Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 11:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: fiets thuislaten of niet
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: fiets thuislaten of niet  (gelezen 1716 keer)
lutje
Gast
« Gepost op: 16 Jun 2009, 20:44 »

Hey,

wij gaan voor de eerste maal naar Schotland en doen de klassieke tour: de westkust tot Ullapool, via Inverness terug naar het zuiden, misschien ook Skye.  We zijn eenvoudige recreatieve fietsers, met een gewone fiets met versnellingen, die wel een heuvel op kunnen maar niet een berg. We vragen ons af of het wel zin heeft om onze fiets mee te nemen. Of zijn er gebieden waar dat echt wel te doen is?

Lutje
Ina
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Jun 2009, 10:01 »

wij hebben de 1e keer naar Schotland fietsen meegenomen, ook wij waren recreatieve fietsers met gewone fietsen, we hebben er alleen maar last van gehad! Precies 1x gebruikt.
ten eerste zijn de wegen niet echt geschikt om te fietsen in die omgeving (westkust), en tja wat zijn heuvels!?  Hier en daar is het mogelijk maar over het algemeen is het met een gewone fiets niet te doen, je moet echt wel -tig versnellingen hebben.
Wandelen is vaak een betere optie.
veel plezier!

er is al meer over geschreven, zie:
http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,286.0.html

Yours Aye for Scotland
lutje
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Jun 2009, 20:26 »

Bedankt voor de reactie.  Ik had hetzelfde gedacht, maar wilde het toch even bevestigd zien. Mijn man fietst namelijk veel liever dan d
lutje
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Jun 2009, 20:27 »

vervolg: dan dat hij wandelt.

Lutje
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Jun 2009, 20:46 »

Wat je ook wel ziet, is dat men met een zware mountainbike de landweggetjes op gaat. En waar nodig lopend de bergen opgaan en vervolgens met een bloedgang  op de fiets weer naar beneden. 

En inderdaad, het verkeer in Schotland is niet gewend aan fietsers op de openbare weg. Het lijkt mij dan ook doodeng om op een drukke B-weg te fietsen, zeker waar in de bochten weinig zicht is door heggen of muurtjes.

ina en hans
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Jun 2009, 22:29 »

Wij zijn 2 jaar geleden naar naar noordoost schotland verhuisd vanuit Drenthe en hebben onze fietsen meegenomen,normale fietsen met 5 versnellingen. Ik heb er 2 maal op gefietst en soms in de 1e versnelling moest ik de berg oplopen. En inderdaad zijn ze hier niet gewend aan fietsers op weg. Er zijn hier geen fietspaden en ze rijden hier 100 km per uur op de provinciale wegen, soms dus schrikken als er na een bocht ineens een fietser verschijnt.
Misschien hier in Schotland mountainbikes huren of lekker gaan wandelen.
Prettige vakantie.

groetjes van Ina
mercator
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Jun 2009, 13:44 »

Enkele jaren geleden hadden we met de camper onze fietsen meegenomen. Leek ons handig wanneer de camper op een plek kon blijven staan. Doch slechts 1 keer de fietsen gebruikt, en wel om 2 km verop naar een winkel te gaan voor boodschappen.
Het verkeer, de steile bergen en ons niet getrainde fietsers zijn, zijn de reden dat er deze zomer geen fietsen meer meegaan. We gaan nu ook met auto en caravan. Dus wanneer er een flink stuk gelopen moet worden naar een winkel, kunnen we makkelijk de auto nemen en de caravan laten staan. Maar een stuk lopen van een km of 3 - 5 voor een winkel is geen probleem. Liever dan fietsen in Schotland.

De Schotten die we troffen op de campings vonden onze fietsen een touristische attractie op zich.  De vraag over hoe lang het fietsen was naar het dorp werd beantwoord met de vraag: "hoeveel boodschappen heb je nodig"? "Anders kunnen we het terug de berg op fietsen niet inschatten."  Met de daarbij behorende grote Schotse grijns.
We stonden op een boerencamping een flink eind van een dorp. Het was daar gebruikelijk dat wanneer iemand veel boodschappen ging halen even de andere campinggasten vroeg of ze ook boodschappen moesten hebben. Er stonden veel Schotten op deze camping, en enkele nederlanders.
Johan
lutje
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 22 Jun 2009, 18:08 »

We hebben ons fietsenrek er al maar afgehaald.  En toch niet vergeten dat er dus om de bocht een fietser kan komen, al zal dat dan blijkbaar maar zelden gebeuren.

We beginnen nu af te tellen, erg benieuwd wat ons te wachten staat in Schotland.

Lutje
Wolfcvd
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 28 Jun 2009, 12:51 »

En toch niet vergeten dat er dus om de bocht een fietser kan komen, al zal dat dan blijkbaar maar zelden gebeuren.

Gebeurt toch vaker dan je denkt. En ze mogen fietsen op wegen waar dat bij ons dus echt niet mag!
Inderdaad, een 'normale' fiets in Schotland is niet echt handig. Ik heb een mountainbike en zelfs dan is het soms ploeteren! Zelf probeer ik in Schotland zo min mogelijk op 'grote wegen' te rijden en als het toch moet dan heb ik altijd een geel hesje aan!

Caroline
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 28 Jun 2009, 21:09 »

Wij zijn ze vaak tegengekomen op een 'snel'weg en daar schrikken we toch iedere keer van hoor.

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: fiets thuislaten of niet
Ga naar: