Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 03:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Nu 3 weken in Schotland
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Nu 3 weken in Schotland  (gelezen 6410 keer)
The Deeside Piper
Schotland fan

Nicole en Hans op de Broad Cairn bij Loch Muick

« Gepost op: 01 Jun 2006, 18:43 »

Hallo, mijn naam is Hans en ik ben met mijn vrouw 3 weken geleden vertrokken uit Nederland om in Schotland te gaan wonen.
Ik ben 49 jaar en werk als verpleegkundige in de zorg voor verstandelijk gehandicapten.

Onze voorbereiding heeft best wel lang geduurd. In die zin, voordat je weet wat je moet doen en hoe je het moet doen, ben je daar wel een hele tijd zoet mee.
We hebben geen (kleine) kinderen meer wat aanmerkelijk scheelt in je voorbereiding en je verantwoordelijkheid! Als we wel kinderen hadden gehad die mee zouden gaan dan hadden we een aantal zaken anders gedaan, in ieder geval hadden we andere beslissingen genomen.

Ik heb nu besloten om niet vanuit Nederland werk te zoeken maar dat pas in Schotland te doen. Deze beslissing hebben we zo genomen omdat we vrij regelmatig in Schotland zijn geweest op vakantie en in kranten behoorlijk veel vacatures zagen. Solliciteren lijkt me handiger vanuit Schotland zelf dan vanuit Nederland. Ik geloof dat nog steeds. In de contacten die we met Schotten hebben blijkt ook dat er veel vraag is naar werkers in de gezondheidszorg.

Wat wij als absoluut voordeel hebben ervaren is het feit dat wij geen huis hoefden te verkopen in Nederland en een huis te kopen in Schotland. Ook dat scheelt aanmerkelijk in het overgaan.
Ik realiseer me dat wij ook erg veel geluk hebben gehad. In april jl. zijn we een week naar Schotland geweest om een huurhuis te zoeken. We hadden ons via internet goed voorbereid: huizen uitgezocht en al afspraken gemaakt voor bezichtiging. Ons geluk: al bij het tweede huis was het direct raak! Van beiden kanten. Nu pas bleek maar weer dat je je goed moet voorbereiden want als we onze referenties niet hadden gehad was het een stuk moeilijker geweest. We hadden een referentie brief in het Engels gekregen van de woningbouw waar we in Amsterdam hebben gewoond en we hebben verschillende character references/letters of recommendation, daar werd onmiddelijk om gevraagd! Die moet je daarom absoluut hebben want men kent je niet dus wil men wel weten met wie ze in zee gaan.
Gelukkig voor ons was dat allemaal prima en was het bezoek aan de solicitor in Aberdeen voor het contract eigenlijk maar een formaliteit (wat het ook hoort te zijn).

We wonen nu in Aboyne, Aberdeenshire in een vrijstaand huis net buiten het dorp! We genieten er van! Dit hadden we in Nederland nooit kunnen krijgen!

Nog even over het werk: ik heb het besluit genomen om in uiterste nood alles aan te pakken wat mogelijk is. Ik ben bereid om een 'lagere' functie aan te nemen dan mijn opleiding en ervaring eigenlijk rechtvaardigen. Onze diploma's gelden nu eenmaal niet hier in Schotland. Ik heb wel mijn diploma's officieel laten vertalen door een be?digde vertaler. Maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn.

Er valt nog veel meer te vertellen maar ik stop er nu mee. Mochten er nog vragen zijn stel ze, heb je tips geef ze want er valt nog veel te doen!

Hartelijk bedankt en de groeten vanuit Aboyne.

Hans

The Dee(don)side Piper,                                      bagpiper
Ina
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 01 Jun 2006, 18:53 »

Klinkt geweldig!
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoe de prijzen daar zijn van b.v. een huurhuis, eigenlijk gewoon een beetje de kosten voor levensonderhoud en de salarissen ten opzichte van nederland.

Jullie zijn wel in de goede tijd gegaan h? zo lekker in het voorjaar icon_sunny, maar ik neem aan dat je er ook in het najaar/winter weleens hebt rondgekeken voor je de stap nam?

Vertel ons maar lekker veel want we zijn hier allemaal erg nieuwsgierig, succes met het vinden van een baan!

Yours Aye for Scotland
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Jun 2006, 19:45 »

Heel interessant!  hello2 En ook weer heel dapper dat jullie deze stap aandurven!

Groeten van je naamgenoot Hans!

Teije
Administrator
*

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Jun 2006, 19:49 »

Volgens de lokale kranten, internet e.d. lijkt er voldoende werk te zijn in de zorg (bejaardenzorg bv. zonder papieren zie ook dit topic eens: http://www.reizennaarschotland.nl/forum/index.php/topic,116.0.html ?icon_scratch jammer dat we daar nooit de afloop van hebben gehoord!).
En schandalig dat nederlandse diploma's daar niet geldig zijn terwijl we als EU tegenwoordig zo'n goede band schijnen te hebben.

Misschien kun je ons in de toekomst helpen met het opzetten een soort mooie stap-voor-stap handleiding emigreren naar Schotland, Hans. Jullie hebben de stap in ieder geval alvast gezet, heel veel succes! ?hello2
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Jun 2006, 21:47 »

Ik ben ook zeer benieuwd, hoe het zal bevallen na 1 of meerdere winters. Schijnt toch wel zeer streng te zijn.
Maar het lijkt mij echt ook geweldig.
Helaas hebben wij geen werk in de gezondheidszorg oid, dus dat wordt voor ons moeilijker, onze kinderen willen niet mee, en ik kan ze niet achterlaten, dat wordt dus kwijlen bij dit soort verhalen.
Vertel alles hoor. Ik vind het echt geweldig allemaal.

The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Jun 2006, 19:07 »

Nog even over het werk: ik heb het besluit genomen om in uiterste nood alles aan te pakken wat mogelijk is. Ik ben bereid om een 'lagere' functie aan te nemen dan mijn opleiding en ervaring eigenlijk rechtvaardigen. Onze diploma's gelden nu eenmaal niet hier in Schotland. Ik heb wel mijn diploma's officieel laten vertalen door een be?digde vertaler. Maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn.

bagpiper

Hallo,

Het begint spannend te worden: gisteren n.a.v. advertenties in de krant gebeld en ik krijg van 2 instellingen een application form toegestuurd (ze klonken erg geinteresseerd) en van e?n heb ik een uitnodiging gekregen voor een job interview a.s. donderdag. Het zijn funkties uiteenlopend van care supporter tot co?rdinator activities binnen de gezondheidszorg.

Weet e?n van jullie hoe ik nu echt gekeleed moet gaan met solliciteren? Moet ik echt een stropdas aan doen zoals vermeld in het boek "live and work in Scotland"?

Graag jullie commentaar en bevindingen.

Een fijne avond uit een Aboyne waar het sinds een uur of 4 zachtjes regent.

Hans

Ina
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Jun 2006, 19:15 »

bagpiper

Weet e?n van jullie hoe ik nu echt gekeleed moet gaan met solliciteren? Moet ik echt een stropdas aan doen zoals vermeld in het boek "live and work in Scotland"?

Hans

Het zal toch niet zo heel veel anders zijn dan in Nederland?
Ik vind een stropdas wel op z'n plaats bij een sollicitatie, of misschien toch een kilt? GRAPJE!
laughing8
Heel veel succes!

Yours Aye for Scotland
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Jun 2006, 19:41 »

Te gek, Hans, alvast succes gewenst! Heeft je vrouw al wel een baan?

Voor de kleding: ikzelf heb anderhalf jaar geleden mijn laatste sollicitatie-training gehad (gewoon voor Nederlandse banen dan). Het ligt natuurlijk ook aan je leeftijd en de functie waar je op solliciteert en het bedrijf. Als je een heel representatieve functie gaat bekleden, dan is een stropdas zeker op zijn plek, anders een net shirt/blouse met een jasje. Doe vooral iets aan waar je je prettig in voelt, maar wat toch netjes is! Of het zo heel erg anders is in Schotland, dat weet ik helaas niet.. Nogmaals heel veel succes. We duimen voor je!
The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Jun 2006, 20:40 »

Ja, In NL heb ik ook al menigmaal gesolliciteerd en was ik ook netjes gekleed.
Maar zoals je hier heel vaak ziet: schoolkinderen in uniform; dat is iets specifieks voor de UK en "aanverwante" landen, en is een? opvatting die niet in NL geldt.
Solliciteren is ook iets dat, wat ik begrepen heb, anders, formeler verloopt dan in Nederland.

Ik dacht dat hier bij solliciteren een stropdas en dieto kleding, ongeacht de functie waar je voor gaat, gebruikelijk is!

In onze overgang naar Schotland zijn we meerdere dingen tegengekomen die absoluut anders en haast ondenkbaar zijn in NL en hier heel gewoon en zelfs noodzakelijk blijken te zijn. Vandaar.

groeten van Hans? ? ? ? ?bagpiper

Ina
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 04 Jun 2006, 10:09 »

Ik dacht dat hier bij solliciteren een stropdas en dieto kleding, ongeacht de functie waar je voor gaat, gebruikelijk is!

groeten van Hans? ? ? ? ?bagpiper

Ik zou me er toch maar op kleden, gewoon een net pak en een stropdas kan eigenlijk niet overdressed zijn. Liever iets te netjes dan te nonchalant lijkt mij.
Heb je nog niemand in je omgeving die je dit kunt vragen?

Yours Aye for Scotland
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #10 Gepost op: 04 Jun 2006, 10:14 »

Marien zegt:

Wij zien in Schotland en overigens in heel GB heel veel suites, dus ik zou daar maar gewoon voor gaan tijdens je sollicitatie. Dress to impress is het toch?

The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 07 Jun 2006, 07:53 »

Hallo,

ik zal de discussie omtrent mijn zoektocht naar werk in Schotland voortzetten in het onderdeel "Werken in Schotland".

Hans.                             bagpiper

Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #12 Gepost op: 07 Jun 2006, 09:15 »

Alvast veel succes gewenst voor morgen!!  icon_thumleft
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 10 Jun 2006, 22:41 »

Hallo Hans,
Wat leuk om te lezen dat je (nu inmidels meer dan) 3 weken in Schotland woont en wel in Aboyne. Wel, wij, mijn man en ik wonen nu iets meer dan 3 maanden in Schotland en wel in Aboyne! Wij zijn een echtpaar van 61 jaar, met vroegpensioen. Wij zouden het heel erg leuk vinden om ervaringen omtrent het emigreren uit te wisselen. Wij hebben het heel erg naar ons zin. Onze Schotse buren zijn allemaal erg aardig. Tot nu toe zijn we nog erg bezig geweest met het opknappen van ons huis, maar in de periodes dat we gasten hadden ( tot nu toe 3 keer) hebben we heerlijke wandelingen gemaakt. Wij kenden deze streek al van eerdere vakanties.
Onze emigratie is eigenlijk erg snel gegaan. Onze zoon woont hier met zijn Schotse vrouw al weer 8 jaar. In die tijd zijn wij heel wat keren met vakantie hier geweest en hebben het land doorkruist en zijn er steeds meer verliefder op geworden. Ruim een jaar geleden rezen de gedachten om hier naar toe te verhuizen. Toen bleek ook nog dat er een kleinkind op komst was en dit was het laatste duwtje dat we nodig hadden. Dat onze zoon hier al woont scheelt natuurlijk wel om je weg te zoeken als emigrant, maar zijn emigratie en die van ons verschilt ook wel erg veel. Hij ging met zijn koffertje naar zijn vriendin, die hij later op Schotse wijze trouwde. Wij brachten hem nog zijn spulletjes en dat was dat. Wij hebben ons huis in Nederland verkocht, hier een huis gekocht en een volledige overzeese verhuizing geregeld. Omdat er bij onze zoon en schoondochter een baby op komst was. hebben we zoveel mogelijk zelf willen uitzoeken en doen. E?n van de problemen die we tegenkwamen was het openen van een bankrekening. Dit lukte pas nadat we konden aantonen dat we hier werkelijk wonen (via utilitybills). Die heb je pas wanneer je hier een aantal maanden woont. Zonder bankrekening kan je een aantal zaken niet doen, zoals een hypotheek verkrijgen. Wij konden daarvoor de bankrekening van onze zoon gebruiken, maar hoe andere mensen dat moeten doen is mij een raadsel. Het allermoeilijkste was echter de auto importeren (zijn we nog steeds mee bezig). We zouden dan ook iedereen adviseren geen auto mee te nemen, maar hier een andere te kopen. Enfin, dit zijn een aantal ervaringen.   Inmiddels ben ik wel erg benieuwd hoe het met je sollicitaties is afgelopen en ook erg benieuwd wat jullie ervaringen tot nu toe zo zijn. Het lijkt me ook erg leuk om, als we nu toch zo dicht bij elkaar wonen, elkaar eens persoonlijk te spreken. Nu kan het zo zijn dat we  bij de plaatselijke Co?p elkaar al voorbij gelopen zijn. Als jullie dit ook leuk lijkt kunnen we misschien een afspraak maken.   Misschien hoor ik van je?
Driekje
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 11 Jun 2006, 08:11 »

Hoi Driekje,

Wat geweldig dat jullie daar nu wonen. en wat is de wereld klein he?Huh
Misschien vloeit hier wel een heel leuk contact uit!
Nog steeds geen spijt?
En missen jullie nu ook specifieke dingen vanuit Nederland?
Leuk om dit zo te lezen hoor.

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 11 Jun 2006, 09:04 »

Hallo Wilma,

Leuk dat je reageerde. Nee, we hebben nog geen spijt. Het wonen hier voelt alsof we hier altijd al moesten zijn. Ik denk wel dat een land als Schotland bij een bepaald type mens past (of andersom). De natuur, de rust trekt ons erg aan. Wij zijn ook geen zuidelijke types. Wij houden niet van zonnebaden op het strand, maar wel van lange afstandswandelingen maken. Daar moet het niet te warm voor zijn. Hier kan je dan wel af en toe een buitje regen verwachten, maar regenpak in de rugzak en dan is er niets aan de hand. Onze zoon en schoondochter wonen in Aberdeen. De stad trekt ons echter niet zo. Wij hebben bewust gekozen voor een dorp aan de rand van de hooglanden, op 3 kwartier rijden afstand van Aberdeen.
Wij missen nog geen typisch Nederlandse dingen. Wel horen wij over de oranjegekte in Nederland. Lijkt ons een beetje teveel van het goede. Hier merk je niets van het WK gebeuren. Onze huiskamer komt waarschijnlijk vandaag klaar en dan kunnen we weer tv kijken. We zullen dan zeker een aantal voetbalwedstrijden bekijken.
Wat we wel missen is het even aanwippen bij familie en vrienden. Gelukkig komen er zo nu en dan mensen bij ons logeren en gaan wij ??n keer per half jaar naar Nederland. Wij hebben echter geen kinderen in Nederland wonen. Wij hebben nog een dochter en die woont al 8 jaar in Parijs, dus pendelen wij van Nederland naar Parijs (voorheen Schotland en Parijs).
vriendelijke groeten, Driekje
The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 11 Jun 2006, 13:15 »

Hallo Driekje,

Wat een toeval: jullie ook in Aboyne! Ja wij wonen nu vanaf 6 mei in Aboyne en we hebben het heel erg naar ons zin. We wonen net buiten het dorp in een vrijstaande bungalow oftewel een cottage. We huren dit en we hebben er erg mee gebofd. Ruimte van binnen en van buiten iets wat we in NL - Amsterdam niet hadden!

G?h ja de CO-OP de winkel van Aboyne! We komen er bijna dagelijks net als jullie waarschijnlijk.

Wij zouden het leuk vinden om jullie eens te ontmoeten. Laten we afspreken dat ik in de CO-OP achter de kassa's, waar de advertentie kaartjes van de locals hangen, ook een kaartje hang met in het nederlands onze naam en telefoonnummer en met de aanhef: Hallo Driekje!
Wat vind je daarvan? Lijkt 007 wel maar ik wil mijn tel. nummer, emailadres en woonadres zo niet op het internet vermelden. Dat is de enige reden waarom ik het zo doe. In principe zijn alle mensen van harte welkom maar ik ga mijn adres niet over het internet vermelden.

Ok?, Driekje ik wacht even af wat je van dit idee vindt!

De hartelijke groet van,

Hans? ? ? ? ?bagpiper

Driekje
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 11 Jun 2006, 14:59 »

Hallo Hans,

Lijkt ons een heel leuk idee. Wij zullen hetzelfde doen, kijken wie het eerst is. Misschien staan we gelijktijdig op het bord te kijken.

Wij kijken naar een ontmoeting uit, groetjes, Driekje 
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #18 Gepost op: 11 Jun 2006, 16:02 »

Wat leuk dat 2 Nederlanders in Schotland elkaar via een Nederlands forum zo ontmoeten? laughing7
Marien
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 11 Jun 2006, 18:52 »

Dit is wel heel toevallig zeg!  hello2

Maar wat ik wilde vragen, wat voor internet verbinding hebben jullie daar?

DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!!
http://W
The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 11 Jun 2006, 20:00 »

Hallo Marien,

Ik heb adsl internet by Virgin.net. Bevalt prima. Internet is  goed te krijgen in Schotland.

Groeten,

Hans              bagpiper

Marien
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 11 Jun 2006, 23:10 »

Tjonge, dan heb je die aansluiting daar snel kunnen regelen. Heb hier wel andere ervaringen helaas.

DE FOTO'S EN HET VERSLAG VAN ONZE VAKANTIE VAN 2008 STAAN ONLINE!!!
http://W
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 12 Jun 2006, 11:55 »

Ik vind dit ook erg leuk hoor, hoop echt dat het van beiden kanten bevalt. Erg toevallig.
Ik denk ook dat ik vooral het aanwippen bij familie/vrienden enorm zou missen. Maar niet dit hollands weer hoor op het moment. Pffff ik klaag wel hoor, vind het verschrikkelijk, Een van de redenen dat ik zeer graag naar Schotland op vakantie ga!
Als ik mag kiezen, dat weekje regen daar of het weer nu hier??? dan weet ik het wel.
Hoe is het weer nu bij jullie in Schotland?

The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 12 Jun 2006, 12:47 »

Hoi Wilma,

Hier hetzelfde bij ons: wij houden ook niet van hitte, warmte dus zuid Europees weer. Afwisseling in het weer en niet al te warm vinden wij het prettigst.

Op dit moment is het bewolkt in Aboyne met af en toe zachte regen. De temp. is nu 16 graden C. Gisteren was het hier warm maar niet zo warm als in NL. Hoogste temperatuur gisteren was rond en nabij de 23 graden. Net lekker voor ons.

Groetjes,

Hans? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? bagpiper

ps vanmiddag naar de CO-OP om het kaartje voor Driekje op te hangen!

The Deeside Piper
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 12 Jun 2006, 16:31 »

Hallo Hans,

Lijkt ons een heel leuk idee. Wij zullen hetzelfde doen, kijken wie het eerst is. Misschien staan we gelijktijdig op het bord te kijken.

Wij kijken naar een ontmoeting uit, groetjes, Driekje?

Driekje,

Ik heb je kaart gevonden bij de CO-OP! Hartstikke leuk.
Vanavond zal ik je bellen.

groeten,

Hans                             bagpiper

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Nu 3 weken in Schotland
Ga naar: