Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
09 Feb 2012, 02:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: Wat moeten we zeker zien?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Wat moeten we zeker zien?  (gelezen 2060 keer)
JosW
Gast
« Gepost op: 02 Apr 2010, 17:40 »

Op 30 april is het zover...dan gaan we met ons gezin naar Schotland.
Met de auto willen we de eerste dag van Edinburgh naar Inverness.
Onderweg willen we uiteraard wel eens uitstappen voor de mooie landschappen, maar ook een fraai kasteel op dorpje is ook mooi om te bezoeken.
Nu heb ik zelf al bedacht om Dunkeld castle te bezoeken.
Hebben jullie nog een tip op de route  Edinburgh - Perth - Pitlochry - Loch Laggan - Loch Logry - Ford Augustus - Inverness ?
Waar moeten we beslist uitstappen?

Bedankt alvast!
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Apr 2010, 19:46 »

Ha Jos,

Hoe vroeg in de ochtend vertrek je richting Inverness?
Wat voor reistijd geeft de routeplanner voor deze route?
Hoe is jullie gezinssamenstelling, zitten er kleine kinderen bij?

Bij Dunkeld ligt de Hermitage, ligt aan de A9. Een mooie plek voor een wandeling naar de waterval.
Iets buiten Pitlochry ligt de kleinste whiskystokerij van Schotland, Edradour.
Blair Castle is een mooi kasteel om te bezoeken.
Wil je meer een ruine bezoeken en vind je het niet erg dat het toeristisch is, dan kan je stoppen bij Urquhart Castle bij Loch Ness.

Misschien heb je wat aan deze tips.

MacJos
Cryptorator

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Apr 2010, 12:55 »

Ft. Augustus is leuk vanwege de sluizen maar wel wat toeristisch. Als je per sé naar Inverness wilt (die zou van mij van mijn lijstje af mogen want weinig boeiend) en Urquhart en het vreselijke Loch Ness Monster Centre in Drumnadrochit niet op je route gepland hebt, kun je ook overwegen om vanaf Ft Augustus de fraaie route langs de oostzijde van Loch Ness te nemen met onderweg een aantal prachtige uitzichten en de watervallen bij Foyers. Mocht je de westzijde nemen, dan moet je bij Invermorriston even de auto op de parkeerplaats zetten en teruglopen naar de brug waar je net overheen gereden bent om daar wat bij de oude brug en de waterval rond te wandelen.

Rent-a-teckel
Kijk ook eens op http://www.d-dig.nl/forums/ als je van fotograferen houdt.
JosW
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 03 Apr 2010, 14:09 »

Dit zijn de tips waarop ik gehoopt had. Piper
Samenstelling gezin: 5 kinderen in de leeftijd van 12 t/m 21.

De routeplanner geeft 4:30 uur door en afstand 290 km. We vertrekken rond 8:30 denk ik.

Whisky-stokerij is voor mij interessant, voor de kinderen en vrouw een stuk minder. Dus die slaan we over.
We gaan vooral voor de natuur.

Inverness gaan we toch aandoen, want ik heb mijn B&B al gereserveerd daar.

Hopelijk hebben jullie nog zulke tips voor de andere trajecten:

route 2:  Inverness - A835 naar westen - Garve - Grudie -Achnasheen - Sanachan - A87 naar Skye (Portree)
route 3:  rondrit op Skye naar het noorden en via A87 weer naar Portree
route 4:  Portree en dan via Fort William terug naar Edinburgh
MacJos
Cryptorator

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Apr 2010, 14:37 »

Uitstapje van de 835 naar Applecross! En een bezoekje aan Plockton is ook niet verkeerd.

Rent-a-teckel
Kijk ook eens op http://www.d-dig.nl/forums/ als je van fotograferen houdt.
JosW
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 03 Apr 2010, 14:46 »

Bij Dunkeld ligt de Hermitage, ligt aan de A9. Een mooie plek voor een wandeling naar de waterval.

Die Hermitage lijkt me zeker mooi!
Op Google Maps gezien waar we de A9 af moeten, maar je krijgt dan direct na de afslag een splitsing. Als we links gaan kom je een eindje verder op een parkeerplaats. Is dat in de buurt van Ossian's Hall?
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Apr 2010, 17:45 »

Ja dat is bij Ossian's Hall.  Aye

Pascal & Tanja
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Apr 2010, 13:42 »

Voor dat beetje whisky kun je terecht bij glen ord, en op de weg tussen garve en inverness, ong 5 min rijden vanuit garve heb je een klein park met ik geloof de black river en daar kun je vanaf een brug de zalmen zien springen, misschien een idee om even te stoppen. Aye
pim
JosW
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 08 Apr 2010, 15:38 »

Voor dat beetje whisky kun je terecht bij glen ord, en op de weg tussen garve en inverness, ong 5 min rijden vanuit garve heb je een klein park met ik geloof de black river en daar kun je vanaf een brug de zalmen zien springen, misschien een idee om even te stoppen. Aye
pim

Je bedoelt denk ik de Rogie Falls. Die heb ik al in mijn "programma" opgenomen.

Jos
michelscot
Schotland fan

Mijn Schotland

« Antwoord #9 Gepost op: 09 Apr 2010, 14:27 »

Hallo JosW  wave

Hier enkele reisverhalen van onze talrijke bezoeken aan Schotland

www.michelscot.be

en veel plezier in Bonnie Scotland.

groetjes Michelscot  bagpiper flag bagpiper

JosW
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 10 Apr 2010, 11:35 »

Hallo JosW  wave

Hier enkele reisverhalen van onze talrijke bezoeken aan Schotland

www.michelscot.be

en veel plezier in Bonnie Scotland.

groetjes Michelscot  bagpiper flag bagpiper

Jouw site had ik al ontdekt en erg nuttig.

Ik wil je mijn programma voorleggen en misschien heb je nog wel aanvullende tips. Ook tips van andere lezers zijn natuurlijk welkom!
Volgens mij is het allemaal goed te doen en zitten we nooit langer dan 4 à 5 uur in de auto.
Het lijkt misschien wat overdreven om zo'n programma te maken, maar ik zou het zo jammer vinden om ergens voorbij te rijden en dat je achteraf denkt: "Was ik maar even gestopt".

dag 1

aankomst 17:50 in Edinburgh
spullen bij hotel wegzetten en met bus de stad in
biertje drinken in de Cumberland Bar

dag 2

huurauto ophalen en naar noorden de M90 nemen
perth voorbij en Dunkeld Castle bekijken
dan iets verderop de Hermitage bekijken met Ossian’s Hall
A82 en A86 langs Loch Lochy
langs Loch Ness en Urquhart castle bekijken
Inverness B&B (al geregeld)

dag 3

A835 naar het westen
Rogie Falls bekijken
langs Loch Glascarnoch en eventueel Falls of Measach bekijken
Bij Gruinard Bay het strand op
Via Gairloch, Talladale, Shieldaig, Lochcarron naar Skye
B&B in Portree (al geregeld)

dag 4

Vanuit Portree naar noorden
Old man of Storr (is daar mooi punt om uit te stappen?)
Kilt Rock bekijken
Duntulm Castle
A855 blijven volgen tot Uig
daar binnenland in en de Fairy Glen in
Skeabost en verder op A850 via Osdale en Drynoch
Daar naar zuiden en de Fairy Pools bekijken
terug naar Portree

Dag 5 heb ik nog niet echt op een rijtje.
We moeten dan van Portree weer naar Edinburgh.
In ieder geval nemen we de Trossachs mee, verder alle tips zijn welkom.

Groeten,
Jos (die steeds meer zin krijgt in Schotland) bagpiper
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 10 Apr 2010, 12:42 »

Hoi Jos, vergis je niet in de afstanden hoor, het is vaak langer rijden, ook omdat je geregeld uitstapt om al dat moois te bekijken. Ik vind het persoonlijk wel een heel eind om te rijden in 5 dagen, je kan niet te vaak uitstappen om van alles te genieten. Van Skye naar Edinburgh is echt een heel eind, daar ben je wel even mee onderweg.

De kustweg langs Gairloch is erg mooi, de Applecross niet vergeten! De old man of storr is prachtig om te doen, maar je moet eerst een heel stuk door het bos voor je aan het begin van de klim bent. Ik vond zelf de Quiraing ook erg mooi, je kan halverwege parkeren en een stuk lopen. Daarna de weg vervolgen naar Uig, maar ook daar kan je niet snel doorrijden, je moet regelmatig aan de kant voor verkeer. Ik ben bang dat je Schotland in een vogelvlucht kan zien. Als wij 'maar' een weekje gaan, blijf ik in het zuiden van Schotland. Veel succes.
Wij hebben op onze website veel info over Gruinard bay op onze eerste reis, en in 2007 zijn we een week op Skye geweest.

JosW
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 12 Apr 2010, 13:53 »

. Ik vond zelf de Quiraing ook erg mooi, je kan halverwege parkeren en een stuk lopen. Daarna de weg vervolgen naar Uig, maar ook daar kan je niet snel doorrijden, je moet regelmatig aan de kant voor verkeer. Ik ben bang dat je Schotland in een vogelvlucht kan zien. geweest.

Die Quiraing lijkt me mooi, maar wel een erg smal weggetje.
We zien Schotland in vogelvlucht, maar we komen ook zeker nog een aantal keren terug. Dat weet ik nu al.
Ik ken Ierland aardig (zie mijn fietstochten op  http://home.wanadoo.nl/joswelling ) en verwacht hier dezelfde sfeer en mooie landschappen.
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 13 Apr 2010, 20:29 »

Wij vonden het wel te doen hoor Jos, er zijn wel smallere weggetjes! Ik vond het zelfs één van de mooiste wegen op Skye.

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: Wat moeten we zeker zien?
Ga naar: