Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
11 Feb 2012, 02:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Weekje Schotland in september, advies gevraagd!
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Weekje Schotland in september, advies gevraagd!  (gelezen 3049 keer)
GK
Gast
« Gepost op: 17 Mei 2010, 13:34 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Al veel gelezen maar toch zou ik graag wat tips en adviezen willen hebben mbt een weekje schotland in september.

We gaan met z'n tweetjes zonder kinderen (eindelijk eens..) echter mijn vrouw heeft MS (multiple sclerose) en is daardoor minder mobiel waardoor langere wandeltochten niet mogelijk zijn. Wij zoeken dan ook de mooiste plekjes waar je met de auto kan komen. We hebben Isle of Skye hoog op het verlanglijstje staan.

Voorlopige planning is als volgt: aankomst Newcastle en eerste dag in Edinburgh. Dan de grote vraag direct door naar Isle of Skye? of een tussenstop van een dag in zeg Fort William?
Is twee dagen Isle of Skye voldoende? Daarna doorrijden via de kust naar Ullapool. Dan weer zuidelijk richting Edinburg. (misschien via Inverness).

Graag jullie commentaar!

Alvast bedankt!
GK
Joke
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Mei 2010, 15:29 »

Hallo GK,

Welkom op dit forum. September is heerlijk om te gaan.
Wij zijn vorig jaar van 26-8 tot 3e week september geweest en is ons uitstekend bevallen, niet zo druk met toeristen. Ook ik kan, door een herseninfarct, niet meer zo lang lopen sad1, maar je kunt op Skye prachtige ritten maken. Helaas was op Skye het weer niet zo best toen wij er waren, van 30-8 tot 5-9. Toch hebben wij ons (ondanks die lichte handicap) uitstekend geamuseerd. Kan je vrouw wel lopen (heb in de revalidatie met MS patienten gerevalideerd) of lukt dit niet meer ?

Fort William zijn we ook een dag geweest, (hebben toen een paar dagen in GlenCoe gestaan) , was leuk, maar ik vind het geen hoogtepunt. Maar wij zijn dan ook enorme Skye liefhebbers. Gaan dit jaar weer een aantal dagen voordat we naar de Uists en Harris-Lewis gaan. Aye

Wat jullie ook beslissen, het zal in ieder geval heerlijk zijn en niet zo druk !

Alvast heel veel plezier  hello2

Joke  wave

"The colours of Scotland leave you young inside"   -  Hearts of olden glory  -  Runrig
GK
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Mei 2010, 15:43 »

Hi Joke,

Bedankt voor je reactie. Mijn vrouw kan gelukkig nog wel lopen, maar niet al te lang. Denk aan een half uurtje, paar kilometer, ook afhankelijk van de dag. Daarnaast is het een kwestie van energie goed verdelen over de dag. Een uur lopen zou misschien wel gaan, maar dan de rest van de dag uitgeput.

Maar.... dit is geen medisch forum! Smiley Aye

Wat vindt je van de rit Edinburg-----Skye? Teveel in 1 dag? of toch goed te doen?
Is 3 dagen Skye aan te raden of is 2 dagen ook ok, als je nog wat anders van Schotland wil zien?

Groet,
Joke
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Mei 2010, 16:06 »

Hoi GK,

Dat komt me zeer bekend voor. Heb nl precies dezelfde problemen. sad1(daarom vroeg ik het ook)

Vorig jaar zijn we vanaf Perth naar Skye niet in 1 keer gereden, maar wij hebben er een caravan achter hangen en waren pas rond 12 uur vertrokken. Volgens Google maps is het van Edinburgh naar Portree 5 uur en een kwartier, dus op zich zou je het kunnen doen (als je vrouw het aankan). Wij rijden heel vaak met de caravan achter de auto en weet dus niet hoelang je over deze afstand doet met een losse auto.

3 dagen Skye is zeker aan te raden  Aye, er is zoveel moois te zien !! wij zijn  hier inmiddels al 4  keer geweest en vinden het iedere keer weer geweldig! Maar als je nog meer van Schotland wilt zien, dan kun je natuurlijk in 2 dagen een leuke indruk opdoen ( en een volgende keer terugkomen  hello2).

Joke  wave

"The colours of Scotland leave you young inside"   -  Hearts of olden glory  -  Runrig
Wolfcvd
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Mei 2010, 18:03 »

Hai GK

Ik ben ook al een paar keer in september naar Schotland geweest. De kans op regenachtig weer is wel wat groter dan als je bijvoorbeeld in mei/juni gaat, maar voor hetzelfde geldt heb je prachtig weer. Hangt er ook een beetje vanaf waar je zit in Schotland.

De rit van Edinburgh naar Skye is wel in één keer te doen, maar het is wel een flinke trip. Wat Joke zegt: toch minstens 5 uur, en dat is als je in één keer doorrijdt. Maar je komt onderweg vast mooie plekken tegen waar je nog wilt stoppen. Als je er de hele dag voor uittrekt is het wel goed te doen. Maar ja, dat gaat dan misschien weer ten koste van de tijd die je op Skye wilt doorbrengen.

Fort William is erg toeristisch en het regent er 11 van de 12 maanden, in ieder geval, dat is wat ze zeggen laughing7 ! Als je de trip naar Skye niet in 1x wilt rijden, dan zou ik een andere leuke plaats uitkiezen om te overnachten.

Groetjes,
Caroline
Petra
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Mei 2010, 21:05 »

Hallo GK

Dan de grote vraag direct door naar Isle of Skye? of een tussenstop van een dag in zeg Fort William?
Is twee dagen Isle of Skye voldoende?
Zou als ik jullie was Fort William overslaan.
Zou dan eerder een kijkje in Fort Augustus nemen.
De rit naar Skye zou in één dag kunnen.
Al een idee hoe jullie naar Skye gaan (rijden) route?
Vind zelf twee dagen te kort voor Skye,
maar wie ben ik  icon_biggrin

Groetjes Petra
ilonka
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Mei 2010, 07:48 »

Scotland face Bij Speanbridge( Commando memorial,vlakbij Fort William)'kleine camping: Gairlochy Holiday Park,Schitterende uitzichten op de Ben Nevis,familie camping.aardige mensen
Ik zou dit als tussenstop nemen, voordat je naar Skye gaat.Ik kom er net vandaan heb een week op de camping gestaan en ben daarna naar Skye gereden, voor een week in Uig.
De weg naar Skye is hardstikke mooi,errug veel te zien , tongue3 :tongue3:dus neem je tijd!
Ilonka
McHappe
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Mei 2010, 08:29 »

Hallo GK,
Ik heb een vraagje voor jullie. Hoe gaan jullie, met de caravan of alleen met de auto en overnachten in B&B en Hotel?
Van Edinburgh naar Skye is wel te doen, maar het is wel een hele dag rijden. Vergis je niet in het laatste stuk, dat is een gewone B-weg en als het druk is kost dat heel veel tijd.
The Road to the Isles is wel 1 van de mooiste routes in Schotland dus je zult er best een paar keer uit willen om het uitzicht te bekijken.
Ook op Skye heb je geen brede wegen dus hou er rekening mee dat je dan de hele dag in de auto zit.

Wij gaan al 11 jaar naar Schotland en hebben dus best de nodig tips  bagpiper

Groetjes Inet
GK
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 19 Mei 2010, 11:01 »

Hallo Inet,

We gaan met de auto en overnachten in B&B en/of hotel.

Ik denk inderdaad dat een tussenstop op weg naar Skye wel beter is. Dan in de buurt van fort William of Fort Augustus.
Ik wil eigenlijk na Skye nog de kustroute omhoog naar ullapool. Maar misschien is dat ook wat te ambitieus?

Ik wil eigenlijk alles zien, maar dat kan natuurlijk niet, dus rem me even af als je wilt?  protest

Voorlopig reisplan als volgt:
zaterdag aankomst newcastle en door naar Edinburgh.
Zondag naar omgeving Fort William of iets anders
maandag naar Isle of Skye
dinsdag Isle of Skye
woensdag kustweg naar Ullapool (of misschien beter eerder afbuigen naar Invernes)
donderdag richting Edinburgh
vrijdag na de lunch weer richting newcastle

Graag je commentaar en tips!
Pascal & Tanja
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Mei 2010, 11:31 »

Hoi iedereen,

Eventueel alternatief zou kunnen wezen:

via edinburgh langs perth via de m90/a9 linksaf de a85 met vervolg de a82 naar oban om te overnachten, vanaf oban de a828 naar the road of the isles(a830) met eventueel een tussenstop bij glen coe (is maar 22 mile vv. extra) voor mooi zicht en foto's en dan naar mallaig waar je de veerdienst neemt voor skye waar je dan s' avonds aankomt en eventueel overnacht in broadford. Op zich rijd je langs een vrij mooie route dwars door schotland heen en vanaf oban langs de kust. Misschien een idee.............. dontknow
pascal en tanja
GK
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Mei 2010, 12:53 »

Bedankt Pascal en Tanja,

Ik zal deze suggestie zeker even meenemen!
Joke
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 19 Mei 2010, 15:28 »

Ja, Pascal en Tanja, dat is een mooie route. hello2

Wij hebben dat vorig jaar precies andersom gedaan !!  Aye

Joke wave

Pascal & Tanja
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 20 Mei 2010, 13:36 »

Hoi Joke,

fijn om te lezen dat het een mooie route is, misschien heb je nog leuke aandachtspunten voor gk, of plekjes die je niet moet missen?
pascal Smiley
kc
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 28 Mei 2010, 23:25 »

zaterdag aankomst newcastle en door naar Edinburgh.
Zondag naar omgeving Fort William of iets anders (langs perth via de m90/a9 linksaf de a85 met vervolg de a82 naar oban om te overnachten, vanaf oban de a828 naar the road of the isles(a830) met eventueel een tussenstop bij glen coe (is maar 22 mile vv. extra) voor mooi zicht en foto's en dan naar mallaig waar je de veerdienst neemt voor skye waar je dan s' avonds aankomt en eventueel overnacht in broadford)
maandag naar Isle of Skye overnachten Oban en naar Mallaig
dinsdag Isle of Skye
woensdag kustweg naar Ullapool (of misschien beter eerder afbuigen naar Invernes)
donderdag richting Edinburgh
vrijdag na de lunch weer richting newcastle

woensdag kustweg naar Ullapool (of misschien beter eerder afbuigen naar Invernes) Skye

1 week is echt wel kort om ook nog eens helemaal naar Ullapool en dan terug naar Edinburgh te rijden.
Tenzij je echt niet uit de auto wil komen... Wink

Koen

GK
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 31 Mei 2010, 08:14 »

Hey Koen,

Bedankt voor de nuttige aanvullingen/suggesties!
Hier kan ik wel wat mee.

Ik zal mijn definitieve reisplan nog wel posten.

Groet,
Gerrit
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 27 Jun 2010, 09:56 »

Aangezien ik op Skye woon kan ik mischien wel iets vertellen over hoe en wat op het eiland.

Skye is behoorlijk groot en ja je kan reddelijk wat zien in een dag maar dan zit je eigenlijk wel constant in de auto. even voor vergelijk Skye maal 3 en half en dan heb je de grote van Nederland.

Ik heb 4 punten die ik iedereen altijd aanraad en ze zijn alle 4 reddelijk makkelijk te berijken met de Auto. Als je een dag blijft dan raad ik je aan om er maar 3 te doen.

Quiraing: je kan op de trotternish ridge parkeren en dan daar boven rond wandelen. De uitzichten zijn echt fenomenaal. Neem net buiten Uig of Staffin de afslag hier naar toe.

De Fairy Glenn: klein meertje met een aantal aparte heuveltjes echt heel speciaal. Je kan tot aan het meertje rijden en dan in de buurt parkeren om even rond te wandelen. bij Uig in de buurt neem de afslag naar Balnaknock.

De Fairy Pools: een reviertje wat langs de cuillins naar zee loopt. dit riviertje gaat over graniet en heeft in de loop der millenia een aantal water falletjes die in elkaar over loopen. echt waar zeer mooi. Je kan hier met de auto vlak bij koomen maar dit is off the beaten track so to speak dus degene die zou af vallen als je niet te lang in de auto zou willen zitten.

Elgol: een dorpje aan een baai met een schitterend uitzicht op de Cuilins. De weg naar het dorpje is ook zeer mooi en heeft ook mooie uitzichten.

Aangezien je het eiland op rijd via de brug of via de ferry kom je via Broadford naar het noorden van het eiland. Bij Broadford is de afslag naar elgol dit kan je doen als je omhoog gaat of weer van het eiland af gaat. Rij na broadford door naar Sligachan hier kan je naar links om richting de fairy pools te gaan. recht door en je rijd naar Portree boven Portree is de Trotternish peninsula waar de andere twee plekjes zich bevinden.

Er is veel meer dan dit te zien op Skye en ik je makkelijk een week programma geeven maar naar mijn meening zit die 4 de must see's
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #16 Gepost op: 27 Jun 2010, 18:57 »

Handig zeg bedankt voor de tips icon_thumleft icon_sunny

Groetjes Ingrid
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #17 Gepost op: 28 Jun 2010, 12:56 »

Hallo GK,

Ook van ons een hartelijk welkom op het forum.
Wij wonen al 2 jaar in de buurt van Inverness (oost-kant van loch Ness tussen Daviot en Fort Augustus)
en ikzelf heb ook MS en begrijp de loop problemen van je partner.

Ikzelf kan mij hier heel erg goed redden....
Het koelere klimaat heeft een goede invloed op mijn symptomen.
nevertheless... lopen en de vermoeidheid blijven wel een probleem
In schotland kun je met een handrolstoel of scoot mobiel goed terecht.
Als je je invalide kaart meeneemt kun je vaak recht voor de deur van een kasteel of attractie je auto neerzetten i.p.v. de algemene parkeerplaats.
(scheelt een hoop lopen) Bij sommige attracties kun je zelfs even een scootmobiel of rolstoel van de attractie gebruiken en in sommige
plaatsen (zoals inverness centrum "Falcon Square shopping center") kun je een scootmobiel krijgen om de stad te doorkruisen
( Shop mobility en All mobilitie)

Wij rijden vaak met de auto een gebied in (vaak doodlopende wegen) waar je heerlijk relaxed kunt genieten van de
prachtige omgeving, flora en fauna.

Op skye zijn we een paar keer geweest met de auto en genieten er elke keer weer van
Het skye croft museum in het uiterste noorden van skye is leuk om te bezoeken en makkelijk te belopen.

Hoop dat jullie echt heel veel mooie momenten samen hebben en vollop kunnen genieten van de schoonheid van schotland

Erwin icon_thumleft
GK
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 28 Jun 2010, 18:52 »

Hi Jurriaan,

Bedankt voor de duidelijke adviezen! Hier ben ik erg mee geholpen. Aangezien ik 2 dagen op Skye heb gepland zal ik proberen om ze alle vier te bezoeken. Ik laat het je weten!
GK
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 28 Jun 2010, 19:00 »

Beste Erwin,

Bedankt voor je nuttige reactie. Een koeler klimaat heeft ook op mijn partner een goede invloed (het is hier nu rond de 30 graden , dus dan weet je het wel...). De parkeerkaart gaat zeker mee. En je tip over het gebruiken van een rolstoel of scootmobiel hou ik zeker in mijn achterhoofd.

Op dit moment gaat het qua mobiliteit gelukkig iets beter. dus ik heb er goede hoop op dat we toch wat verder kunnen wandelen dan enkele maanden geleden gedacht.
Al geldt ook voor haar dat de vermoeidheid een grote invloed heeft, maar wie weet valt dit juist mee in het wat koelere schotse klimaat.

Nogmaals bedankt en ik hou je op de hoogte.

groet Gerrit
Pascal & Tanja
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 02 Jul 2010, 11:41 »

Hoi gk,

Wij zijn net terug en hebben bij een lief b&b in oban overnacht bij oudere mensen, goed en makkelijk te vinden, alsmede een goed bed, sanitair, ze hebben 1 grote slaapkamer, goed (lekker) ontbijt, nemen de tijd voor jouw en de prijs valt mee. Aye
pascal en tanja
schotlandfans
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 04 Jul 2010, 18:17 »

Aangezien ik op Skye woon kan ik mischien wel iets vertellen over hoe en wat op het eiland.

Aangezien je het eiland op rijd via de brug of via de ferry kom je via Broadford naar het noorden van het eiland. Bij Broadford is de afslag naar elgol dit kan je doen als je omhoog gaat of weer van het eiland af gaat. Rij na broadford door naar Sligachan hier kan je naar links om richting de fairy pools te gaan. recht door en je rijd naar Portree boven Portree is de Trotternish peninsula waar de andere twee plekjes zich bevinden.

schotlandfans
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 04 Jul 2010, 18:19 »

Ha, Jurriaan,
wij willen vanuit Fort William een klein rondje Skye doen: Fort William-Kyle of Lochals-Broadford-Elgol-Mallaig.
Is het uitzicht op het landschap van Skye vanuit de auto mooier  als je  eerst via de veerboot Skye op rijdt of als je eerst via de brug Skye binnenrijdt? Ik had ergens gelezen dat het uitmaakt, vooral als je de wegen rond Broadfort berijdt, dat je dan de hoog-laagroute moet pakken, maar ik weet niet precies wat er bedoeld wordt.
is het mooier om de weg va
Jurriaan
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 05 Jul 2010, 21:38 »

Ik raad bijde routes aan. Zijn bijde zeer mooi. Nooit over nagedacht welke mooier is als je het landschap vergelijkt.

Dunno ik ge erg vaak over de brug naar Inverness om daar te shoppen ben nog maar een keer met de ferry bij Armadale geweest.

Er is nog een tweede ferry naar Skye bij Glenelg. Die is ook zeker de moeiter waard vooral het zeeoter reservaat bij Kylerhea.

Dunno ik zou zeggen neem op de heen weg de ferry bij Malaig naar Armadale en op de terug weg de brug.

Gaan jullie dat tochtje in een dag doen ? is een behoorlijk eind rijden voor een dag
Anitaatje
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 12 Jul 2010, 20:21 »

Vorig jaar zijn wij in Schotland geweest. Met rolstoel en krukken. Afhankelijk van mijn dag loop ik goed, met krukken of heb ik een rolstoel nodig.
Omdat het zo wisselend is, heb ik geen speciale parkeerkaart.
Maar dat blijkt in Schotland geen enkel probleem te zijn.
Mijn vriend wilde me vaak afzetten bij de ingang van een kasteel, zodat hij de auto even weg kon zetten. Vaak konden we dan gewoon doorrijden naar de daadwerkelijke ingang.
Dus... ook zonder parkeerkaart kom je wel heel ver.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met de eigen auto  |  Topic: Weekje Schotland in september, advies gevraagd!
Ga naar: