Ik woon er nu 2 jaar en kan het volgende vertellen:
De levensstandaard tov Nederland ligt inderdaad lager in Schotland. Bijvoorbeeld: Technisch zijn ze hier minder ver dan Nederland (niet iedereen heeft een computer, veel gebeurt nog via papieren formulieren ipv websites etc, wat lastig kan zijn) en het straatbeeld ziet er over het algemeen minder "schoon" uit: slecht wegdek, meer "ghetto's" gevuld met tokkies ("neds") en oude vervallen gebouwen etc. Nederland is voor mij te schoon, dus ik stoor mij daar verder niet aan.
Duurder vind ik het hier niet, al waren de boodschappen toen ik net geeimigreerd was vrij prijzig vanwege de credit crunch, maar dit is al aardig aan het bijtrekken.
Huizenprijzen vind ik meevallen, het ligt er maar net aan wat je zoekt. Ze hebben hier hele goedkope krotten, maar ook bungalowwoningen met grote tuinen waarvoor je hetzelfde bedrag neerlegt als voor een rijtjeshuis in Nederland. Ze hebben hier immers meer ruimte, dus de typische Nederlandse krappe rijtjeshuizen zie ik hier eigenlijk nauwelijks. Voor zover ik heb gezien kun je hier een lap grond met een herenhuis krijgen voor een paar ton, waarvoor je in Nederland een miljoen mag lappen.
Qua huurhuizen ligt het er ook maar net aan wat je zoekt: je kan hele goedkope krotten krijgen, maar ook hele nette privehuur woningen waar je dan iets meer voor betaald. En denk er daarbij aan dat je ook maandelijkse council tax zal betalen, wat vrij hoog kan zijn.
De enige moeite die ik heb ondervonden was het vinden van een vaste baan, ik heb 9 maanden tijdelijk werk gedaan voordat ik een permanente positie vond, maar dat ligt denk ik meer aan mijzelf dan aan Schotland. Verder geen valkuilen meegemaakt: als Nederlander wordt je gemakkelijk geaccepteerd, Schotten zijn extreem vriendelijk en hulpvaardig en vinden vooral het Nederlandse voetbal geweldig. Heb in de afgelopen 2 jaar in Schotland meer vrienden gemaakt dan in al mijn jaren in Nederland

Het is wel een goed idee om je te verdiepen in de Schotse cultuur en te wennen aan het accent

Een beetje je best doen om in te burgeren wordt vanzelfsprekend zeer gewaardeerd! Nederlanders zijn over het algemeen een stuk asocialer dan Schotten en er heerst hier meer gevoel voor normen en waarden, als je het mij vraagt. Er wordt gedag gezegd op straat, automobilisten rijden netter en socialer, er is goede bejaardenzorg (mogen gratis met de bus bijvoorbeeld) en wees niet verbaasd als een vreemde spontaan een gesprek met je begint.
Dat kan ik zeggen voor zover! Als je nog specifieke vragen hebt, dan roep je maar

Schotland