Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
11 Feb 2012, 01:02
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Reizen door Schotland met de eigen auto
| Topic:
Links rijden Schotland
Pagina's:
1
[
2
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Links rijden Schotland (gelezen 6681 keer)
Hans
Schotland fan
Slainte!
Re:Links rijden Schotland
«
Antwoord #25 Gepost op:
16 Mei 2010, 21:26 »
Citaat van: Dirk op 16 Mei 2010, 18:10
3 weken geleden werd er een paar keer op de boot van P&O naar Eurpoort omgeroepen dat je die afplak stickers moest hebben en gevaren driehoek, reflecterende jasjes, verband trommel en GB sticker op de auto (voor ons dan)
Ik heb dat ook in europese havens gezien, maar dat is voornamelijk een verkooppraatje om bij hun veel te dure artikelen te kopen (afplakken met tape gaat net zo goed en kost maar een paar eurocent (paar euro per rol ducktape oid) ipv 8 euro)
Onze vakantie foto's en verhalen
Boemtjing
Gast
«
Antwoord #26 Gepost op:
13 Jul 2010, 21:49 »
Een goeie vriend van me rijdt wekelijks op Groot Britannië & Ierland met de vrachtwagen en hij heeft me verteld dat dat afplakken absoluut niet hoeft. Dat doet hij naar eigen zeggen ook nooit en heeft er ook nooit geen gezeik over gehad
...
Het links rijden ben ik al een beetje aan het oefenen op de landweggetjes hier in de Achterhoek lol
.
Maar moet je als Nederlander zijnde een GB sticker achterop de auto hebben
Why??? Er staat toch NL op m'n kenteken?
Sorry voor de rare vragen maar het wordt onze eerste keer dat we naar GB gaan...
Dirk
Schotland fan
«
Antwoord #27 Gepost op:
13 Jul 2010, 22:42 »
Ik heb de lampen ook nooit afgeplakt en ga daar ook zeker geen gewoonte van maken. Ik heb standaard en rolletje zwarte tape in de auto liggen voor wat dan ook en kan dat eventueel gebruiken om de lampen af te plakken dus kan het ter plekke afplakken mocht nodig zijn.
De GB sticker hoef je als Nederlander ook niet op je auto te plakken.
Ik ben echter een Nederlander die in Schotland woont en hoor het eigenlijk te doen maar heb een Schotse vlag achter op de auto zitten en ze hebben er de afgelopen 11 jaar dat ik op en neer reis nog nooit iets gezegd hier over.
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #28 Gepost op:
14 Jul 2010, 13:15 »
Hallo Boemtjing
Citaat van: Boemtjing op 13 Jul 2010, 21:49
Een goeie vriend van me rijdt wekelijks op Groot Britannië & Ierland met de vrachtwagen en hij heeft me verteld dat dat afplakken absoluut niet hoeft. Dat doet hij naar eigen zeggen ook nooit en heeft er ook nooit geen gezeik over gehad
...
Schotten "zeiken" volgens mij ook niet zo snel.
Het blijft daarbij vrij lang licht dat dan hoeven de lampen ook niet aan,
misschien bij slecht weer.
Citaat van: Boemtjing op 13 Jul 2010, 21:49
Maar moet je als Nederlander zijnde een GB sticker achterop de auto hebben
Why??? Er staat toch NL op m'n kenteken?
Jij bent toch een nederlander dan rijd je met op je auto NL,
dit staat al op de meeste nr.platen.
Een schotse vlag sticker kan altijd erbij voor de leuk
Petra
Struner
Schotland fan
«
Antwoord #29 Gepost op:
14 Jul 2010, 13:49 »
'szomers plak ik ze niet af. Vroeger 'swinters wel, toen ik nog een auto had waar ik makkelijk kon zien waar ik plakken moest.
Zelf zijn ze trouwens niet zo van het met licht aan rijden. Ook in de mist vinden ze het overdag niet altijd nodig... En parkeerlichten dat zie je daar ook nog wel eens, vroeger trouwens heel gewoon in de bebouwde kom tussen de straatlantarens.
MVG,
---Peter.
Danny
Schotland fan
«
Antwoord #30 Gepost op:
14 Jul 2010, 14:52 »
Ik rijd op een motor waar "achteraf" Xenon verlichting is ingebouwd (Wat in auto`s niet mag
)
En ook ik plak nooit de koplamp af (die wel altijd aan is) omdat ik nooit in het donker rijd
Maar ik heb wel zo`n afplaksticker bij me als het wel zou voorkomen of als men het mij verplicht want ik wil niemand verblinden natuurlijk.
Maar er heeft nog nooit iemand geklaagd of geseind
.
Danny
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #31 Gepost op:
14 Jul 2010, 15:11 »
Hallo
Citaat van: Struner op 14 Jul 2010, 13:49
Zelf zijn ze trouwens niet zo van het met licht aan rijden.
Grappig dat je dit schrijft.
Zelf had ik het idee dat ik afgelopen vakantie juni/juli,
overdag nogal eens een auto met lichten
aan tegen kwam.
Was me andere jaren niet zo opgevallen.
Het zouden zo maar engelsen geweest kunnen zijn,
want ze hadden geen S de kentekenplaat.
Petra
Jeroen Nieuwlaat
Schotland fan
«
Antwoord #32 Gepost op:
14 Jul 2010, 15:57 »
ga al een aantal jaar naar de UK, nog nooit mijn lampen afgeplakt.
een paar keer door de douane aangehouden vanwege extra controles en die hebben er ook nikst van gezegd
en verder rij ik ook nooit met mijn lichten aan overdag
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #33 Gepost op:
14 Jul 2010, 16:27 »
Beetje jammer dat het kennelijk vooral van douane, politie enz afhangt of er wel of niet afgeplakt wordt, en niet van of het storend zou kunnen zijn. Het gebeurt mij wel eens dat ik een auto tegenkom waarvan het lijkt dat die groot licht aanheeft. Het valt op en leidt af. Negen van de tien keer blijkt dat dan een continentale auto te zijn. Domweg het
risico
dat je iemand verblindt zou toch, zoals MJ al opmerkt, reden genoeg moeten zijn de boel af te plakken ?
Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
jan van Duren
Schotland fan
«
Antwoord #34 Gepost op:
14 Jul 2010, 18:00 »
ik stel mijn verlichting even iets lager in. Kom al jaren in Schotland en heb nog nooit opmerkingen gehad over mijn verlichting. Ze zitten wel te seinen als je overdag je verlichting aan hebt. En zoals iemand eerder al opmerkte ze kunnen beter daar ook overdag met licht aan gaan rijden, vooral tijdens regenbuien, mist.
Met vriendelijke groet,
Jan van Duren
Boemtjing
Gast
«
Antwoord #35 Gepost op:
14 Jul 2010, 21:37 »
Ik heb hele felle stadslichtjes (LED diodes) in de koplampen van m'n Mitsubishi Colt gezet, dus die zullen genoeg zijn overdag. Voor 's avonds stel ik dan de dimlichten wel even omlaag
.
@ Danny: Xenon mag je wel achteraf in je auto bouwen, mits die van 2007 of ouder is
.
mar9retje
Gast
«
Antwoord #36 Gepost op:
17 Jul 2010, 16:26 »
Hallo guys and dolls, <klinkt als een band> maar dit terzijde,ik denk dat wij brave hollanders ons soms teveel aanpassen en zorgen maken.
Ik kom regelmatig buitenlanders,ook engelsen tegen op de nederlandse wegen en dan hebben ze echt nooit nl stickers op de auto of afgeplakte koplampen.
Inderdaad gewoon indien mogelijk je koplampen anders afstellen en verder genieten van je vakantie,alleen als de auto in een erbarmelijke staat verkeerd zou ik me zorgen maken eerder echt niet!!!! Schotten lijken me gastvrij en vriendelijk en ze zullen volgens mij echt niet moeilijk doen.
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #37 Gepost op:
17 Jul 2010, 19:23 »
NL sticker op Britse auto ? Ik dacht dat je alleen een sticker van het land van herkomst op je auto plakt, toch niet van het land waar je naar toe gaat
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #38 Gepost op:
19 Jul 2010, 12:14 »
Citaat van: Andrea op 17 Jul 2010, 19:23
NL sticker op Britse auto ? Ik dacht dat je alleen een sticker van het land van herkomst op je auto plakt, toch niet van het land waar je naar toe gaat
Andrea,
Op de kentekenplaten staat tegenwoordig ook al NL
Zie je het voor je iemand gaat vanuit Denemarken naar Spanje met de auto.
Komt terug van vakantie met de auto beplakt met "D, NL, B, F, en E"
Petra
mar9retje
Gast
«
Antwoord #39 Gepost op:
19 Jul 2010, 16:13 »
Toch heeft men het er hier op het forum soms over GB stickers op de auto, dus is de verwarring, mits je geen ervaren reiziger bent wel enigzins verklaarbaar.
Indien ik alle hulpmiddelen aan boord heb en ik weet dat de auto tip top is ga ik zonder afgeplakte koplampen naar GB ook al staat Rob Roy in hoogst eigen persoon bij de grens.
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #40 Gepost op:
19 Jul 2010, 17:56 »
Hallo mar9retje,
Wat te denken dan van de auto's die hier in Nederland rondrijden,
met zo'n schotse vlag sticker
Citaat van: mar9retje op 19 Jul 2010, 16:13
Indien ik alle hulpmiddelen aan boord heb
Petra
potenza
Schotland fan
sgiamhachair
«
Antwoord #41 Gepost op:
19 Jul 2010, 18:31 »
Ja ik heb de Schotse vlag op de auto,maar das gewoon voor de leukigheid.
En niet om dat ik wel eens naar overkant ga.
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
«
Antwoord #42 Gepost op:
19 Jul 2010, 22:04 »
Ook wij gaan dit jaar voor het eerst met eigen auto naar links-rijdend gebied. En zeker wel dat we onze koplampen zo instellen dat het geen overlast oplevert. Tape erop en gaan, kleine moeite groot gebaar.
Aanpassen: graag! Mogen o.a. de Italianen in hun campertjes hier ook wel eens mee beginnen, misschien moeten wij ook maar een Rooie Rob aan de grens
Citaat van: Roald op 14 Jul 2010, 16:27
Domweg het
risico
dat je iemand verblindt zou toch, zoals MJ al opmerkt, reden genoeg moeten zijn de boel af te plakken ?
mar9retje
Gast
«
Antwoord #43 Gepost op:
20 Jul 2010, 13:21 »
Hallo Petra, trouwens een mooie stad in Jordanie, met hulpmiddelen bedoel ik natuurlijk verbandtrommel, gevarendriehoek, goed reservewiel of in mijn geval een oppompset zodat je in geval van een calamiteitje je jezelf en je medepassagiers eerste hulp kunt verlenen en bij pech je ook maatregelen kunt nemen.
Wat betreft de schotlandsticker van sommigen in Nederland, ja dat is eigen keus zelf plak ik liever geen stickers op de auto maar dat moet iedereen zelf weten.
Ik probeer me in den vreemde zoveel mogelijk aan te passen, mits het binnen het redelijke blijft. GB blijft vooralsnog hardnekkig volharden in het links tuffen terwijl ze hiermee vrijwel alleen staan binnen de EU, zelfs t.o.v. de wereld, ik zou van hun kant dus ook enige coulance verwachten t.o.v. toeristen. Ikzelf heb in GB ook nog nooit problems gehad dus de spreekwoordelijke soep..........
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #44 Gepost op:
20 Jul 2010, 14:28 »
Citaat van: mar9retje op 20 Jul 2010, 13:21
met hulpmiddelen bedoel ik natuurlijk verbandtrommel, gevarendriehoek, goed reservewiel of in mijn geval
een oppompset zodat je in geval van een calamiteitje je jezelf en je medepassagiers eerste hulp kunt verlenen
en bij pech je ook maatregelen kunt nemen.
Zelf zat ik bij die hulpmiddelen van je aan allerlei medische zaken/ voorwerpen te denken.
Maar waar moet ik bij die rode tekst aan denken.
Gelukkig spreek je wel van oppompset en niet van opblaasset.
Ik probeer me in den vreemde zoveel mogelijk aan te passen, mits het binnen het redelijke blijft. GB blijft vooralsnog hardnekkig volharden in het links tuffen terwijl ze hiermee vrijwel alleen staan binnen de EU, zelfs t.o.v. de wereld,
ik zou van hun kant dus ook enige coulance verwachten t.o.v. toeristen
. Ikzelf heb in GB ook nog nooit problems gehad dus de spreekwoordelijke soep..........
Voor de toeristen moet een uitzondering gemaakt worden begrijp ik,
zij mogen wel rechts bijven rijden
Petra
Ps. mar9retje, voor alle duidelijkheid ik heb een breedde fantasie
mar9retje
Gast
«
Antwoord #45 Gepost op:
20 Jul 2010, 14:53 »
Petraatje,want gezien deze vrij kinderachtige reactie op mijn vrij nuchtere blik op zaken begin ik te vermoeden dat je ouders op vakantie zijn en jij teveel achter pappies pc zit. Zinsontleding one on one oppompset volgt op reservewiel hieruit zou je kunnen afleiden dat het een doelt op het ander je poging hier een humorvolle twist aan te geven verzakt in infantiliteiten. Je volgende opmerking over rechts rijden is zo vreemd dat ik hier de invloed van geestverruimende middelen in begin te zien, volgens mij was mijn punt over afplakken ten ene male helder voor een ieder die de twaalf is voorbijgegaan
MJ
Schotland fan
«
Antwoord #46 Gepost op:
20 Jul 2010, 17:23 »
Tjonge zeg, wat een nare reactie naar Petra toe, Mar9retje, lijkt me niet echt nodig.
Ik probeer me in den vreemde zoveel mogelijk aan te passen, mits het binnen het redelijke blijft.
En je koplampen afplakken, voor de veiligheid van andere weggebruikers vind jij onredelijk? Nou, dat begrijp ik dus niet en ik ben toch echt ouder dan twaalf. Ja, ze rijden links in de UK. 't Zijn rare jongens, die Britten
. Ze willen de Euro niet en ze blijven het maar over mijlen hebben ipv kilometers. 't Blijft een eiland he.
Overigens begon het GB/Schotland sticker verhaal bij Dirk, en die woont in Schotland, vandaar dus.
mar9retje
Gast
«
Antwoord #47 Gepost op:
20 Jul 2010, 17:54 »
Ik begrijp het ik liet me even gaan, ik stoorde me aan het feit dat ze op sommige oprechte reacties negatieve feed back gaf.
Mea culpa.
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #48 Gepost op:
20 Jul 2010, 19:16 »
mar9netje,
Kleinerend naar je medemens willen zijn en
altijd maar serieus willen zijn lijkt me niet prettig.
Op het www zijn sites die uitleg geven over de betekenis van smilies.
Nu ben ik sinds "83 in het bezit van een auto geweest,
maar nooit een oppompset voor de auto gehad.
Mijn vraag lijkt me in deze dan ook helemaal niet vreemd.
Zeker gezien zoals ik de rode zin zo zonder komma lees,
Zaken als verbandtrommel en gevarendriehoek,
dienen ook in de auto rijdend in Nederland niet te ontbreken.
Als je naar het tweede citaat gaat, de rode tekst bekijkt en
mijn reactie erop, dan mag jij de rode tekst uitleggen.
Over iets over afplakken van koplampen nav. iets in het topic heb ik niets gezegd.
Maar als je van plan bent om in het donker te rijden en
niets met je lampen doet vind ik onverantwoord.
Ik geef trouwens niet negatieve feedback, die behoefte heb ik nml. niet zo.
Het zijn gewoon reacties met een vleug humor erin.
Petra
Anitaatje
Schotland fan
«
Antwoord #49 Gepost op:
20 Jul 2010, 21:29 »
Zelf hebben wij ook zo'n oppompset, maar toen we die eens wilden gebruiken, kwam overal de zooi uit, maar geen lucht. Auto was toen 2 maandjes uit, oppompset dus ook. (En nee, het was niet voor de banden van de auto, maar van een aanhangertje.)
Wij zorgen daarom dat we in elk geval ook een navigatiesysteem bij ons hebben, zodat we in geval van problemen altijd kunnen vertellen waar we zijn.
Vlak voor wij in september naar Schotland vertrekken, moet de auto een beurt hebben. Dan mogen ze bij de garage vast gaan bedenken hoe we de lampen af moeten gaan plakken, want helaas... onze auto staat niet in de boekjes.
Vorig jaar hebben we het niet nodig gevonden, want de avonden werden toen alleen maar langer en hebben we de autolichten niet aan gehad. Veel te mooi weer gehad ook.
Ik hoop dat we dit in september ook weer gaan hebben, maar ik vind het wel belangrijk dat we ook gewoon de lichten kunnen gebruiken, zonder dat een ander dat last van zou kunnen krijgen.
Overigens... Het nadeel van links rijden, in je eigen auto vind ik toch wel, dat je als passagier opeens wel heel dicht bij het overige verkeer zit. Daar ben ik vorig jaar behoorlijk wat keertjes van geschrokken.
Pagina's:
1
[
2
]
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Reizen door Schotland met de eigen auto
| Topic:
Links rijden Schotland