Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 22:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: verhuizen naar Schotland?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: verhuizen naar Schotland?  (gelezen 1116 keer)
annelies
Gast
« Gepost op: 12 Jul 2010, 23:37 »

Hallo,

Ik ben Annelies en ben net met mijn man terug uit Schotland. hello2 Dit jaar voor het eerst geweest wat een geweldig land. We zijn met de boot overzee met eigen auto naar Schotland gevaren en waren diep onder de indruk. Zo erg dat we wel een B&B zouden willen beginnen maar het lastig vinden waar je info kan verkrijgen dontknow. We waren in contact met mensen in Maaiden en die wisten een huis te koop staan in Dufftown. Dit was erg kort door de bocht want we moeten ons natuurlijk goed verdiepen en zelf ook ons huis verkopen. Wie heeft de stap gewaagd en is geslaagd? Ik ben heel benieuwd. Ik ben vandaag nog vrij van het werk en jullie snappen wel wat ik heb gedaan heel internet afgespeurd. Ben benieuwd of ik leuke reacties krijg. Groet Annelies. bagpiper
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Jul 2010, 09:37 »

Oh jee serieus verslaafd ja, ik hoor het al. icon_thumleft icon_sunny
Leuk zeg jullie plannen, ik ben heel erg benieuwd hoe het jullie vergaat, houd je ons nog op de hoogte dan?
Want er zijn er meer met die plannen. Aye Wink

Groetjes Ingrid
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Jul 2010, 10:57 »

Hallo Annelies

Als iemand die de stap heeft gemaakt kan ik wel wat tips geeven. Ik heb een waarschuwing en dat is dat je moet realizeren dat een B&B runnen heel hard werken is, er gaat veel tijd in zitten veel meer dan je in eerste instantie denkt. Veel mensen denken aan het romantiesche van ik woon op een mooi plekkie, maar realiseren het harde werk wat er in gaat zitten. Ook zeer belangrijk is dat het fincieele plaatje klopt.

In eerste instantie ben je daar om geld te verdienen en dat betekent dat je moet werken. Je bent geduurende de hele zomer in touw om gasten te verwelkomen, kamers op te maaken, vraagen beandwoorden, ontbijt klaar maaken, etc. Je hebt weinig vrij tijd in de zomer dus je kan weinig of niet genieten van de omgeving waar je woont tijdens de zomer. om een voorbeeld te geeven ik heb deze hele zomer 10 vrije daagen, dat is van april tot Oktober. weekenden bestaan voor mij niet. Ook belangrijk om te weeten is dat je er niet rijk van word.

Je krijgt er wel wat voor terug al dat harde werk. Voornamelijk in de trand van je woont inderdaad op een mooie plek en als je een paar vrije daagen hebt dan kan je er inderdaad op uit. De winters behalve eind december en de eerst week van Januari zijn er niet zo heel veel mensen dus je hebt hele lange vrije periodes. Daar naast je bent eigen baas dus je kan zelf alles bepaalen. Ook als jij een goede B&B runt geeft dat zeer veel voldoening. Als mensen naar je toe koomen en zeggen dat ze het uitstekkend naar hun zin heb gehad dan geeft dat een fantastiesch gevoel. Wat betreft het geld, ook al word je er niet rijk van als je het goed doet dan boer je niet slecht.

Goed dan is de vraag wat will je? een bestaand bedrijf overneemen of een huis koopen en dat verbouwen. Bijde opties hebben zijn voordelen en zijn nadeelen. anyway er zijn een heleboel websites voor bijde. Ik zou zeggen google eens er zijn ook een hele boel sites al eerder genoemd in andere threads.

Ik heb een bestaande B&B over genoomen. Ik zou zeggen doe eerst je research naar huis prijzen in de locaties waar je jezelf mischien zou willen vestigen. Daarnaast kijk ook wat je budget is, let hier op de wissel koers tussen de pond en de euro. Je kan in Nederland geen hypotheek neemen op een plekkie in Schotland, dus als je een hypotheek moet neemen dan neem contact op met schotse banken die je een aantal aanbiedingen kunnen doen. Ook hier omdat je een commercieel plan hebt voor het huis krijg je geen normaale hypotheek maar een zogenaamde commercieel hypotheek plan. Dit betekendt dat je meer rente betaald. Dit afhankelijk van je totaale deposit. Reken op minimaal 3 % boven base rate en vaak meer of je moet meer dan 50 % van het huis zelf kunnen inleggen.

Goed je hebt je droom huisje gevonden en je hebt de finaciering rond nifty  icon_sunny

Nu moet je je bedrijf marketen. meest belangrijke een goede website. Ik heb mazzel mijn broertje is icter en heeft de mijne gemaakt voor een aantal gratis vakanties op het eiland. het is belangrijk dat je een goed website hebt. Als je een website hebt dan moet je zorgen dat ie gelist word bij alle toeristen organisaties. hier heb je ook een keuze word je lid van Visitscotland of niet. Daar naast zorg dat je business kaartjes hebt en strooi met de krengen. Geef ze me aan iedereen die langs komt en iedereen die je kent inNederland en elders.

Heb je all dit gedaan dan begint het echt werk het runnen van de business. Het eerste jaar is het moeilijkst. Alles is nieuw en je hebt veel extra kosten. Het tweede jaar gaat makkelijker maar ga er van uit dat je niet beter doet dan kiet speelen in het eerste en tweede jaar vooral als je je eigen business bouwt.

Als je nog meer vraagen hebt stel ze en dan zal ik pogen ze te beandwoorden
annelies
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 14 Jul 2010, 13:46 »

Zooooooo dat was/is een hele lijst dankjewel voor alle info.
Hoe lang run jij je B&B al en wanneer ben je begonnen? en Waar wil je je website eens doorgeven?
Hard werken is niet erg, we werken nu allebei full-time en ik begrijp dat je nog hader moet werken. Het is wel voor jezelf dan en wij realiseren ons ook dat het werken werken is als je op vakantie ben dan romantiseer je alles misschien ook wel. Maar het lijkt me geweldig. Het enige dat mij tegen zou kunnen houden dat de kinderen hier wonen. (20 nog thuis 25 de deur uit) En we zeggen steeds als we 40 waren dan deden we het zeker zeker maar nu zijn we ietsie ouder en ja wat doe je dan. We hebben het wel een beetje gehad in nederland haha. Nee hoor je moet de dingen ook niet idealiseren maar we zijn wel heel erg geinteresseerd.
Wij zijn ook beide fanatieke fotografen en mijj man hasd het er over om workshops te willen gaan geven met B&B. En misschien iets aan het werk blijven via internet.

Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Jul 2010, 15:58 »

Hallo Annelies,

mijn website is www.givendale.co.uk of .nl

Ik run mijn bedrijfje nu dus twee jaartjes.

Een B&B runnen is heel persoonlijk. De een doet het op een manier en de ander weer anders. Ik kan je ook weinig verder dingen vertellen voor dat ik bepaalde andere dingen zou weeten zoals locatie hoeveel kamers willen jullie gaan verhuuren etc. Als je andere activiteiten daar naast gaat ontplooien is er dan vraag naar? Dit hangt ook weer saamen met locatie. etc. Hoe veel kamers je gaat verhuuren is belangrijk want dit bepaald je top inkomsten. hoe meer kamers hoe meer inkomsten maar ook hoe harder je moet werken. Ook hoe wil je het gebouw inrichten met alle gemakken en luxe of meer gericht op backpackers. Bij bijde verhaaltjes zijn er verschillende prijskaartjes en ook vraagprijsjes die je kan vraagen voor je kamers. Dus ook hier doe je research.

Ik zou zeggen doe veel research ga ook bij andere B&B's langs en verblijf een nachtje hier en daar. Let dan op hoe mensen hun ontbijt presenteren, hun kamers, etc.
annelies
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 14 Jul 2010, 19:30 »

Alweer hartelijk dank voor je info. Mooie website ziet er goed uit.
Wij zijn vanaf 20 juni t/m 8 juli in Schotland geweest B&B dus inderdaad verschillende locaties geweest.
Bij de 1 een uitgebreid ontbijt bij de ander een eitje en dat was het. Was trouwens wel een leuker ervaring. We waren bij George town bij een oudere meneer alleen en die vroeg wat voor ontbijt we wilde en hij kwam uiteindelijk met een eitje stukje bacon en veel te veel toast en sorry ik heb geen jus 'd orange geen melk. Maar. wel oploskoffie :-(
Maar... we hebben het er zo ontzettend leuk gehad en zo welkom we zijn daar twee nachten gebleven en ik heb met tranen in mijn ogen en een dikke kus van (George) afscheid genomen fantastisch.
En we zijn bij helel luxe B&B's geweest en gewoon echt elke keer verassend, maar wat het meeste opviel dat we zo welkom waren dan kan je wel zeggen gasten is geld maar toch. De schotten zijn erg vriendelijk, ik heb een collega die geboren is in Schotland toen ik terug kwam zei ik haar waarom, waarom woon je in Nederland.
We werden geattendeerd op een huis in Dufftown door B&B in Maaiden, Ayr. 250.000,00 pond erg groot hoor moet je maar een kijken staat aan de weg, staat al 2 jaar te koop de mensen van de B&B dachten dat het wel voor 200.000,00 weg ging.
Dag

http://www.bellingram.co.uk/

Dat was het weer, ik zal je nu niet meer lastig vallen nogmaals bedankt voor alle informatie.
Dien
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Jul 2010, 19:11 »

wellicht een leuke locatie op de orkney's, kun je evt. ook nog wat paardjes houden voor de hobby: Bay Farm, Stronsay, Orkney. Te koop bij drever & heddle..
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #7 Gepost op: 26 Jul 2010, 09:33 »

Hallo Annelies,

Lees je plannen op deze site. Hoop dat ze werkelijkheid zullen worden.

Wij hebben een boek (in Engels) waarin alles uitgelegd wordt hoe een B&B te beginnen

UItgever :  The Daily Telegraph
Titel:  Starting & Running a B&B (a practical guide to setting up and managing a successful Bed & Breakfast business)
inclusive Business Plan and Feasibility Studies
Auteur: Stewart Whyte
ISBN nummer: 978-1-84528-156-4
Prijs: GBP 12.99

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes Erwin en Martina

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: verhuizen naar Schotland?
Ga naar: