Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
06 Feb 2012, 23:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verhuizen naar Scotland voor 2 jaar
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verhuizen naar Scotland voor 2 jaar  (gelezen 2010 keer)
Anne-Lieke
Gast
« Gepost op: 14 Jul 2010, 22:23 »

Hallo allemaal,

mijn naam is Anne-Lieke en ik ben nieuw op deze site. Ik vind het een erg leuke en fijne site. Geweldig om te zien dat zoveel Nederlanders naar Schotland verhuizen, dat wist ik helemaal niet!!!  Scotland face . Mijn vriend (is Schots) en ik vertrekken op 31 juli voor 2 jaar naar Scotland. Mijn vriend gaat daar studeren en ik ben van plan daar met kinderen te gaan werken. Ik heb een SPH diploma en ben op het moment op zoek naar werk. Ik heb alleen een paar vraagjes waarbij ik hoop wat hulp te kunnen krijgen. Op het moment is het grootste probleem:

Wij lopen vast met de verhuizen van onze spullen (bed, bank, tv, kasten, stoel en dozen) van Eindhoven naar Paisley (waar we gaan wonen). Het idee was om mijn vriend's stiefvader over te laten komen met een busje en ons en de spullen waar mee naar Scotland te nemen - met de boot. We hebben dit nagekeken en dit gaat ons ongeveer 700 euro kosten.....  Undecided erg veel geld. Weet iemand van jullie een verhuisbedrijf waarmee wij goedkoper onze spullen kunnen over verhuizen? Dit zou echt geweldig zijn!!!

Hopelijk weet iemand op deze vraag antwoord! Alvast super bedankt!

Lieve groetjes Anne-Lieke  wave
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Jul 2010, 09:25 »

Ik vind 700 euro nog goedkoop voor zo'n eind. Aye
Ik weet in nederland dan het veel duurder is om spullen te verhuizen, mijn ouders waren rond de 2000 euro kwijt van Denhaag naar Apeldoorn. Wink

Groetjes Ingrid
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #2 Gepost op: 15 Jul 2010, 09:43 »

700 Euro is een lachertje.  Aye Onze buurvrouw gaat verhuizen binnen de stad. Kosten €2000.00. Toen wij terug zijn verhuist uit Engeland kostte dat ook een paar duizend. Dus ik zou het op dit bedrag niet af laten ketsen. Veel plezier daar. Onze zoon woont ook al 13 jr. in Schotland en wil nooit meer terug naar Nl. ( gaat per 3 april nu in Adelaide wonen Verward  crybaby2) Dus pas maar op. Voor je het weet wil je niet meer terug straks. Nee!!!
Margolia
Anne-Lieke
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 15 Jul 2010, 12:22 »

hallo allemaal,

super super bedankt voor jullie reacties! Dan moet ik er dus gewoon voor gaan!!!  hello2 Weet iemand van jullie ook hoe het zit met verzekeringen en zorgverzekeringen enz. Ik ga namelijk werken in Schotland, dus ga mij in Nederland uitschrijven. Mijn vriend vertelde dat je je niet kunt inschrijven in Schotland, maar wel mijn naam op een huis kan zetten ofzo iets. Maar ik zou wel graag mijn bankrekeningnummer in Nederland houden en post hierover naar mijn ouders gestuurd willen hebben. Snap het allemaal niet zo goed... ha!

Groetjes!!  icon_salut
goud
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Jul 2010, 13:12 »

Je kunt gewoon een Nedl bankrekening houden. Toen wij in GB woonden hebben we alles aangehouden. Auto op Nl kenteken. Als je minimaal 1 x per jr naar NL gaat kon  dat toen. Weet niet hoe dat nu is. Wij hebben dat toen bij de politie nagevraagd. We betaalden wegenbelasting en deden APK in NL. Ziekenfonds kom je automatisch in. Registreren doe je inderdaad niet. Wij hebben ons voor die 6 jr niet uit laten schrijven. Hadden een postadres in Nl. Je moet natuurlijk ook een bank in Schotland nemen. Maar er zijn genoeg mensen die permanent er wonen die je nog meer tips kunnen geven.
Lukt vast allemaal wel.
Margolia
jan van Duren
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 15 Jul 2010, 18:32 »

Maar ik neem toch aan dat je Schotse vriend wel weet hoe het allemaal werkt. Is, denk ik, voor hem een stuk makkelijker na te vragen dan informatie uit Nederland te halen. ik bedoel dan de situatie in Schotland.

Met vriendelijke groet,

Jan van Duren
Anne-Lieke
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 15 Jul 2010, 18:33 »

Dus als ik het goed begrijp krijg ik een automatische zorgverzekering als ik naar Schotland verhuis. Als ik een ongeluk krijg of ergens val, word ik meteen geholpen en is het dus verzekerd? Of moet ik een rekening naar Nederland sturen, en moet ik geen kaart krijgen waarop ik aantoon dat ik verzekerd ben? Op het moment ben ik nog verzekerd in Nederland bij Menzis, mag ik deze verzekering dan opzeggen? Of moet ik deze wel houden voor Schotland? .... pff wat een geregel zeg ha! Aaaawwww lastig!  icon_scratch

En weet iemand hoe het zit met de tandarts? Ik weet dat deze is schotland niet zijn verzekerd en dat je ze zelf moet betalen. Mijn tandarts in Nederland heeft gezegt dat ik gewoon langs mag komen voor controle wanneer ik in Nederland op vakantie ben. Maar wat als ik een gaatje krijg en perse naar de tandarts in Schotland moet, gaat dit dan heel veel geld kosten? Of kan een deel toch naar de verzekering?

Ik denk dat ik de meeste vragen die ik had nu gesteld heb, allemaal super bedankt voor de geweldige antwoorden!  
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Jul 2010, 21:19 »

In schotland heb je de NHS oftwel de National Health Service. Als je ziek raakt doen deze alles om je beter te maaken. Tandarts zit hier officieel bij in. Enige is zij doen hier weinig aan onderhoud en veel aan trekken waneer het zeer doet. Beste optie is om gewoon een prive tandarts te betaalen.

Dit word allemaal betaald van je bealstingen. Dus als je werkt in Schotland betaal je daar belasting voor.

Jurriaan
goud
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Jul 2010, 21:23 »

Dus als ik het goed begrijp krijg ik een automatische zorgverzekering als ik naar Schotland verhuis. Als ik een ongeluk krijg of ergens val, word ik meteen geholpen en is het dus verzekerd? Of moet ik een rekening naar Nederland sturen, en moet ik geen kaart krijgen waarop ik aantoon dat ik verzekerd ben? Op het moment ben ik nog verzekerd in Nederland bij Menzis, mag ik deze verzekering dan opzeggen? Of moet ik deze wel houden voor Schotland? .... pff wat een geregel zeg ha! Aaaawwww lastig!  icon_scratch

En weet iemand hoe het zit met de tandarts? Ik weet dat deze is schotland niet zijn verzekerd en dat je ze zelf moet betalen. Mijn tandarts in Nederland heeft gezegt dat ik gewoon langs mag komen voor controle wanneer ik in Nederland op vakantie ben. Maar wat als ik een gaatje krijg en perse naar de tandarts in Schotland moet, gaat dit dan heel veel geld kosten? Of kan een deel toch naar de verzekering?

Ik denk dat ik de meeste vragen die ik had nu gesteld heb, allemaal super bedankt voor de geweldige antwoorden!  
Ik weet niet hoe je er financieel voor staat, maar wij hebben toen onze Nl ziektekosten verzekering aangehouden, maar dan met extra buitenland dekking. We betaalden toen wel wat extra daar voor. Weet niet of dat nog mogelijk is.
Margolia
Anne-Lieke
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 15 Jul 2010, 21:23 »

Dank je wel Juriaan, begin het nu allemaal te snappen Smiley
Anne-Lieke
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 15 Jul 2010, 21:24 »

Maar moet ik me wel gewoon volledig uitschrijven in Nederland dan, geen verzekeringen en belasting meer betalen in Nederland (klinkt goed  hello2)
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #11 Gepost op: 16 Jul 2010, 09:39 »

Hallo Anne-Lieke.....
Prachtig voornemen van jullie om hier te komen wonen....
Het volgende hebben wij gedaan....

Wij hebben ons uitgeschreven bij de gemeente in nederland....
Bankrekening in Nederland aangehouden (met nieuw engels adres)
Bankrekening in Schotland geopend....
Inschrijven bij de lokale GP (doktor)
In Schotland een EHIC (European Health Insurance Card) aanvragen.. (Dan ben je ook verzekered in het buitenland - NL- als je daar weer op bezoek gaat)
Als je wilt werken in Scotland moet je eerst een NI nummer aanvragen bij het "Job Center"
Je krijgt daar een persoonlijk gesprek en je nummer....
Als je gaat werken ga je belasting betalen via je loon e.d. en ben je automatisch verzekerd voor ziektekosten bij de NHS..
Voor de tandarts zit een wachttijd van ongeveen 3 jaar (te weinig NHS tandartsen) dus
particulier is aan te raden.....

p.s. vergeet niet, dat als je je uitschrijft in NL, bouw je geen AOW meer op en zul je
jaarlijks 2 procent AOW verliezen......
Dit kun je voorkomen door je vrijwillig in NL voor de AOW te laten verzekeren bij de SVB

Over je auto verwijs ik naar de DVLA in swansey.

Heel veel geluk en success
Roald
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 20 Jul 2010, 21:25 »

Als je wilt werken in Scotland moet je eerst een NI nummer aanvragen bij het "Job Center". Je krijgt daar een persoonlijk gesprek en je nummer....

Een praktische aanvulling hierop: je kunt zonder NI nummer alvast aan het werk. Je komt dan alleen eerst in de hoogste belastingschaal terecht, maar dat wordt (automatisch) verrekend zo gauw je je eigen nummer hebt.

Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
Roald
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 20 Jul 2010, 21:27 »

Voor de tandarts zit een wachttijd van ongeveen 3 jaar (te weinig NHS tandartsen) dus particulier is aan te raden.....

Misschien dat het van de regio afhangt, maar ik heb er indertijd een paar opgebeld, en de zesde of zo had nog ruimte. En daar zit ik nog steeds. Particulier kan natuurlijk altijd. Of gewoon je Nederlandse tandarts aanhouden; aangenomen dat je zo af en toe terug gaat.

Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 21 Jul 2010, 14:06 »

Misschien dat het van de regio afhangt, maar ik heb er indertijd een paar opgebeld, en de zesde of zo had nog ruimte. En daar zit ik nog steeds. Particulier kan natuurlijk altijd. Of gewoon je Nederlandse tandarts aanhouden; aangenomen dat je zo af en toe terug gaat.

Zou best goed kunnen. In ieder geval op Skye zeer weinig volgens mij een NHS die er niet eens permanent zit een keer in de drie maanden is ie een paar weekjes hiero voor spoed gevalletjes  dontknow  sad1

Zit by een prive bedrijfje nu. kost wat maar goed mijn tandjes kunnen er weer tegen  icon_thumleft
Tien
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 29 Jul 2010, 12:21 »

bagpiper

hai Anne Lieke,

Wat gaaf zeg dat je in Schotland gaat wonen met je Schotse vriend. Paisley ligt vlakbij waar wij wonen (Glasgow)
Ik ben vorig jaar september met mijn vriend hier naar toe verhuisd.
Heeeeeel erg veel sterkte met verhuizen voor zaterdag alvast  wave
Bijna al je vragen zijn al beantwoord door iedereen, maar als je toch nog vragen hebt over wat dan ook kan je me altijd een persoonlijk berichtje sturen hoor!

gr Tineke
Anne-Lieke
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 30 Jul 2010, 22:28 »

Hoi allemaal!

Dank je wel voor de lieve reacties! Over een aantal uurtjes vertrekken we dan, op naar Schotland  bagpiper Spannend hoor... Maar zeker ook super leuk! Ik wil het gewoon zien als een soort vakantie  Smiley Heb er zin in!

Groetjes Anne-Lieke (en als er nog vragen opkomen, dan stuur ik ze nog door  tongue3)
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 31 Jul 2010, 10:00 »

Heel veel plezier en succes in Schotland.  Vlag wave

Toeter

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verhuizen naar Scotland voor 2 jaar
Ga naar: