manie
Schotland fan
|
 |
« Gepost op: 20 Okt 2010, 09:08 » |
|
Tja misschien een beetje een vage titel, maar ik weet even niet hoe anders te omschrijven  Tijdens mijn vakanties in Schotland (en Engeland) is me opgevallen dat veel douches zijn uitgerust met zo'n wit kastje met daarop 2 draaiknoppen. Wat voor een systeem is dit eigenlijk??  Is het een soort boiler? Eigenlijk gewoon nieuwsgierigheid, maar misschien weet iemand hier wat het is en hoe het werkt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MacJos
Cryptorator
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 20 Okt 2010, 13:04 » |
|
Soort van electrische verwarming van het water. Ene knop is de hoeveelheid water (meestal te weinig) en de ander geeft je meestal de keuze tussen te warm of te koud.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dien
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Okt 2010, 19:18 » |
|
de beroemde electrical shower. Hopeloze uitvinding, vrijwel altijd een miezerig straaltje water, indien je meer water wilt zou de stroom het niet genoeg bij kunnen warmen, dus je krijgt gewoon niet meer. Bij emigratie zou dit een van de eerste dingen zijn die ik zou vervangen door een grote electrische boiler of een andere installatie, er gaat niets boven een lekkere warme douche...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Okt 2010, 19:32 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Okt 2010, 23:11 » |
|
Ha Dien, Wij hebben een extra grote ketel, zodat we in beide badkamers een goede douche hebben, een keuken met inbouw apparatuur, ipv losse koelkast/ vriezer/ vaatwasser. Ook stellen we hoge eisen aan afwerking van bouwprojecten enz, kortom verwende Nederlanders dus
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MacJos
Cryptorator
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Okt 2010, 23:35 » |
|
Meer een kenner....... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
egberto
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 21 Okt 2010, 10:36 » |
|
Meer een kenner.......  Ik zou zeggen een realist EgbertO
|
|
|
|
|
|
Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer
|
|
|
manie
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 22 Okt 2010, 19:22 » |
|
Haha van de mieserige straaltje water, dat is waar. Of je hebt een redelijke hoeveelheid water, maar dan is het te koud... Of je hebt de juiste temp en dan nauwelijks water! Zitten deze dingen voornamelijk in B&B's (om wat voor een reden dan ook  ) Of hebben 'normale' huizen ook zo'n systeem in de douche???
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bagh Alluin
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 22 Okt 2010, 19:37 » |
|
Er zijn ook goede krachtige doorstroomgeisers hoor. Maar vaak is de koudwaterdruk aan de lage kant dus dan krijg je nog zo'n miezerig straaltje. Dit is weer te verhelpen met een speciale unit die de druk verhoogt. Maar dan moet je wel weer een koudwater opslagvat op zolder hebben. Maar ach, al die flut douches, dat is toch ook de charme van B&B visits!  Persoonlijk vind ik tapijt in de badkamer en wc veel erger... Groeten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 22 Okt 2010, 22:08 » |
|
"Maar dan moet je wel weer een koudwater opslagvat op zolder hebben". Dat is misschien op Skye/ Hebriden nog zo, maar in Glasgow allang niet meer  En inderdaad "flut douches" op een vakantie adres/ camping doen je je eigen douche weer erg waarderen, maar je zult maar eigenaar van zo'n B&B zijn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Roald
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 25 Okt 2010, 16:50 » |
|
Z'n electriek geval heb ik ook in de badkamer, en dat bevalt prima: geen klachten over waterhoeveelheid en temperatuur. Misschien zijn er soorten en maten in. Heb ook wel eens ergens gewoond waar een boiler was; nadeel daarvan vond ik dat je die een half uur vantevoren moet aanzetten  . Zo'n electrisch ding knip je aan en je springt eronder. NB je moet zo'n kastje aanzetten; veelal ergens anders dan op het dingetje zelf. Ofwel een grote rode schakelaar of een trekkoord; niet per se in de badkamer te vinden - kan ook op de gang zijn.
|
|
|
|
|
|
Live and let live
|
|
|
jan van Duren
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 26 Okt 2010, 06:01 » |
|
wat je ook nog vaak mist zijn mengkranen op wastafels en in de keuken. Je ziet nog regelmatig een aparte kraan voor koudwater en een kraan voor warmwater. Ik neem toch aan dat in Schotland mengkranen te koop zijn 
|
|
|
|
|
|
Met vriendelijke groet,
Jan van Duren
|
|
|
Struner
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 26 Okt 2010, 07:22 » |
|
Jaja, Dat is nu een van de charmes, hun eigen ideeen over sanitair. Geen mengkranen, maar wel afvoer buiten langs de buitenmuur. Boven een badkamer en een aparte bij de ouderslaapkamer (en-suite). Maar dan weer geen toilet beneden. Als het er wel is, dan heet dat cloackroom. Een makelaar noemt zoiets een useful downstairs facility, alsof hij zelf niet echt overtuigd is van het nut ervan.
MVG, ---Peter.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirk
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 26 Okt 2010, 08:38 » |
|
wat je ook nog vaak mist zijn mengkranen op wastafels en in de keuken. Je ziet nog regelmatig een aparte kraan voor koudwater en een kraan voor warmwater. Ik neem toch aan dat in Schotland mengkranen te koop zijn  Er zijn mengkranen maar je moet dan uit kijken welke je meeneemt. Er zitten er genoeg tussen waarbij de beide leidingen doorlopen tot in de kop van de kraan. De ene hand heeft dan koud water en de andere hand warm water als je je handen dicht bij de kop van de kraan houd 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erwin
Schotland fan
Living the life
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 26 Okt 2010, 11:05 » |
|
In ons eerste huis was de toilet boven in de badkamer. Dus als je haast had  , dan......rennen voordat het te laat was  Zal je net zien dat er iemand staat te douchen.....  We hedden daar ook zo'n electrische gehad "boven het bad" Gaat dat ding kapot.... geen warm water meer.... Dus makelaar installeerd een nieuwe (zie foto)  Ziet er dan ook meteen niet meer mooi uit, want ze hebben vaak een andere maat. Nu hebben we een douche cabine met warm water vanuit de boiler (olie) Ons water komt in ons nieuwe huis rechtstreeks uit de "River Nairn" die bij ons in de bergen begint. Beneden nu een "Cloakroom" en boven ook nog 2 toiletten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dien
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 26 Okt 2010, 18:30 » |
|
beste erwin, Ik kan altijd een stukje vakmanschap waarderen!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 26 Okt 2010, 23:15 » |
|
Nou Dien, dan kan je tzt je lol nog op ! Mijn ervaring is dat je er met je neus boven op moet zitten. Maar zeg nou zelf, zou jij dit werk hebben geaccepteerd ? Ikke niet, ik had zelf de boel gesloopt, een paar nieuwe tegeltjes erin ( het lijken standaard tegeltjes) en dan pas weer een nieuwe douche erin. Maar dit was in een huurhuis , want makelaar regelde het ? Die zouden toch beter moeten weten, maar ja, ik heb het al eerder gezegd, ik ben dus een "verwende" (= lastige ?) Nederlander. En over de mengkranen, wij hadden wel mengkranen besteld, maar de aannemer had toch wastafels met 2 gaten laten komen  Oja, de cloakroom, ik heb al op menig toilet tussen de jassen en schoenen/ laarzen gezeten, gatsie !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erwin
Schotland fan
Living the life
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 27 Okt 2010, 09:05 » |
|
Op het moment dat deze nieuwe "douche" werd geinstalleerd heb ik gevraagd of het allemaal nog afgewerkt zou worden. "But of course !!!" was het antwoord.... Nooit meer iemand gezien.... Wij hadden al plannen een ander huis te zoeken, dus dat ging nu wat sneller.... Blijkt dat bij het opzeggen van de huur de makelaar ook bijna failliet was. Zijn kantoor werd ontruimt en er is een soort "built the bear" zaak ingekomen. Meneer zit nu op de 1e verdieping in een heeeeeeeel klein peeskamertje. De nieuwe huurders (uit polen) hebben het huis zo geaccepteerd..... Heb begrepen dat die ook al weg zijn. Tip: Als je gaat huren pas dan op voor snelle babbelaars die in grote dikke BMW's rijden en nooit tijd hebben en de afspraken niet nakomen..... Neem een betrouwbare makelaar (vaak groter kantoor met medewerkers) i.p.v. een tweemans bedrijf.
P.s. wat de cloakroom betreft: dit is bij ons een gewone WC met wastafel... Gelukkig hangen de jassen in de gardarobe
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 28 Okt 2010, 09:59 » |
|
Erwin, de enige manier van afwerken na zo'n installatie is met een tube tandpasta de gaten opvullen  Maar serieus, deze mensen hebben de opdracht om een nieuwe douche te plaatsen en dan hebben ze gedaan. Als het dus je eigen huis is, moet je echt meedenken en er boven zitten, anders zit je dus met de "brokken". Maar misschien is dat in Nederland tegenwoordig ook wel zo  Ik heb het idee dat het er in jullie nieuwe stulpje wel beter uitziet, van de buitenkant in ieder geval schitterend ! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erwin
Schotland fan
Living the life
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 29 Okt 2010, 09:11 » |
|
Beste Andrea, Zoals ik al schreef speelden we al met de gedachte om van huis te veranderen...... Als dit ons huis was geweest dan had ik er zeker vol bovenop gezeten en deze afwerking niet geaccepteerd. Maar goed, je hebt gelijk dat ons huidige "stulpje" er stukken beter uitziet.. Wij huren het huis ("The Gate Lodge") en hebben daar ook bijgebouwen bij.... nl. de oude originele "gate lodge", die verbouwt is tot garage met bijbehorende extra ruimtes voor opslag. Erg grote tuin (een beetje te groot) en veel dieren zoals Schapen, herten, fazanten, rode eekhoorns, diverse soorten vogels, Uil, muizen, schotse hooglanders, konijnen, hazen en nog veel meer........... Was even wennen want je moet het Oliepeil goed in de gaten houden en bestellen.... Water komt rechtstreeks uit de rivier de Nairn en moet gefilterd worden.... dus regelmatig filter vervangen en de oude met de hogedrukspruit schoonspuiten (allemaal turf) Zeer langzame internetverbinding (wonen te ver van het telefoonhuisje) Altijd hout en kolen in huis hebben voor de openhaard (vooral in de herst en winter) Parafinelampen altijd "stand-by" voorals de stroom uitvalt (gebeurd wel eens) MAAR OH, WAT IS HET HIER LEKKER WONEN !!!!!!!  Vanuit onze achtertuin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Joke
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 29 Okt 2010, 10:04 » |
|
wow !!!  Ben helemaal niet jaloers, hoor  wat mooi !  heel veel geluk in jullie nieuwe woning  Joke 
|
|
|
|
|
|
"The colours of Scotland leave you young inside" - Hearts of olden glory - Runrig
|
|
|
|