Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
09 Feb 2012, 04:08
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Werken in Schotland
| Topic:
Moeilijk om als buitenlander een baan te vinden?
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Moeilijk om als buitenlander een baan te vinden? (gelezen 3614 keer)
YvetteJ
Gast
«
Gepost op:
17 Mrt 2010, 11:37 »
Na ons lang te hebben verdiept in Noorwegen als emigratieland zijn we ons nu een beetje aan het oriënteren op Schotland. Ik moet nog veel informatie vergaren, weet nog maar heel weinig. Ik zal dus regelmatig hier op het forum gaan rondneuzen.
Is het erg moeilijk om als buitenlander een baan te vinden in Schotland of valt het wel mee als je behoorlijk Engels spreekt? En zijn hier op het forum ook vacatures te vinden of weet iemand handige websites? Alle info. is meegenomen. Bedankt.
Gr, Yvette
Toeter
Schotland fan
Re:Moeilijk om als buitenlander een baan te vinden?
«
Antwoord #1 Gepost op:
17 Mrt 2010, 12:49 »
Ha Yvette,
Welkom op het forum.
Er zijn een paar forumleden die in Schotland wonen, misschien kunnen zij je informatie verschaffen.
Veel succes met de orientatie voor een mogelijke emigratie naar Schotland
Toeter
http://www.dovekater.blogspot.com
goud
Schotland fan
www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
«
Antwoord #2 Gepost op:
17 Mrt 2010, 13:45 »
Yvette, onze zoon ging 12 jr geleden voor een stage van z'n MEAO naar Glasgow. Hij is nooit weer teruggekomen.
Sprak toen schoolengels.
( was 18 jr) Is nooit zonder werk geweest daar. Als je wilt moet het lukken.
Er is op deze site ook een item over banen. Iemand biedt regelmatig wat aan op dit forum.
Margolia
skye
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
17 Mrt 2010, 18:03 »
op de schotlandstartpagina kun je ook wel sites voor vacatures vinden, en info over verhuizen naar Schotland
YvetteJ
Gast
«
Antwoord #4 Gepost op:
18 Mrt 2010, 12:42 »
Ik neem aan dat deze site bedoelt:
http://schotland.startpagina.nl
Ik zal daar ook eens gaan kijken voor informatie. Bedankt.
skye
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
18 Mrt 2010, 14:17 »
inderdaad, die site. Succes.
Jazz
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
19 Mrt 2010, 11:19 »
s1jobs.com is een goede website
Verder hoeft het niet moeilijk te zijn om werk te zoeken. Het ligt eraan wat je zoekt en wat voor qualifications/ervaring/opleiding je hebt. Zoek je simpel callcenterwerk, dan is dat altijd wel makkelijk te vinden (IBM, HP, Dell etc zoeken voortdurend Nederlanders). Zoek je iets interessanters wat beter betaald, dan zul je iets beter je best moeten doen. Zorg er uiteraard voor dat je Engels uitmuntend is, dan kom je gemakkelijker in aanmerking voor een baan die niet gericht is op Nederlandssprekenden.
Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
goud
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
19 Mrt 2010, 11:31 »
Citaat van: Jazz op 19 Mrt 2010, 11:19
s1jobs.com is een goede website
Verder hoeft het niet moeilijk te zijn om werk te zoeken. Het ligt eraan wat je zoekt en wat voor qualifications/ervaring/opleiding je hebt. Zoek je simpel callcenterwerk, dan is dat altijd wel makkelijk te vinden (IBM, HP, Dell etc zoeken voortdurend Nederlanders). Zoek je iets interessanters wat beter betaald, dan zul je iets beter je best moeten doen. Zorg er uiteraard voor dat je Engels uitmuntend is, dan kom je gemakkelijker in aanmerking voor een baan die niet gericht is op Nederlandssprekenden.
Natuurlijk is de taal belangrijk. Maar toen onze zoon 12 jr geleden erheen ging sprak hij echt alleen schoolengels. Na een jaar was dat vloeiend Schots en werkte hij op een bureau waar hij nieuwe werknemers voor allerlei bedrijven moest zoeken en intervieuwen. Dat is hem altijd prima afgegaan. Inmiddels is hij al weer 5 jr een policeman bij Strathclyde police.
Zolang je je maar verstaanbaar kan maken komt de rest vanzelf.
Margolia
Jazz
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
19 Mrt 2010, 11:43 »
Citaat van: goud op 19 Mrt 2010, 11:31
Natuurlijk is de taal belangrijk. Maar toen onze zoon 12 jr geleden erheen ging sprak hij echt alleen schoolengels. Na een jaar was dat vloeiend Schots en werkte hij op een bureau waar hij nieuwe werknemers voor allerlei bedrijven moest zoeken en intervieuwen. Dat is hem altijd prima afgegaan. Inmiddels is hij al weer 5 jr een policeman bij Strathclyde police.
Zolang je je maar verstaanbaar kan maken komt de rest vanzelf.
Margolia
Klopt, maar het is gewoon iets gemakkelijker als je Engels goed is. Mijn Engels is altijd geprezen. Een Nederlander hier die ik ken heeft er meer moeite mee en dan is het toch lastiger. Een cursusje of extra oefenen ter voorbereiding kan nooit kwaad..
Het verschilt per persoon en situatie of het nodig is
Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
19 Mrt 2010, 16:08 »
Als je zulke belangrijke zaken als een huis kopen en werken wilt, moet je Engels gewoon goed zijn !
Van een 18 jarige zal meer geaccepteerd worden dan een volwassene die er wil werken.
Ik heb een jaar Engels als 2e taal gedaan op een college ( 2 ochtenden pw), vooral schriftelijk Engels was handig, sollicatiebrieven enz.
Goud: enkele jaren geleden heeft de politie actief "buitenlanders " geworven. Onze jongste, toen een jaar of 10, zag het helemaal zitten, als al die NLers die op vakantie kwamen dan een ongeluk kregen, konden ze mooi met hem Nederlands praten, haha.
goud
Schotland fan
«
Antwoord #10 Gepost op:
19 Mrt 2010, 16:20 »
Citaat van: Andrea op 19 Mrt 2010, 16:08
Als je zulke belangrijke zaken als een huis kopen en werken wilt, moet je Engels gewoon goed zijn !
Van een 18 jarige zal meer geaccepteerd worden dan een volwassene die er wil werken.
Ik heb een jaar Engels als 2e taal gedaan op een college ( 2 ochtenden pw), vooral schriftelijk Engels was handig, sollicatiebrieven enz.
Goud: enkele jaren geleden heeft de politie actief "buitenlanders " geworven. Onze jongste, toen een jaar of 10, zag het helemaal zitten, als al die NLers die op vakantie kwamen dan een ongeluk kregen, konden ze mooi met hem Nederlands praten, haha.
Zo is onze zoon niét bij de politie gekomen
Hij is voor de muziek naar Schotland gegaan. Was toendertijd 1 van de beste snaredrummers in Nl, en werd gevraagd om in Schotland te komen spelen bij Lotian and Borders Police Pipe Band.
:scotsman4Als burger. Kwam daarna te spelen bij de Strathclyde Police Pipe Band en is daar toen gevraagd of hij geen zin had om de politieopleiding te doen. En zo is't gekomen. En inderdaad, de taal komt vaak van pas op straat. Heeft er plezier in om toeristen eerst te laten aanmodderern in hun beste engels als ze hem aanspreken, en dan in onvervalst nederlands te antwoorden.
Margolia
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
19 Mrt 2010, 17:10 »
Wat een leuk verhaal, Margolia. En gaat hij nu in Australie "pijpen " ?
Onze dochter werkt naast haar studie in een hotel, vaak bij het ontbijt en zij heeft er ook plezier in om opeens Nederlands tegen de NL gasten te gaan praten, altijd leuke reacties. Want verder spreekt ze vloeiend Scottish
goud
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
19 Mrt 2010, 17:19 »
Citaat van: Andrea op 19 Mrt 2010, 17:10
Wat een leuk verhaal, Margolia. En gaat hij nu in Australie "pijpen " ?
Onze dochter werkt naast haar studie in een hotel, vaak bij het ontbijt en zij heeft er ook plezier in om opeens Nederlands tegen de NL gasten te gaan praten, altijd leuke reacties. Want verder spreekt ze vloeiend Scottish
Hij drumt
En ja, heeft al aanbiedingen in Australië om te komen spelen. In een hotel o.i.d leer je het i.d snelst Engels. Onze zoon kwam voor een stage in de Jeugdherberg in Glasgow terecht. ( via pipeband connecties)
Daar boden ze hem een baan aan voor na z'n studie. Heeft daar een paar jaar gewerkt, van de keuken tot aan de balie en nachtdiensten, en dan doe je veel taal en mensenkennis op. En spreekt dus geen Engels maar net zoals jou dochter, Schots. Heerlijke taal.
Margolia
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #13 Gepost op:
19 Mrt 2010, 21:43 »
Citaat van: YvetteJ op 17 Mrt 2010, 11:37
Is het erg moeilijk om als buitenlander een baan te vinden in Schotland of valt het wel mee als je behoorlijk Engels spreekt?
De taal spreken is echt een vereiste, anders kom je niet veel verder dan ongeschoold werk. Mijn ervaring is dat het totaal niet uitmaakt van welke nationaliteit je bent, zolang je maar aan de eisen van een bepaalde functie voldoet - en de taal spreekt dus. Ter illustratie: bij het bedrijf waar ik werk, met ongeveer 25 kantoormedewerkers, werken 2 Polen, 1 persoon uit Litouwen of Letland (kan dat niet onthouden), ik dus als Nederlander, een Ierse in de hogere regionen, en mijn chef is Duitse. Twee werkgevers geleden was een Nederlander de chef van mijn chef. Enzovoort.
Je zult op sollicitatie-formulieren de vraag tegenkomen of je gerechtigd bent in de UK te werken - maar met een Nederlands cq EU-paspoort werk je hier legaal.
Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
Tien
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
09 Apr 2010, 12:27 »
Hoi YvetteJ,
Heb je inmiddels al een baan gevonden in Schotland of ben je nog steeds op zoek??
Ik woon zelf ook in Schotland/Glasgow en mij is gewoon ineens een baan aangeboden. (gelukje)
Vereiste is wel dat je redelijk goed Engels spreekt en schrijft. (Als je sommige Schotten niet verstaat ligt dat echt niet aan je engelse nivo hoor haha, sommige schotten verstaan elkaar ook niet)
Het ligt denk ik ook aan waar je wilt gaan solliciteren.
In de grotere steden zal je natuurlijk meer aanbod hebben dan in de dorpen.
Er werken best wel veel buitenlanders in Glasgow hoor, en in Edinburg ook! Mijn baas in Turks en de bedrijfsmanager is ook Turks bijvoorbeeld.
Volgens mij is er nog een voordeel dat nederlanders hier best een goede reputatie hebben. Dat is mijn ervaring hoor.
De meeste Nederlanders spreken erg goed Engels in vergelijking met andere buitenlanders die ze ontmoeten, en de Nederlandse opleidingen staan over het algemeen erg goed aangeschreven.
Je kan ook eens kijken op de website
www.gumtree.com
en dan de plaats of gebied aangeven waar je precies wilt zoeken naar een baan. Gumtree is een soort van marktplaats voor de UK.
moet allemaal heel goed lukken hoor!!
Succes!
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Werken in Schotland
| Topic:
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Mededelingen
=> Welkom en dienstmededelingen
=> Op reis
Reizen naar Schotland