Hallo Annelies
Als iemand die de stap heeft gemaakt kan ik wel wat tips geeven. Ik heb een waarschuwing en dat is dat je moet realizeren dat een B&B runnen heel hard werken is, er gaat veel tijd in zitten veel meer dan je in eerste instantie denkt. Veel mensen denken aan het romantiesche van ik woon op een mooi plekkie, maar realiseren het harde werk wat er in gaat zitten. Ook zeer belangrijk is dat het fincieele plaatje klopt.
In eerste instantie ben je daar om geld te verdienen en dat betekent dat je moet werken. Je bent geduurende de hele zomer in touw om gasten te verwelkomen, kamers op te maaken, vraagen beandwoorden, ontbijt klaar maaken, etc. Je hebt weinig vrij tijd in de zomer dus je kan weinig of niet genieten van de omgeving waar je woont tijdens de zomer. om een voorbeeld te geeven ik heb deze hele zomer 10 vrije daagen, dat is van april tot Oktober. weekenden bestaan voor mij niet. Ook belangrijk om te weeten is dat je er niet rijk van word.
Je krijgt er wel wat voor terug al dat harde werk. Voornamelijk in de trand van je woont inderdaad op een mooie plek en als je een paar vrije daagen hebt dan kan je er inderdaad op uit. De winters behalve eind december en de eerst week van Januari zijn er niet zo heel veel mensen dus je hebt hele lange vrije periodes. Daar naast je bent eigen baas dus je kan zelf alles bepaalen. Ook als jij een goede B&B runt geeft dat zeer veel voldoening. Als mensen naar je toe koomen en zeggen dat ze het uitstekkend naar hun zin heb gehad dan geeft dat een fantastiesch gevoel. Wat betreft het geld, ook al word je er niet rijk van als je het goed doet dan boer je niet slecht.
Goed dan is de vraag wat will je? een bestaand bedrijf overneemen of een huis koopen en dat verbouwen. Bijde opties hebben zijn voordelen en zijn nadeelen. anyway er zijn een heleboel websites voor bijde. Ik zou zeggen google eens er zijn ook een hele boel sites al eerder genoemd in andere threads.
Ik heb een bestaande B&B over genoomen. Ik zou zeggen doe eerst je research naar huis prijzen in de locaties waar je jezelf mischien zou willen vestigen. Daarnaast kijk ook wat je budget is, let hier op de wissel koers tussen de pond en de euro. Je kan in Nederland geen hypotheek neemen op een plekkie in Schotland, dus als je een hypotheek moet neemen dan neem contact op met schotse banken die je een aantal aanbiedingen kunnen doen. Ook hier omdat je een commercieel plan hebt voor het huis krijg je geen normaale hypotheek maar een zogenaamde commercieel hypotheek plan. Dit betekendt dat je meer rente betaald. Dit afhankelijk van je totaale deposit. Reken op minimaal 3 % boven base rate en vaak meer of je moet meer dan 50 % van het huis zelf kunnen inleggen.
Goed je hebt je droom huisje gevonden en je hebt de finaciering rond nifty

Nu moet je je bedrijf marketen. meest belangrijke een goede website. Ik heb mazzel mijn broertje is icter en heeft de mijne gemaakt voor een aantal gratis vakanties op het eiland. het is belangrijk dat je een goed website hebt. Als je een website hebt dan moet je zorgen dat ie gelist word bij alle toeristen organisaties. hier heb je ook een keuze word je lid van Visitscotland of niet. Daar naast zorg dat je business kaartjes hebt en strooi met de krengen. Geef ze me aan iedereen die langs komt en iedereen die je kent inNederland en elders.
Heb je all dit gedaan dan begint het echt werk het runnen van de business. Het eerste jaar is het moeilijkst. Alles is nieuw en je hebt veel extra kosten. Het tweede jaar gaat makkelijker maar ga er van uit dat je niet beter doet dan kiet speelen in het eerste en tweede jaar vooral als je je eigen business bouwt.
Als je nog meer vraagen hebt stel ze en dan zal ik pogen ze te beandwoorden