Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
09 Feb 2012, 02:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Levensstandaard in Schotland en welke obstakels bij emigreren?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Levensstandaard in Schotland en welke obstakels bij emigreren?  (gelezen 2431 keer)
YvetteJ
Gast
« Gepost op: 18 Mrt 2010, 12:52 »

Mensen die reeds geëmigreerd zijn naar Schotland; kunnen die mij zeggen hoe de levensstandaard is tov Nederland of België? Ik heb begrepen dat Schotland vooral een duur land is om naar toe te emigreren, oa. door de prijzen van de huizen.

Graag hoor ook ik wat nu juist moeilijk of makkelijk is aan emigreren naar Schotland en wat de valkuilen zijn waar jij tegenaan bent gelopen. Bedankt alvast voor het delen van ervaringen!
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Mrt 2010, 10:37 »

De levenstandaard in Schotland ligt lager dan in Nederland. Mensen vragen me dan ook weleens waarom ik hier naartoe ben gekomen, ik antwoord dan: voor het weer, haha.

Verder is op je vragen niet gemakkelijk antwoord te geven ( en schriftelijk is het nog lastiger). Maar ik heb in het verleden wel vaker gereageerd op dit soort vragen, maar die heb je vast al gelezen. Kom je alleen, met partner, met of zonder kinderen ? Ben je weleens in Schotland geweest, anders zou je zeker eens een paar dagen moeten komen, sfeer proeven, rond kijken met het idee van een toekomstig woonland, bij makelaars en banken naar binnen. Dan zou ik je ook willen uitnodigen om langs te komen in Bearsden en kunnen we over onze ervaringen praten, want ervaringen: die hebben we wel .  Aye
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Mrt 2010, 11:13 »

Ik woon er nu 2 jaar en kan het volgende vertellen:

De levensstandaard tov Nederland ligt inderdaad lager in Schotland. Bijvoorbeeld: Technisch zijn ze hier minder ver dan Nederland (niet iedereen heeft een computer, veel gebeurt nog via papieren formulieren ipv websites etc, wat lastig kan zijn) en het straatbeeld ziet er over het algemeen minder "schoon" uit: slecht wegdek, meer "ghetto's" gevuld met tokkies ("neds") en oude vervallen gebouwen etc. Nederland is voor mij te schoon, dus ik stoor mij daar verder niet aan.
Duurder vind ik het hier niet, al waren de boodschappen toen ik net geeimigreerd was vrij prijzig vanwege de credit crunch, maar dit is al aardig aan het bijtrekken.

Huizenprijzen vind ik meevallen, het ligt er maar net aan wat je zoekt. Ze hebben hier hele goedkope krotten, maar ook bungalowwoningen met grote tuinen waarvoor je hetzelfde bedrag neerlegt als voor een rijtjeshuis in Nederland. Ze hebben hier immers meer ruimte, dus de typische Nederlandse krappe rijtjeshuizen zie ik hier eigenlijk nauwelijks. Voor zover ik heb gezien kun je hier een lap grond met een herenhuis krijgen voor een paar ton, waarvoor je in Nederland een miljoen mag lappen.

Qua huurhuizen ligt het er ook maar net aan wat je zoekt: je kan hele goedkope krotten krijgen, maar ook hele nette privehuur woningen waar je dan iets meer voor betaald. En denk er daarbij aan dat je ook maandelijkse council tax zal betalen, wat vrij hoog kan zijn.

De enige moeite die ik heb ondervonden was het vinden van een vaste baan, ik heb 9 maanden tijdelijk werk gedaan voordat ik een permanente positie vond, maar dat ligt denk ik meer aan mijzelf dan aan Schotland. Verder geen valkuilen meegemaakt: als Nederlander wordt je gemakkelijk geaccepteerd, Schotten zijn extreem vriendelijk en hulpvaardig en vinden vooral het Nederlandse voetbal geweldig. Heb in de afgelopen 2 jaar in Schotland meer vrienden gemaakt dan in al mijn jaren in Nederland Smiley

Het is wel een goed idee om je te verdiepen in de Schotse cultuur en te wennen aan het accent Wink Een beetje je best doen om in te burgeren wordt vanzelfsprekend zeer gewaardeerd! Nederlanders zijn over het algemeen een stuk asocialer dan Schotten en er heerst hier meer gevoel voor normen en waarden, als je het mij vraagt. Er wordt gedag gezegd op straat, automobilisten rijden netter en socialer, er is goede bejaardenzorg (mogen gratis met de bus bijvoorbeeld) en wees niet verbaasd als een vreemde spontaan een gesprek met je begint.

Dat kan ik zeggen voor zover! Als je nog specifieke vragen hebt, dan roep je maar Wink

Schotland  icon_thumleft

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
YvetteJ
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Mrt 2010, 14:17 »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Wat betreft onze de emigratieplannen, dat betreft mijn man en ik en onze beestenboel. We vinden België en NL te vol en zoeken meer rust en ruimte. Ben nog niet in Schotland geweest, vakantie dit jaar zit er helaas niet in. In eerste instantie wilden we naar Noorwegen emigreren, maar na ons daar grondig in te hebben verdiept en het land een beetje te kennen, is dat is net niet helemaal wat we zoeken.

Wat betreft de lagere levensstandaard in Schotland, heeft dat ook als gevolg dat het leven duurder is en je uiteindelijk minder voor jezelf te besteden hebt?

Hoe is over het algemeen de natuur in Schotland, erg rotsachtig of valt dat wel mee? En hoe zit het met bosgebieden? Wij moeten vooral kunnen wandelen en mountainbiken.

Andrea
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Mrt 2010, 20:18 »

En toen werd het stil op het forum......................

Eerlijk gezegd werd ik een beetje kriegel van je laatste posting: je hebt veel vragen  en ik wil best wat antwoorden geven, maar het zou wel fijn zijn als jezelf ook een beetje je "huiswerk" deed. Dat zou oa het doorlezen van dit forum kunnen zijn, je laatste opmerking over wandelen en biken, doet mij daar dus aan twijfelen.

Je schrijft dat Noorwegen niet helemaal is wat jullie zoeken, maar WAT zoek je dan ?

In een ander draadje schrijf je dat je nog nooit in Schotland bent geweest en ook niet binnenkort kunt komen. Toch wel een vereiste dat je weet of je hier wel WILT komen wonen, los van alle details die je vraagt.

Succes !

Peetje
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Mrt 2010, 22:30 »

het komt op mij een beetje over alsof je met een dartpijltje je volgende woonplek hebt uitgekozen.. Je bent nog nooit in Schotland geweest, weet niet of er veel rotsen en bosgebieden zijn, hebt ngo geen idee wat je daar zou kunnen doen.  Maar wilt er heen verhuizen.

Misschien moet je je eerst wat beter voorbereiden (google is your best friend), er in ieder geval heen gaan voor een vakantie/orienterend bezoek en dan met gerichte vragen komen.
McLark(enshoeve)
Schotland fan

Larkenshoeve

« Antwoord #6 Gepost op: 21 Mrt 2010, 09:24 »

We vinden België en NL te vol en zoeken meer rust en ruimte. Ben nog niet in Schotland geweest, vakantie dit jaar zit er helaas niet in.

Hoe is over het algemeen de natuur in Schotland, erg rotsachtig of valt dat wel mee? En hoe zit het met bosgebieden? Wij moeten vooral kunnen wandelen en mountainbiken.

Het noorden en oosten van Nederland is nog helemaal niet zo vol. Daar zijn nog veel rustige plekken te vinden!

Om je tweede opmerking te beantwoorden, is het inderdaad beter om toch minimaal een (uitgebreide) vakantie aan te besteden. Schotland kun je niet samenvatten in een paar zinnen. Dat moet je beleven. Er zijn zoveel gebieden, eilanden.

Hoe zit het met jullie werkzaamheden als ik zo brutaal mag zijn om te vragen.

Wat zijn jullie verwachtingen en wensen (bijvoorbeeld bereikbaarheid, infrastructruur)
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #7 Gepost op: 21 Mrt 2010, 10:27 »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Wat betreft onze de emigratieplannen, dat betreft mijn man en ik en onze beestenboel. We vinden België en NL te vol en zoeken meer rust en ruimte. Ben nog niet in Schotland geweest, vakantie dit jaar zit er helaas niet in. In eerste instantie wilden we naar Noorwegen emigreren, maar na ons daar grondig in te hebben verdiept en het land een beetje te kennen, is dat is net niet helemaal wat we zoeken.

Wat betreft de lagere levensstandaard in Schotland, heeft dat ook als gevolg dat het leven duurder is en je uiteindelijk minder voor jezelf te besteden hebt?

Zou het niet handig zijn om je eerst eens te verdiepen in een land waar je heen wilt emigreren? Als je geen eens weet hoe het landschap er uit ziet, of er bergen zijn, sorry, dat kan er bij mij echt niet in. Zou er eerst maar eens een reisje heen maken en dan met goed gerichte vragen komen. Sorry voor dit botte antwoord. Maar echt serieus kan ik dit niet meer nemen. dontknow
Margolia
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 23 Mrt 2010, 12:41 »

Ik denk dat het inderdaad goede zaak is om eerst eens een uitgebreide vakantie te doen naar Schotland. Iedereen maakt Schotland weer op een andere manier mee en smaken verschillen m.b.t. wat je leuk/niet leuk vindt.

Naar mijn mening is het leven niet duurder in Schotland. Het een is hier duurder dan Nederland, het ander weer goedkoper en het weegt elkaar af. Maar als je wilt gaan emigreren dan vind ik niet dat je het moet gaan lopen vergelijken, dat is net zoiets als nog steeds terugrekenen naar de Gulden. Als je er eenmaal woont, dan heb je ervoor gekozen en is dat gewoon je nieuwe levensstandaard.

Wat de levenstandaard natuurlijk het meest beinvloed is het loon en daar is wel een groot verschil tussen Nederland en Schotland: Waar Nederland een vastgesteld minimumloon heeft per leeftijd, en lonen met de leeftijd omhoog gaan, hangen de lonen in Schotland meer af van het type baan, worden lonen niet echt afgesteld op leeftijd (voor zover ik weet, correct me if I'm wrong!) en zijn er grote verschillen tussen de lonen. Je zou eens rond kunnen kijken op banensites (zoals s1jobs.com) voor indicaties.

Een hogere levensstandaard hangt dus mijn inziens vooral af van wat voor werk je kunt gaan doen in Schotland. Bedenk wel dat emigreren vaak betekent dat je weer onderaan de banenladder begint en kennis van de taal toch wel belangrijk is als je een goede baan wilt.

Of de natuur rotsachtig is hangt af van het gebied. In het zuiden zijn er natuurlijk minder bergen en rotsen dan in het noorden. Een kennis van mij mountainbiked regelmatig en dat gaat prima: heuvels en bossen overal! Maar dat moet je zelf beleven als je hier op vakantie bent Wink

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Levensstandaard in Schotland en welke obstakels bij emigreren?
Ga naar: