Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 23:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Bealach na Ba
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bealach na Ba  (gelezen 2278 keer)
IMEDIVAR
Gast
« Gepost op: 16 Aug 2010, 17:39 »

De pass van het vee.  Een van de mooiste routes van Scotland, lees ik.
Maar is het te doen met een gewone personenauto of heb je hier echt een 4 wheel drive voor nodig?

Er is een stijgingspercentage van 25% lees ik.

Wie heeft er ervaring met deze route in de buurt van Applecross.

Begin september vertrekken we en ik ben me lekker aan het voorbereiden.

Groetjes

Imedivar
Mull
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Aug 2010, 19:09 »

Ik denk dat bijna elk lid hier wel de pas van de koe heeft gedaan hier Aye Aye

Hier enkele filmpjes, let niet op het knullige camerawerk, roken en filmen gaan niet samen Nee!!! Nee!!! [filmpje 5, 6,en 7]

Veel plezier en Shieldaig ook even aandoen, vind ik persoonlijk, hebben we de 1e keer niet gedaan, ik vond het een leuk plaatsje, klein maar mooi uitzicht icon_thumleft

en als je toch in de buurt ben, Strome Castle, een ruine, maar wel met een heel mooi uitzicht [heeft verders niet veel met de pas van de koe te maken] maar ook mooi vond ik

Oeps....ik vergeet de link erbij te geven....... icon_scratch icon_scratch
hier

Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Aug 2010, 19:38 »

De pas valt erg mee hoor!  We hebben in het Lake district Hardknott pass en andere gedaan en die waren veeeeel steiler en smaller.  Eigenlijk vond ik het een beetje tegenvallen. Maar het uitzicht is natuurlijk wel erg mooi en we hadden niet eens zon. En er reden zelfs wielrenners naar boven.

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Aug 2010, 21:06 »

Ik vond de pas ook wel meevallen, maar misschien omdat we hem van de 'makkelijke'kant hebben gedaan? Wel erg mooi en inderdaad de Hardknott pas is wat steiler! Het scheelt ook wel in welk jaargetijde je hem rijdt. Als je steeds achteruit terug moet....

IMEDIVAR
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 18 Aug 2010, 19:48 »

Bedankt voor jullie reakties.
Filmpjes ga ik straks thuis bekijken  ( zit nu even op mijn werk.......)

Wat verstaan jullie onder de : makkelijke kant.  Vanwaar naar waar?

Ik krijg er NOG meer zin in.

Ook die tips zijn leuk.

Nog 20 nachtjes.......

Groetjes  Imedivar
McLark(enshoeve)
Schotland fan

Larkenshoeve

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Aug 2010, 20:54 »

wat Mull zei, vanaf Shieldaig langs de kustlijn naar Applecross is 'de makkelijke kant', maar ook zeer mooi!!!
Maar persoonlijk zou ik jullie aanraden om via de Bealach na Ba heen te gaan (vantevoren Strathcarraon/Lochcarron is ook een leuke bocht) en terug via de kust naar Shieldaig te gaan.
Ook Toscaig (en de kleinere plaatsjes van Applecross naar daar bekijken!)
En als de 'Inn' in Applecross te druk is om te gaan eten, dan is 'The Walled Garden' een zeer rustig alternatief! Leuk winkeltje er bij trouwens.
Achter Applecross house en langs de rivier mooie wandelingen en uitzicht op Raasay (uitspreken als 'Raazie' heb ik me gisteren laten vertellen ...)
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #6 Gepost op: 21 Aug 2010, 11:15 »

Citaat
We hebben in het Lake district Hardknott pass en andere gedaan en die waren veeeeel steiler en smaller.
Deze pass had momenten van 30% met daarbij nog een scherpe bocht erin.  Was erg leuk om te doen, maar was wel oppassen geblazen.
De Hardknott pass met een 2 liter voorwiel aandrijving stationwagen gedaan. (geen 4x4). Dat ging erg goed.
De "Bealach na Ba" is dan een eitje !

Dit bord staat aan het begin van de "moeilijke" startpunt.
Als je echter goed kan schakelen en altijd naar beneden komend verkeer voor laat gaan, zal het wel lukken
Heel veel plezier.......
Krizz
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Okt 2010, 16:28 »

Hoe druk is het zomers op de weg naar Applecross??
Bij de planning voor 2011 wil ik eigenlijk deze route rijden met de tenttrailer er achter.
Normaal gesproken is een 20% klim geen onoverkomelijk probleem voor mijn subaru outback met 250 pk en de tenttrailer van max 750kg er achter. Ook smalle bochten etc spoort hij super.
Af en toe eens een stukje achteruit moet ook wel lukken maar als het echt een toeristenroute is en je nagenoeg elke bocht iemand voor moet laten (zoals bijv op de trollstigen in Noorwegen) is wat anders. (geen probleem maar gewoon niet leuk Wink
Of komt er echt niemand met een aanhager overheen??

gr. Krizz
Danny
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Okt 2010, 18:35 »

Toen ik in Augustus 2009 met de motor omhoog ging was het redelijk druk om 13.00 s'middags en kwam ik zelfs een kleine vrachtwagen tegen. laughing7
Maar toen was het wel kurkdroog weer  sunny En dat was waarschijnlijk een local die Appelcross van levensmiddelen voorziet en niet wilde "omrijden " Hypocriet
Maar toen ik vertrok uit Applecross om 08.00 had ik de pas helemaal alleen voor mijzelf  drunken_smilie hello2
En kon ik met moeite de drang onderdrukken om hem nog een keer te doen  Hypocriet
Maar inderdaad de Wynosepass en de Hardkknottpass (er is daar nog een 3e in de buurt waarvan ik de naam vergeten ben) zijn een grotere uitdaging  icon_pale
Danny  wave bagpiper   
Krizz
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 13 Okt 2010, 11:51 »

OK.. dus geen grote problemen te verwachten

Bedankt voor je reactie.
MacJos
Cryptorator

« Antwoord #10 Gepost op: 13 Okt 2010, 12:47 »

Als je er de Trollstigen mee over bent gekomen, dan zal deze ook wel lukken met een tenttrailer. Als het een caravan was geweest had ik het afgeraden vanwege de paar zeer korte haarspeldbochtjes. De helling zal inderdaad geen probleem zijn denk ik. En omdat ie redelijk overzichtelijk is kun je tegenliggers doorgaans al van grotere afstand zien aankomen zodat je een passingplace op kunt zoeken.

Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #11 Gepost op: 14 Okt 2010, 10:03 »

Dit is een van de bochten

Verder aan jou te beoordelen

Veel plezier
egberto
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 14 Okt 2010, 10:20 »

Via Streetview in Google Earth kun je mooie foto's zien van hoe de weg (en de omgeving) er uit ziet.
Geeft een mooie indruk van de hairpins

Egbert

Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer
Danny
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 14 Okt 2010, 11:40 »

In de rubriek naar Schotland op de motor in het topic alsnog dus staat een fraaie overzichtfoto van de pas + een filmpje van een motor die de pas naar boven rijd  drunken_smilie
Danny  icon_salut bagpiper   
Krizz
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 15 Okt 2010, 11:42 »

OK.. Bedankt.

Verheug me er nu al op hello2.. Dit soort bochten lijken mij geen probleem.
Het ging me meer om de overzichtelijkheid en de drukte... zal allemaal wel meevallen en anders duurt de vakantie gewoon wat langer Aye
Roald
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 25 Okt 2010, 16:57 »

Als je echter goed kan schakelen en altijd naar beneden komend verkeer voor laat gaan, zal het wel lukken

Juist stijgend verkeer gaat voor: vanuit stilstand heeft stijgend verkeer het namelijk veel moeilijker dan dalend verkeer, reden waarom het zaak is te proberen de stijgers helemaal niet te laten stoppen cq ze zoveel mogelijk te laten doorrijden (-kruipen Wink).

Live and let live
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #16 Gepost op: 26 Okt 2010, 10:28 »

Oeps, Roald, Sorry
Je hebt helemaal gelijk
My mistake !!
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #17 Gepost op: 26 Okt 2010, 10:47 »

Op bergwegen en andere hellende wegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. In de praktijk hebben zware voertuigen, zoals bussen, voorrang op lichtere voertuigen.

Quote Wikipedia

Groetjes Ingrid
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Bealach na Ba
Ga naar: