|
Marjolein
Gast
|
 |
« Gepost op: 20 Feb 2010, 09:22 » |
|
Hallo,
deze zomer willen we voor het eerst 2 weken naar Schotland. De eerste week in de buurt van Edinburgh daarna na het westen. Nu wil ik me gaan verdiepen in de overtocht.
Welke maatschappij raden jullie aan? en zit er veel verschil in kosten?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten Marjolein
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 20 Feb 2010, 09:54 » |
|
Hallo Marjolein, welkom hier. Er staan genoeg tips hier om te kijken wat je het best bevalt. Wat ik altijd doe is van verschillende maatschappijen een proefboeking maken en bedenken wat ik liever wil, of goedkoop en veel rijden of niet. Het maakt niet uit welke maatschappij je boekt, je moet toch veel rijden om ergens te komen. Succes.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T4
Schotland fan
The power of the Kilt
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Feb 2010, 12:14 » |
|
Hallo Marjolein.
Het snelst ga je met DFDS vanaf Ijmuiden. Wij hebben de voorkeur voor P&O vanaf Europoort.
Aangezien wij een campertje hebben en allebei graag rijden, kiezen we net zo goed voor de korte oversteek naar Dover.
Als er maar 1 bestuurder is, zou ik zeker DFDS aanraden, tenzij je in het zuiden van Nederland of België woont.
Succes met plannen!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
Administrator
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Feb 2010, 14:51 » |
|
Als er maar 1 bestuurder is, zou ik zeker DFDS aanraden, tenzij je in het zuiden van Nederland of België woont.
Waarom is dat als ik vragen mag? 
|
|
|
|
|
|
Groetjes Ingrid
|
|
|
MacJos
Cryptorator
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Feb 2010, 15:08 » |
|
Na jaren met plezier gebrui te hebben gemaakt van de Stena-line (Hoek v. Holland - Harwich) omwille van de prijs gaan we tegenwoordig meestal met P&O (die het reizen met caravan in het weekend aanmerkelijk interessanter hebben gemaakt. P&O bevalt ook meer dan uitstekend en aangezien er nauwelijks nog prijsverschil is met de Stena win je heeeel wat kilometers.
DFDS kan ik niet over oordelen maar gaan we mogelijk een volgende keer eens uitproberen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T4
Schotland fan
The power of the Kilt
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Feb 2010, 16:53 » |
|
Waarom is dat als ik vragen mag?  Vanaf Newcastle kun je als enige bestuurder makkelijk in 1 dag naar je bestemming in Schotland rijden. Moet je vanaf Hull, dan kom je minder relaxed aan op je bestemming. Met 2 bestuurders kun je afwisselen. Degene die niet rijdt kan meehelpen op vreemde kruisingen. Passagiers zonder rijbewijs hebben meestal weinig verkeersinzicht en kunnen niet snel bijspringen. Je vakantie begint al zodra je de boot op rijdt en dan wil je de reis daarna relaxed eindigen. Dit lijkt mij een handige tip voor mensen met weinig Schotlandervaring.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MacJos
Cryptorator
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Feb 2010, 17:11 » |
|
Mwah, Hull - Edinburgh (A1 langs de kust) is erg relaxt rijden hoor. Deed dat stuk afgelopen jaar met mn caravan aan de haak in 4 ontspannen uurtjes,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OLAU-fan
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Feb 2010, 19:00 » |
|
Als je kiest voor een comfortabele overtocht op een schip waarop je behalve kunt genieten ook rustig kunt slapen zonder dronken medepassagiers en in een hut waarin het koel is en geen luide ventilatoren, zou ik kiezen voor de Stena Line. Dit zijn de nieuwste schepen. Het is de lijn: Hoek van Holland - Harwich
Als je kiest voor een varende discotheek, vol met feestgedruis en tevens dicht bij Schotland wilt aankomen met het schip, kun je kiezen voor DFDS. Het waren destijds (1986) mooie, maar thans wat uitgeleefde schepen, met herrie van de ventilatoren in de te warme binnenhutten. Het is de lijn: IJmuiden - Newcastle
Je kunt ook kiezen voor de reder van de Herald of Free Enterprise: P&O. Dit is tevens de reder die haar erg vervuilende en gitzwart rokende schip NORCAPE in de vaart houdt. Met hen heb ik geen ervaring en dat houd ik zo. Het is de lijn: Europoort - Hull
Alvast veel voorpret gewenst.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
Administrator
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Feb 2010, 19:29 » |
|
Vanaf Newcastle kun je als enige bestuurder makkelijk in 1 dag naar je bestemming in Schotland rijden. Moet je vanaf Hull, dan kom je minder relaxed aan op je bestemming. Met 2 bestuurders kun je afwisselen. Degene die niet rijdt kan meehelpen op vreemde kruisingen. Passagiers zonder rijbewijs hebben meestal weinig verkeersinzicht en kunnen niet snel bijspringen.
Je vakantie begint al zodra je de boot op rijdt en dan wil je de reis daarna relaxed eindigen.
Dit lijkt mij een handige tip voor mensen met weinig Schotlandervaring.
Oh bedoel je het zo. Ik dacht dat de boot dan veel duurder werd ofzo. 
|
|
|
|
|
|
Groetjes Ingrid
|
|
|
|
Marjolein
Gast
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Feb 2010, 21:42 » |
|
Hallo allemaal, Bedankt voor jullie reacties!  Groetjes Marjolein
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 20 Feb 2010, 22:40 » |
|
En weten je al hoe jullie gaan reizen? Hoe vroeger je boekt, hoe groter de korting.. (nou ja, korting, dat is natuurlijk een verkoperspraatje)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marjolein
Gast
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 20 Feb 2010, 22:57 » |
|
Ik ga me er de komende dagen even goed in verdiepen!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
It Swarte Skiep
Schotland fan
Born to be sheep
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 20 Feb 2010, 23:27 » |
|
Jullie reizen net als wij met kinderen op de achterbank. Dat is voor ons tot nu toe altijd een belangrijke reden geweest om voor DFDS te kiezen. Vooral de eerste dag lekker rustig aan ....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mieke
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 22 Feb 2010, 12:33 » |
|
wij waren afgelopen zomer zeer te spreken over de overtocht vanuit IJmuiden. Het klopt van de gedateerde schepen. Ooit behoorden ze volgens mij bij te DFDS Torline-vloot (als je goed op bijgevoegde foto kijkt, zie je dat de oude naam is overgespoten) en zijn we ermee naar Gotenburg en Bergen gevaren. Maar een varende discotheek...kom op zeg... Vertier kun je er inderdaad vinden maar ook ontlopen. De schepen zijn groot genoeg. Ook niks van ventilatoren gemerkt terwijl het een hete dag was toen wij vertrokken. Ook geen vieze luchtjes bespeurd, en dat hebben we op de Stena line wel es anders meegemaakt...maar jah...zo iets is een tijdopname. Het bijgeboekte ontbijt was grandioos, op de Princess nog beter dan op de King! Wij vonden het iig heerlijk dat je gelijk in Schotland bent en zo optimaal van je vrije weken daar kunt genieten. Ook al ben ik het met de stelling eens dat je op vakantie bent zodra je de deur thuis achter je dichtslaat. En inderdaad ik rijd ook NIET met de caravan.  Mieke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OLAU-fan
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 22 Feb 2010, 12:48 » |
|
Hallo Mieke, Ook ik spreek uit ervaring met DFDS, met de King of Scandinavia. De ventilatoren zijn die, welke je hoort als je de koude luchttoevoer in je hut openzet. Deze zette ik open, omdat het heet was in de binnenhut (in december). De naam die op jouw foto is te zien is de naam die ze bij haar vorige reder voerde: VAL DE LOIR. De geschiedenis van deze ooit zo prachtige ferry, compleet met zwembad, sauna en fitness-ruimtes: http://www.faktaomfartyg.se/nils_holgersson_1987.htmTen behoeve van Marjolein: Zie onderstaande links naa de vergelijkingsite Zoover.nl: De gemiddelde beoordelingcijfers van de passagiers op www.zoover.nl zijn (status nu, 17 jan 2010): Stena: 8,6 http://www.zoover.nl/stena-line-hoek-van-holland-harwich/cruiseschipP&O: gem 7,35 http://www.zoover.nl/pride-of-hull/cruiseschip en http://www.zoover.nl/pride-of-rotterdam/cruiseschipDFDS: 6,7 http://www.zoover.nl/dfds-seaways-minicruise-newcastle/cruiseschipDe huidige schepen Stena Hollandica en Stena Britannica zijn al heerlijk comfortabele schepen. Desondanks worden ze dit jaar alweer vervangen door twee nieuwbouwschepen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pascal & Tanja
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 22 Feb 2010, 13:12 » |
|
Hoi ieders,
Je kunt ook de veerdienst zeebrugge-rosyth te nemen, zit je gelijk bij Edinburg, kun je helemaal beginnen met genieten als je auto de boot oprijdt. Wat duurder, maar of het naar de boot of in je eigen tank gaat maakt niet veel uit......
groetjes pascal en tanja
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lex en Ineke Hoonhout
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 22 Feb 2010, 19:15 » |
|
Wij hebben zowel bij Stena als DFDS prima ervaringen. Je bespaart wel geld als je de overtocht via de Engelse website boekt. Zowel bij Stena als DFDS. Vervang het .nl door .co.uk en je zit op de goede site. Probeer het uit met een proefboeking. Hoe vroeger je boekt hoe lager de prijs. Veel plezier in Schotland!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
morningtown
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 24 Feb 2010, 10:07 » |
|
Als je dan zoover gebruikt vergelijk dan ook een schip met een schip... Mijn ervaringen met de King of Scandinavia zijn meer dan goed en ben blij dat de ventilatie gewoon koelt! Paar oordoppen http://www.zoover.nl/king-of-scandinavia/cruiseschip 8,3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OLAU-fan
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 24 Feb 2010, 13:08 » |
|
Als je per specifiek schip wilt vergelijken, moet je de dag van overtocht al bekend hebben, de ene dag vaart de PRINCESS OF NORWAY en de andere dag de KING OF SCANDINAVIA.. In mijn internetlinks heb ik zowel bij Stena als DFDS de overtocht geselecteerd en niet per specifiek schip. Daar waar stena blijft investeren in up to date materieel koopt DFDS bijna altijd oude schepen op. Hun omzet haalt DFDS op deze lijn uit de UK en NL, maar de grote werfbeurten en de werkgelegenheid doet men in Denemarken. Stena brengt het groot onderhoud onder bij Nederlandse werven en firma's. Dit is een puntje van mindere relevantie, maar speelt bij mij ook mee in de keuze. Bij P&O heb ik bij Zoover wel het schip genoemd; misschien was de dienst nog niet op Zoover.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeroen Nieuwlaat
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 24 Feb 2010, 19:16 » |
|
Gister geboekt voor een reis naar schotland en P&O was het voordeligst, en is tevens de maatschappij waar ik graag mee reis het zijn mooie en comfortable schepen, met gezellige bars aan boord
Afgleopen december ben ik in Engeland in Southend geweest, toen via Stena, ook mooie schepen , ga hier mee als je echt van rust houd, er is wel een bar aan boord, maar die mag niet echt een naam hebben
Vorig jaar met dfds naar gegaan (ook voor schotland), maar mee die schepen zijn het net niet. ook kwa organisatie aanboord, en zeer ongeïnteresseerd personeel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 24 Feb 2010, 19:23 » |
|
zeer ongeïnteresseerd personeel
komt omdat ze uit Polen komen en nauwelijks Engels spreken  ff alle gekheid op een stokje, ik begrijp wat je bedoelt.. je krijgt er een naar gevoel bij dat de rederij kwantiteit boven kwaliteit stelt, door zo goedkoop mogelijk personeel in dienst te nemen, die overigens ook moeten multitasken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilma
Schotland fan
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 24 Feb 2010, 22:12 » |
|
Wij varen al jaren met de DFDS en het zijn niet de mooiste schepen, maar onze ervaringen met het personeel zijn ALTIJD erg positief. Een keer was ik mijn vouchers vergeten, zonder problemen kon ik even naar de auto om ze op te halen en er werd ons van alles verteld. Ik denk ook als je zelf interesse toont (niet tijdens de spitsmomenten) dat je leuke gesprekken kan hebben. Dit had ik overigens ook bij de P&O schepen hoor. Maar ik hoor het zo vaak dat ze ongeïnteresseerd zijn, wij hebben het in ieder geval nog niet meegemaakt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|