Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
09 Feb 2012, 02:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Afstanden met de auto in de bergen?!
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Afstanden met de auto in de bergen?!  (gelezen 1503 keer)
Majrim
Schotland fan

« Gepost op: 25 Aug 2010, 09:57 »

Het is toch gelukt om rijbewijs en auto te halen/kopen. Dus we gaan met de auto in begin September een maand naar Schotland.  hello2 hello2

We vroegen ons af; hoe lang duurt het gemiddeld om een afstand af te leggen met de auto door de Schotse hooglanden? Het gaat om de afstanden tussen aberdeen en aviemore, dat is ong. 150km, zit je dan de hele dag in de auto of valt het wel mee?
En ook de afstand; Fort william - Uig op Skye; hoe lang doe je daar over? Dat ong. 200km?

Ook vroeg ik me af; lopen die A wegen in Schotland, de grootste autowegen, over veel bergen? Zitten er veel steile stukken in ? (als onervaren bestuurder!)
Dit is de geplande route: we willen van Newcastle naar Edinburgh, van Edinburgh naar Aberdeen, van Aberdeen naar aviemore, van aviemoren naar Inverness, van inverness naar Cannich, van Cannich naar Skye, van Skye naar Fort william, van Fort wiliam naar Glasgow.

Alle tips, ervaringen etc. zijn zeer welkom!!
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Aug 2010, 10:28 »

Ik zou op de grotere (A) wegen een gemiddelde van 50-60km/uur rekenen, dus Aberdeen-Aviemore is dan in 3 uur te doen.
Alleen als je ook kleinere (B) wegen gaat berijden, dan zakt je gemiddelde gauw naar 30-40km (ook al mag je nog steeds 90km/uur buiten de bebouwde kom rijden).

Overigens is een routebeschrijving maken met Google Maps redelijk nauwkeurig.

Er zijn in principe nooit steile stukken, behalve op de kleinere wegen, maar op een goede wegenkaart staat dat wel aangegeven.

It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Aug 2010, 12:14 »

En ook de afstand; Fort william - Uig op Skye; hoe lang doe je daar over? Dat ong. 200km?

Dit kan zonder stops ook in ong. 3 uur, maar je zult onderweg zeker willen stoppen  hoor !
Je kunt ook via Mallaig en dan met de veerboot naar Skye, maar dat is weer een ander verhaal.

Je bent wel afhankelijk van andere weggebruikers en als daar een toerist tussen zit, die met 40/50 per uur lekker rustig van de omgeving aan het genieten is, dan duurt het even langer. Als je zelf die toerist bent en je merkt, dat er een hele sliert achter je zit, ga dan af en toe even van de weg. De locals zullen je er dankbaar voor zijn.

ilonka
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Aug 2010, 12:35 »

Scotland face  De weg Frt William-Uig Skye is zó afwisselend,zó ontzettend mooi,je blijft stoppen en genieten van de omgeving :tongue3:Net wat Skiep zegt,moeilijk in te schatten
In april heb ik dezelfde route gedaan,om 7am weg uit Speanbridge en echt óveral gestopt,bammetje gegeten, koffie,Loch Cluanie,Five sisters Eilean Donan Castle,you name it!veel mensen ontmoet.the road to Skye alleen al  is adembenemend.Tja over Skye raken de meeste mensen niet meer uitgepraat. Ik was om 4.00pm in Uig ,B&B.Koeterdekoet( hoogtevrees)
.Zit je in een B&B in Uig?Mooi hoor ,daar met de baai en de pier met de ferry.Heb ik een week van genoten!
Wat wil je doen/ zien op Skye?
Ilonka
It Swarte Skiep
Schotland fan

Born to be sheep

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Aug 2010, 12:59 »

Tja over Skye raken de meeste mensen niet meer uitgepraat.

Wat wil je doen/ zien op Skye?
Ilonka

Nog maar heel kort geleden was ik op een middag rond 14:00 in de TIC in Kyle of Lochalsh en er stond een mediterraans uitziende dame aan de balie en ze vroeg aan de TIC-medewerkster:

"We want to visit Skye. What do you advise ??".

"How long are you going to stay ??".

"The whole afternoon !!"

laughing7  laughing7

trom
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 25 Aug 2010, 14:36 »

Ik gebruik graag de AA routeplanner. Deze geeft naast de afstanden in mijlen en kilometers ook een
tijdsindicatie. Ik heb gemerkt dat dat een goede richtlijn is. Het is natuurlijk ook een Britse planner.
Pauzes enz. moet je natuurlijk nog wel zelf inplannen.
Hierbij de link:
http://www.theaa.com/route-planner/index.jsp
succes!
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Aug 2010, 15:38 »

Gefeliciteerd met je rijbewijs Majrim!

en  laughing7 laughing7 om Skiep
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 25 Aug 2010, 18:33 »

Als je vraagen over Skye hebt laat dat dan vooral weeten.  Hypocriet

Woon hier nu met veel plezier 2 jaar, kan je van alles vertellen over dit uiterste mooie eiland Aye

Fort William naar Portree via de ferry of de brug is ongeveer 3 uur. (ferry moet je wel van te vooren boeken dan) Van af Portree naar Uig is dan nog een 20 minuutjes.
Majrim
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 26 Aug 2010, 08:57 »

Hartelijk bedankt voor alle reacties!   icon_thumleft

We zullen inderdaad tijd moeten inplannen voor het stoppen onderweg en genieten van de uitzichten!  Aye En indd even langs de kant gaan staan als er een sliert (of enkele auto's) achter je aanzit. (zoals je dat ook kan hebben in Frankrijk of Duitsland  Cheesy ) Ook bedankt voor de gemiddelde km/uur op de A en B wegen.  icon_salut
Oh zo'n engelse website die de route berekent is ook indd erg handig.

We hebben nu een b&b in Kyleakin (we gaan over de brug), zodat we in elk geval niet zo ver hoeven vanuit de highlands naar Skye (en op skye). Na 1 nachtje b&b, gaan we verder het eiland bezoeken. Met de tent. We hebben dan 5 dagen, hopelijk is het genoeg om een beetje een ' feeling'  van Skye te krijgen.  icon_sunny
Kun je dan beter 1 plek uitzoeken en daar rondkijken, of is het eiland klein genoeg, om een rondje te maken? (zonder teveel in de auto te zitten..)
Wat zouden jullie doen?

oh ik ben gelukkig niet diegene die moet rijden,  laughing7 mijn vriend heeft z'n rijbewijs.  Smiley Ik mag bijrijden en de tomtom besturen.  Undecided
ilonka
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 26 Aug 2010, 10:47 »

Scotland face Bij Uig schijnt een camping te zijn, Petra heeft hier ervaring mee.Enne het eiland is zo mooi, daar heb je een heel leven voor nodig om alles te ontdekken! tongue3
Persoonlijk zou ik op één plek verblijven en van daar uit wat tochten maken en als je iets wil zien.,meemaken waar je sprakeloos van wordt : ga naar Elgol, trip ernaar toe is al een feestje en vaar met de Bella Jane naar Loch Coruisk! Aye Aye
Ilonka
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 26 Aug 2010, 11:54 »

Voor een indruk kan je ook op onze website kijken, we zijn een paar jaar geleden een week op Skye geweest en ik vond dat nog veel te kort. Het mooist vond ik het Noorden en vooral de Quiraing wandeling en de Old man of Storr, maar Elgol is ook prachtig. Eigenlijk is alles erg mooi. UIg vond ik voor een paar uurtjes prima. Het zuiden ken ik helaas niet zo goed, maar daar kan Skiep je veel over vertellen!

Roald
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 26 Aug 2010, 13:15 »

Tegelijkertijd is dat natuurlijk persoonlijk, hoe je welk deel van het land ervaart en hoe lang je er wilt blijven. Ben zelf eens op Skye geweest; leuk om eens gezien te hebben, maar ik hoef er niet weer heen. Niet om bij voorbaat de pret te bederven, maar krijg niet te hoge verwachtingen... misschien had ik die wel ...

Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 26 Aug 2010, 20:56 »

Wij hebben in juni op 2 campings op Skye gestaan met onze caravan. Eerst een aantal dagen in Glenbrittle, met uitzicht op Loch Brittle. Vandaar kan je mooie wandelingen maken en ook de de Cuillins in/op. Camping met heel veel plaatsen voor tenten, erg leuke sfeer.
Daarna nog naar Staffin in het noorden, vlakbij Staffin Island waar een week later een school van wel 1000 dolfijnen werd gesignaleerd.
Vanaf deze camping wandel je zo naar Staffin Bay. Ik vond de combinatie van de 2 campings leuk, hadden wel veel typisch mistig Skye weer, dus van de Quiraing niet veel gezien.
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 29 Aug 2010, 11:00 »

Veel mensen zien over het hoofd hoe groot Skye eigenlijk wel niet is. Pak het totalle opervlak van het eiland en vermenigvuldig dat maal 3 en dan heb je de opervlak van Nederland ongeveer.

5 daagen zul je een aantal heel erg leuke dingen kunnen zien en doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig ervaring heb met Campings op Skye. Je kan een aantal heel erg mooie wandelingen zien en doen

Het weer kan hier heel snel veranderen. Het hele eiland heeft allemaal kleine micro klimaatjes. Het kan heel erg mooi weer zijn bij Staffin en gigantiesch vies weer in Portree. Terwijl ze nog geen 20 kilometer van elkaar af liggen.

Voor lichte wandelingen raad ik Niest point, coral beaches en de fairy pools aan. Voor wat zwaardere wandeling raad ik de Quiraing en de Stor wandeling aan en voor zware wandeling raad ik de Black cuillins en Bla Bhein (spreek uit blaven).

Mooie punten vind je overal op het eiland er is een rond weg maar als je de mooie punten wilt zien zal je toch van de weg af moeten en langs de zogenaamde single track roads moeten. Skye heeft een aantal punten die altijd genoemd worden (Quiraing, Fairy Glenn, Fairy Pools, Niest point, Coral beaches, Elgol om er maar een paar te noemen). De meeste van deze zal je wel kunnen zien weer daar gelaaten in 5 daagen.

Wat je vooral niet moet missen is een stop in Portree om effe voor de thee langs te koomen Wink

Groeten uit Skye

Jurriaan
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 29 Aug 2010, 12:32 »

Je hebt helemaal gelijk Juriaan, wij zijn er een week geweest en hebben veel rondgewandeld en gereden en nog niet de helft van het eiland gezien. Wel globaal een indruk gekregen en dat was fantastisch! we hadden niets te klagen over het weer, we keken gewoon naar links en rechts en waar het mooi weer was gingen we wandelen en daardoor hebben wij erg mooi weer gehad. Als we terugkwamen na een zonovergoten dag zagen we bij ons huis dat het geregend had.
Kan je bij Staffin nog steeds die homebacked scones krijgen? Bij dat stalletje langs de weg?
Alleen daar komen we nog voor terug.
Wij hebben ondertussen heel veel van Schotland gezien, maar Skye blijft voor ons toch echt wel het mooiste stukje van Schotland, ik denk als je er alleen door heen rijdt je een minder goede indruk krijgt dan als je daar flink wandelt en op de toppen prachtige uitzichten hebt op de diverse eilanden. Maar nogmaals, wij troffen het enorm met het weer, wij hebben bijna niet een dag mist/regen gehad en het was die week zelfs nog het warmste gebied van heel UK!

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Afstanden met de auto in de bergen?!
Ga naar: