Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 04:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Schotse muziek en bands  |  Runrig  |  Topic: Excalibur - The Celtic Rock Opera
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Excalibur - The Celtic Rock Opera  (gelezen 835 keer)
Mieke
Schotland fan

« Gepost op: 09 Dec 2010, 21:57 »

Hallo allemaal!!!!!!  wave

Voor degenen die het nog niet weten hierbij de link naar de homepage van Excalibur - The Celtic Rock Opera

Hierin zal Bruce Guthro (Runrig) de rol gaan vertolken van Lancelot en Moya Brennan (Enya) die van Viviane  notworthy

Volgens de site komen er nog meer optredens bij in andere landen dan Duitsland.
Persoonlijk zou ik het denk ik heel raar vinden een musical (d.w.z. de gesproken delen) in het Duits te moeten aanhoren  protest(zoals te horen in de filmpjes op de site)

"EXCALIBUR will be on tour!

14/01/2011 Berlin - Max-Schmeling-Halle
15/01/2011 Hannover - TUI Arena
6/01/2011 Dortmund - Westfalenhalle

24/03/2011 Erfurt - Messehalle
26/03/2011 Frankfurt Festhalle

More dates in Germany and other European countries will follow. "
Urlar
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 10 Nov 2011, 11:17 »

Helaas zijn er na de shows zoals genoemd hier boven geen nieuwe show meer gepland voor alsnog. Voor degene die toch iets van de sfeer en ook o.a. het optreden van Bruce in deze Celtic Opera willen zien zijn er inmiddels diverse filmpjes te vinden op YouTube zoals o.a. deze tube met Bruce: http://youtu.be/se1ym14TcAY
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Nov 2011, 11:40 »

Moya Brennan (Enya)

Ehm, bedoel je Moya of Enya? Wel familie van elkaar, maar niet dezelfde persoon. Wink

Mieke
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Nov 2011, 12:15 »

Moet wel ff diep grabbelen waar het bericht vandaan kwam. Dus geen idee waar ik het vandaal haalde. Is al weer bijna een jaar geleden hè... Verward

Maar hier heb je wat meer info van internet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moya_Brennan
(jij als harpiste zal dit wel weten  Aye)

moet w.s. Clannad zijn ipv Enya
Haar zus zat in Enya...
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Nov 2011, 16:38 »

Oh sorry, zie nu inderdaad dat het al een jaar geleden is... Embarrassed
Moya (haar echte naam is Maire (weet niet hoe ik het Ierse accent moet intypen op dit Engelse toetsenbord dontknow)) was de zangeres van Clannad. Ze zingt inmiddels solo, want Clannad bestaat niet meer. Enya (haar echte naam is Eithne) is de zus van Maire/Moya en zat heel in het begin even in Clannad, maar is toen solo gegaan. En zij wordt geholpen door 2 mensen, die de teksten voor haar schrijven enzo.
Dus zussen van elkaar, maar wel 2 verschillende mensen. Smiley

Urlar
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 10 Nov 2011, 18:09 »

Moya (haar echte naam is Maire (weet niet hoe ik het Ierse accent moet intypen op dit Engelse toetsenbord dontknow)) was de zangeres van Clannad. Ze zingt inmiddels solo, want Clannad bestaat niet meer.........

Correctie van mijn kant, want Clannad bestaat nog wel degelijk en treden ook nog steeds op - dit jaar weer sinds lange tijd eens wat meer als voorgaande jaren. Feit is wel dat het al een hele tijd geleden is dat ze nog een album hebben uitgebracht. Ik heb afgelopen maandag "live" genoegen gehad om Clannad te mogen aanschouwen in 013 in Tilburg. Er waren 2 concerten gepland in Nederland, maar het concert in de Melkweg te Amsterdam van gisteren was afgelast. Waarom, daar na kan ik alleen maar gissen, want niemand was er ziek of zo van de band tijdens het optreden in Tilburg of zag er ziek uit. En de afgelasting van het concert in Amsterdam was al bekend voor het optreden in Tilburg afgelopen maandag. Degenen die kaarten hadden voor het concert in de Melkweg konden kiezen voor geld terug of naar het concert in Tilburg komen, wat voor mij de conclusie rechtvaardigd dat voor beide concerten van Clannad niet al te veel interesse was of in ieder geval niet zo veel dat men 2 concerten met een goed gevulde zaal kon geven. Dus heeft men het een en ander maar samengevoegd. Jammer, want Clannad is toch niet de eerste de beste band.
Moya Brennan(de zangeres) van Clannad treedt dus geregeld op in Nederland met haar begeleidingsband(dus NIET Clannad) en doet dan een tour door het land. Zo was ze hier in april eerder dit jaar en aan het end van het jaar mogen we ook eens het genoegen beleven dat we ook een Kerst-concert van haar in de Doelen in Rotterdam met haar band en het Metropole Orkest kunnen aanschouwen. Is ook een soort traditie van Moya dat ze ieder jaar een serie Kerstconcerten doet in voornamelijk Duitsland en vorig jaar ook een paar in Polen en de optredens vinden grotendeels in kerken aldaar plaats.
Volgend jaar komt Moya en haar band wederom naar Nederland voor een tour. Kaarten voor die tour en ook voor het Kerstconcert in De Doelen zijn al een tijdje in de verkoop.
Sorry, dat een beetje (veel) off-topic is, maar moest toch ff reageren en het een en ander uitleggen of rechtzetten.

PETER
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 10 Nov 2011, 18:21 »

Hoi Peter,

Ik wist niet dat ze opnieuw weer optreden. Dat is natuurlijk goed nieuws! Smiley Maar ze zijn wel degelijk een lange tijd gestopt. Om hen te quoten van hun website:

"It was time, they sensed, to pursue other projects, with the full knowledge that family business would resume in the near future."

Urlar
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Nov 2011, 18:46 »

Hoi Peter,
Ik wist niet dat ze opnieuw weer optreden. Dat is natuurlijk goed nieuws! Smiley Maar ze zijn wel degelijk een lange tijd gestopt. Om hen te quoten van hun website:
"It was time, they sensed, to pursue other projects, with the full knowledge that family business would resume in the near future."

Je kunt niet alles weten - doe ik ook niet en websites zijn helaas ook niet altijd up-to-date en er zijn genoeg artiesten en bands die schijnbaar hun carriere zijn gestopt en dan toch toch besluiten om weer te gaan optreden. Clannad is nog steeds springlevend en ook al worden de leden van de band dan ook een dagje ouder - vooral de 2 Duggan-broers, die dus ooms zijn van Moya en haar broers die in Clannad zitten. Samen weten ze nog steeds met mooie muziek en zonder hapering het publiek in vervoering te brengen. Er wordt ook niks aan het toeval overgelaten wat betreft de soundcheck van de instrumenten. Heb zelden zo vaak iemand het podium af en op zien gaan vooraf een concert om maar zeker te zijn dat alle instrumenten ook wel goed getuned waren voor het concert en dat er ook voor ieder bandlid(er speelden nog 2 gastmuzikanten mee zoals o.a Ian Parker(oorspronkelijk van Schotland en ook muzikant op diverse albums van Clannad) zijn flesje water had om de keel goed nat te houden.
By the way - voor wie het niet weet - er is een connectie tussen Moya Brennan en Runrig n.l. op het nummer "Dreamfields" van het album "Amazing Things" doet Moya backingvocals. Zo is de cirkel weer rond. :-)

PETER
Màiri
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Nov 2011, 19:03 »

(Sorry voor al het offtopic)

Weet jij dan toevallig of ze nog steeds de nummers van hun eerste platen spelen tijdens hun optredens? Ik vind dat echt de allermooiste albums... De laatste albums zijn anders; moderner... Persoonlijk niet zo erg mijn smaak.
Ik heb van een vriendin gehoord dat Máire (ha, ik heb weer mijn Nederlandse toetsenbord hello2) tegenwoordig op een Salvi harp speelt. Dat is wel een beetje jammer... sad1

Urlar
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 10 Nov 2011, 20:01 »

(Sorry voor al het offtopic)

Weet jij dan toevallig of ze nog steeds de nummers van hun eerste platen spelen tijdens hun optredens? Ik vind dat echt de allermooiste albums... De laatste albums zijn anders; moderner... Persoonlijk niet zo erg mijn smaak.
Ik heb van een vriendin gehoord dat Máire (ha, ik heb weer mijn Nederlandse toetsenbord hello2) tegenwoordig op een Salvi harp speelt. Dat is wel een beetje jammer... sad1

Zowel Moya als ze met haar band optreed als ook Clannad wat ik er afgelopen maandag van heb gezien en gehoord doen nog steeds veel nummers van met name het album "Dulaman" zoals daar zijn  "Dúlamán (seaweed)", "Two Sisters(om het publiek mee te laten zingen tijdens de chorus van dit nummer") en "Mo Mháire". Verder natuurlijk hun hits "Theme From Harry's Game", " Robin (The Hooded Man)" ,"Newgrange" en "Caislean Óir".
Van harpen, merken en types weet ik helaas niks. Moya's harp is in ieder geval niet erg groot en ook niet van haar vaste bandlid Cormac de Barra, die samen met zijn broer Fionán de Barra en Sinead Madden de vaste kern vormen van Moya Brennan's band als Moya als solo-artieste op tournee gaat.
Was afgelopen maandag de eerste keer dat ik Clannad "in concert" zag - Moya heb ik wel wat vaker gezien, gehoord en ga ik nog zien, want het is altijd een muzikale belevenis en ook vooral om na een concert nog ff een babbeltje te maken - dat is een extraatje, wat je bij Runrig helaas niet hebt, want daar moet je al een "aftershow-pass" hebben en uitgeloot zijn om de bandleden te mogen ontmoeten. Bij Moya en ook bij Clannad kan gewoon ieder na het concert nog even met hen babbelen en dit of dat laten signeren aan CD's etc.
Urlar
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 13 Dec 2011, 13:00 »

Volgend jaar schijnt het allemaal weer verder te gaan en worden er weer nieuwe shows gepland en komt er ook een album ergens in februari 2012 uit. Dit nieuws viel op te tekenen uit scribbles op Facebook van Pat O'May , een Franse gitarist die deel uitmaakt van de omvangrijke cast van deze mega-show. Dus ff afwachten wat er hopelijk spoedig aan officieel nieuws te horen cq. lezen valt.

PETER  wave
Urlar
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 15 Mrt 2012, 19:10 »

Volgend jaar schijnt het allemaal weer verder te gaan en worden er weer nieuwe shows gepland en komt er ook een album ergens in februari 2012 uit. Dit nieuws viel op te tekenen uit scribbles op Facebook van Pat O'May , een Franse gitarist die deel uitmaakt van de omvangrijke cast van deze mega-show. Dus ff afwachten wat er hopelijk spoedig aan officieel nieuws te horen cq. lezen valt.

PETER  wave

http://youtu.be/Tf9AcZ9u8qw
http://www.excaliburtrilogy.com/NewsPaper/english/
http://www.amazon.co.uk/Excalibur-III-Various-Artists/dp/B006LA68EU/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1331835009&sr=1-1

Ik de studio-versie inmiddels gehoord en helaas maar een nummer waarop Bruce zingt - maar wel diverse nummers waar Moya Brennan (mee)zingt - maar ik denk dat je toch de show en de muziek "live" moet hebben gezien en gehoord en daarom dat mijn hoop nog steeds is gevestigd op dat er meer shows zullen worden gedaan en eventueel ook hier in Nederland. Maar ik vrees met de verplichtingen van de meeste muzikanten etc. elders dat het heel erg moeilijk is om datums te vinden wanneer iedereen kan optreden.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Schotse muziek en bands  |  Runrig  |  Topic: Excalibur - The Celtic Rock Opera
Ga naar: