Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 03:26

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Nu 3 weken in Schotland
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Nu 3 weken in Schotland  (gelezen 6410 keer)
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #25 Gepost op: 12 Jun 2006, 17:16 »

hier ruim 30 graden pfffffff en bijna geen wind. En wij wonen aan het IJsselmeer, waar het altijd waait.
Veel plezier met het bellen vanavond.

Marien
Schotland fan

« Antwoord #26 Gepost op: 12 Jun 2006, 18:03 »

Echt leuk zeg!! Ben benieuwd wanneer jullie eerste meeting is!  laughing7

DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!!
http://W
The Deeside Piper
Schotland fan

Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick

« Antwoord #27 Gepost op: 12 Jun 2006, 21:13 »

Echt leuk zeg!! Ben benieuwd wanneer jullie eerste meeting is!? laughing7

Hallo
Ik heb Driekje net an de lijn gehad, een hele tijd mee zitten praten! Het kontakt is gelegd en de afspraak ook; volgende week dinsdagavond. Leuk.

Wat blijkt nu we wonen vlak bij elkaar in de buurt! Da's nog eens toevalling.

Groeten,

Hans? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?bagpiper

The Dee(don)side Piper,                                      bagpiper
Marien
Schotland fan

« Antwoord #28 Gepost op: 12 Jun 2006, 22:24 »

Maar ja, Aboyne is ook niet zo heel groot toch? Zijn er een keertje doorheen gereden, vandaar.  tongue3

The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #29 Gepost op: 12 Jun 2006, 22:38 »

Ja daar heb je gelijk in. Het is een klein dorpje. Maar het is echt in de burt vandaar.

Hans             bagpiper

Marien
Schotland fan

« Antwoord #30 Gepost op: 12 Jun 2006, 22:44 »

Waar dit forum al niet goed voor is!  hello2 Hopelijk post Driekje ook nog wat meer van haar ervaringen!

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #31 Gepost op: 13 Jun 2006, 07:37 »

ben ook zeer nieuwsgierig hoor.

lucsa
Schotland fan

« Antwoord #32 Gepost op: 13 Jun 2006, 08:59 »

Maar ja, Aboyne is ook niet zo heel groot toch? Zijn er een keertje doorheen gereden, vandaar.? tongue3

Wij rijden er de eerste week van augustus ook doorheen. icon_biggrin

Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc

[img]http://lu
The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #33 Gepost op: 13 Jun 2006, 09:09 »

ben ook zeer nieuwsgierig hoor.

Goedemorgen allemaal,

ja ons eerste (telefoon) gesprek duurde al 3 kwartier en ging voornamelijk over hoe we ons beiden hadden voorbereid en wat voor dingen, lees onduidelijkheden, we allemaal zijn tegengekomen. Een constatering was ook dat de instanties, en zeker die van NL vaak erg onduidlijk zijn in hun informatie verstrekking (maar die in de UK kunnen er ook wat van hoor). Vooral over de ziektekosten verzekeringen, lees: wel of niet premie moeten betalen, ?ook als je al lang en breed in het buitenland woont. Ook over de burocratie die er heerst aan beide kanten van de Noordzee: je krijgt er allemaal mee te maken.

Voor mij was naast het feit dat je gewoon gezellig met een "lotgenoot" even in het Nederlands kunt praten, heel leerzaam om van de lotgevallen van iemand anders te horen. Je steekt er altijd wat van op.

Groeten,

Hans ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? bagpiper

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #34 Gepost op: 14 Jun 2006, 22:49 »

Aan alle reageerders betreffende het contact met Hans,

Ik heb niet goed op het forum verder een reactie kunnen geven want het blijkt dat er op onze computer een virus zich genesteld heeft, die weliswaar door de virusscanner "opgeruimd" is. maar toch schade heeft aangericht. Ik post dus snel een berichtje en houdt de verbinding niet te lang open (geen idee of ik hier iets onzinnigs mee zeg). Heel leuk om te ontdekken dat er, zeg maar bij ons om de hoek, zich Nederlanders geinstalleerd hebben, waarmee we een uitwisseling over onze ervaringen hier in Schotland kunnen hebben. Al direct een heel leuk gesprek met Hans gehad en wij kijken uit naar de ontmoeting met z'n vieren.
Wij reden net nog terug uit Aberdeen naar Aboyne. Het landschap ziet er prachtig uit. De Deeside zeker langs de rivier heeft zo'n verscheidenheid aan prachtige bomen, die nu volle blad alle kleuren tonen: Donkerrode beuken, lichtgroene berken. De Rododendrons in allerlei kleuren. Even van de weg af, de aardse kleuren van de heuvels. Het was weer genieten. Nu, heb ik iedereen even lekker gemaakt. Net een vriendin in Nederland aan de telefoon, die zei: maar het Nederlandse polderlandschap is toch ook heel mooi. Dat vind ik zeker ook. Wanneer we in Nederland op bezoek gaan, ga ik zeker naar mijn geliefde plekjes aan de rivier. Enfin, wij zitten nu hier en het is genieten.

Groetjes,
                Driekje

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #35 Gepost op: 19 Jun 2006, 21:10 »

En?  al contact gehad met een nederlands bakkie?

Hier zijn ook erg mooie stukjes natuur hoor. als ik bij ons langs de dijk loop kan ik zeker genieten. maar toch........
Nergens is het zo mooi als in Scotland. Ben best wel op veel plekken geweest hoor, en heel veel indrukwekkends gezien, maar voor mij is Schotland thuiskomen.
Ik denk er toch iedere dag aan, en vind het echt geweldig dat jullie de stap hebben ondernomen om daar te gaan wonen.
En ben zeer benieuwd hoe jullie daar de winter doorstaan.
Heb net weer een stuk Coast gezien. Wij willen die kustweg volgend jaar gaan pakken, en zo heerlijk om nu al die ideetjes op te doen.

Ps is het nu in orde met de pc?

Marien
Schotland fan

« Antwoord #36 Gepost op: 22 Jun 2006, 10:51 »

Hoe hebben jullie het eigenlijk met de stekkers geregeld, want die zijn uiteraard anders dan in NL. Hebben jullie ze vervangen, of gewoon andere apparaten gekocht.

The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #37 Gepost op: 23 Jun 2006, 17:25 »

Hoe hebben jullie het eigenlijk met de stekkers geregeld, want die zijn uiteraard anders dan in NL. Hebben jullie ze vervangen, of gewoon andere apparaten gekocht.

Hallo Marien,

Ik heb in NL van die verloop stekkers gekocht en daar heb ik verlengsnoeren mee aangesloten hier aan het stopkontakt. Hierdoor kun je maar met enkele verloopstekkers toch veel apparaten aansluiten,

Hans                                  bagpiper

The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #38 Gepost op: 23 Jun 2006, 17:30 »

Afgelopen dinsdagavond zijn wij bij Driekje en haar man op bezoek geweest. Erg gezellig en het klikte goed. Veel interesses aangaande Scotland kwamen overeen, we hebben dus lekker zitten kletsen, de tijd vloog om.
Het is ook weer leerzaam want we kwamen toch weer zaken tegen die zij anders hadden aangepakt en waar je wat van kunt opsteken.

Al met al voor herhaling vatbaar en dat zal zeker ook gebeuren!

Hans                              bagpiper

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #39 Gepost op: 29 Jun 2006, 12:37 »

Onze computer nu weer goed, alhoewel er soms haperingen zijn. Moeten we dus opnieuw opstarten. Kan aan de computer liggen of aan de modem.
De ontmoeting met Hans en partner was ook van onze kant uit bezien heel erg leuk en hadden we het gevoel dat het goed klikte. Ook al is onze intentie om zo goed als het kan te integreren in Schotland, is het toch heel erg fijn om ook contact te hebben met Nederlanders. Ons Engels is niet zo goed dat wij er vloeiend in kunnen spreken. Door hier te wonen zal het zeker wel verbeteren en iedere morgen leren we na het ontbijt een halfuurtje Engels, maar we merken ook dat op onze leeftijd (61), het allemaal niet zo goed meer beklijft. Toch moeten we allerlei zaken in het Engels (en vaak ook telefonisch) opknappen. Het is soms een hoge drempel om te nemen, maar als het ons gelukt is om de zaken goed over te brengen en/of te begrijpen, zijn we toch ook weer trots. Juist ook op deze leeftijd is het goed weer nieuwe dingen te moeten ondernemen. Tegelijkertijd kunnen we ons heel goed voorstellen hoe moeilijk het is voor immigranten in b.v. ons land, wanneer de taal en de cultuur erg anders is, zoals voor Marokkanen en Turken, om je weg te vinden.
Om de vraag over de winters in Schotland te beantwoorden: wij zijn een aantal keren in de winter hier met vakantie geweest. Juist dan is het heerlijk wandelen (geen midges). Onze zoon en ook veel andere mensen, gaan rustig de gairngorms in op trektocht en overnachten in tentjes. Je moet wel goed voorbereid zijn en zeker kunnen omgaan met kaart en kompas. De temperatuur valt ons heel erg mee. Het kan soms de wind zijn die het erg koud kan maken. De wegen zijn over het algemeen goed berijdbaar. De hoger gelegen passen zijn soms afgesloten met hevige sneeuwval. Het is dan goed luisteren naar de radio, of op internet kijken, wanneer je op reis moet.

De vraag over stopcontacten is door Hans beantwoord en ik kan alleen maar zeggen dat wij dezelfde methode toepassen.

groetjes,
Driekje
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #40 Gepost op: 29 Jun 2006, 16:28 »

Je hebt groot gelijk,je bent nooit te oud om te leren,en het is een enorme grote overwinning als je doet wat jullie doen.Petje af.Er is wel 1 voordeel ,jullie leren meteen de schotse tongval.
Wij gaan volgend jaar ook liever in september,zonder midges.Ik heb thuis nog enorme jeukkbulten gehouden,bah.
groetjes,gerda.
anja
Schotland fan

« Antwoord #41 Gepost op: 29 Jun 2006, 17:18 »

nou gerda, ik wil je niet bang maken maar vorig jaar waren wij in schotland  en nog nooit heb ik zo veel midges gezien, dus zorg dat je vanalles bij je hebt en vermijd de vochtige gebieden.
Wij reden gewoon iets verder als het te gek werd, en het maakt niet uit waar je bent, het is daar overal mooi, toch?
Marien
Schotland fan

« Antwoord #42 Gepost op: 29 Jun 2006, 18:25 »

Even een praktisch vraagje aan die Nederlandse Schotten.   Vlag
Toen wij voor het eerst naar GB gingen in een selfcatering huis, hadden we geen braadboter meegenomen. En wat we daar kochten was echt smerig. Dus sinds die tijd nemen we zelf Croma mee. Maar weten jullie ondertussen wel een goeie braadboter? Dat scheelt ons namelijk weer!  laughing7

Ina
Schotland fan

« Antwoord #43 Gepost op: 29 Jun 2006, 20:47 »

Even een praktisch vraagje aan die Nederlandse Schotten. Vlag
Toen wij voor het eerst naar GB gingen in een selfcatering huis, hadden we geen braadboter meegenomen. En wat we daar kochten was echt smerig. Dus sinds die tijd nemen we zelf Croma mee. Maar weten jullie ondertussen wel een goeie braadboter? Dat scheelt ons namelijk weer! laughing7

JA, ik had hetzelfde probleem!

Yours Aye for Scotland
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #44 Gepost op: 30 Jun 2006, 11:55 »

Bakboter: ik herken het probleem. Zelf gebruik ik heel veel olijfolie, maar om een lekkere rundvlees-stoofschotel te maken gebruik ik nu "kerrygold"pure Irish Butter in een goudkleurig pakje met groen en zwart opschrift. Misschien zijn er ook nog betere produkten, maar tot nu toe is dit voor mij het beste.
groetjes,
Driekje
Marien
Schotland fan

« Antwoord #45 Gepost op: 30 Jun 2006, 17:00 »

Toch maar de Croma meenemen!  Piper

Mirjam
Schotland fan

« Antwoord #46 Gepost op: 30 Jun 2006, 22:04 »

Nog even over het werk: ik heb het besluit genomen om in uiterste nood alles aan te pakken wat mogelijk is. Ik ben bereid om een 'lagere' functie aan te nemen dan mijn opleiding en ervaring eigenlijk rechtvaardigen. Onze diploma's gelden nu eenmaal niet hier in Schotland. Ik heb wel mijn diploma's officieel laten vertalen door een be?digde vertaler. Maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn.

Beste Hans,
Ik wilde even reageren op het feit dat de Nederlandse verpleegkundige diploma's niet geldig zijn in Groot-Brittannie. Het is echter wel mogelijk om een Britse registratie te krijgen via de UK Council of Nursing & Midwifery. Een vriend van ons heeft dit eind vorig jaar gedaan en had de procedure binnen twee maanden rond. Toen wij in de jaren 90 hetzelfde deden voor het psychiatrisch verpleegkundige diploma van mijn man, duurde het veel en veel langer, maar omdat er een tekort aan verpleegkundige is (alhoewel het tij een beetje lijkt te keren), gaat het nu veel sneller. De website voor meer informatie is: www.nmc-uk.org. Wij wonen inmiddels bijna 9 jaar in Schotland, in Drumnadrochit - Loch Ness. Mocht je meer informatie willen hebben, laat het even weten. Ons e-mail adres vind je op onze website www.lochnessguesthouse.co.uk. Veel sukses met alles!
Groetjes, Mirjam

The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #47 Gepost op: 01 Jul 2006, 08:55 »

Hartelijk bedankt voor je info?Mirjam; ik ga er direct achteraan!? icon_thumleft

hartelijke groet,

Hans                 bagpiper

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Nu 3 weken in Schotland
Ga naar: