Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
06 Feb 2012, 23:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verhuizen naar Schotland (St. Andrews)
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verhuizen naar Schotland (St. Andrews)  (gelezen 1529 keer)
Dr.Bob
Gast
« Gepost op: 15 Jun 2010, 23:26 »

Hallo allemaal!

Mijn vriendin en ik verhuizen in September naar St. Andrews.
Zij gaat daar studeren en ik zal vanuit thuis werken voor mijn bedrijf in Nederland.

Afgelopen week ben ik voor het eerst van mijn leven in Schotland en dus ook St. Andrews geweest.
Wow  Klappen! Als Zuid-Limburger ben je qua omgeving wel wat gewend, maar ik was direct helemaal verzot op het landschap. En dan hebben we de highlands nog niet eens gezien!

We hebben inmiddels ook al een woning geregeld (mijn god, wat zijn de huizenprijzen en huren hoog  evil5 !!) Ik twijfel nu echter nog of ik me ook formeel zal inschrijven in de UK...

Nu heb ik op dit forum al van een aantal mensen gelezen dat het niet heel lastig is om je 'in te schrijven' (IN Nummer). Op dit moment vraag ik me echter af wat voor mij persoonlijk het handigst zal zijn; moet ik me formeel in de UK inschrijven of zal ik ingeschreven blijven in Nederland op mijn huidige adres?

Overwegingen m.b.t. bovenstaande vraag:

1. Waarschijnlijk moeten we in St. Andrews council tax gaan betalen als ik formeel de woning ga bewonen (staat op naam van mn vriendin, en als student betaalt zij als ik goed ben geinformeerd zowieze geen council tax)

2. Zijn er voordelen te noemen waarbij het (bijvoorbeeld vanwege belasting) financieel aantrekkelijker zou zijn om in de UK in te schrijven (waarbij het neem ik aan wel mogelijk is dat ik voor een ‘buitenlandse’ onderneming werk en betaald wordt).

3. Wanneer ik in Nederland ingeschreven blijf, lopen zaken als zorgverzekering e.d. door. Duur, maar wellicht ook wel praktisch.

4. We denken erover om op termijn een auto aan te schaffen. Kan ik een auto op mijn naam laten zetten als ik formeel nog in Nederland ‘woon’ ?

Mijn excuses voor de tsunami van vragen/overwegingen, maar als iemand een antwoord heeft of een verhelderend inzicht heeft m.b.t. (een van de) bovenstaande overwegingen, is dat uiteraard zeer welkom!! Ook als ik nog dingen ben vergeten die ik naar jullie mening  zeker in mijn overweging zou moeten meenmen!

Alvast bedankt!
Groet,
Bas.

Toeter
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Jun 2010, 07:39 »

Ha Bas,

Welkom op het forum.  Vlag

Ik kan helaas je vragen niet beantwoorden, maar misschien zijn er andere leden die je kunnen helpen.

Voor hoeveel jaar gaat je vriendin studeren in St Andrews?

Toeter

Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Jun 2010, 09:37 »

Leuk dat jullie gaan in september.
Ik weet kwa belastingen dat het land waar je ingeschreven staat je ook belasting betaald.
En dat je dan bij het andere land een verklaring moet ondertekenen ter voorkoming van het betalen van dubbele (bron) belasting.
Omdat jij nog voor je werk aan Nederland gekoppeld blijft, betaal je daar ook je zorgverzekering, dus dat kan zo blijven.
Met de rest van je vragen kan ik je helaas niet helpen.
Veel plezier en succes met het geregel allemaal.

Groetjes Ingrid
Roald
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Jun 2010, 12:03 »

In de UK bestaat geen burgerlijke stand; inschrijven hoeft dus niet (kan niet eens). Het is aan je zelf om je in Nederland uit te schrijven, alhoewel de officiele regel geloof ik is dat je je uit moet schrijven als je langer dan 6 maanden wegbent.

Als je ingeschreven blijft staan, zullen ziektekosten inderdaad doorlopen, maar als je in de UK werkt ben je bij mijn weten automatisch verzekerd. Een buitenlandse verzekering lijkt me daarmee wat overbodig; nog los van de vraag of je ziektekostenverzekering je wel in het buitenland dekt. Een middenweg zou een zogenaamd briefadres kunnen zijn (weet niet of dat nog bestaat): je inschrijven bij iemand op basis hiervan geeft aan dat je daar niet echt woont. Je wordt dan niet aangeslagen voor bv gemeentelijke belastingen en verontreiniging, en de persoon waar je bij ingeschreven staat wordt niet als meerpersoonshuishouden aangeslagen (tenzij ze dat ook los van jou al zijn natuurlijk  Wink).

Voor elk jaar dat je niet in Nederland ingeschreven staat verlies je trouwens 2% AOW.

Een auto aanschaffen lijkt me geen probleem; of je nu in NL staat ingeschreven of niet, en bij mijn weten betaalt een student inderdaad geen council tax.

Succes met de voorbereidingen !

Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
Dr.Bob
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Jun 2010, 21:45 »

Dank allemaal voor de reacties!

@Toeter:
M'n vriendin gaat een master volgen van in ieder geval 1 jaar (heel jaar, geen studiejaar).

@Ingrid:
Het lijkt er op dat ik (in ieder geval voor nu) ingeschreven blijf in Nederland en op papier werkzaam blijf voor m'n Nederlandse BV.
ook Belasting betalen in Nederland dus  crybaby2

@Roald:
Géén burgerlijke stand?
Dus ik kan niet tegen de UK 'vertellen' dat ik er kom wonen?Huh

Zoals hierboven gezegd, ik blijf werkzaam voor m'n Nederlandse BV en voor nu op papier nog even wonen op m'n huidige Nederlandse adres.

Voor wat betreft de aanschaf van een auto; ik kan gewoon een auto kopen, belasting betalen (Car Tax, wordt vooraf betaald en getoond via 'n soort vignet op voorruit?) en verzekeren op mijn naam ondanks dat ik niet in de UK woon Huh

Groet en allemaal weer op voorhand heel erg bedankt!

Bas.
Roald
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 24 Jun 2010, 17:33 »

Voor wat betreft de aanschaf van een auto; ik kan gewoon een auto kopen, belasting betalen (Car Tax, wordt vooraf betaald en getoond via 'n soort vignet op voorruit?) en verzekeren op mijn naam ondanks dat ik niet in de UK woon Huh

Daar zeg je zowat: een auto kopen lijkt me geen probleem, maar verzekeren zou inderdaad wel eens een heel andere kwestie kunnen zijn. Ik denk dat het afhangt van hoe tijdelijk of permanent je denkt in Schotland te blijven, of een verzekeringsmaatschappij je accepteert of niet. Als het tijdelijk is, zou het meenemen van je eigen (Nederlandse) auto misschien nog een optie kunnen zijn ? Een buitenlandse auto mag maximaal 6 maanden in de UK zijn. Langer kan wel (zo lang het niemand opvalt Smiley), geen idee of er controle op is, maar dat is dus de officiele regel.

Citaat van: Dr.Bob date=1277325913
Géén burgerlijke stand? Dus ik kan niet tegen de UK 'vertellen' dat ik er kom wonen ?

Klopt: je meldt je niet bij de gemeente als je ergens intrekt of weer vertrekt. Hoeft niet, kan niet. Uiteindelijk vinden ze je wel, voor het betalen van de council tax  Wink, maar een centrale registratie van wie waar woont is er niet. Volgens een vriend van me omdat Napoleon het land nooit veroverd heeft: die heeft kennelijk die registratie ingevoerd waar ie wel doordrong.

Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verhuizen naar Schotland (St. Andrews)
Ga naar: