Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 15:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: melkveehouderij
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: melkveehouderij  (gelezen 3206 keer)
Dien
Schotland fan

« Gepost op: 26 Nov 2009, 19:12 »

Hoi allemaal,

mijn man en ik zijn serieus aan het overwegen om in Schotland een melkveebedrijf te starten. Weten jullie misschien van andere Nederlanders of Belgen die naar Schotland zijn vertrokken om koeien te melken? 

groetjes, Dien
McLark(enshoeve)
Schotland fan

Larkenshoeve

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Mrt 2010, 08:53 »

'k lees dit berichtje nu pas. Helaas ken ik geen mensen die die overstap gemaakt hebben.
Ben wel benieuwd hoe hte nu met jullie plannen is..
Dien
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Mei 2010, 21:46 »

Hallo Edward,

Wij zijn momenteel in onderhandeling met belastingdienst. Als daar e.e.a. groen licht geeft, dan kunnen we serieus de zaken op pakken en hopelijk zitten we rond eind 2011 in Ayrshire..
Ingrid
Administrator
*

« Antwoord #3 Gepost op: 11 Mei 2010, 20:55 »

Wow dat is nog eens een bijzondere stap.
Ik bene rg benieuwd hoe het jullie vergaat om naar Schotland te verhuizen met de dieren.
Succes icon_thumleft

Groetjes Ingrid
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Mei 2010, 08:46 »

Hallo Edward,

Wij zijn momenteel in onderhandeling met belastingdienst. Als daar e.e.a. groen licht geeft, dan kunnen we serieus de zaken op pakken en hopelijk zitten we rond eind 2011 in Ayrshire..

In Ayrshire! Leuk, daar zit ik ook! Waar ongeveer? Als jullie vragen hebben m.b.t. Ayrshire, dan kan ik daar misschien bij helpen, laat maar weten Smiley

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Dien
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Mei 2010, 18:53 »

Hallo Jazz, mits e.e.a. doorgang vindt kijken we specifiek naar 2 bedrijven die te koop zijn, een in Ochiltree, een in Kirkmichael. We kunnen echter nog niet bewust een van deze bedrijven aankopen, eerst moet in NL alles geregeld zijn. We willen als gezin samen ongeveer 120-150 koeien gaan melken, megafarms zijn aan ons ook niet besteed. Feitelijk kijken we dus naar de streek die ligt tussen Girvan en Dalry, en dan max. 25 km van de kust af. Vinden het wel erg vervelend dat Ryanair niet meer vanaf Weeze op Prestwick vliegt, vlieg jij tegenwoordig via Edinburgh, Prestwick/Charleroi, of heb je nog een andere optie voor ons..
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Mei 2010, 09:54 »

Hi Dien,
Leuk over jullie plannen te lezen, ik woon in Bearsden ( NW Glasgow). Pas nog een programma op TV gezien over boeren die geen opvolgers hadden en dus een koeien bedrijf te koop hadden, dat ging over een gebied bij Stranraer, dus iets zuidelijker.
Wat Ryanair betreft: dat kan zo weer veranderen, ik heb al zoveel wisselingen gezien in de 12 jaar dat wij hier wonen. Eerst vloog alleen KLM zonder concurrentie pfpfpfp, maar wij gaan ook vaak met de boot, hebben we meteen vervoer voor de hele familie.
Enne .......als je (kleine) kinderen zou hebben: Sinterklaas komt ook altijd in november naar Schotland ! Zie http://sinterklaas-in-schotland.freehosting.net/
Groeten en sterkte met de voorbereidingen,
Andrea
Dien
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 24 Mei 2010, 08:21 »

Hoi Andrea,

yep, we hebben kleine kinderen, dus Sinterklaas in Schotland klinkt super hello2. Uit jouw berichtje meen ik op te mogen maken dat jij ook kinderen hebt. Kun je me meer vertellen over het onderwijssysteem in Schotland? Volgens mij is het onderwijs veel beter dan dat in Engeland? Wat zijn jouw ervaringen?

groetjes, Dien
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 24 Mei 2010, 20:21 »

Hoi Dien,

Inderdaad heb ik kinderen, maar niet zo klein meer. Toen we kwamen waren ze 5, 7,en 9, inmiddels 18, 20 en 22. Dus de primary school leeftijd ligt achter ons en de middelbare school ook bijna. Wij hebben prima ervaringen met scholen, oudste inmiddels (bijna) afgestudeerd aan Glasgow Uni,  middelste gaat haar 3e jaar in aan Strathclyde Uni en jongste start Caledonian Uni . icon_thumleft Ik heb ook van mensen gehoord die uit Engeland kwamen dat de Schotse scholen beter zijn. Hoe oud zijn jouw kinderen ? Stuur me als je wilt anders even een PB( persoonlijk bericht) met je email adres, dat "praat" wat gemakkelijker dan een forum.  tongue3
Jazz
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 07 Sep 2010, 16:14 »

Hallo Jazz, mits e.e.a. doorgang vindt kijken we specifiek naar 2 bedrijven die te koop zijn, een in Ochiltree, een in Kirkmichael. We kunnen echter nog niet bewust een van deze bedrijven aankopen, eerst moet in NL alles geregeld zijn. We willen als gezin samen ongeveer 120-150 koeien gaan melken, megafarms zijn aan ons ook niet besteed. Feitelijk kijken we dus naar de streek die ligt tussen Girvan en Dalry, en dan max. 25 km van de kust af. Vinden het wel erg vervelend dat Ryanair niet meer vanaf Weeze op Prestwick vliegt, vlieg jij tegenwoordig via Edinburgh, Prestwick/Charleroi, of heb je nog een andere optie voor ons..

Hi Dien,

Hoe staat het ondertussen met de plannen? Ik ken overigens een boer in de buurt met schapen en (dacht ik) koeien. Bovendien werk ik naast een koeienboer. Als je antwoorden op vragen moet hebben wil ik best eens bij ze op de deur kloppen voor je!

Ik vlieg altijd via KLM, van Glasgow naar Amsterdam. Als je op de juiste dagen boekt is het nauwelijks duurder dan Ryanair (£108 voor een retourtje, met max. 20kg bagage en luxer + gemakkelijker, zeker als je na het vliegen met het openbaar vervoer verder moet Wink) Bij Ryanair komt er zoveel gezeik bij kijken, dat je al gauw op dezelfde prijs zit, ook denkend aan de kosten die je maakt voor/na het vliegen. Trein en bus naar Glasgow Airport kost voor mij slechts een uurtje extra vergeleken met Prestwick.

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Dien
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 07 Sep 2010, 19:48 »

Hoi Jazz,

Het vliegen op Prestwick vanaf Weeze was voor ons vooral makkelijk omdat Weeze maar een half uurtje rijden is, en Schiphol bijna 2 uur. Mbt onze ontwikkelingen:
De belastingdienst is accoord, m.a.w. onder specifieke voorwaarden hoeven we geen stakingswinst af te rekenen voor vertrek naar schotland sunny  Voor de niet-kenners van fiscale regels, bij staking melkveebedrijf in Nederland moest tot voor een half jaar geleden over de stille reserves ( dwz wat te boek staat, en wat de vrije verkoopwaarde is, en het verschil daartussen) afgerekend worden. In ons geval praat je al snel over enige tonnen in euro's, dus da's wel lekker..
Verder zijn we  aan het onderhandelen met de overheid over aankoop van ons bedrijf, maar de ambtelijke molens draaien zoals bekend niet zo heel snel Angry
Als alles volgens schema verloopt, en we kunnen het eens worden met de ambtelijke instanties, hopen we volgend voorjaar in de gelegenheid te zijn om te gaan shoppen voor een melkveebedrijf in Ayrshire.
Feit is wel dat je op dit moment voor een groot deel afhankelijk bent van anderen, en je dus in een onwetende situatie zit mbt onze toekomst. Erg frustrerend, en we hopen dat hier spoedig duidelijkheid over komt.
Het enigste voordeel van het wachten, is dat de melkveebedrijven in Schotland eerder goedkoper dan duurder worden, maar het is natuurlijk wel afwachten wat de koers van de pond gaat doen. Als we meer weten, laten we iets weten...
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: melkveehouderij
Ga naar: