Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 03:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Met de trein en bus door Schotland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Met de trein en bus door Schotland  (gelezen 2850 keer)
Teije
Administrator
*

« Gepost op: 07 Mrt 2006, 20:41 »

Het openbaar vervoer in Schotland is geprivatiseerd en daarom soms lastig van te voren goed te regelen met de vele maatschappijen die er zijn.
Scotrail (http://www.firstgroup.com/scotrail/index.php) heeft vrij veel treinverbindingen, maar op de website erg lastig te vinden soms. Misschien dat ze ook een soort treinboekje kunnen mailen, je zou het eens kunnen proberen.
Via http://www.transportdirect.info/TransportDirect/en/FindA/FindTrainInput.aspx?cacheparam=0 kun je redelijk gemakkelijk een trein vinden wanneer je de vertrek en aankomstplaats invult.
Duidelijk busverbindingen, tijden en stopplaatsen worden getoond op http://www.citylink.co.uk/timetables.htm, de busmaatschappij Sottish Citylink.
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Mrt 2006, 16:43 »

Nog een heel handige! (zo niet de allerhandigste manier om je OV-reis te plannen Knipoog):

http://www.traveline-scotland.com/cgi-bin/jpclient.exe

Deze reisplanner is niet alleen de beste die ik ooit ben tegengekomen voor Schotland, ook werkt hij met veel Engelse lokaties. Je kunt alle openbaar vervoer opties bekijken, of juist niet (als je bijv. echt niet met de trein wilt, of juist alleen maar met bus kun je dit simpel aan- of afvinken). Ook geeft hij lokale vluchten aan die je eventueel kunt nemen, en ook de postbussen.
Ik heb er voor zover nog nooit een foutje in ontdekt, en hij werkt veel makkelijker dan heen en weer switchen tussen soms onoverzichtelijke sites van alle vervoersmaatschappijen apart.
gerdamartijn
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 09 Mrt 2006, 16:36 »

Het leuke bij deze planner is dat ze ook vertellen hoe je moet lopen van de ene naar de andere verbinding.Superhandig
Wynn
Schotland fan

The Witch

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Apr 2006, 12:52 »

Als je geen haast hebt is het ook leuk om met de trein en de bus door Schotland te gaan. Ik gebruik voor informatie voor de trein deze site veel: www.thetrainline.com
Maar ze sturen de treintickets niet naar het buitenland heb ik 2 jaar terug gemerkt. Nu laat ik ze door vrienden opsturen als ik de kaartjes wil hebben voor ik met reizen begin. Vaak is het als je een aantal dagen tot ff ruim een week kan boeken voor je daadwerkelijk gaat reizen je de kaartjes stukken goedkoper kan kopen.

Ik ben in Januarie nog een dag of zes met de bus op stap geweest www.eurolines.nl van Amsterdam naar Inverness. Daarna een *gewone* bus gepakt van citylink en na anderhalve dag reizen (ruim) zat ik midden boven in Scotland, daar ben ik 3 dagen gebleven en vervolgens weer naar huis gegaan. Gewoon de behoefte even naar Schotland te gaan? icon_biggrin

Het is wel een kwestie van goed informeren want het openbaar vervoer komt wel bijna overal maar niet geregeld.. op woensdag heen en op vrijdag pas terugkunnen komt regelmatig voor... en dan sta je voor hele rare verrassingen als je gerekend had op een aansluiting.

wave

There is no coincidence...
coppain
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 08 Jun 2006, 16:10 »

Hoi,

Ik had nog een vraagje i.v.m. het busvervoer in schotland. Wij gaan in juli ongeveer 2 weken doorheen schotland en we zouden voornamelijk de bus gebruiken hiervoor. In deze 2 weken zullen we denk ik bijna dagelijks de bus gebruiken.
Heeft iemand hier al ervaring mee ? Bestaan er bepaalde soorten abonnementen ?
Op de site van scottish citylink vind ik wel de "Explorer pass" terug. Deze is geldig voor 8 dagen te kiezen uit 16 dagen. Maar zoals ik al zei zullen we de bus bijna dagelijks nodig hebben.
Iemand nog andere idee?n ?

Groeten,

Davy
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Jun 2006, 17:48 »

Bij National Express kun je een Brit Xplorer kopen, geldig voor 7, 14 of 28 dagen. Ik vind die buspassen altijd zo lastig, er zijn zoveel verschillende maatschappijen en ik weet eigenlijk niet of er een overkoepelende kaart bestaat waarmee je met meerdere maatschappijen kan reizen op dezelfde kaart. Dus zit je eigenlijk met zo'n pas vast aan een bepaalde maatschappij.
Als je van te voren al weet waar je ongeveer naar toe wilt, kun je even kijken op die site of jullie bestemmingen erbij zitten. En natuurlijk even afvragen of je echt wel elke dag in de bus wilt zitten, misschien kom je wel op plekken uit waar je wel een paar dagen langer wilt blijven om alles te ontdekken en te zien dontknow Busreizen kunnen soms erg tijdrovend zijn in Schotland (met overstappen, pauzes etc.), dan kan het soms erg lekker zijn om gewoon een dagje ergens de natuur of stad in te trekken ipv steeds onderweg te zijn.

Succes met de keuze!!
Teije
Administrator
*

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Dec 2006, 19:41 »

Rolf (een Scotland fanatic, ik zal hem even wijzen op het forum) mailde ons het volgende:

Ik mis de degelijke en betrouwbaarste busdienst die je overal brengt waar je anders nooit zou komen: De Postbus Services van De Royal Mail
http://www.royalmail.com/portal/rm/postbus

en voorts nog voor noord-west schotland: http://www.celticfringe.org.uk/postbus.htm (overigens een hele leuke lokale website)

gerdamartijn
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Dec 2006, 20:09 »

Nou lees m'n postjes maar over de postbus.... icon_colors Of ik deze dienst ken .Prima(maar je moet er wel ruim de tijd voor nemen)
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Dec 2006, 22:10 »

Nou lees m'n postjes maar over de postbus.... icon_colors Of ik deze dienst ken .Prima(maar je moet er wel ruim de tijd voor nemen)

En er niet vies van zijn om eens een postzak op schoot te nemen als het krap wordt achterin de bus laughing7
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met openbaar vervoer  |  Topic: Met de trein en bus door Schotland
Ga naar: