Auteur Topic: Haggis van oorsprong niet schots?  (gelezen 4428 keer)

Nephtys_moon

• Gast
Haggis van oorsprong niet schots?
« Gepost op: 03 aug 2009, 06:54 »
Wat lees ik nu toch.......

LONDEN (ANP) - De beroemde Schotse delicatesse haggis zou niet door de Schotten zelf zijn bedacht, maar afkomstig zijn uit Engeland. Geschiedkundige Catherine Brown heeft verwijzingen naar het gerecht gevonden in het boek De Engelse Huisvrouw uit 1616, berichtte dagblad Daily Mail maandag.

Dit receptenboek van auteur Gervase Markham was zeker 170 jaar eerder gepubliceerd dan het gedicht 'Ode aan de Haggis' van de Schotse nationale dichter Robert Burns, die het gerecht beroemd maakte. Markham schreef dat het gerecht ,,zeer populair is onder alle Engelsen''.

Schotten eten haggis - schapenmaag met onder meer gekookte stukjes hart, lever, long en havermout - traditioneel op 25 januari, de verjaardag van Burns. Het zou goed smaken met een glas whisky.

Offline RonV

• Schotland fan
Re: Haggis van oorsprong niet schots?
« Reactie #1 Gepost op: 17 aug 2009, 10:27 »
Ik ken het bericht niet, maar het is verder weinig interessant. Het doet me denken aan het boek The Invention of Scotland van Hugh Trevor-Roper die aantoont dat veel Schotse tradities a) of niet Schots zijn van huis uit of b) veel recenter zijn dan gedacht. Dat mag allemaal best waar zijn, maar dan nog?

Haggis (evenals tartan, de kilt of de doedelzak die ook niet van oorsprong uit Schotland komen) worden nu al enkele eeuwen met Schotland in verband gebracht en zijn dus gewoon Schots. Dat het ooit ergens anders begonnen is, is helemaal niet van belang. Denk aan onze eigen tulpen. Komen uit Turkije, maar zijn nu symbool voor Nederland. Zo gaan die dingen. Hugh Trevor Roper en de zijnen (die proberen aan te tonen dat Schotse cultuur en traditie niet bestaan en dat Schotland dus geen bestaansrecht heeft) vergeten dat dit voor bijna alle landen zo is. In de redenatie van Trevor Roper heeft ook Engeland of Nederland geen bestaansrecht.

Niet wakker van liggen zou ik zeggen. Misschien van oorsprong niet Schots maar inmiddels toch al eeuwenlang wel. 

Nephtys_moon

• Gast
Re: Haggis van oorsprong niet schots?
« Reactie #2 Gepost op: 17 aug 2009, 11:39 »
Ja je hebt ook gelijk, was eerder verbaasd dat er iemand zich daarover druk maakt en dat dan in de kranten gaat vermelden :protest: