Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 16:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Appartement/Bankrekening
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Appartement/Bankrekening  (gelezen 1438 keer)
tj_teun
Gast
« Gepost op: 11 Jan 2010, 10:13 »

Hallo Allemaal,

12 Juli begin ik met een nieuwe baan in Glasgow. Ik heb er natuurlijk ontzettend veel zin in!
Nu heb ik contact gehad met mijn toekomstige werkgever en die vertelde me het volgende, inzake appartementen.

Om een appartement te kunnen huren heb je een bankrekening nodig van de UK en om een bankrekening te kunnen openen heb je een appartement nodig in de UK.... Oftewel een vicieuze cirkel...
Hij adviseerde mij om bij mijn bank in Nederland te informeren of mijn bank een overeenkomst heeft met een bank in de UK.

Ik was erg benieuwd of jullie ook met dit probleem te maken hebben gehad. Zo ja, hoe hebben jullie dit aangepakt???

Alvast heel erg bedankt Smiley
bregtje
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Jan 2010, 12:07 »

Hallo Teun,

Als je bij de ABN/Amro zit moet dit volgens mij geen probleem zijn.(overgenomen door Royal Bank of Scotland)
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Jan 2010, 14:04 »

Hi tj_teun,

Het klopt in die zin dat je een verblijfplaats moet hebben om een bankrekening te openen, waarvan je bewijs kunt aanleveren.

Ik heb zelf familie in Schotland en heb voor het verhuizen een paar dagen bij hun gelogeerd en dingen geregeld, waaronder het openen van een bankrekening. Dit kon toen op hun adresgegevens. Je moet dan 2 bewijsjes van adres hebben, zoals bijvoorbeeld Council Tax bill en een energierekening op het adres. Deze hoeven dus niet op jouw naam te staan maar het is handig om degene bij je te hebben vanwie de naam er wel op staat vermeld of een verklaring van diegene. Zodoende had ik al een rekening voordat ik een maand later emigreerde.

Heb later hetzelfde gedaan voor een Nederlandse collega, al logeerde hij niet eens bij mij, ben gewoon samen met hem naar de bank gestapt met 2 bewijsjes en gezegd/gelogen dat hij tijdelijk bij mij verbleef. Ging prima! Alleen moet diegene later natuurlijk wel het adres aan laten passen wanneer een huis gevonden is.

Als je dus toevallig iemand kent die er al woont, kan het zo. Je moet overigens wel een werkgever moeten kunnen opgeven, dus zorg dat je ook die gegevens bij je hebt.

Als je nog niemand kent wil ik je zelfs wel uit de brand helpen, alleen woon ik niet in Glasgow maar in Ayrshire. Wellicht iemand anders op het forum? Smiley

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
tj_teun
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Jan 2010, 20:49 »

Dank voor jullie reacties!!!

Bregtje:
Ik zit zelf bij de Rabobank, maar ga informeren hoe het daarmee zit. Anders is het altijd nog een optie om een rekening te openen bij de ABN.

Jazz:
Dankjewel voor deze tip! Helaas ken ik niemand uit Glasgow, maar wie weet kan ik via mijn nieuwe werkgever iets regelen. Ze hebben immers vaker te maken met mensen buiten de UK. Ik was benieuwd hoe andere mensen dit hadden gedaan, dus vandaar mijn vraag.

Dirk
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 11 Jan 2010, 21:29 »

Ik opende een bank account bij de Royal Bank of Scotland en die willen eerst checken met je bank in Nederland voordat ze er eentje voor je openen.
Dat duurde bijna 3 weken voor ik die had.
Mijn vrouw was een paar maanden voor mij naar Schotland verhuist en had er eentje geopend bij de Bank of Scotland en dat heeft niet lang geduurt voor ze die kon gebruiken. Was een week volgens mij.
Het enginste nadeel was bij die bank rekening dat de pas die er bij hoorde niet gebruikt kon worden buiten de UK.
Maar met die rekening was het zo gedaan om een bank rekening te openen bij de Royal Bank of Scotland. Alles was binnen een week rond met een pas die ze ook kon gebruiken buiten de UK.
Nu weet ik niet of het hebben van de UK account , hoe nieuw dan ook, geholpen heeft bij het openen van een account bij een andere bank maar het was allemaal zo rond.
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #5 Gepost op: 11 Jan 2010, 22:31 »

Toen wij naar Engeland verhuisden i.v.m de baan van mijn man hebben we bij Barclay's een rekening geopend op ons Nl adres. Zodra we een huis hadden gevonden het over laten zetten. Inmiddels zijn we al weer 7 jr terug, maar hebben nog steeds die rekening.

Margolia
tj_teun
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 12 Jan 2010, 08:29 »

Super bedankt Dirk en Goud!

Door jullie berichten zie ik het allemaal weer iets positiever in Wink
Tien
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 21 Jan 2010, 13:38 »

wave

Hoi teun,

Ik was benieuwd of het alemaal gelukt was met het regelen van een appartement en bankrekening enzo...
Wij zijn zelf  in September naar Glasgow verhuisd, en hebben eerst een appartement gehuurd en toen een rekening geopend.
Voor het appartement hoefde we geen Schotse bankrekening te hebben. Als je maar betaald haha.
Een hele nette letting agency in de stad.
We hebben onze bank in Ned. opgegegeven als referentie. ( SNS bank...hebben ze nog nooit van gehoord hoor hier ) Ze begerepen de situatie ook wel. Wij zitten bij de Loyds TBS bank, geen enkel probleem verder.
Alles hebben we in 3 dagen geregeld, toen we even vrij konden krijgen van onze baan in nederland...
Bovendien stond mijn baas in Glasgow..garant voor ons..Dus ik neem aan dat jouw baas dat ook wel wil doen.

Dus als je nog vragen hebt of iets....
gewoon even een PB-tje sturen...
 Aye
Gr Tineke
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Appartement/Bankrekening
Ga naar: