Auteur Topic: Wildkamperen - vuur & koken  (gelezen 8226 keer)

HJvK

• Gast
Wildkamperen - vuur & koken
« Gepost op: 18 mei 2010, 16:15 »
Ik weet niet of dit de geschikte plek is maar de vraag is als volgt:
Wat vinden jullie plezieriger, handiger en/of goedkoper: spiritus of gas, bezine valt al gauw buiten ons budget.
Maar wat zijn sowieso de regelementen omtrent vuur en koken.
Natuurlijk kan je lekker een kampvuurtje gaan stoken (als het mag) maar soms is het gewoon handiger en sneller even spiritus of gas te gebruiken.

Gaskosten zijn flink aan de hoge kant (al die busjes... zucht...) terwijl een fles spiritus toch geen drol kost en heel wat maaltijden mee gaat. Daarnaast kan ik nu spiritus pitjes voor weinig krijgen...

Offline Petra

• Schotland fan
Re:Wildkamperen - vuur & koken
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2010, 18:17 »
Hallo HJvK

Gaskosten zijn flink aan de hoge kant (al die busjes... zucht...)
Heb zelf vorig jaar twee van die wegwerp gasflesjes (450g) gebruikt.
Voor zo'n vijf weken eten en heel wat bakjes thee.
Weet niet wat jullie kunnen uitgeven.
Maar de kosten hiervan lijken me toch wel wat meevallen.
Opzich reken ik altijd één zo'n gasflesje van 450 g voor twee weken.

Petra

Offline noorman

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2010, 18:43 »
Ik weet niet of dit de geschikte plek is maar de vraag is als volgt:
Wat vinden jullie plezieriger, handiger en/of goedkoper: spiritus of gas, bezine valt al gauw buiten ons budget.
Maar wat zijn sowieso de regelementen omtrent vuur en koken.
Natuurlijk kan je lekker een kampvuurtje gaan stoken (als het mag) maar soms is het gewoon handiger en sneller even spiritus of gas te gebruiken.

Gaskosten zijn flink aan de hoge kant (al die busjes... zucht...) terwijl een fles spiritus toch geen drol kost en heel wat maaltijden mee gaat. Daarnaast kan ik nu spiritus pitjes voor weinig krijgen...

Voor mijn laatste fietstocht heb ik onderweg een gasbrandertje meegenomen gezien het formaat en het gewicht . Om de paar dagen , vooral bij intensief gebruik , was het gasbusje weer leeg . Zelf heb ik diverse branders maar dat hangt ook af waar ik heen ga , heb ze op benzine en ook op diesel uit het leger . Als je een benzineauto hebt is natuurlijk een benzinebrander handiger of misschien gas , voor een dieselauto natuurlijk diesel . Wat betreft de regelementen is dat per land verschillend , in sommige landen staan er behoorlijke boetes op vooral tijdens droogte . Naaldbomen bezitten veel hars , als daar een brand ontstaat heeft dat een explosive uitwerking bij het overslaan naar andere bomen , vooral in Noorwegen en Zweden .  Maar wat is er mooier om b v s,avonds langs een mooi meer of een snelstromend riviertje je eigen potje te koken . Alleen , kijk wel uit en neem desnoods wat voorzorgsmaatregelen voor als er toch iets mis gaat . Soms is kleding nog gevaarlijker als de brander zelf , denk bijvoorbeeld aan nylon . Mocht je ook op de meeting komen geef dat even een seintje , zal dan een assortiment meenemen .

Loek037

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2010, 19:54 »
  ....Maar wat is er mooier om b v s,avonds langs een mooi meer of een snelstromend riviertje je eigen potje te koken .....

In Schotland?! Langs het water?! idd een heerlijk maaltje voor de mugjes!

Groet
Loek

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2010, 15:53 »
Ikzelf kook op branders met gasflesjes 2x , En ben ook gecharmeerd van eigen vuur stoken  :aye
Maar pas daar mee op in schotland doe dat altijd uit de wind en op STENEN langs een rivier  :aye of tussen rotsen
Want wat je niet wil is ONGEMERKT een ondergrondse veen (turf) brand veroorzaken die niet te doven is en jaren kan doorwoekeren.
 :crybaby2:
 Danny  :wave: :bagpipe

Loek037

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2010, 20:06 »
Hier

http://www.outdooraccess-scotland.com/default.asp

kan je alles lezen over wildkamperen en het recht op overpad in Schotland.

Know the code before you go!

Groet
Loek

ps. Open vuur is dus ongewenst en hou je hond aan een korten lijn. Ik gebruik zelf een windscherm bij mijn gas brander. Scheelt me 50% aan gas.

Offline kc

• Schotland fan
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2010, 18:55 »
Gas geeft minder energie als het wat kouder is.  Bijvoorbeeld 's morgens als je koffie / thee wil zetten.
Op dat moment is een benzine / spiritus brander beter.  Die brander moet je wel 'onder druk' brengen door middel van een pompje. 

Koen