Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 05:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Boeken over Schotland  |  Topic: Moderne literatuur verhalend over Landelijk Schotland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Moderne literatuur verhalend over Landelijk Schotland  (gelezen 1344 keer)
gerard
Schotland fan

« Gepost op: 25 Jan 2011, 21:00 »

Wie kan mij een aantal moderne literaire boeken aanbevelen die zich afspelen in landelijk Schotland. Want ik ben bezig een verlanglijstje op te stellen  Happy birthday!
Ik heb een tijd geleden Book of Silence van Sara Maitland gelezen. Zoiets.
Boeken dus die verslag doen van verstild genieten van de rust en ruimte dat het prachtige Schotland zoveel te bieden heeft.
Natuurlijk geen reisgids tenzij het a la Cees Nooteboom een literair reisverslag is.
MJ
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Jan 2011, 22:03 »

Het 'Book of Silence' ken ik niet, dus ik kan ook niet 'zoiets' aanraden, maar ik heb laatst een link gegeven van 100 Best Scottish Books, misschien vind je daar iets tussen.

Niet modern (want geschreven in 1932), maar wel een prachtig boek is Sunset Song van Lewis Grassic Gibbon. Staat op de lijst en is in 2005 verkozen tot "best Scottish book of all time". (Ja, ik weet het, ik herhaal me zelf)

Oh, en The Testament of Gideon Mack van James Robertson vond ik zelf ook een mooi boek. Maar nogmaals, The Book of Silence ken ik niet, dus het is misschien helemaal niet wat je zoekt.
It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Jan 2011, 23:08 »

Hallo Gerard,

Is dit misschien iets voor je ??

Struner
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 26 Jan 2011, 09:23 »

Moderne literatuur: heb je wel eens iets van Andrew Greig gelezen?
Van Electric Brae tot Romanno Bridge of anders At the Loch of the Green Corrie?

Ring of bright water vind ik eerlijk gezegd niet echt modern, maar ik heb het destijds met plezier gelezen.

MVG,
---Peter.
Wolfcvd
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Jan 2011, 11:01 »

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik vond Highland Drove van John Keay erg leuk om te lezen.
Verslag van de schrijver hoe hij begin jaren 80 met een kudde Schotse Hooglanders van Skye naar Crieff trekt, in de traditie van de Highland droves zoals die 200 jaar geleden plaatsvonden.

Ook Sea Room (Zeezicht) van Adam Nicolson is interessant. De vader van de auteur kocht in de jaren 30, na het lezen van een advertentie in de krant, 3 onbewoonde eilanden voor 1400 pond. Het ging hier om de Shiants, drie miniem kleine eilandjes die gesitueerd zijn in de ruige kustwateren van de Buiten-Hebriden tussen de eilanden Harris, Lewis en het vasteland van Noord-Schotland. De auteur werd op zijn 21e verjaardag eigenaar van de eilanden. Hij woont op de Shiants tussen een duizelingwekkende hoeveelheid vogels, waaronder 240.000 papegaaiduikers. Hij leeft er met het geweld van de omringende zee en met de liederen, gedichten en verhalen waarin de eilanden worden bezongen en beschreven.

Groetjes,
Caroline
MJ
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 27 Jan 2011, 19:49 »

Struner, met welk boek van Andrew Greig raad jij aan te beginnen? Op Amazon worden ze eigenlijk allemaal goed beoordeeld. (Het is helaas te laat om het op mijn eigen verjaardags-verlanglijstje te zetten, maar er volgt wel weer een Amazon bestelling binnenkort)

Struner
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 28 Jan 2011, 00:26 »

Moi MJ,

Een goede vriendin van mij - zelf lerares Engels - wees mij destijds op Electric Brae, omdat het ook een binding had met de climbing scene en met de Orkaden. Ze wist wel dat ik ook had geklommen en ja ook daar. Dus zo is het gekomen. Hoe dan ook, we hebben het hier wel over literatuur.
Ik denk wel dat je gelijk hebt als je zegt dat Greig veelal positieve recensies krijgt, dus ik zou zeggen googel nog eens wat en kies iets waarvan je zegt: dat spreekt mij wel aan. En ja, dat kun je dan bij amazon bestellen, want als je in Schotland een boekwinkel binnenloopt hebben ze dat niet zomaar, het is immers literatuur, zo werkt dat. ( Het is trouwens ook iets wat ik wel mis op dit forum )
At the loch of the green corrie is misschien een goed idee, een mengeling van feit en fictie.

En als het al te laat is om iets van Greig voor je verjaardag te krijgen dan ben je al zo'n beetje jarig geweest, dus: Van Harte!

MVG,
---Peter.

MJ
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 28 Jan 2011, 17:04 »

Bedankt alvast, Peter, maar het duurt nog meer dan een week. (Ik woon in Spanje, alle boeken komen via Amazon, vandaar dat de bestelling al de deur uit was.) Maar aangezien boeken het hele jaar door gekocht kunnen worden, hoef ik alleen maar te wachten tot onze 'wish list' boven de £25.- uitkomt, want dan bezorgt Amazon gratis thuis.
gerard
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 29 Jan 2011, 13:31 »

Heel erg bedankt allemaal.
Al weer 7 titels om uit te selecteren of misschien ooit allemaal aan te schaffen. icon_thumleft
Eind mei weer naar Scotland, zie er naar uit !!!
gerard
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 29 Jan 2011, 13:33 »

PS: Ik hou me natuurlijk altijd aanbevolen voor verder tips !!!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Boeken over Schotland  |  Topic: Moderne literatuur verhalend over Landelijk Schotland
Ga naar: