Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
09 Feb 2012, 02:52
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Huis kopen in Schotland
| Topic:
We gaan!
Pagina's: [
1
]
2
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: We gaan! (gelezen 5428 keer)
Esther
Schotland fan
We gaan!
«
Gepost op:
19 Nov 2009, 20:01 »
Hallo Schotland liefhebbers!
Mijn naam is Esther en na 5 jaar dromen over wonen in Schotland hebben we eindelijk de knoop doorgehakt! We gaan!!!! Het liefst gisteren al...! 'We' zijn trouwens mijn zusje en ik... We wonen nu samen in een pand dat we een paar jaar geleden gekocht hebben en hebben het nu te koop gezet. Zo, dachten we, leuk leuk leuk, laten we eens een leuk B&B pandje zoeken. En jawel, hele leuke gevonden, maar... toen kregen we van de bank en de makelaar te horen dat ze maar 70 tot 80% hypotheek 'geven' en dat we dus 20 of 30% zelf moeten inleggen...
Tsja, waar haal je zo snel 150.000 pond vandaan?
HELLUP dus! Dus we hebben elkaar even verschrikt aangekeken en nu besloten om iedere eigenaar van een mooi B&B pand te mailen om te vragen of ze willen verhuren... Heel spannend dus! En nu maar hopen dat ons huis niet eerder verkocht zal worden want dan hebben we een probleem, nou ja, onze ouders dan, pa, ma, mogen we even een poosje hier wonen??? Ze zien ons al aankomen. Ze zijn al niet blij dat we ergens in de bergen willen gaan wonen. Ook al weten ze dat ze gratis mogen komen logeren (we zoeken dus een pand met stallen hahaha
...
Maar goed, we hebben ook al wat huurpanden gezien dus we moeten nog even een knop omdraaien. Heeft iemand ervaring met bovenstaande? Ik vind die 30% zo vreemd! Ik snap het van de banken maar de andere kant hiervan is dat volgens mij maar heel weinig mensen zulke bedragen 'hebben liggen' waardoor er weinig zaken gedaan kunnen worden. Maar we gaan! Die beslissing is in ieder geval al genomen en dat was de grootste beslissing! De rest moet gewoon goed komen! Toch!?!
Hoor het graag als iemand hier ook tegenaan is gelopen en of iemand misschien andere opties weet?
Groetjes van een toch nog steeds blije Esther
ina en hans
Schotland fan
Re: We gaan!
«
Antwoord #1 Gepost op:
19 Nov 2009, 22:43 »
hoi Esther,
Gefeliciteerd met jullie beslissing om in Schotland te gaan wonen.
Wij zijn in augustus 2007 verhuisd met onze 2 dochters van Drenthe naar noord oost Schotland.
Geen B&B, gewoon een baan in de zorg en de visserij.
Heel veel succes met de verhuizing en alles wat daarbij komt kijken.
Esther
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
19 Nov 2009, 22:47 »
Beste Ina en Hans,
dat lijkt me helemaal spannend! Daar werk zoeken en vooral met kinderen!!! Maar jullie hebben hopelijk geen spijt! En hoe gaat het met jullie dochters? Dat moet voor hen ook wennen zijn geweest denk ik...
Groetjes Esther
ina en hans
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
19 Nov 2009, 23:01 »
mijn hubbie kreeg hier een baan aangeboden dus dat was al een grote zekerheid.
De meiden waren toen 11 en 12. De jongste heeft hier nu 2 jaar lagere school gedaan en de oudste ging naar de middelbare school. Ze zitten nu allebei op de academy en doen het goed. Zelf heb ik 1,5 jaar als invaller in de zorg gewerkt en heb sinds kort een contract voor 28 uur.
We genieten nog elke dag van de natuur, zee (we wonen vlakbij Pennan) en de beleefdheid in het verkeer.
Veel plezier met de voorbereidingen, niet teveel wakker liggen , als het gevoel goed is ......gewoon doen. Je leeft maar 1 keer.
Esther
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
19 Nov 2009, 23:09 »
ja precies! Mijn zusje en ik hebben geen man, kinderen... Wel hondjes die nu gelukkig wel mee mogen zonder zo'n lang voortraject, wat ik ze destijds toen ook niet aan kon doen... Wel hebben we nu allebei een eigen zaak maar ook dat houdt ons niet tegen. We hebben dit 'gevoel' al zo lang dus inderdaad, daar moet je iets mee doen. En het ergste dat er kan gebeuren is dat het ons niet lukt daar, ach, dan hebben we het in ieder geval gedaan! Maar echt goed te horen dat het voor jullie zo goed uitgepakt heeft! Bedankt voor de goede berichtjes en jullie ook veel plezier en succes daar!
goud
Schotland fan
www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
«
Antwoord #5 Gepost op:
20 Nov 2009, 07:58 »
Citaat van: Esther op 19 Nov 2009, 23:09
ja precies! Mijn zusje en ik hebben geen man, kinderen... Wel hondjes die nu gelukkig wel mee mogen zonder zo'n lang voortraject, wat ik ze destijds toen ook niet aan kon doen... Wel hebben we nu allebei een eigen zaak maar ook dat houdt ons niet tegen. We hebben dit 'gevoel' al zo lang dus inderdaad, daar moet je iets mee doen. En het ergste dat er kan gebeuren is dat het ons niet lukt daar, ach, dan hebben we het in ieder geval gedaan! Maar echt goed te horen dat het voor jullie zo goed uitgepakt heeft! Bedankt voor de goede berichtjes en jullie ook veel plezier en succes daar!
Hallo Esther.
Je neemt je honden mee lees ik. Ik neem aan dat je wel de bloedtest ed hebt gedaan? Dat van die aanbetaling hoeft niet altijd. Onze zoon en schoondochter hebben 100 % hypotheek gehad toen zij hun huis kochten. Heel veel plezier daar. Een prachtig land om te wonen.
Margolia
Esther
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:25 »
Beste Margolia,
de honden hebben hun chip en rabbiës wel al gehad, de bloedtest moet nog! Maar daar hebben we nog de tijd voor. Hebben uw zoon en schoondochter een huis om in te wonen gekocht? Daar kun je inderdaad nog een hypotheek voor krijgen mits je daar werk hebt... Maar een bestaande B&B overnemen dat lukt dus niet... helaas! Maar mochten zij ook ook een B&B overgenomen hebben dan zou ik inderdaad heel graag horen hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen!
Groetjes Esther
goud
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:31 »
Citaat van: Esther op 20 Nov 2009, 10:25
Beste Margolia,
de honden hebben hun chip en rabbiës wel al gehad, de bloedtest moet nog! Maar daar hebben we nog de tijd voor. Hebben uw zoon en schoondochter een huis om in te wonen gekocht? Daar kun je inderdaad nog een hypotheek voor krijgen mits je daar werk hebt... Maar een bestaande B&B overnemen dat lukt dus niet... helaas! Maar mochten zij ook ook een B&B overgenomen hebben dan zou ik inderdaad heel graag horen hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen!
Groetjes Esther
Ze werken daar allebei. Maar geen B & B. Ze wonen er ook al meer dan 10 jr. Je schrijft dat je nog tijd genoeg hebt voor de bloedtest. Vergeet niet dat je pas een half jaar na een goeie uitslag je honden mee het land in mag nemen!! dus zou ik niet te lang wachten. Een mnd. na de rabiës enting kun je testen. wij hebben het gehad dat 1 van de honden niet goed teste en dat kost weer extra tijd.
succes ermee.
Margolia
Esther
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:34 »
o! dat is een goede tip ja, ging er niet van uit dat ze niet goed zouden getest zouden worden. Toch maar even laten doen dan van de week! Bedankt!!!!
Groetjes Esther
p.s. had u er moeite mee dat uw zoon daarheen ging? Mijn ouders, met name m'n moeder, wel!
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
«
Antwoord #9 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:35 »
Citaat van: Esther op 20 Nov 2009, 10:25
de honden hebben hun chip en rabbiës wel al gehad, de bloedtest moet nog! Maar daar hebben we nog de tijd voor.
Hoi Esther, bij mijn weten moèt de bloedtest een maand nà de rabiës inenting gebeuren. De uitslag van die bloedtest moet in orde zijn (bepaalde waardes mogen niet te hoog zijn). En dit alles moet een half jaar vóór dat je vertrekt in orde zijn! Als de uitslag niet goed is, ben je dus nog meer tijd kwijt.. Is de uitslag wel goed, dan blijft het 3 jaar geldig.
(er staat heel vaak het woordje 'moeten' in, kan er niks aan doen, heb de regeltjes niet verzonnen.. 'k weet wel dat je de douane niet door komt met je honden als het niet volgens hun procedures is gegaan..)
Veel succes met alles regelen! Ben heel benieuwd wáár jullie een B&B gaan beginnen! Zeker weten dat je in ieder geval forumleden als gast gaat krijgen
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
«
Antwoord #10 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:36 »
Margolia is me al voor
Esther
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:39 »
ja, Margolia mailde het me net! Wij zijn op zoek naar een plaats in de omgeving van Ullapool! Maar we hebben ook al andere panden gezien die ook hele mooie bergen als uitzicht hebben en voornamelijk is dat onze drijfveer! Altijd als je uit je raam kijkt bergen zien, heerlijk! Kan niet wachten...
Groetjes Esther
goud
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:43 »
Citaat van: Esther op 20 Nov 2009, 10:34
o! dat is een goede tip ja, ging er niet van uit dat ze niet goed zouden getest zouden worden. Toch maar even laten doen dan van de week! Bedankt!!!!
Groetjes Esther
p.s. had u er moeite mee dat uw zoon daarheen ging? Mijn ouders, met name m'n moeder, wel!
Nee, want we zien hun gemiddeld zo'n 4-5 X per jaar.
Maaaaaaaaaaaaaaar, volgend jaar gaan ze naar Australië. Rachel komt daar vandaan, en begint heimwee te krijgen. Dát vindt ik minder leuk. Is toch wel een eindje ver en ook de reis is wat duurder!! Maar biedt ook wel weer mooie reizen in het vooruitzicht. Bovendien speelt hij in een Pipeband. Gaat dat daar ook doen en komt dan met band 1 x per jaar naar de WK in Glasgow. Dus zien we hem dan toch minimaal eens per jaar.
Margolia
Esther
Schotland fan
«
Antwoord #13 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:48 »
Naar Australië, dat is inderdaad een stukje verder! Wij zijn er vorig jaar geweest (Cairns en Brisbane) maar mijn zusje en ik zeiden de hele vakantie, tsja, het is Schotland niet he... Niemand in onze omgeving die dat 'gevoel' begrijpt hahaha! Heel veel sterkte met hun verhuizing dan. Ik zei toevallig van de week nog tegen mijn moeder, ma, het is nou niet zo dat we naar Australië gaan, het is 'maar' Schotland. Wel vervelend voor u.
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:55 »
Hi Esther,
Ook wij wonen al heel lang ( 12 jaar) in prachtig Shotland, geen B & B, maar 2 banen en 3 studerende/schoolgaande kinderen.
Misschien kun je eens contact zoeken met Mirjam, ze heeft een B & B in Drumnadrochit. Meer in het archief, of anders even googlen op Dutch, B & B en Drumnadrochit of Jac op 1 van de eilanden. Het is Europa, maar je loopt wel tegen heel andere dingen aan dan in NL. Bv geen hypotheekrente aftrek, scheelt ook een slok op een borrel
.
Succes !
Esther
Schotland fan
«
Antwoord #15 Gepost op:
20 Nov 2009, 10:59 »
Beste Andrea,
dank je wel! Dat zullen we zeker doen!
Groetjes Esther
p.s. waar wonen jullie nu? En nog altijd naar jullie zin?
MJ
Schotland fan
«
Antwoord #16 Gepost op:
20 Nov 2009, 11:10 »
Citaat van: Larkenshoeve op 20 Nov 2009, 10:35
Is de uitslag wel goed, dan blijft het 3 jaar geldig.
Nee, de bloedtest blijft geldig als je een herhalingsinenting geeft voordat de geldigheid van de vorige vaccinatie verlopen is. Goed bijhouden dus, want anders moet je de test inderdaad herhalen en weer zes maanden wachten.
http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/factsheet/factsheet3-091110.pdf
Veel succes met de voorbereidingen Esther! Wij wonen ook in Schotland (omgeving Aberdeen) en het is nog steeds leuk.
goud
Schotland fan
«
Antwoord #17 Gepost op:
20 Nov 2009, 13:19 »
Citaat van: Esther op 20 Nov 2009, 10:34
Groetjes Esther
Nog even, ik ga er van uit dat je rabies enting niet ouder dan een jaar is. Gaat om een hond die nog maar 1 rabiësenting heeft gehad, laat hem nog 1 geven. Deze NIET!!!!!!!!!!!!! bijschrijven in het blauwe boekje. Dan na 1 week prikken voor de titerbepaling. ( moeten dus wel 30 dagen tussen zitten) Deze procedure kun je ook doen mocht je hond niet goed testen. Zo hebben wij dat gedaan, en de meeste da's zijn wel bereid om hier aan mee te werken.
Margolia
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #18 Gepost op:
20 Nov 2009, 21:09 »
Wij wonen in Bearsden, buitenwijk noordwest van Glasgow. In 15 min in de stad, handig voor werk en Uni's en met 5 min tussen de schapen. Ook gekomen door werk van echtgenoot, was hiervoor nog nooit in Schotland geweest. Vond het wel erg wennen in het begin, maar heb het nu prima naar mijn zin. Ga wel graag zo'n 2 x per jaar naar NL, maar voel het dan wel als "thuiskomen" bij terugkeer. Ik moet wel ieder jaar flink wat zon op mijn lijf om de lange winter door te komen, maar ja, dat is wel te regelen gelukkig.
We gaan bijna ieder weekend er wel op uit, prachtig land !
MJ
Schotland fan
«
Antwoord #19 Gepost op:
20 Nov 2009, 21:43 »
Citaat van: Andrea op 20 Nov 2009, 21:09
Ik moet wel ieder jaar flink wat zon op mijn lijf om de lange winter door te komen, maar ja, dat is wel te regelen gelukkig.
Ja, 't is wel een beetje donker he, in de winter. Wij hebben ons weekje Spanje met Kerst alweer geboekt!
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #20 Gepost op:
20 Nov 2009, 22:48 »
Citaat van: ina en hans op 19 Nov 2009, 23:01
niet teveel wakker liggen , als het gevoel goed is ......gewoon doen. Je leeft maar 1 keer.
Amen
, weinig aan toe te voegen. Misschien lukt het niet allemaal zoals je zou willen, maar als je het niet probeert, zul je waarschijnlijk altijd iets houden van
had ik maar ...
Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
Dirk
Schotland fan
«
Antwoord #21 Gepost op:
20 Nov 2009, 23:06 »
Citaat van: Roald op 20 Nov 2009, 22:48
Amen
, weinig aan toe te voegen. Misschien lukt het niet allemaal zoals je zou willen, maar als je het niet probeert, zul je waarschijnlijk altijd iets houden van
had ik maar ...
Onder dat motto zijn mijn vrouw en ik hier ook beland.
Beter met 5 jaar kruipend terug naar Nederland dan over 30 jaar zeggen "had ik ooit maar"
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #22 Gepost op:
21 Nov 2009, 12:08 »
Citaat van: MJ op 20 Nov 2009, 21:43
Ja, 't is wel een beetje donker he, in de winter. Wij hebben ons weekje Spanje met Kerst alweer geboekt!
Na de slechte zomer hebben we eerst in october wat achterstallige zon opgepikt in Sardinie en voor januari staan Canarische eilanden op het programma. En dan maar hopen op veel zon in 2010.
callanderman
Schotland fan
«
Antwoord #23 Gepost op:
22 Nov 2009, 16:03 »
Citaat van: Andrea op 21 Nov 2009, 12:08
Na de slechte zomer hebben we eerst in october wat achterstallige zon opgepikt in Sardinie en voor januari staan Canarische eilanden op het programma. En dan maar hopen op veel zon in 2010.
ja schotland is prachtig maar had ergens anders moeten zijn geen reacties graag dat het weer wel meevalt daar want ik heb nu bijna de helft van mijn leven in schotland en in nederland gewoond dus ik heb het verschil duidelijk gezien maar aan de andere kant ik vind het wel een leuker soort mens aantrekken eerlijk gezegd mensen die leven ook meer dan voor het strand (strand en mooi weer vind ik ook weer lekker hoor) ik ga over een paar weken terug weet ook het wordt 5 graden druilerig at best licht van 0900 tot 1515 maar verheug me erop om vrienden en familie weer te zien en ook de prachtige land zelf moet altijd een beetje huilen de eerste dag als ik hoog in de bergen zit
Joke
Schotland fan
«
Antwoord #24 Gepost op:
23 Nov 2009, 12:51 »
Citaat van: callanderman op 22 Nov 2009, 16:03
en ook de prachtige land zelf moet altijd een beetje huilen
dat heb ik nou altijd als we weer uit Schotland vertrekken.......
Joke
"The colours of Scotland leave you young inside" - Hearts of olden glory - Runrig
Pagina's: [
1
]
2
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Huis kopen in Schotland
| Topic:
We gaan!
« vorige