Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
25 Mei 2012, 04:52
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
1 jaar en drie maanden in Glasgow
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: 1 jaar en drie maanden in Glasgow (gelezen 2963 keer)
Tien
Schotland fan
«
Gepost op:
14 Dec 2010, 16:07 »
Hi iedereen!
Ik vond het leuk om een kleine update te geven over hoe het nou is om een jaar en drie maanden in Glasgow te wonen. Helemaal fantastisch!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nog geen enkele keer spijt gehad van onze beslissing om te verhuizen naar Schotland.
Heel veel verhalen op het forum komen me heel bekend voor : het in 1 week naar een geschikt appartement zoeken, de stress, de onzekerheid, maar nu we hier eenmaal wonen en elk weekend de vrijheid hebben om er op uit te trekken, is elke onzekerheid weggevallen.
Hadden we veel eerder moeten doen.
Maar het is ook heerlijk om een paar dagen lekker op vakantie naar Nederland te gaan, en weer even te genieten van de typische Hollandse dingen. Nog beter is het om dan ook weer te zeggen : ' ik ga naar huis' Glasgow. geweldig vind ik het om hier te landen op het vliegveld en in de verte de groene heuvels te zien liggen.
Geen enkele keer heb ik me hier als buitenlander niet welkom gevoeld. De Schotten zijn erg vriendelijk. (Als je ze verstaat haha)
De enige verrassing die we hebben gehad hier, kwam uit Nederland: een onbetaalde rekening : gemeentelijke belastingen (van twee jaar geleden).
Ze konden ondanks de vele officiele ingevulde adreswijzigingen toch ons adres niet vinden
Ik voel me helemaal thuis hier, en zelf onze Nederlandse kat heeft nu ook een nieuw speel kameraadje gevonden : 'Pickels', de kat van de buren.
Het is heerlijk hier!!
Gr Tien
psychogoogje
Schotland fan
Re:1 jaar en drie maanden in Glasgow
«
Antwoord #1 Gepost op:
14 Dec 2010, 19:03 »
Hey Tien
Wat leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt!
En zo'n berichtje is voor mij persoonlijk ook wel even welkom.
Ik vertrek over 2 maanden en kijk er toch wel beetje tegenop.
Dus bedankt voor je positieve bericht!
grtz Janneke
Je weet pas of het leven hard is, als je je tanden erin zet! - Loesje
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
18 Dec 2010, 17:43 »
Wat leuk om wat te horen. Het is toch altijd afwachten. Succes verder.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
19 Dec 2010, 11:01 »
Tien,
Leuk om en positieve update van de overkant te horen.
Wat is voor jou het grootste verschil tussen Sc en Ned?
Petra
Tien
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
13 Jan 2011, 18:00 »
Hoi Petra,
Wat voor mij het grootse verschil is tussen Nederland en Schotland?
Ik denk dat het grootse verschil voor mij toch wel de algemene houding is van de Schotten vergeleken met de Nederlanders. Het lijkt wel of de Schotten wat meer Laid-back zijn. Hun houding is veel relaxer, maken zich niet zo snel druk lijkt wel. Dat merk je al op de weg. Rijgedrag is veel minder dringend. Ook in de supermarkten enzo als er een enorme rij staat, iedereen staat rustig te wachten tot dat jij degene voor je haar/zijn tas heeft ingepakt. De cassiere helpt zelfs mee met inpakken!! Nou dat was wel anders hoor bij de AH haha. Ze lijken over het algemeen zich minder druk te maken over alles. Wij Nederlanders (inclusief mezelf hoor) hebben altijd haast, tempo derin, hard werken dan bereik je het meest. We zijn veel effectiever in organisaties en structuur en verwachten constant het beste van alles. Als dat niet lukt raken we gefrustreerd en boos. Dat heeft voordelen en nadelen natuurlijk. Het hele land is gewoon wat minder netjes en gestructureerd dan In Nederland. Ik heb laatst een collega mee genomen naar Amsterdam en die keek haar ogen uit. Het eerste wat haar opviel was onze strakke schone straatjes, huisjes, tuintjes...netjes rechte lijnen. Dat is hier wel anders..Toch leuk om het eens van een buitenlander te horen.
En de Schotten lijken veel meer uit te gaan dan de Nederlanders.
De pub is echt een sociale uitgaans plek voor de hele familie lijkt wel..heel gezellig meestal. Wij waren altijd gewend om vrienden bij ons thuis uit te nodigen, om de koffie of voor een lekker gezellig diner avondje..bij ons of bij hun.Dat doen ze hier niet zo snel ..om de koffie??? Ze gaan eerder naar een cafe lekker buiten de deur dus.
En ik vind de Schotten bijzonder vriendelijk. Heel sociaal naar andere mensen toe. Ik heb me nog geen enkele keer onwelkom gevoeld. Ze laten je netjes uitpraten ook al stammel je voor je gevoel wat onzinnig engels uit haha.
Wel staat ons land bekend om de goede opleidingen en dat iedereen Engels spreekt ( en legaal drugs). Toch leuk!
janneke: heel veel succes met verhuizen en stuur nog eens een berichtje
MJ
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
13 Jan 2011, 19:01 »
Citaat van: Tien op 13 Jan 2011, 18:00
Ook in de supermarkten enzo als er een enorme rij staat, iedereen staat rustig te wachten tot dat jij degene voor je haar/zijn tas heeft ingepakt. De cassiere helpt zelfs mee met inpakken!! Nou dat was wel anders hoor bij de AH haha.
Ha, ja, ik ben altijd helemaal geschokt als ik 'ns bij AH ben en de cassiere schuift je boodschappen al door terwijl de vorige klant nog niet alles heeft ingepakt. Rare jongens, die hollanders.
Trouwens, als je zwanger boodschappen gaat doen in Schotland wordt je bij de ingang gevraagd of er iemand met je mee moet lopen om je winkelwagentje te duwen. Echt waar! Geen grapje!
Ingrid
Administrator
«
Antwoord #6 Gepost op:
13 Jan 2011, 19:14 »
Goh dat klinkt net als toen ik van DenHaag city naar Apeldoorn verhuisde, dat voelde net zoals jij nu omschrijft.
Geweldig zeg, genietze en succes voor Psychogoogje
Groetjes Ingrid
gretna
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
27 Jan 2011, 16:16 »
Ik denk dat het grootse verschil voor mij toch wel de algemene houding is van de Schotten vergeleken met de Nederlanders. Het lijkt wel of de Schotten wat meer Laid-back zijn. Hun houding is veel relaxer, maken zich niet zo snel druk lijkt wel. Dat merk je al op de weg. Rijgedrag is veel minder dringend. Ook in de supermarkten enzo als er een enorme rij staat, iedereen staat rustig te wachten tot dat jij degene voor je haar/zijn tas heeft ingepakt. De cassiere helpt zelfs mee met inpakken!! Nou dat was wel anders hoor bij de AH
Ik heb in het zuidwesten van engeland gewoond, en daar is het net hetzelfde (wat betreft de supermarkten). ik ging dan voornamelijk naar tesco en co-op, van hetzelfde laken een pak! de afwezigheid van die drukte bij de alledaagse dingen is echt heerlijk toch
Tien
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
28 Jan 2011, 14:03 »
Zuid west Engeland klinkt ook geweldig om te wonen.
Ongeloofelijk vriendelijk dat ze met je mee lopen als je zwanger bent! Weet je toch niet wat je overkomt? De eerste paar weken verstond ik het Schotse accent nog niet zo goed, en toen ze aan de kassa vroegen : 'Do you want a hand packing'? stond ik er maar een beetje sullig bij te staren..van wat wil ze nou ? haha je verwacht zo iets gewoon niet. Ik heb in Den Haag gewoond en midden in de stad ook nog eens..heel gezellig maar bij de AH to go..is het inpakken en wegwezen. Je hoeft ook echt geen goedemorgen te verwachten ofiets..geen tijd voor. Je moet hier dan wel weer echt geen haast hebben....
gretna
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
28 Jan 2011, 15:52 »
zuidwest engeland is geweldig, de meest regenachtige streek van het land (engeland) ligt hier-Devonshire. maar dat maakt het schitterende platteland ruimschoots goed. bank holiday is bijvoorbeeld een mooie gelegenheid om naar devon te gaan.
wat ook nog mooi zou zijn om te wonen is newquay, een klein surferstadje. nog niet bezweken aan het massatoerisme, sommige eettenten zijn wat prijzig maar in elke stad vind je nu wel een wetherspoon's waar je voor een mooie prijs wat kunt eten. wel afgelegen van de rest van engeland, maar wel schilderachtig. wat ik ook zo mooi vond aan devon en cornwall is dat mensen weer zo relaxed, en in onopvallende kleding (niet de hele mode-hysterie uit nederland) over straat lopen
maak je geen zorgen over dat accent haha, is mij in devon net zo goed overkomen, en ik spreek al tien jaar perfect engels
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #10 Gepost op:
28 Jan 2011, 18:08 »
Citaat van: gretna op 28 Jan 2011, 15:52
en ik spreek al tien jaar perfect engels
Maar dat zegt niets over het kunnen verstaan van allerlei dialecten
Ik zit op een Engelstalige telefoonlijn en krijg mensen uit de hele wereld aan de telefoon, pfpfpf wat lastig soms ( Afrikanen bijvoorbeeld) , maar meestal komen we er samen wel uit.
En die mensen die aan mijn accent kunnen horen waar ik vandaan kom haha, behalve Nederland heb ik al veel landen voorbij horen komen. Het leukst is nog de Nederlanders die weten dat ze naar Schotland bellen en dan vinden dat ik zo goed Nederlands spreek
Tien
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
31 Jan 2011, 11:58 »
:laughing7:hah grappig inderdaad. De meeste mensen horen mijn accent ( mijn collega's komen zelf hier uit Turkije) en denken meteen aan Duitsland. Dan zeg je dat uit Nederland komt en dan hebben ze zoiets van nou das toch bijna hetzelfde??
Klinkt heerlijk die verhalen over Devon en Newquay.
Het programma van de BBC: 'Coast' is ook een van mijn favoriete programma's. Heerlijk om te zien al die prachtige plaatsjes. Ik kan meestal niet wachten dat dat het weekend is of een bankholiday.
Voor de zomer vakantie zitten we te denken aan de zuid kust. Het schijnt dat je met de calledonian sleeper ook naar Cornwall kan??
Een collega uit Pakistan had hier 4 jaar lang gestudeerd en is nu net terug verhuisd naar zijn thuisland, maar hij was in die 4 jaar nog nooit buiten Glasgow geweest?? Zonde toch. En dan vertellen dat je Schotalnd niks vind. Slecht weer, rot stad etc etc...zonde zonde zonde...snap ik nou echt niks van. je wilt toch wel wat van het land zien als je hier 4 jaar zit?
gretna
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
31 Jan 2011, 16:00 »
Citaat van: Tien op 31 Jan 2011, 11:58
Voor de zomer vakantie zitten we te denken aan de zuid kust. Het schijnt dat je met de calledonian sleeper ook naar Cornwall kan??
Een collega uit Pakistan had hier 4 jaar lang gestudeerd en is nu net terug verhuisd naar zijn thuisland, maar hij was in die 4 jaar nog nooit buiten Glasgow geweest?? Zonde toch. En dan vertellen dat je Schotalnd niks vind. Slecht weer, rot stad etc etc...zonde zonde zonde...snap ik nou echt niks van. je wilt toch wel wat van het land zien als je hier 4 jaar zit?
hoi hoi,
Helaas kan ik je niets over de caledonian sleeper zeggen, zegt me vaagjes wel wat maar verder schiet me niks te binnen. Wat ik je wel kan aanraden is de cross country trein van het gelijknamige bedrijf. Die rijdt van Glasgow Central helemaal door naar Penzance, dat helemaal onder inCornwall ligt. Prachtige treinroute is dat, als je een fan van de harry potter boeken bent zie je gelijk waar de inspiratie voor de Zweinstein express en Hogsmeade vandaan komt.
gretna
Schotland fan
«
Antwoord #13 Gepost op:
31 Jan 2011, 16:04 »
en ja, als je er vier jaar zit zou het met alle respect geen kwaad kunnen als je 'n keer de stad uitgaat haha.
Mijn beste vrienden komen uit de buurt van Glasgow...laten we zeggen dat het niet bepaald een paradijs is! Misschien ook niet het beste voorbeeld van een mooie stad, zeiden die vrienden van mij zelf ook. Mocht je ooit naar Schotland gaan, dan moet je zeker langs de Highlands en Edinburgh, dat is pas mooi.
Ik dacht zelf ook altijd dat Engeland een stom land was waar het altijd regende...ik heb er bijna vijf maanden gewoond en was he-le-maal verkocht! Engeland biedt ook veel meer dan je zou denken, mede omdat ook in Engeland zelf mensen dat niet altijd waarderen. Hangt dus ook van jezelf af wat je ermee doet toch?
psychogoogje
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
01 Feb 2011, 19:57 »
Wij gaan drie jaar naar Glasgow en zijn nu de tripjes al aan het plannen!
No way, dat we 3 jaar de stad niet uit gaan!
Ons eerste plan is om rond de bruiloft van Will en Kate naar de eilanden voor de oostkust te gaan.
Want nee, tot op heden vind ik Glasgow niet bepaald een aantrekkelijke stad. Maar wel heel gezellig!
Groetjes
Janneke
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #15 Gepost op:
02 Feb 2011, 00:02 »
Citaat van: psychogoogje op 01 Feb 2011, 19:57
Ons eerste plan is om rond de bruiloft van Will en Kate naar de eilanden voor de oostkust te gaan.
Eilanden voor de oostkust ? Bedoel je misschien de oostkust die in het westen ligt ?
Live and let live
gretna
Schotland fan
«
Antwoord #16 Gepost op:
02 Feb 2011, 09:20 »
Hoi Petra,
Ik denk dat het grootse verschil voor mij toch wel de algemene houding is van de Schotten vergeleken met de Nederlanders. Ook hebben de Schotten een ander
fashion
. Het lijkt wel of de Schotten wat meer Laid-back zijn. Hun houding is veel relaxer, maken zich niet zo snel druk lijkt wel. Dat merk je al op de weg. Rijgedrag is veel minder dringend. Ook in de supermarkten enzo als er een enorme rij staat, iedereen staat rustig te wachten tot dat jij degene voor je haar/zijn tas heeft ingepakt. De cassiere helpt zelfs mee met inpakken!! Nou dat was wel anders hoor bij de AH haha. Ze lijken over het algemeen zich minder druk te maken over alles. Wij Nederlanders (inclusief mezelf hoor) hebben altijd haast, tempo derin, hard werken dan bereik je het meest. We zijn veel effectiever in organisaties en structuur en verwachten constant het beste van alles. Als dat niet lukt raken we gefrustreerd en boos. Dat heeft voordelen en nadelen natuurlijk. Het hele land is gewoon wat minder netjes en gestructureerd dan In Nederland. Ik heb laatst een collega mee genomen naar Amsterdam en die keek haar ogen uit. Het eerste wat haar opviel was onze strakke schone straatjes, huisjes, tuintjes...netjes rechte lijnen. Dat is hier wel anders..Toch leuk om het eens van een buitenlander te horen.
En de Schotten lijken veel meer uit te gaan dan de Nederlanders.
De pub is echt een sociale uitgaans plek voor de hele familie lijkt wel..heel gezellig meestal. Wij waren altijd gewend om vrienden bij ons thuis uit te nodigen, om de koffie of voor een lekker gezellig diner avondje..bij ons of bij hun.Dat doen ze hier niet zo snel ..om de koffie??? Ze gaan eerder naar een cafe lekker buiten de deur dus.
je hebt groot gelijk, toen ik in devon woonde merkte ik die gelatenheid ook. Iedereen staat bij de bus of trein ook altijd heel netjes te wachten, en je hebt alle tijd om in en uit te stappen. Ik was een weekendje weg naar wales geweest, en toen ik terug kwam moest ik op birmingham central, een van de drukste treinstations, overstappen. en zelfs daar stonden mensen netjes in de rij te wachten! zou mooi zijn als ze dat 'n keer op amsterdam centraal zouden doen, daar is het ieder voor zich en wordt je boos aangekeken als je te lang wacht...
om een spreekwoord van Jean-Marie Pfaff te gebruiken....vriendelijk zijn kost niks! dat hebben de Britten duidelijk ter harte genomen, altijd vriendelijk in de winkels, en vooral de jongeren vonden het geweldig dat ik als Amsterdammer helemaal naar "hun" Devon kwam.
en het uitgaansleven is inderdaad wel anders, maar heel leuk! is ook beter als je naar de pub of een restaurant gaat, zo kom je bijna altijd wel iemand tegen. ik vind dat veel prettiger vergeleken met op de koffie gaan
gretna
Schotland fan
«
Antwoord #17 Gepost op:
02 Feb 2011, 09:43 »
Citaat van: Roald op 02 Feb 2011, 00:02
Eilanden voor de oostkust ? Bedoel je misschien de oostkust die in het westen ligt ?
bedoel je misschien Isle of Wight, of de Scilly Isles?
psychogoogje
Schotland fan
«
Antwoord #18 Gepost op:
02 Feb 2011, 17:28 »
Westkust.. my bad
(mijn hersenen hebben ook al moeite met links en rechts..)
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
« vorige