Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 04:26

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Voortgezet onderwijs
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Voortgezet onderwijs  (gelezen 772 keer)
Pieter
Schotland fan

« Gepost op: 24 Nov 2010, 00:42 »

Beste mensen,

Wie heeft er ervaring met kinderen in het voortgezet onderwijs; pros and cons t.o.v. NL?

Groet,

Pieter
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Nov 2010, 22:14 »

Pieter,

Onze 3 kinderen hebben in Schotland onderwijs op Secondary School gevolgd, niet in NL, dus ik kan niet vergelijken.
Als je wat meer info geeft ( en specifiekere vragen stelt) kan ik je misschien wel helpen.

Groet,

Andrea.
Pieter
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Nov 2010, 23:57 »

Hallo Andrea,

Onze zoon gaat naar een brugklas (havo/vwo) en beheerst de Engelse taal meer dan voldoende om te kunnen switchen naar (wederom) Engels onderwijs.

Vragen welke opkomen (kretologieën zijn wellicht niet altijd van toepassing):
Is er informatie te vinden over de kwaliteit van een beppalde school (beoordelingen).
Heeft de onderbouw een eigen afdeling/locatie.
Zitten alle schooltypen bij elkaar.
Hoe zijn de contacten met ouders geregeld.
Hoe zit het met de financiële kant: ouderbijdrage, schoolboeken/ boekenfonds.
Hoe is het onderwijs georganiseerd; klassikaal of individueel.
Is het voornamelijk praktisch of theoretisch onderwijs.
Hoe groot zijn de groepen.
Wordt er veel met computers gewerkt.

Ik verneem graag van je.

Groet,

Pieter
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 26 Nov 2010, 23:12 »

Hi Pieter

Ik heb 10 jaar Secondary school "ervaring" en zal proberen uit te leggen hoe het op Bearsden Academy geregeld was, hopelijk beantwoord dat een groot aantal van je vragen.

De wijk waar je woont bepaalt naar welke Sec school je gaat, als je in een "goede" wijk woont, is de Sec school meestal ook wel ok.
Er zijn inderdaad wel lijsten waarop je kunt zien hoe de betreffende school scoort.

De kinderen gaan allemaal naar dezelfde school, waar de vakken op verschillende niveaus worden gegeven. ( Er zijn dus geen verschillende schooltypen) In het vierde jaar worden de Standard Grade examens afgenomen, daarna kunnen kinderen de school verlaten. De meeste kinderen doen een vijfde jaar en een groot gedeelte ook een 6e jaar. 5e jaars examens kunnen in het 6e jaar opnieuw gedaan worden, voor een beter cijfer, of 6e jaar examens op een hoger niveau. Het niveau en behaalde grade bepaalt  toelating tot het hoger onderwijs.

1 x per jaar, rapporten bepreking met ouders, maar je kunt altijd een gesprek aanvragen met de "guidance teacher". Daar hebben we vooral gebruik van gemaakt met onze oudste, toen alles voor ons ook nog erg nieuw was. Contact met leraren is denk ik wel minder dan in Nl, als ik hoor hoeveel tijd een vriendin- lerares in het (email)  contact met ouders steekt............ Hier krijg je absoluuut geen prive- of email adres of telefoon nummer van leerkrachten.

Onderwijs is gratis, ook gratis boeken (en schriften), maar die blijven meestal op school, er wordt veel gewerkt met kopieen, je zorgt zelf alleen voor pennen, potloden en later een rekenmachine. Ook de agenda wordt door school geleverd.  Onderwijs is klassikaal maar ze kunnen dus bv wiskunde op een ander niveau dan bv Frans doen. (Dit vind ik een voordeel t.o.v. Nederland). Groepsgrootte is erg verschillend. De eerste twee jaren zijn er verplichte vakken , in het derde jaar moeten er vakken worden gekozen ( Ik geloof dat Engels en wiskunde verplicht blijven) en dan splitst zich verder  in het 5e en 6e jaar. Geen profielen zoals in NL, heel veel combinaties/ niveaus zijn mogelijk.

Computeronderwijs is in opkomst maar ik heb wel het idee dat het wat "achter" loopt bij NL.

Er wordt veel aandacht besteed aan muziek en sport, verscheidene, prachtige schoolorkesten/ koren, sport teams enz.
( Op de primary school is er al gratis muziekles onder schooltijd, muziekinstrument zijn in bruikleen, daardoor zijn er veel kinderen die een muziekinstrument bespelen).
Semi-verplichte dure schoolreisjes zijn hier eigenlijk niet aan de orde.

Hopelijk kun je hier wat mee en misschien komen er nog anderen met wat aanvulling.

Pieter
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 27 Nov 2010, 17:13 »

Thanks Andrea!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Voortgezet onderwijs
Ga naar: