Hallo allemaal!
Mijn vriendin en ik verhuizen in September naar St. Andrews.
Zij gaat daar studeren en ik zal vanuit thuis werken voor mijn bedrijf in Nederland.
Afgelopen week ben ik voor het eerst van mijn leven in Schotland en dus ook St. Andrews geweest.
Wow

! Als Zuid-Limburger ben je qua omgeving wel wat gewend, maar ik was direct helemaal verzot op het landschap. En dan hebben we de highlands nog niet eens gezien!
We hebben inmiddels ook al een woning geregeld (mijn god, wat zijn de huizenprijzen en huren hoog

!!) Ik twijfel nu echter nog of ik me ook formeel zal inschrijven in de UK...
Nu heb ik op dit forum al van een aantal mensen gelezen dat het niet heel lastig is om je 'in te schrijven' (IN Nummer). Op dit moment vraag ik me echter af wat voor mij persoonlijk het handigst zal zijn;
moet ik me formeel in de UK inschrijven of zal ik ingeschreven blijven in Nederland op mijn huidige adres?Overwegingen m.b.t. bovenstaande vraag:
1. Waarschijnlijk moeten we in St. Andrews council tax gaan betalen als ik formeel de woning ga bewonen (staat op naam van mn vriendin, en als student betaalt zij als ik goed ben geinformeerd zowieze geen council tax)
2. Zijn er voordelen te noemen waarbij het (bijvoorbeeld vanwege belasting) financieel aantrekkelijker zou zijn om in de UK in te schrijven (waarbij het neem ik aan wel mogelijk is dat ik voor een ‘buitenlandse’ onderneming werk en betaald wordt).
3. Wanneer ik in Nederland ingeschreven blijf, lopen zaken als zorgverzekering e.d. door. Duur, maar wellicht ook wel praktisch.
4. We denken erover om op termijn een auto aan te schaffen. Kan ik een auto op mijn naam laten zetten als ik formeel nog in Nederland ‘woon’ ?
Mijn excuses voor de tsunami van vragen/overwegingen, maar als iemand een antwoord heeft of een verhelderend inzicht heeft m.b.t. (een van de) bovenstaande overwegingen, is dat uiteraard zeer welkom!! Ook als ik nog dingen ben vergeten die ik naar jullie mening zeker in mijn overweging zou moeten meenmen!
Alvast bedankt!
Groet,
Bas.