Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
09 Feb 2012, 04:13
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Overige onderwerpen over Schotland
|
Overige onderwerpen
| Topic:
Geld wisselen van Euro's naar Pound's
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Geld wisselen van Euro's naar Pound's (gelezen 4452 keer)
john
Schotland fan
«
Gepost op:
16 Feb 2010, 19:24 »
Geacht forum,
Langs deze weg wil ik jullie op de hoogte brengen van een zeer negatieve ervaring met geldwisselkoersen bij het Nederlandse GWK.
Mijn vrouw en ik zijn in december 2009 voor een korte stedentrip naar Edinburgh geweest voor de aankoop van een complete Schotse outfit.
Aangezien wij weinig ervaring hebben met het wisselen van geld hebben we besloten om contant geld mee te nemen in de vorm van Engelse Pounden.
Aangezien wij geen enkel idee hebben van wisselkoersen gaan we uiteraard op Googje zoeken en komen daar heel snel op de Google wisselkoers generator.
Op deze site kan de onwetende consument heel snel zien wat de huidige koers is en hoeveel UK Pounds men krijgt voor zijn Euro's.
Volgens de koers op Google van 24 december 2009 krijg ik 1428,57 UK Pounds voor 1600 Euro. De koers is 1,12 Euro voor 1 Pound.
Groot is echter mijn verbazing als blijkt dat ik bij het omwisselen bij het GWK maar 1320 UK Pounds krijg,
dat is 108 Pound minder!
Bij nacalculatie moet ik 1,21 Euro betalen voor de aankoop van 1 Pound, een verschil van 9 cent per Euro.
Resumerend: ik heb nog geen stap buiten Nederland gezet en mijn vakantiebudget is al met 144,00 Euro geslonken!
Het uiten van mijn ongenoegen bij de baliemedewerkster heeft geen enkel effect en ik had maar 2 keuzes: kopen of niet kopen!
Helaas het ergste moet nog komen!
Bij onze terugkeer in Nederland heb ik nog wat UK Pounds over en ga naar het GWK om deze terug te wisselen voor Euro's. Aangezien ik bij aankoop € 1,21 per UK Pound heb betaald ga ik er vanuit ongeveer dezelfde koers terug te krijgen.
Groot is echter mijn verbazing als blijkt dat ik voor 195 Pound slechts 198,86 Euro terug krijg. Dat is precies 1,02 Euro voor een Pound waar ik 6 dagen geleden 1,21 Euro voor betaald heb!
Een verschil van 19 cent per Pound.
GWK devalueerd wel heel erg snel!!
Wederom een behoorlijke aanslag op mijn vakantiebudget.
Als ik al mijn verliezen door wisselkoersen optel kom ik uit op 181,05 Euro.
Dat is veel geld voor 2 maal 5 minuten balie handelingen.
Uiteraard ga ik hiermee niet akkoord en heb dit hele verhaal op papier gezet in een uitvoerige brief nar de Directie van GWK.
Na lang wachten krijg ik een reactie van het GWK waarin zij aangeven dat de koersen vermeld op Google zogenaamde "middenkoersen" zijn, een girale koers???
Aan en verkopen van valuta kost geld maar volgens GWK is dat geen winst, zij hebben die marge nodig om hun kosten qua infrastructuur te dekken.
Nogmaals ik vind een marge van 181,05 Euro niet slecht voor 10 minuten balie handeling!
Ik weet dat iedereen snel rijk wil worden maar GWK neemt wel erg grote stappen.
Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie reacties zijn met geld wisselen bij GWK. Graag wil ik weten of er andere minder kostbare mogelijkheden zijn om Euro's om te wisselen voor UK Pounds.
In ieder geval bedankt voor een eventuele reactie en voor het uitlezen van dit toch wel erg lange verhaal.
Groet,
John
Hans
Schotland fan
Slainte!
Re:Geld wisselen van Euro's naar Pound's
«
Antwoord #1 Gepost op:
16 Feb 2010, 19:40 »
Uit de tijd van voor de Euro hadden we dat probleem ook altijd; Guldens naar Grieks geld/Franken/Marken. Altijd een verschil tussen verkoop en aankoop koers en dan ook nog een een vast bedrag aan baliekosten.
Tegenwoordig met alle pin en credit passen, is het gelukkig een stuk eenvoudiger geworden. In de UK pinnen we altijd meteen als we gearriveerd zijn, dat kan bijna overal bij pinautomaten bij banken en grote supermarkten. Hotels, benzine en "grote" aankopen doen we altijd met de creditcard. Dan krijg je bij afschrijven wel de girale koers.
1x keer moesten we een hotel contant betalen en toen hebben we geld gepind met de creditcard. Dat is iets duurder omdat daar transactiekosten bij berekend worden. Maar altijd nog gunstiger dan in NL wisselen.
Helaas werkt het pinnen aan de kassa zoals in NL meestal niet, ze ondersteunen dan alleen binnenlandse passen.
Maar het belangrijkste heb je niet vermeld, hoe was je trip en ben je geslaagd voor en outfit?
Onze vakantie foto's en verhalen
john
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
16 Feb 2010, 20:02 »
Citaat van: Hans op 16 Feb 2010, 19:40
Uit de tijd van voor de Euro hadden we dat probleem ook altijd; Guldens naar Grieks geld/Franken/Marken. Altijd een verschil tussen verkoop en aankoop koers en dan ook nog een een vast bedrag aan baliekosten.
Tegenwoordig met alle pin en credit passen, is het gelukkig een stuk eenvoudiger geworden. In de UK pinnen we altijd meteen als we gearriveerd zijn, dat kan bijna overal bij pinautomaten bij banken en grote supermarkten. Hotels, benzine en "grote" aankopen doen we altijd met de creditcard. Dan krijg je bij afschrijven wel de girale koers.
1x keer moesten we een hotel contant betalen en toen hebben we geld gepind met de creditcard. Dat is iets duurder omdat daar transactiekosten bij berekend worden. Maar altijd nog gunstiger dan in NL wisselen.
Helaas werkt het pinnen aan de kassa zoals in NL meestal niet, ze ondersteunen dan alleen binnenlandse passen.
Maar het belangrijkste heb je niet vermeld, hoe was je trip en ben je geslaagd voor en outfit?
Goedenavond Hans,
Bedankt voor je snelle reactie, Goed om te horen dat pinnen en stuk goedkoper is dan wisselen bij GWK.
Die wetenschap maakt een volgende Schotlandtrip weer een stuk aantrekkelijker.
Ik moet toegeven, we hebben een slechte ervaring gehad met het wisselen maar de trip was helemaal te gek!
Edinburgh is tijdens de Kerstdagen geweldig, prachtige oude stad, leuke winkels en fijne mensen.
Toevallig valt in die periode de jaarlijkse uitverkoop zodat de meeste prijzen tot de helft gereduceerd worden..
Ik ben nu de trotse bezitter van een komplete Saltire outfit, dat is o.a de kilt met het Adreas kruis van de Schotse vlag op de achterzijde.
Dit was niet onze eerste en zeker niet de laatste reis naar het prachtige Schotland!
Groet,
John
egberto
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
16 Feb 2010, 21:09 »
Jaren geleden, toen de pinautomaat nog niet was uitgevonden moesten we voor buitenlands geld naar de bank. De normale handelsbanken hadden een gunstiger koers dan de GWK, maar berekenden altijd een servicebedrag voor het wisselen, maar GWK deed dat niet. Zij haalden hun kosten uit de hogere koers bij verkoop en de lagere koers bij terugkopen van buitenlandse valuta. Voor kleine bedragen was het soms gunstiger dit te doen bij GWK, maar zo gauw de bedragen wat groter werden was de bank goedkoper. Door te schermen met de mededeling dat wisselen bij hun niets kostte haalden ze zo een aantal klanten binnen. En dat ze op veel plekken zaten waar de banken geen kantoor hadden zoals stations en bij de wat grotere grensovergangen. En ze waren vaak open op momenten dat de banken allang dicht waren.
Wij haalden toen nog wel vaak geld in GB bij het postkantoor met de groene girobetaalkaarten. Dan hoefde je geen wisselkosten te betalen. Nadeel was dat niet alle postkantoren deze service boden en de beperkte openingstijden.
EgbertO
Motorrijden doe je alleen en alleen met mooi weer
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
16 Feb 2010, 22:11 »
Volgens mij is het bij een GWK kantoor zowieso veel duurder dan bij een bank! (postkantoor)
Ikzelf pin altijd in Schotland, dan heb ik de beste koers en voor ik naar huis ga pin ik nog wat extra om wat handgeld te hebben als ik weer in Schotland ben. Het is wel enorm duur.
Offtopic: Ik hoorde laatst een verhaal aan mijn balie, een mijnheer uit België moest voor 500 euro die hij wilde omwisselen naar 10 briefjes van 50 ook 25 euro betalen. Snel verdiend zo.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
Hans
Schotland fan
Slainte!
«
Antwoord #5 Gepost op:
17 Feb 2010, 08:51 »
Citaat van: Wilma op 16 Feb 2010, 22:11
Offtopic: Ik hoorde laatst een verhaal aan mijn balie, een mijnheer uit België moest voor 500 euro die hij wilde omwisselen naar 10 briefjes van 50 ook 25 euro betalen. Snel verdiend zo.
Wat dacht je van banken die kosten vragen aan kinderen die hun spaarpot legen en willen storten op hun spaarrekening?
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
17 Feb 2010, 09:10 »
O wat erg! Dat is bij ons niet zo hoor. Ook niet voor volwassenen. Storten op een spaarrekening is gratis.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
Hans
Schotland fan
Slainte!
«
Antwoord #7 Gepost op:
17 Feb 2010, 09:17 »
Citaat van: Wilma op 17 Feb 2010, 09:10
O wat erg! Dat is bij ons niet zo hoor. Ook niet voor volwassenen. Storten op een spaarrekening is gratis.
Bij onze bank gelukkig ook, die hebben zo'n "omgekeerde pinautomaat"
Yo
Cryptorator
«
Antwoord #8 Gepost op:
17 Feb 2010, 19:34 »
Dat storten van geld is alleen gratis als je het op eigen rekening stort!
Wat ik ook belachelijk vind is dat je voor het wisselen van geld ook moet betalen.
Pinnen doe ik ook in Schotland.
Met een credit kaart pinnen kost het ook extra, maar als je een VISA hebt, met een positief saldo (je krijgt dan zelfs 2% rente!) kost het minder.
Geld terugwisselen, dus van Schots naar euro's doe ik niet! Ik gebruik het gewoon de volgende keer
Om de betaling te doen van de cursus in Schotland, kreeg ik het advies om per computer te betalen, dan kostte het niets extra. Als ik met creditcard wilde betalen rekende de bank namelijk 15 pond ! Blij dat de Schotten net als de Nederlanders lekker zuinig zijn.
peter27
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
10 Aug 2010, 16:17 »
Voor iedereen die op internet zoekt met de vraag "Hoe kan ik het beste euro's voor ponden wisselen"?
Wij zijn in augustus naar Devon geweest. Eerst heb ik op de bank gevraagd hoe ik aan ponden kon komen. Tegenwoordig kun je die niet meer bij je bank ophalen maar worden deze per koerier aan huis bezorgd (maximaal voor 500 euro) en dit kost dan 15 euro.
Vervolgens navraag gedaan bij P&O, de ferrymaatschappij waarmee we overgingen. "Je zou op de boot ponden kunnen wisselen tegen een hele gunstige koers". En inderdaad kon ik op de boot geld wisselen. Eerst nog gevraagd of het iets kostte maar het was "gratis". Ik heb 650 euro voor ponden gewisseld maar toen ik narekende bleek dat ik 1,38 euro voor een pond betaald had. Terwijl de girale koers 1 dag eerder 1,19 euro voor 1 pond was. Dus die transactie kostte mij 650 euro x 0,19 cent = 123,50. (!) Vervolgens in discussie met de medewerkster, volgens haar hadden zij een zeer gunstige wisselkoers maar ik voelde me enorm getild. Het was gelukkig echter geen probleem om de transactie ongedaan te maken. Later heb ik in engeland gewoon geld uit de muur gehaald. Dit kost bij mijn bank 2,25 transactiekosten maar ik betaalde wel maar 1,22 euro voor 1 pond. Dit scheelde nogal. Kortom, bij het wisselen op de boot werd dezelfde methode gehanteerd als GWK doet. Bij terugkomen wel restant ponden gewisseld op de boot, kreeg hier 1,14 euro voor 1 pond maar ik had niet veel ponden meer en wat wel gunstig was, ze namen al het kleingeld in.
peter27
Gast
«
Antwoord #10 Gepost op:
10 Aug 2010, 16:26 »
Betalen per bank:
Het vakantiepark waar we naar toe gingen heb ik aanbetaald per bank. (internetbankieren)
Engeland heeft dan wel geen euro maar omdat ze wel bij de EG zijn zou deze transactie gratis zijn. Echter ergens in het systeem is toch 11 pond ingehouden zodat het vakantiepark minder kreeg dan de aanbetaling.
Omdat men mij niet kon garanderen of bij het betalen van de hoofdsom pr bank weer 11 pond ingehouden zouden worden of dat er een percentage van de transfersom ingehouden zou worden heb ik deze hoofdsom ter plaatse op het park met creditcard betaald. Later bleek dat hiervoor geen kosten zijn ingehouden en ook weer een girale koers van 1.22 euro voor 1 pond is ingehouden.
Resumé:
Volgens mij is het het goedkoopste om in engeland geld uit de muur te pinnen, dan weet je dat je de beste koers krijgt.
Grotere aankopen of betalingen ter plaatse met creditcard doen.
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Overige onderwerpen over Schotland
|
Overige onderwerpen
| Topic:
« vorige
volgende »