aurian
Schotland fan
|
 |
« Gepost op: 28 Apr 2010, 21:03 » |
|
Hallo allemaal! We gaan dit jaar alweer voor de 4de keer naar Schotland en nog nooit een distileerderij bezocht  Moet er dit jaar toch eindelijk maar eens van komen  Wij zitten op de Black isle, hebben jullie misschien tips van welke er de moeite waard zijn om te bekijken in die omgeving? Ik heb er namelijk helemaal geen verstand van, maar vind het wel leuk om eens te kijken hoe het allemaal in zijn werk gaat etc. Liefs Aurian
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skye
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Apr 2010, 06:33 » |
|
als je even een stukje naar het zuiden gaat zit je in Speyside, het whisy mekka, keuzes genoeg daar. Wij zijn bij Glenfiddich, Glenlivet en Tomatin geweest. De eeste twee waren wel leuk, Tomatin zou ik niet heen gaan, is zonde van je tijd. Als je iets naar het noorden gaat heb je ook nog een aantal, maar daar zijnwij nooit geweest, kan ik dus weinig over zeggen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toeter
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 30 Apr 2010, 00:20 » |
|
Glenfiddich is erg toeristisch, maar leuk om te doen en gratis. Edradour is de kleinste stokerij van Schotland. Deze ligt bij Pitlochry. Is erg leuk om te bezoeken. En ja, deze is ook gratis. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hans
Schotland fan
Slainte!
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Apr 2010, 07:23 » |
|
Vlak bij je om de hoek: Glen OrdLeuk is dat je de vaten vanuit de bezoekerscentrum ziet liggen rijpen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aurian
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 30 Apr 2010, 08:03 » |
|
Bedankt voor de reacties! Altijd leuk om te lezen wat anderen hebben bezocht, en wat ze er van vonden. Ook handig om te weten welke er niet zo leuk zijn!
Groetjes Aurian
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jan van Duren
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 30 Mei 2010, 16:10 » |
|
www.speysidecooperage.co.ukDit is ook leuk om te zien. Hoe men de vaten maakt. Dat gaat in zeer hoog tempo en lijkt mij ook nogal zwaar werk. Vooral als je ziet hoe men zo'n vat door de ruimte rolt is bijzonder om te zien. vr gr jan van Duren
|
|
|
|
|
|
Met vriendelijke groet,
Jan van Duren
|
|
|
ErikB
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 08 Jul 2010, 12:22 » |
|
Tomatin zou ik niet heen gaan, is zonde van je tijd. Aangezien Tomatin wel grotere groepen aanvaard, zijn we bij hen op bezoek geweest. Van de productie zie je weinig tot niets. Je blijft vooraan in de productiehal staan en krijgt al wat uitleg. Via een oplsagplaats, ga je naar het bezoekerscentrum waar je nog een video kan bekijken, alsook hun shop bezoeken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oban
Gast
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 05 Aug 2010, 18:53 » |
|
Misschien een beetje uit offtopic maar toch, Wij gaan met onze excursie ook bij een distileerderij langs, waarschijnlijk bij Oban (das toevallig  ) Nu schijnt het dat men ook mag proeven en daar de vrouw niets van wisky moet hebben vroeg ik me af of die schotten het "vreemd" zouden vinden als ik haar proefje in m'n eventuele mee gebrachte zakflesje zou deponeren?  Nu hoorde ik ook dat de schotten nog zuiniger zijn dan de hollanders maar wat daar van waar is? it is don or it is not done, 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 05 Aug 2010, 21:11 » |
|
Ikke vind het................ not done.  En dat Schotten zuinig zijn daar heb ik nog nooit iets van gemerkt ! Afgelopen zondag nog in een distilleerderij geweest en daar was ook een groep moslim vrouwen, die korting kregen omdat ze geen whisky proefden ( we vroegen ons wel af wat ze daar dan te zoeken hadden  ). Trouwens een rondleiding in het weekend als er niet gebrouwen wordt is een "droge" bedoening en als (toch nog steeds) Nederlandse voelde ik me wel een beetje "bekocht".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Struner
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 05 Aug 2010, 21:51 » |
|
Moi Aurian, Er zijn nog wel meer distilleerderijen in de buurt hoor behalve Speyside. Kijk bv eens op http://www.dcs.ed.ac.uk/home/jhb/whisky/scotland.html. Veel plezier. En neem er gerust een, je komt echt niet aan de limiet met het gratis slokje En dat Schotten zuinig zijn daar heb ik nog nooit iets van gemerkt ! Maar dat komt ook omdat je Nederlandse bent toch, wij zijn net als zij: careful with their money, niks mis mee  MVG, ---Peter.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Aug 2010, 22:50 » |
|
Peter, Nee serieus, ik voel me altijd een erg zuinige Nederlanders onder de Schotten, de meesten zijn helemaal niet "careful with money". Ze zijn dan ook vaak platzak en schamen zich ook niet om dat ze zeggen. Dus waar dat idee vandaan komt dat ze zuinig zijn  Nog meer mensen die hier een mening over hebben ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirk
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 05 Aug 2010, 22:50 » |
|
Ze zeggen wel dat de Schotten het koper draad uitgevonden hebben omdat er twee Schotten vochten om een Penny. Over Fifers zeggen ze dat ze nog erger zijn en zeggen "They peel an orange in their own pocket" 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 05 Aug 2010, 22:52 » |
|
Ja Dirk, "ze zeggen" maar wat is jouw eigen ervaring ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dirk
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 05 Aug 2010, 23:00 » |
|
Ja Dirk, "ze zeggen" maar wat is jouw eigen ervaring ?
Ik denk dat het wel mee valt. Als je alleen al hoort wat er aan schulden uit staan op credit cards etc. Kan je niet echt zuinig noemen. Ze zeggen van de Zeeuwen ook dat ze zuinig zijn maar denk dat dat ook wel mee valt. Aan de andere kant is er veel handel geweest tussen Fife en Zeeland dus wie weet zit er toch iets van waarheid in.  Er werd zout hiervandaan naar Zeeland vervoert en er kwamen dakpannen als ballast mee terug hierheen. Vandaar dat je in Culross de oranje dakpannen ziet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrea
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 05 Aug 2010, 23:22 » |
|
Het valt dus niet mee maar eigenlijk "tegen" met dat zuinig zijn van de Schotten. Inderdaad de creditcard, een paar van mijn collega's betalen de ene met de andere af. En dan Kerst ! Tot de volgende Kerst afbetalen ................ Bij de ingang van de grote shopping malls ( Braehaed en Buchanan galeries in Glasgow) staan in november en december altijd wel 1 of 2 aanbieders van creditkaarten en er staan ook altijd wel klanten. Zelf heb ik weleens wat problemen als we met een groep vrouwen uit eten gaan, ze willen met een taxi heen en terug want dan kan er gedronken worden. Ik vind het geen probleem om mijn ene glaasje wijn te laten staan en neem dan de auto mee ( oh ik mis mijn fiets !!!) Maar als de rekening dan gesplitst wordt en ik moet dan ook nog meebetalen aan al die flessen wijn  Ook is het in mijn omgeving "not done" om naar LIDL / ALDI te gaan, pfpfpfpf, maar ik zie er ook weleens Jaguars staan 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
macstonemountain
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 06 Aug 2010, 07:09 » |
|
Oban; "daar de vrouw niets van wisky moet hebben vroeg ik me af of die schotten het "vreemd" zouden vinden als ik haar proefje in m'n eventuele mee gebrachte zakflesje zou deponeren?"Nou ik ben geen Schot maar zou het in elk geval wel heel vreemd vinden ! Het heeft ook niets met zuinigheid te maken !!  het zegt misschien meer over je zelf dan over de Schotten  zou er zelf niet eens aandenken en laat staan durven vragen. ... dat is toch gewoon "not done" voor "de man" ! Albert
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oban
Gast
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 06 Aug 2010, 18:04 » |
|
Mhhh, wat z'n klein drupje nog los kan maken onder de schotlandfans hier  Waarschijnlijk zou ik het niet eens durven te proberen, te verlegen, was een beetje nieuwsgierig naar het algemeen schotland feel hier, zit wel goed dus, Evengoed als ze me zouden vragen m'n zakflesje ff vol te gooien zou ik geen nee zeggen, en id.d. dit zegt meer over mijn zuinigheid dan die van de schotten, recesie he etc,  Als laatste, waar is op een snelle manier aan engelse ponden te komen daar wisselkantoren niet meer bestaan(behalve in Amsterdam , Utrecht) zo ophalen dus, Btw: ... dat is toch gewoon "not done" voor "de man" !
mhh, das geen probleem, laat ik de vrouw wel vragen? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McLeo
Schotland Moderader
visiting Scotland since 1978, FOL 93701
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 07 Aug 2010, 23:37 » |
|
Vraag eens om een miniatuurtje voor het tweede glaasje wil vaak wel werken. Bij mij wel tenminste. Zeker als je toegangsgeld hebt betaald dat inclusief tasting is.
Leo
|
|
|
|
|
|
Wij rijden rond in een VW T4 Exclusive camper.
|
|
|
|
Peatsmoke
Gast
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 22 Sep 2010, 18:30 » |
|
Glenmorangie is ook niet zo ver van jullie vandaan, deze schijnt ook leuk te zijn... Heb zelf Glenlivet (Speyside, dit jaar) en Dahlwinnie (vorig jaar) bezocht. In deze twee ga je wel de productiehal in en zie je het proces.
Persoonlijk vond ik The Glenlivet het leukst, lekkerder en ook vlakbij (voor Schotse begrippen).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
loutje
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 21 Mei 2011, 01:13 » |
|
2 jaar terug naar Gragganmore geweest, erg leuk en kleinschalig. We werden rondgeleid met nog 2 anderen en alles was volop in bedrijf.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 21 Mei 2011, 09:46 » |
|
2 jaar terug naar Gragganmore geweest, erg leuk en kleinschalig. We werden rondgeleid met nog 2 anderen en alles was volop in bedrijf.
Toen wij daar in juli 2009 waren, was het juist het omgekeerde.. Dus bij kleine bedrijfjes loop je het risico voor een gesloten deur te staan. Op hun websites staat vaak wel een agenda! tip: koop een klein whiskyboekje, pocketformaat, tussen de 3 en 5 pond. Heb je meteen een overzicht!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 21 Mei 2011, 09:48 » |
|
oja, mocht je bij de distillery een flesje whisky willen kopen.. vóór de middag mogen ze geen alcohol verkopen.. tenminste niet als je met een creditcard betaald, want daar staat de tijd op geregistreerd... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hans
Schotland fan
Slainte!
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 21 Mei 2011, 09:54 » |
|
Op http://www.scotchwhisky.net/ staan alle distilleerderijen verzameld, met ook informatie over de visitor centers.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hans
Schotland fan
Slainte!
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 21 Mei 2011, 09:56 » |
|
oja, mocht je bij de distillery een flesje whisky willen kopen.. vóór de middag mogen ze geen alcohol verkopen.. tenminste niet als je met een creditcard betaald, want daar staat de tijd op geregistreerd...  Maar soms doen ze niet moeilijk over laten proeven. Ik heb een paar gehad dat ik voor 11 uur 's morgens al een whisky aangeboden kreeg 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|