Auteur Topic: kelten  (gelezen 5175 keer)

Offline Danny

• Schotland fan
kelten
« Gepost op: 18 jun 2009, 12:28 »
Ik ben eigenlijk voor het eerst in deze geschiedenis rubriek aan het kijken  :confused2:
Wat zeer vreemd is want geschiedenis/archeologie en in het bijzonder Kelten en Vikingen zijn toch wel een soort hobby van mij.  :laughing7:
En wil hierbij andere geintresseerden hierin op een website attent maken. :evil5:
nl: www.celticbritain.net
Danny  :wave: :bagpipe

Offline Wynn

• Schotland fan
  • The Witch
Re: kelten
« Reactie #1 Gepost op: 18 jun 2009, 17:18 »
 :icon_thumleft: mooie en interessante site!

:wave:
There is no coincidence...

Offline Joke

• Schotland fan
« Reactie #2 Gepost op: 18 jun 2009, 17:19 »
Erg leuke site !!  :aye

Dank je Danny   :notworthy:

Joke :wave:
"The colours of Scotland leave you young inside"   -  Hearts of olden glory  -  Runrig

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #3 Gepost op: 13 jul 2009, 14:19 »
Kelten en Vikingen :D Is het dan geen oorlog in je hoofd, want die leefden nou niet bepaald op goede voet met elkaar. Hoewel de Keltische invloed bij de Vikingen wel merkbaar was en omgekeerd trouwens ook!

Offline Danny

• Schotland fan
« Reactie #4 Gepost op: 14 jul 2009, 16:11 »
Volgens mij waren Vikingen en Kelten niet zo verschillend  :nooo
Beide waren het volkeren met een krijgerselite  :icon_salut: :bonk
En beide volkeren hadden zeer goede metaal + edelsmeden  :laughing7:
En beide volkeren vochten ook onderling  :aye
Hoe dan ook het blijven beide faschinerende volken waar nog niet alles van bekend is :dontknow:
Er is trouwens pas weer een archeologisch onaangetaste (uniek) Vikinghavenplaats gevonden in Ierland.
Danny  :wave: :bagpipe   

Offline RonV

• Schotland fan
« Reactie #5 Gepost op: 14 jul 2009, 17:39 »
De banden tussen de Vikingen en de Kelten (met name de Ierse Kelten) was uitstekend. Keltische kruizen worden ook her en der in Scandinavie aangetroffen, tot in Ijsland aan toe zelfs.

Viking vochten overigens niet alleen tegen de Kelten, maar ook onderling. Eigenlijk is Vikingen ook een beetje een verkeerd woord. Er waren meer stammen. Academici maken nog wel een het onderscheid tussen de Noormannen en de Vikingen, maar dat lost het probleem niet echt op.

Archeologische vondsten door heel de Viking-wereld en de wereld van de Kelten zij wel zodanig dat ik de term krijgers enigszins misleidend vindt. Dat Kelten en Vikingen op veroveringstochten gingen is correct. Dat de Vikinggoden ook krijgersgoden waren is ook correct (van de traditionele Keltische goden van voor het Christendom weten we weinig) maar toch laten Viking nederzettingen geen overdreven nadruk ook krijgers zien.

Dat vikingen krijgers zijn is natuurlijk wel het idee waarmee we worden groot gebracht, maar er bestaan wel meer verkeerde ideeen over de Middeleeuwen, die we op school geleerd hebben. Beroemde voorbeelden: Middeleeuwers wisten wel degelijk dat de aarde rond was.  Martelingen behoren meer tot de vroeg moderne tijd dan tot de Middeleeuwen.