Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 11:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: Gegevens achter laten bij wandeling
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Gegevens achter laten bij wandeling  (gelezen 2445 keer)
Petra
Schotland fan

« Gepost op: 15 Mei 2009, 19:30 »

Hallo

Heb ergens op het www gelezen dat het verstandig is om je gegevens achter te laten als je gaat wandelen.
Op het dashbord in de auto een briefje achterlaten met enkele gegevens zoals,
tijdstip van vertrek, tijdstip van verwachtte terugkomst, aantal personen, leeftijd ed.
Meen me te herinneren dat ergens op een parkeerplaats in de Highlands,
zelfs een soort bakje was met het verzoek de gegevens daarin te doen.
In een vrij nieuwe jeugdherberg in Newtonmore lag een map,
met het uitdrukkelijke verzoek om voor de wandeling het één en ander te noteren.
Bleek dat in het korte bestaan van deze jeugdherberg,
er al twee afzonderlijke gevallen van een noodlottig ongeluk te zijn geweest.

Doen jullie dat ook, die gegevens achter laten?

Nemen jullie ook altijd een rugzak met enkele voorzorgmaatregelen mee?

Groetjes Petra
noorman
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Mei 2009, 22:47 »

Hallo Petra ,

Onverstandig is het niet want de Route Inverness - Drumnadrochit ben ik niemand tegengekomen . Bij het BB daar wisten ze wel dat ik onderweg was maar ben daar zo rond 6 uur S,avonds pas aangekomen . Jaarlijks komen er wandelaars om in de Highlands maar meest omdat men van de route afwijkt , heb daar vrij recent nog een reportage over gezien . Er kan altijd iets gebeuren , als je ergens een bericht achter laat en je komt niet weer opdagen kan er een zoekactie op touw worden gezet . In je rugzak horen ook extra warme kleding en een goede EHBO tasje te zitten , verbandmateriaal en een paar rolletjes rekverband voor een eventuele verstuiking . Gelukkig niets nodig gehad .

Henk

Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #2 Gepost op: 15 Mei 2009, 23:18 »

Heel verstandig inderdaad! Vooral in gebieden waar mobiel bereik niet altijd aanwezig is. Maar de meeste B&B eigenaren zijn wel zo nieuwsgierig dat ze tijdens het serveren van het ontbijt zelf al vragen wat je die dag gaat doen/waar je naar toe gaat laughing7

Een rugtas met ehbo-tasje , inclusief warmte-deken, verbandjes, steriele naalden enzo hebben we altijd standaard mee, net zoals wat extra (nood)voedsel - chocola, noten, chips, water. Zakmes, kompas, kaart van de omgeving gaan ook altijd mee. En dan doen we niet eens echt moeilijke wandelingen, maar je weet maar nooit!

En tja, altijd (te veel) extra kleding mee, heb ook liever veel laagjes aan dan 1 dikke jas.
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Mei 2009, 00:32 »

vergeet ook niet een fluitje mee te nemen en eventueel een klein lampje of aansteker mee te nemen.
Als we highland rescue af en toe zien hier op tv dan zie je ze zoeken in het donker met nacht zich camera's maar vinden nog telkens niks.
Een klein lampje is dan heel goed zichtbaar.
Loek037
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Mei 2009, 10:16 »

Nee. nooit.

Dat is niet verstandig, ik weet dat. Mijn bezwaar is de verplichting om op tijd terug te zijn. Verder neem ik wel voldoende maatregelen.

Groet
Loek
Petra
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 16 Mei 2009, 11:21 »

Hallo

De reden dat ik hier toch wel over nadenk is het volgende;
Heb vorig jaar toch een aantal verhalen gehoord over fatale en bijna fatale wandelingen,
door/ over ervaren lopers op niet eens altijd de moeilijkste wandelingen.
Oa. van een vrouw die door mist compleet de weg kwijt was  icon_pale
en twee dagen is wezen dwalen, voordat ze per toeval door anderen gevonden werd.

Zelf loop ik niet altijd routes, simpelweg omdat die er niet altijd zijn.
Ook loop ik meestal "alleen" met de Blacky's.
Heb regelmatig uren ergens gewandeld zonder iemand anders tegen te komen.
Vandaar dat ik er over na zat te denken.

Heb zelf standaard een hondenfluit om de nek, slaap er nog net niet mee  laughing8
Ook altijd een flesje water (bij warm weer 2)
Pakje hartige biscuit.
Kleine zaklantaarn.
Zo'n simpele emergency poncho.
Hotpack.
Muts en pet.
Mobiel  dontknow of die het doet.

Nou mensen ik hoop dat wij en dan bedoel ik ook jullie dit laatste allemaal ongebruikt weer mee terug nemen.

Groetjes Petra
Thom
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 16 Mei 2009, 13:53 »

Hallo Petra,

Ja, dat doe ik altijd, dat is mij van kinds af aan al bijgebracht tijdens de vele bergtochten in de Alpen en uiteraard nu in Schotland ook.

En in de rugzak gaan inderdaad verschillende spulletjes mee i.v.m. orientatie en noodsituaties zoals kaart, kompas, hoogtemeter, gps, klein potloodje. fluitje, zaklampje, compeed (antiblaar), sporttape, alu deken, regenkleding en extra kleding. En natuurlijk voldoende eten en drinken en een mobiele telefoon.

Thom
Pascal & Tanja
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 30 Okt 2009, 13:33 »

Hoi iedereen,

Van de zomer bij the games een persoon gesproken, die het team leidde om mensen uit de bergen te halen, hun komen pas in actie op verzoek van de locale hulpdiennsten, hij liet zien wat ze allenmaal in huis hebben om mensen van/uit de bergen te halen, incl een speurhond, hij wist ons te vertellen dat alleen in de highlands elk jaar gemiddeld 2 zoekactie's van hun team zijn per week. Vaak komen ze in actie op verzoek en dan vraag ik me wel eens af ,gaan mensen wel GOED VOORBEREID op pad........zolang mensen dat niet doen blijven de search en rescue teams een noodzakelijk iets waarvoor mijn aplaus en respect.
pim icon_thumleft
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: Gegevens achter laten bij wandeling
Ga naar: