond zelf ook, en is het dan niet wreed om haar dan weer weg te halen....  ik ga voor de 1e optie :-) kunnen we in de tussentijd ook nog het huis verkopen :-)

wel weten we dat we willen gaan, zeker omdat de werksituatie van mijn man steeds slechter wordt.. we gaan voor 99% ...... we weten dat de baas uit schotland komende week hierheen komt voor een gesprek, welke dag is nog niet bekend maar hij komt... en dan is alles zeker en dan kunnen we het van de daken gaan schreeuwen en pas echt de zenuwen krijgen :-) want het is wel leuk, maar ook wel heeeeeel spannend.

groetjes nicole en tot later
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 15 Jul 2006, 08:12 »

Jeetje meid,wat vervelend met de hond.Maar het is toch ook niet te doen om elke keer weer terug naar Holland te komen?
Lijkt me ook best prijzig.Waarom niet bij vrienden laten??Als het voor een paar maanden is.... Hoewel ze is best jong,dan kan ze zich aan de eerste de beste gaan hechten,dat klopt.Goh , er komt toch een heleboel op je af ,dingen waar je nooit bij stil staat.Sterkte bij dat gesprek,wat zal je nerveus zijn!
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 15 Jul 2006, 10:53 »

Oei, wat een moeilijke keuze, het komt nu wel steeds dichterbij!
En idd. steeds op en neer reizen? valt ook niet mee ben ik bang, het is nogal een afstand steeds hoor.
Succes.

nicoledjb
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 21 Jul 2006, 08:03 »

nieuws......

we hebben gesproken met de mogelijke baas in schotland en we gaan er zelf heen deze vakantie om te kijken en te praten en te overleggen etc.... ook om het aan de kids te laten zien..

we gaan de nachtboot nemen van 6 op 7 aug vanuit duinkerk naar dover en dan rijden we omhoog naar schotland. dit doen we omdat het lekker goedkoop is en omdat we zo engeland kunnen bekijken en kunnen voelen hoe het is.. we zijn dan begin van de avond in ullapool en gaan dan 1 week later weer terug, dus de nachtboot van 14 op 15 aug. heerlijk vakantie vieren en nog nuttig ook !

snel al he dat we gaan......... enige probleem is dat we nu op korte termijn een opvang moeten vinden voor onze hond, dus ik ben me suf aan het mailen :-) die mag helaas nog niet mee.... misschien deze keer ook wel zo handig ivm alles verkennen. de 4e aug krijgt ze weer een bloedproef en 1,5 week later de uitslag. en als we gaan dan ga ik niet eerder dan dat ze meemag, ze is me te dierbaar om andere dingen te regelen, ze moet gewoon mee :-) en idd gaat rob desnoods al daar werken en komt om de zoveel tijd terug, dat houden we wel vol met het vooruitzicht van schotland....

het gaat nu dus wel leven, eerst nog ef bespreken qua loon en etc, maar daar komen we vast wel uit, want werk is er al voor rob!

groetjes nicole
antje
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 21 Jul 2006, 11:13 »

Ha nicole,

Leuk om van jullie plannen te horen. Wij wonen sinds augustus 2000 in SPean Bridge in de Great Glen. WIj kwamen hier ook op aandringen van een Nederlander die hier woonde. Er was een huis beschikbaar voor ons wat het allemaal wat makkelijker maakte. We hebben huurders gevonden voor ons huis in NL en zijn vertrokken met 3 kinderen De oudste was toen net 5 en begon gelijk in Primary 1 ze wist geen woord Engels, yes en no maar dat was het ongeveer wel. Ze was een bezienswaardigheid de eerste tijd en iedereeen wilde haar helpen., Het was ongelovelijk hoe snel het ging met de taal, een paar maanden en dan praten ze helemaal mee. Nu zijn onze kinderen volledig tweetalig we hebben hier nog 2 jongetjes gekregen .
De scholen vooral in the HIghlands waar ze over het algemeen kleiner zijn zijn erg goed. Het systeem is inderdaad anders, meer gericht op de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Alhoewel dat wel een gevaar kan zijn, als je een slechte leerkracht treft, kunnen ze maar wat aanrommelen. Dat hebben we helaas vorig jaar meegemaakt met de oudste. Maar over het algemeen werkt het heel goed.  Wel vind ik dat ze te vroeg beginnen, er is een Nursery voor de 3 en 4 jarigen maar dat is zeker niet zoals het Kleuteronderwijs wat je in NL treft. Maar ze de Nursery is maar halve dagen dus in de middagen kun je dat dan aanvullen.  Persoonlijk vind ik 5 te jong om te gaan leren lezen en rekenen, maar ja het systeem is hier nou eenmaal zo, we hebben nog wel overwogen om de 2de een jaar terug te houden maar dan komen ze weer bij allemaal jongere kinderen terecht. En omdat het allemaal nogal persoonlijk gericht is is er niet echt een druk op de kinderen. De tweede waar we ons zorgen over maakten omdat ze nog 4 was toen ze primary begon heeft nu haar oudste zus in gehaald met al het werk.......

Zeker als je kinderen hebt maak je snel veel contacten de mensen hier in Spean Bridge zijn erg  aardig en open, er wonen hier ook veel inkomers dat scheelt ook wel denk ik. Ik ken de mensen in Ullapool niet maar dat zal best wel lukken. En er wonen naar verhouding zo weinig mensen dat je al snel de meeste van hen kent.   Ullapool heeft een prachtige nieuwe Highschool we kwamen er pas nog langs dat ziet er heel mooi uit, beter dan het aftandse gebouw wat  de school in Fort WIlliam is waar onze oudste volgend jaar heen gaat......

Ene ik las in je vorige berichtjes over de regen in Schotland..............maar weet je we hebben bijna geen regen gehad de laatste weken en ook rond de 30 graden met veel zon !!!!!!! Maar hier koelt het altijd weer af tot max zo'n 15  fraden snachts dus dan is het heerlijk genieten.

Wij hebben vorig jaar ons huis in NL verkocht omdat we hier onze toekomst zien. We hebben nu beiden ons eigen bedrijf en hebben het reuze naar onze zin. EN ik  vind het contact met familie in NL is er alleen maar beter op geworden, want nu wanneer we naar NL gaan, hebben we meer tijd voor ze en ook als ze hier komen. Meer contact dan al de vluchtige bezoekjes toen we in NL woonden.  En vliegen is zo  goedkoop geworden, ik ben vorige maand nog even een dagje op kraambezoek bij mijn nieuwe nichtje gweest!

Nou succes met alle plannen,

Groet Anja
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 21 Jul 2006, 18:16 »

nieuws......

we gaan de nachtboot nemen van 6 op 7 aug vanuit duinkerk naar dover en dan rijden we omhoog naar schotland. dit doen we omdat het lekker goedkoop is en omdat we zo engeland kunnen bekijken en kunnen voelen hoe het is.. we zijn dan begin van de avond in ullapool en gaan dan 1 week later weer terug, dus de nachtboot van 14 op 15 aug. heerlijk vakantie vieren en nog nuttig ook !

Gaan jullie dat in een dag doen?
Het is echt ontzettend ver hoor!
Succes.

N.
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 21 Jul 2006, 18:53 »

het is ongeveer vanaf dover 13 uur rijden.. we hebben al eens van nederland naar noorwegen gereden en dat was stukken verder :-) wij vinden dat wel lekker, wisselen van rijden en tussendoor stoppen etc..? bovendien is de boot naar forsyth helemaal volgeboekt :-) we maken er altijd een hele vakantie op zich van.

n
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 22 Jul 2006, 12:56 »

wow, maar toch......
De wegen rijden vooral in Schotland heel anders, waar je hier een uur over rijdt, is daar wel echt een keer zo lang! Vooral, als je vanaf de highlands gaan rijden.
Pakken jullie alleen de grote wegen?
bv de weg van Fort William naar Inverness, (80 km) daar reden wij anderhalf uur over, en konden wij voor schotse begrippen best doorrijden, prachtig weer, maar al die bochten.......
In ieder geval succes, ik zou het niet kunnen.

N.
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 23 Jul 2006, 08:12 »

we willen zo snel mogelijk omhoog... iemand een goeie route :-) waarschijnlijk richting edinburgh en inverness en dan naar links :-) gelukkig zijn we automensen en hebben we er zin in... vooral met het vooruitzicht van er te gaan wonen :-))))))))))))))))))) opvang voor de hond hebben we gelukkig nu, dus alleen nog de boot vastleggen als we weten welke data.

n
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: aankomende emigratie
Ga naar: