gerard
Schotland fan
|
 |
« Gepost op: 25 Jan 2011, 21:04 » |
|
Iemand die hiermee ervaring heeft en kan adviseren over de does and dont's??
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 25 Jan 2011, 22:24 » |
|
Tsjonge Gerard jij bent wel heel erg kort door de bocht  Ik ben nooit te beroerd om hier mensen wat op weg te helpen maar met zo'n vraag kan ik 3 x niks.  Een heleboel ervaringen staan in de twee topics: "Emigreren naar Schotland" en "Huis kopen in Schotland" , veel plezier met het lezen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
Administrator
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 25 Jan 2011, 22:59 » |
|
 Ja idd je mag je vraag wel ietsie pietsie uitgebreider stellen. Heb je plannen? Zo ja wat wil je precies? En wanneer? En wat wil je weten? Zoiets...... 
|
|
|
|
|
|
Groetjes Ingrid
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 26 Jan 2011, 07:14 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petra
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 26 Jan 2011, 18:33 » |
|
gerard, Je vraag is; "Emigreren naar Schotland of huisje in Schotland" Dit kan ik verschillend lezen. M'n eerste was, als je gaat emigreren is het wel handig ook onderdak te hebben, dat natuurlijk een huisje (of caravan oid.) Maar ik denk dat je eigenlijk bedoeld zal ik/ zullen wij emigreren of een "vakantie"huisje in Schotland nemen. Dat laatste zal je/ zullen jullie toch zelf moeten bepalen. Geen idee of je/ jullie al regelmatig naar Schotland geweest zijn, zodat het land een beetje bekend is. Hoe is je/ jullie situatie hier? De financiën, wat zijn de eventuele plannen voor daar. Het één en ander tegen elkaar afwegen. Een land wat voor de vakantie leuk is hoeft niet leuk te zijn om te wonen. Er is best al wel info over op dit forum te vinden. Zou misschien wel 50 weken per jaar, op je huisje in Schotland willen passen  Petra
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 26 Jan 2011, 23:15 » |
|
Ervaringen zat hier op het forum, maar sluit me aan bij de dames, iets gerichter maakt het een stuk makkelijker en uitnodigender om te reageren. Zou misschien wel 50 weken per jaar, op je huisje in Schotland willen passen  Petra Ik denk dat er ook genoeg vrijwilligers zijn voor de overige 2 weken 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 27 Jan 2011, 07:39 » |
|
Ervaringen zat hier op het forum, maar sluit me aan bij de dames, iets gerichter maakt het een stuk makkelijker en uitnodigender om te reageren. Ik denk dat er ook genoeg vrijwilligers zijn voor de overige 2 weken  inderdaad. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ilonka
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 27 Jan 2011, 10:38 » |
|
The Well of the seven heads store is te koop; 295 pond Prachtig gelegen aan Loch Oich.Met woonhuis. Ilonka
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Jan 2011, 10:50 » |
|
The Well of the seven heads store is te koop; 295 pond Prachtig gelegen aan Loch Oich.Met woonhuis. Ilonka Ha, ha, je bent wel 3 nullen vergeten......toch ? Enne.............geen "hypotheekrenteaftrek" in Schotland 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 27 Jan 2011, 10:51 » |
|
Ik denk dat er ook genoeg vrijwilligers zijn voor de overige 2 weken  Mag Gerard zelf ook nog in dat huisje wonen ? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Struner
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Jan 2011, 11:24 » |
|
The Well of the seven heads store is te koop; 295 pond was te koop, dat was in 2007. Uiteindelijk in 2010 verkocht voor 249.500. De nieuwe eigenaren hebben ook een webstekMVG, ---Peter.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ilonka
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 27 Jan 2011, 13:27 » |
|
 pffffff Ja zeg tig duizend pond natuurlijk. Mooie stek, leuke boterham met prachtig uitzicht.  Ik zocht wat historische achtergrond, wat betreft de Well of the seven heads,beetje gruwelijk allemaal.  Bezig om 1600 foto's creatief in te plakken,met info.en toen kwam ik die advertentie tegen,hihi. Bedankt Peter. Ilonka
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petra
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Jan 2011, 14:48 » |
|
Mag Gerard zelf ook nog in dat huisje wonen ?  Als het een vakantie huisje is, is die twee weken toch genoeg  gerard, Yoehoe, ben je er nog, of ben je al druk aan het inpakken. We willen best wel helpen, uh, met info dan wel te verstaan. Ilonka, Helaas had ik maar 5,00 met de oudejaars loterij. Maar als hier de klapper valt, dan weet je het. Petra
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gerard
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 29 Jan 2011, 13:48 » |
|
Het was een algemene vraag maar jullie kunnen daar kennelijk niet veel mee. Iets concreter dan. Het is een lang gekoesterde droom maar dromen zijn soms bedrog. daarom zocht ik naar ervarings deskundigen of in ieder geval nuttige tips, site suggesties etc. Ik krijg zelf dagelijks mail van een grote makelaar uit Scotland en daar komt soms wel eens wat interessants voorbij, Laatst nog een cottage in Kinlochewe vlak bij Loch Maree. Maar voorlopig is het nog een idee, een droom. Dat is precies the area waar ik zoek, Wester Ross, een werkelijk schitterend en belangrijk 'deserted' gebied. Ik zou me daar graag terugtrekken van deze verwende westerse maatschappij. Heerlijk basic leven in een prachtige natuurlijke omgeving met niets dan de zeer vriendelijke schotten om me heen.  Iets reeeler maar financieel moeilijker te realiseren is een 2e huisje in Scotland. Hopelijk is mijn verzoek nu iets duidelijker. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gerard
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 29 Jan 2011, 13:52 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bagh Alluin
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 29 Jan 2011, 14:50 » |
|
Ga het eerst eens 6 maanden proberen. Dan heb je wat meer idee wat je wil. Kun je hier iets mee?
Jac
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
Administrator
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 29 Jan 2011, 17:15 » |
|
Fijn dat je even verduidelijk hebt watje precies bedoelde Gerard  Wellicht kun je erst wat huren en vanuit daar kijken of je ieta kunt kopen??? Succes met het verwezelijken van je dromen. 
|
|
|
|
|
|
Groetjes Ingrid
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 29 Jan 2011, 20:04 » |
|
Gerard, ik mis nog 1 heel belangrijke gegeven: heb je in Schotland nog een baan nodig voor je levensonderhoud of heb je "de schaapjes al op het droge" ? In het eerste geval zou werk mijn voornaamste zorg zijn, in een dunbevolkt gebied is het lastig om een baan te vinden en in het tweede geval kun je gewoon gaan, als het niet bevalt, verkoop je de tent weer en gaat weer terug. Ik vind mezelf een "ervarings deskundige" woon al 13 jaar hier, een baan met (goed) inkomen was er al voordat we gingen verhuizen. En nogmaals heel veel tips in de twee genoemde topics, heb je die al gelezen ? Succes ermee .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jurriaan
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 29 Jan 2011, 22:06 » |
|
Ik ga er van uit dat je je schaapjes al op het droge hebt.
If not dan zou ik zeggen kijk naar de mogenlijkheid voor een B&B of Guest house of iets dergelijk ik en een aantal andere op dit forum hebben die optie gekoozen.
Wat Jac zij is een hele goed tip vooral als je je schaapjes op het droge hebt zou dat geen probleem moeten zijn.
Mijn tip is hou rekening met de kosten van het afgelegen woonen. Afgelegen woonen in de Uk is erg duur, aangezien alles tussen de 10 a 20% duurder is dan in de grote steden. Dit hangt er van af waar je woont hoe afgelegner hoe duurder. Dus hou daar dan ook rekening mee in je plannen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erwin
Schotland fan
Living the life
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 30 Jan 2011, 12:06 » |
|
Mijn tip is hou rekening met de kosten van het afgelegen woonen. Afgelegen woonen in de Uk is erg duur, aangezien alles tussen de 10 a 20% duurder is dan in de grote steden Mee eens.... Afgelegen wonen is fantastisch en mooi midden in het landschap.... maar KAN zeer eenzaam zijn. Je hebt zo goed als geen buren en bent soms aangewezen op de 'Basics' van het leven. Ik bedoel daarmee... In de winter (zoals als de laatste 2 jaar) kun je bijna niet normaal de weg (lees landweggetjes en single track's) op zonder een goede 4x4. Je zult gauw ingesneeuwd raken bij 3 feet (ong 90cm) sneeuw. De stroom KAN uitvallen (alle stroomdraden op palen boven de grond), dus zorg voor olielampen en veel kaarsen. Het gebrkuik van stookolie KAN kostbaar zijn. Ligt natuurlijk aan de isolatie van het huis en de leeftijd van de ketel en de (op dit moment) hoge olie prijs. In aug 2009 nog 0.34 pence per liter NU in Jan 2011 0.55 pence per liter (heb 1200 liter nodig) Geen mobiel telefoon bereik in afgelegen gebieden. Huis telefoon kopen die NIET op stroom gaat. Ook zeeeeeer trage internet vebinding (0.44MB per sec) BT wil niet investeren in de remote areas. Altijd voldoende water in huis hebben want met de kou zullen in de afgelegen gebieden vaker de leidingen bevriezen dan in de stad of dorp. (Wij hebben net 31 dagen zonder water gezeten) Levensmiddelen altijd goed aangevuld hebben en een survival pakket in de auto leggen (dekens, eten, drinken e.d.) Verder is het FANTASTISCH wonen in de afgelegen gebieden (vooral de rest van het jaar) Hoop dat je iets moois vind.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bagh Alluin
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 31 Mei 2011, 19:58 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Màiri
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 31 Mei 2011, 20:13 » |
|
En bedankt, nu zit ik hier kwijlend voor het scherm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McHenk
Schotland fan
Anno 2000
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 31 Mei 2011, 21:34 » |
|
Gerard, we hebben niks meer van je gehoord na 29 januari. Hoe zit dat nou - zou je hier in Schotland willen wonen én werken, of alleen wonen? Op welk gebied heb je advies nodig? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|