Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 04:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: sint columba fietsroute
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: sint columba fietsroute  (gelezen 1756 keer)
tommy
Gast
« Gepost op: 15 Feb 2009, 17:29 »

Hoi schotlandforumers,
Even kort voorstellen ik en mn vrouw fietsen het hele land door op een race tandem.
Gemmideld zo"n 5000 km per jaar verder fiets mijn vrouw ook nog 4000 km solo.
Ik fiets ook nog zo"n 5000 km zo hard mogelijk.
Nu is het idee ontstaan om een fiets vakantie te gaan doen in schotland a 1500 km
Wie heeft er ervaring met de route sint columba .
Het boekje hebben we besteld maar ik zou het leuk vinden om wat ervaringen van andere fietsers te lezen
We wachten het af
gr Tommy
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Feb 2009, 21:09 »

Welkom hier, tja, ik fiets ook heel veel in Nederland, maar in Schotland waag ik mij er niet aan.
Alleen langs Loch Katrine, (afgesloten voor auto's) wil ik wel fietsen Smiley
Misschien kunnen anderen je verder helpen.

tommy
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Feb 2009, 18:03 »

hoi,
wilma en luuk
ik ben even naar jullie website gegaan dat ziet er erg mooi uit complimenten.
Maar als jullie wel veel in nederland fietsen waarom dan niet in scholtland Huh?
RonV
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Feb 2009, 18:26 »

Ik heb zelf jarenlang gewielrend, zie ook regelmatig mensen op racefietsen in Schotland, maar zelf zou ik er niet aan beginnen. Er fietsen zo weinig mensen dat een gemiddelde automobilist geen rekening houdt met de kans dat hij een fietser tegenkomt. En bij gebrek aan fietspaden moet je toch op de weg fietsen (hoewel er wel steeds meer delen zijn in Schotland waar ze naast de weg een fietspad neerleggen). Mij is dat risico te groot, dus ook ik fiets niet in Schotland.

Een kleinigheid verder, maar het is niet sint Columbia, maar Columba.
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Feb 2009, 20:04 »

Nou, nou, jullie moeten Tommy niet bang maken zeg!  icon_pale

Ik fiets wel in Schotland op de weg op de racefiets. Ja, je kan het beste de hoofdwegen en de populaire touristen routes vermijden. Maar zodra je "rural" bent zijn er genoeg alternatieve landweggetjes waar je heerlijk rustig kunt fietsen. Op deze weggetjes zijn de mensen vaak zelfs zo aardig om op een passing place voor je te wachten!

Ik raad je wel aan om fel gekeurde kleding te dragen en natuurlijk een helm.

Tommy, heb je een website van deze route, ik kan niks vinden op google.

Ellen
tommy
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Feb 2009, 22:04 »

hierbij de link naar sint columba fietsroute http://fietskaartinformatiestichting.nl/fisroutes/columba/gcol.htm
Ik heb het boekje besteld het is nog niet binnen ,als ik het in mijn bezit heb laat ik weten of het de moeite waard is om aan te schaffen.
Dank voor de reacties, het is dus nog niet vanzelfsprekend om in schotland te gaan fietsen!!
We dachten aan een rondreis op de fiets met een tent om te overnachten als we geen bb vinden.
Een andere optie is om de caravan achter de auto te hangen en dan vanuit verschilende standplaatsen routes te gaan fietsen.
Graag hoor ik nog tips wat wel en niet te doen we zijn nog groentjes wat schotland betreft.
gr. Tom en Diana
RonV
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Feb 2009, 14:58 »

B&B's zijn meestal wel te vinden. Fietsen is inderdaad niet vanzelfsprekend, maar je komt wel steeds meer fietsers tegen. Een caravan is natuurlijk een optie, maar zelf zou ik eerder gaan voor B&B's. Wel is het dan raadzaam een dag, misschien zelfs twee dagen vooruit te plannen. Via de VVV kun je wel B&B's vinden.
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 18 Feb 2009, 16:39 »

Leuk zo'n tocht met een thema. Kan alleen niet zien op wat voor wegen er wordt gefietst. Er staat dat er ook gebruik wordt gemaakt van Sustrans routes, die zijn speciaal uitgekozen voor fietsers.

Als je dagtochten gaat maken en een gps hebt dan is dit een goede site om fietsroutes te vinden:

http://www.bikely.com/listpaths/srchkey/scotland/country/253/region/5390/is/Onroad

Hier staan ook veel fietstochten beschreven:

http://cycling.visitscotland.com/

Succes.
Ellen
tommy
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 18 Feb 2009, 19:20 »

het boekje is binnen Aye Aye
Een mooi boekje, per bladzijde is een gedeelte van wat je fietst ingetekend op een kaart.
Daarbij duidelijk aangegeven met tekens rechtdoor ,schuin links, rechts, enz.
Verder staan campings benb koffiestops etc. ook aangegeven.
En dan ook nog op iedere pagina een beknopte geschiedenisles en bezienswaardigheden
Kortom een waardevol reisdokument.
De route is als volgt, start is in new castle- newton stewart 2 rondje the marchars
3 newton stewart-lochranza 4 rondje kintyre 5claonaig- oban 6rondje isle of mull en iona 7 oban-biggar
8 biggar -holy island 9 holy island -new castle overvaren naar ijmuiden en dan naar kijkduin dan zijn we weer thuis
Dit is goed voor 1500 km als het te veel is doen we de lussen niet en komen we aan ruim 1100 km in 14 dagen
Volgens het boekje moet je er 3 weken voor uittreken maar gaan er van uit dat je 60 tot 80 km per dag doet
Zelf dacht ik aan 100 per dag maar dan ben ik mischien te optimisties icon_scratch icon_scratch icon_scratch
gr Tom en Diana
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 18 Feb 2009, 23:07 »

Bij de gedachten van 100 km fietsen op een dag, krijg ik al zadelpijn.

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 19 Feb 2009, 21:19 »

hoi,
wilma en luuk
ik ben even naar jullie website gegaan dat ziet er erg mooi uit complimenten.
Maar als jullie wel veel in nederland fietsen waarom dan niet in scholtland Huh?

Dank je wel, hij is weer geupdated.

Ik vind het ook erg gevaarlijk en op die onverharde wegen vind ik het niet fijn fietsen! Ik wandel liever in de bergen, dat kan niet bij ons in het hoge noorden.

hansenlucie
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 20 Feb 2009, 19:13 »

In Schotland is goed te fietsen. Wij doen dit al jaren en  hebben er al vele mijlen weg. Zowel op de mountainbike als op de race fiets. Offroad is geen probleem. Op de weg moet je zorgen, dat je wel goed zichtbaar bent. Zorg, dat je jezelf beschermd door als er achter en voor je auto's komen, je net zoals een motorijder midden op het rijgedeelte gaat rijden. Anders haalt men je ondanks de tegenliggers in en dat gaat vlak langs je heen. Vooral als de auto nog een caravan trekt. Maar veel automobilisten blijven rustig achter je, totat er ruimte genoeg is. Je moet dit ook doen als het een bochtige weg is en je niet goed de weg kan overzien en met name de auto achter je kan dit niet. Doe je dit niet wordt je toch soms ingehaald en als  er plotseling een tegenligger aankomt, wordt het voor de fietser ineens heel gevaarlijk. Als fietser heb je in deze situaties soms sneller overzicht en  geven wij de auto's achterons een teken, dat ze ons kunnen inhalen. De ervaring is, dat veel automobilisten dit waarderen en laten dit veelal blijken.  Op minder drukke wegen is het verder goed fietsen. Ik hoop, dat je iets aan onze ervaring hebt.
Mochten jullie langs loch Ness komen, neem dan de oostkant van het meer. Heel erg mooi en zeer weinig verkeer.
Veel fietsplezier.
macstonemountain
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 21 Feb 2009, 19:53 »

Fiets zelf niet graag op de hoofdwegen en de drukke toeristenroutes !
Maar er wordt hard gereden en ze gaan rakeling langs je heen,  tuurlijk de afgelegen binnenwegen dat fiets aardig en is genieten.
Het is ook maar net wat je gewend bent en wat je ervaring is.
Ga toch liever offroad   Aye

Albert

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: sint columba fietsroute
Ga naar: