Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
09 Feb 2012, 03:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Schotland accommodatie  |  Schotland campings  |  Topic: Eerste maal kamperen in Schotland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Eerste maal kamperen in Schotland  (gelezen 3560 keer)
Pixie
Schotland fan

« Gepost op: 06 Mei 2009, 23:15 »

Onze 5e Schotlandreis gaan we dit jaar wat anders aanpakken ... 't is voor iedereen crisis ... ook voor mijn spaarpotje   Undecided

Ben nog aan't wachten op antwoord, maar heb op een aantal plaatsen geïnformeerd naar een vakantiehuisje vanaf ongeveer 8 augustus, een betaalbaar huisje (iets tussen de 250 en max 400 pond) ergens gelegen rond Tomintoul, daar zijn de prijzen nog redelijk Wink
De dagen ervoor en erna zouden we grotendeels in de tent willen doorbrengen.  Maar dat hebben we in Schotland nog nooit gedaan.  We hebben 1 x met de kids gekampeerd in Frankrijk en dit gedurende 3 dagen.  Het is al bij al goed meegevallen.

Onze kinderen zijn nu 7 en 4.

We hebben een grote familietent bestaande uit 2 'slaaptenten' en 1 gemeenschappelijk tentgedeelte.  Om die tent op te zetten zijn we toch wel een uurtje zoet.
Dan hebben we ook nog 2 2-secondententjes van Decathlon ... die staan echt op 2 seconden in elkaar!!  icon_thumleft en op 10 minuten weer bij elkaar gevouwen.

Mijn gedacht was om te gaan wildkamperen, tot het tijd wordt om te douchen en dan eventueel een camping opzoeken.  Dankzij een aantal topics heb ik via de links een paar leuke betaalbare campings gevonden (met zelfs 'wigwams' en hiker huts ... lijkt me ook super voor de kinderen).
Ik ga trouwens die coördinaten eens bestuderen die in het topic van wildkamperen staan.

Nu de praktische vragen:
1. Wat met de gevreesde midges en teken?  Hoe pakken jullie dat aan?
Wij hebben van midges nooit veel last gehad omdat we elke avond op 'hotel' zaten.  Van teken hebben we hier ook sowieso veel last, ik heb ergens gelezen dat er van die doekjes bestaan waarmee je je kan inwrijven zodat je 4 u beschermd bent tegen teken. 
2. Als jullie wildkamperen, leggen jullie dan soms een kampvuurtje aan?
3. Wat 'koken' jullie zoals als je met de tent op stap bent? 
4. Waarin bewaren jullie voedsel?  Ik dacht van kleine brikjes melk te kopen, de kids eten nogal veel 'cereal', zo zeul je niet de ganse tijd met een open fles melk rond.  We hebben wel een koelbox die we in de aansteker pluggen, maar echt koud blijft dat niet, toch zeker niet voor melkproducten.
5. Wat voor wc-mogelijkheden bestaan er zo met een tentje?
6. Zijn er zo nog handige zaken die je best met een tentje kan meenemen?  Plek zat in de wagen Wink

Alvast dank voor de tips!

Het aftellen kan beginnen!

eddy en miranda
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Mei 2009, 09:00 »

3. Wat 'koken' jullie zoals als je met de tent op stap bent? 
4. Waarin bewaren jullie voedsel? maar echt koud blijft dat niet,

Wat wel makkelijk mee te nemen en te koken is:
Nasi/bami in blik met wellicht een eitje erbij. we hebben een 2 pitskookstel, en makkelijk en snel te bereiden
Aardappelpuree. ff water laten koken, poeder erbij en klaar
Gehaktballen in blik, erg snel warm en heb je toch nog wat vlees erbij

en wat betreft de koeling: het viel ons vorig jaar reuze mee met het koud houden van het drinken e.d.
snachts koelt het in juni flink af. gewoon s' nachts de spullen in de voortent laten liggen. en smorgens onder/in de schaduw in de auto leggen. we konden vorig jaar zo de hele dag onze cola en houdbare melk koel houden (we hadden de blikjes cola onder de voorstoel liggen, werkte erg goed.)

Greetz
eddy
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Mei 2009, 09:48 »

Misschien moet je bij een heleboel vragen die jullie stellen gewoon even nadenken.
Ik zou geen vuur stoken ergens bij wild kamperen.
Toilet??? Wel eens van een pioneersschepje gehoord. Kuiltje graven, en weer goed toedekken zodat een ander niet je ...... vinden. Zo deden wij dat met wildkamperen.

Koeling? Je kunt bij de supermarkt van die koeltassen kopen. Van die zilveren. Hangen bij de vriesafdeling. ( A.H ) Hebben ons goed voldaan en anders spullen in het water hangen.
Neem een thermosfles mee, kun je aangebroken flessen melk in overkiepen en zo vervoeren en koel houden.
En voor de rest, je fantasie laten werken.

Neem een tekentang mee, want behalve bij onze honden hebben we die ook regelmatig bij de kinderen gebruikt toen ze klein waren. Te koop in de dierenwinkel of bij de d.a. Neem de simpele pastic tang. Werkt nog het beste. Teatree olie wil ook helpen.
Veel plezier, wij hebben zo'n 20 jr. met de kinderen in Schotland gekampeerd en het was altijd geweldig.
Kijk vooral ook naar de kleine campings, bij boeren, wij hebben ooit in een kersenboomgaard gestaan. Ook ooit eens in een schapen wei.
Margolia
Petra
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Mei 2009, 14:59 »

Hallo

Pixie,
       Wat het wildkamperen betreft, houd er rekening mee dat het niet overal mag en kan.
       Ook staat een grotere tent niet overal makkelijk vlak.
       En om zo'n tent langer dan een dag ergens in het wild op te zetten,
       dan maar even voor één nacht de 2 sec. tentjes.
       Voor de kinderen is het misschien wel leuk om met de tent eens bij een boer in het land te staan.
       Misschien slapen in het hooi in de schuur en de boer "meehelpen" met voeren oid.
       Wat die wigwams betreft, heb een site van camping gezien waar het een tent betreft,
       maar er zijn ook campings die hun "huts" wigwam noemen.
       Misschien dat jullie kinderen de tent net zo leuk, zo niet leuker zullen vinden,
       maar voor je zelf is wel een vorm van luxe om geen tent op te hoeven zetten.

1- Zou zeggen, maar hopen dat de buurman/ buurvrouw lekker bloed heeft.
           De tent iig. niet te dicht bij de struiken zetten.
           Hoewel zowel mijn honden als ik hier regelmatig teken hebben,
           hebben we daar er nog geen last van gehad, terwijl we toch overal wandelen.
           Neem in ieder geval voor de zekerheid een tekenpen mee en wandel met de broek in de sokken.
       2- Zou ik niet doen, als het niet nodig is. (Je hoeft geen wilde dieren op afstand te houden)
       3- zie het topic "Koken met P"
       4- Met een koelbox moet je je kunnen redden. Flessen aan een lijntje in een loch rivier oid. werkt ook.
           Op sommige adressen oa. campings kun je koelelementen in vriezen
           of mag je zelfs gebruik van een koelkast of vriezer maken.
           Zoveel kan ik niet bedenken wat in een koelkast zou moeten in Schotland.
       5- Toilletgebouwen op de camping zijn hele dag open.
           Misshien is zo'n emmer met deksel handig voor de kinderen voor de avond en nacht.
           Bij wildkamperen zorgen dat een ander er niet in kan gaan staan.
       6- Goede hamer en kijk even naar het soort haringen wat je hebt.
           Jerrycan, vullen voordat je van de camping gaat je weet nooit waar je terecht komt qua wildkamperen
           je hebt dan in ieder geval drinkwater.
           Thermoskan zodat je onderweg ook makkelijk een bakje kan nemen, zonder eerst weer water te koken.
            Lekker voor ergens midden op de "vlakte" terwijl jullie genieten van de omgeveving en de kinderen kunnen rondrennen.
            Zonder gekheid mutsen en handschoenen en ijskrabber  Aye

Voor die 250 pond kan ik trouwens een maand in de Highlands kamperen.

Groetjes Petra
Pixie
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Mei 2009, 19:02 »

Even wat rechtzetten ... als ik moet ... da zet ik me gewoon ergens in't bos ... maar de kindjes kunnen dat niet zo goed  Wink

Drank hoeft bij mij niet zo nodig echt koud te zijn, die frigobox koelt goed genoeg.  't Is maar als je eens vlees of melkproducten wil meepakken, dat wordt rap slecht.  Maar dan moeten we de dag zelf maar boodschapjes doen Wink
Die koeltassen heb ik ook ... massa's ... maar zonder koude koelelementen kan je er je biefstukje of kipfiletje ook niet al te lang goed in houden, lijkt me.

Dat van die melk in een thermosfles is een prima idee!  Had ik zelf nog niet bedacht.  icon_thumleft

Tekentangetjes heb ik altijd mee, 't zijn 2 van die kleine haakjes en dat werkt prima.  Onze zoon had er vorige keer best wel last van ... je zit ook in't hoge gras te zoeken en onder dennenbomen.  Altijd een lange broek aan en die in je sokken stoppen, da's ook niet altijd handig en als die rotbeesten het op je lijf gemunt hebben, dan zullen ze je vinden!  Angry

Die campings bij boeren lijkt me super!  Maar die vind je niet op een website vermoed ik? 

Mutsen, handschoenen en ijskrabber in augustus???  Shocked Shocked Shocked  We gaan niet bovenop Ben Nevis kamperen hoor Wink

Voor 250 pond een maand kamperen?  Dan bedoel je toch wel wildkamperen?  Als ik sommige prijzen van campings zie ... om gewoon maar in je eigen tentje te slapen ... schandalig!  Sommigen +20 pond voor 1 nachtje ... toch niet meer normaal!!!

Bedankt voor de tips alvast, er zitten er nuttige bij Wink

Petra
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 07 Mei 2009, 20:39 »

Hallo

Tekentangetjes heb ik altijd mee, 't zijn 2 van die kleine haakjes en dat werkt prima.
Die O'Tom, vind ik ook de prettigste.

Die campings bij boeren lijkt me super!  Maar die vind je niet op een website vermoed ik? 
Gewoon even babbelen als je denkt, "hier wil ik wel staan", je zorgt dat je kinderen hun liefste lach laten zien.
Plaatselijke bewoners    kunnen je de beste tips van/ over de omgeving geven.
Zorg wel dat je geen grondpennen achterlaat ivm. het vee en de landbouwmachines,
Zorg metname bij schapen dat je tassen ed. dicht zijn  die zijn zo brutaal  laughing7

Mutsen, handschoenen en ijskrabber in augustus???  Shocked Shocked Shocked  We gaan niet bovenop Ben Nevis kamperen hoor Wink
In juni tijdens de avonden of bij behoorlijke wind wel lekker om die bij je te hebben hoor.
Ach, een ijskrabber neemt niet veel ruimte in en zelfs eind juni kun je die zo maar nodig hebben.
Heb het bewijs op de foto gezet   Aye

Voor 250 pond een maand kamperen?  Dan bedoel je toch wel wildkamperen?  Als ik sommige prijzen van campings zie ... om gewoon maar in je eigen tentje te slapen ... schandalig!  Sommigen +20 pond voor 1 nachtje ... toch niet meer normaal!!!
Geloof dat in 08 de duurste camping waar ik gestaan heb 9 pond was, Gairloch. De goedkoopste in 08 was 5 pond in Bettyhill.
Dit is dan wel voor één persoon met kleine tent, de honden waren bijna overal gratis.
Denk zelf dat de camping prijzen in Ned. hoger liggen.

Groetjes Petra
Albertus
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 07 Mei 2009, 22:24 »

Pixie,
Er bestaan koelboxen die op 12V (auto), elektra en gas werken. Ik heb er ook een. Zet hem in de Laro op 12V en op de camping sluit je hem aan op een campinggasfles (2,75 kg), daar werkt de koelbox ca 14 dagen op. In de koelbox zet je de witte wijn, de Schotse zalm, de roomboter om in te bakken en slagroom om de saus erbij te maken, om maar een voorbeeld te noemen.
Het valt mij ook op dat de campings in Schotland nu goed te betalen zijn, zeker nu de pond zo laag staat. Ik ga in juni (voorseizoen) kamperen met de caravan en betaal (als single) voor een plaats 10 pond + elektriciteit ca 3 pond.
Groeten,
Bert

Pixie
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 07 Mei 2009, 23:17 »

Jamaar, vergeet niet dat het in juni nog geen hoogseizoen is, dus de prijzen die jullie moeten betalen liggen wel lager dan wat wij moeten betalen in augustus en wij zijn met 4 personen en een grote auto, de kinderen moeten meestal minder betalen, de jongste is soms geheel gratis.

Bert ... wijn en zalm ... dream on ... wij drinken geen druppel alcohol Wink  En ik lust bitter weinig  Embarrassed zalm = vis en vis lust ik ni  Embarrassed  Dus dat voorstel van een blik gehaktballen ... mja, maar ni voor mij helaas, die in blik krijg ik helemaal ni binnen, dan eet ik nog liever nix.

Zijn de schapen echt zo brutaal?  Zolang ze maar niet mee in de tent kruipen is't nix.  Hoe laat worden die beesten eigenlijk wakker?

Petra ... waar is die foto?

Groetjes
Sofie

goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Mei 2009, 06:55 »

Jamaar, vergeet niet dat het in juni nog geen hoogseizoen is, dus de prijzen die jullie moeten betalen liggen wel lager dan wat wij moeten betalen in augustus en wij zijn met 4 personen en een grote auto, de kinderen moeten meestal minder betalen, de jongste is soms geheel gratis.

Bert ... wijn en zalm ... dream on ... wij drinken geen druppel alcohol Wink  En ik lust bitter weinig  Embarrassed zalm = vis en vis lust ik ni  Embarrassed  Dus dat voorstel van een blik gehaktballen ... mja, maar ni voor mij helaas, die in blik krijg ik helemaal ni binnen, dan eet ik nog liever nix.

Zijn de schapen echt zo brutaal?  Zolang ze maar niet mee in de tent kruipen is't nix.  Hoe laat worden die beesten eigenlijk wakker?

Groetjes
Sofie

Schapen kunnen brutaal zijn. Bij ons zijn ze toen door het dak van de tent gegaan. Dachten dat ze er overheen konden lopen. Dak aan flarden. We hebben het profesorisch gerepareerd, maar konden hem thuis weggooien. ( Altijd tentreparatie spullen meenemen.) Was een dure lichtgewicht tent. Je moet een campinggids van de Engelse CC kopen op 1 van hun campings. Moet je tijdelijk lid worden. Maar dan krijg je hun campinggids waar terreinen van een paar pond tot de 4 **** campings in staan. Dan kun je jaren meer vooruit. En je betaald per plaats. En dan maakt het echt niet uit hoe groot je auto is. Wij kampeerden toen met 3 kinderen en 3 Slee tenten. 1 grotere en 2 kleintjes. En verder misschien met eten wat improviseren? En inderdaad, dikke kleding, muts en handschoen zijn geen overdadige luxe laughing7 laughing7
Margolia
Petra
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 08 Mei 2009, 09:24 »

Hallo

In de koelbox zet je de witte wijn, de Schotse zalm, de roomboter om in te bakken en slagroom om de saus erbij te maken, om maar een voorbeeld te noemen.
Albertus,
              Die zalm heb je die daar dan zelf gevangen?

Er zijn heel veel campings die het hele seizoen dezelfde prijzen berekenen.
Gelukkig moet ik er nooit staan maar is/was het altijd mijn/onze eigen keuze.
Persoonlijk vind ik het toch ook heel logisch dat als men met meer personen is,
dat men ook voor meer personen betaald.
De grote van de auto maakt niets uit. De grote van de tent soms wel.
Heb zelfs wel gezien dat soms de prijs voor een caravan/ camper gelijk  was als van een tent.

Wat dat vlees betreft, zonder kun je ook prima leven hoor  icon_thumleft
Anders ipv. warm eten gewoon  een keer cup a soup met een broodje.

Vind niet dat de schapen zo brutaal zijn, wij zijn dat wel in dit geval.
Wij staan in hun land toch (dan bedoel ik het grasland)
Vind het wel wat hebben als je 'smorgens de tent open doet en de koeien of schapen staan om de tent.
De enige soort die ik soms een beest zou willen noemen is de mens.
De schapen hebben geen klok waarop ze letten, als ze je opmerken komen ze wel (of niet)

Die foto zit in één van de vele mappen die op mijn labtop staan  tongue3
Kan nog geen foto's plaatsen   icon_scratch

Een  icon_sunny vakantie, je nu niet al te druk maken, geniet van de voorpret.
Het zal allemaal wel goedkomen.

Groetjes Petra

Albertus
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 08 Mei 2009, 10:00 »

Petra,
Nee hoor niet zelf gevangen, al zijn er wel veel vliegvissers die in Schotland op zalm vissen. Schotland is een paradijs voor vliegvissers.
Zalm is heel goed te betalen in Schotland. Bakken in roomboter. Saus maken: een deel met half geslagen room en het andere deel mayonaise, mengen met verse dille en peper en zout. Koele droge witte wijn erbij. Als het  even kan ook nog het avondzonnetje.

Komende zomer ga ik dit wel proberen!
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Schotland accommodatie  |  Schotland campings  |  Topic: Eerste maal kamperen in Schotland
Ga naar: