Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
24 Mei 2012, 03:42
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Reizen door Schotland met de eigen auto
| Topic:
de zomer naar schotland
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: de zomer naar schotland (gelezen 3118 keer)
joke westra
Gast
de zomer naar schotland
«
Gepost op:
03 Dec 2008, 19:35 »
Hallo,
Wij willen als gezin (2 volwassenen en onze jongste zoon van 16 )deze zomer (2009)voor het eerst naar schotland.
We gingen de laatste 12 jaar naar Scandinavie en willen nu wat anders gaan proberen.
We zitten wel met een paar vragen
zoals....
Hoe moeilijk is het om links te rijden
of valt dat wel mee?
Kunnen jullie ons tips geven over waar we in Schotland echt naartoe moeten gaan.
Waar kunnen we vakantiehuizen boeken?
Hoe reizen jullie er naartoe?
We houden van natuur en dieren, wandelen,steden ,kastelen en landgoederen bezoeken en natuurlijk de whisky.
We weten nog niet zo veel over Schotland dus alle informatie is welkom
Groetjes Joke
Erik
Schotland fan
Re: de zomer naar schotland
«
Antwoord #1 Gepost op:
03 Dec 2008, 19:38 »
Citaat van: joke westra op 03 Dec 2008, 19:35
Hallo,
Wij willen als gezin (2 volwassenen en onze jongste zoon van 16 )deze zomer (2009)voor het eerst naar schotland.
We gingen de laatste 12 jaar naar Scandinavie en willen nu wat anders gaan proberen.
We zitten wel met een paar vragen
zoals....
Hoe moeilijk is het om links te rijden
of valt dat wel mee?
Ik zelf vind het meevallen, heb er meer moeite mee als ik weer terug in nederland ben en weer rechts moet gaan rijden.
An áit a bhfuil do chroí is ann a thabharfas do chosa thú
Hans
Schotland fan
Slainte!
«
Antwoord #2 Gepost op:
03 Dec 2008, 21:27 »
Welkom!
Veel vragen, waarop vele antwoorden mogelijk zijn. Hieronder een paar van mij.
Links rijden valt reuze mee, al is het soms in de linkerbochten even wennen dat je "blind" rijdt. Een alerte bijrijder is dan zeker handig. Waar ik nog weleens de fout in ga, is als je vanaf een uitrit de weg op draait, dan wil je dus spook gaan rijden, vooral als er geen ander verkeer is (gelukkig).
Wij boeken onze vakantiehuizen altijd rechtstreeks via Internet. Bepaal eerst je omgeving en zoek daar dan op "cottage" of "self catering". Je komt de mooiste (maar ook oudbollige) dingen tegen.
Wij reizen met de auto via de Tunnel. Voorheen hebben we ook wel de DFDS vanuit IJmuiden genomen, maar omdat we nu onze hond meenemen, doen we dat niet meer. Hem 15 uur alleen in de auto laten is iets te veel gevraagd. Nadeel is wel dat je een extra overnachting moet boeken, maar bij Travelodge kan dat al vanaf 20 Pond per familiekamer.
Citaat
We houden van natuur en dieren, wandelen,steden ,kastelen en landgoederen bezoeken en natuurlijk de whisky.
Hee wat gek, deze dingen vind je juist in Schotland in overvloed
Tipje, kijk vooral eens bij de websites van diverse forumleden, daar kom je de lange winterdagen wel mee door.
(bv. die van ons:
http://www.scotlandmaniacs.nl
)
Onze vakantie foto's en verhalen
Wolfcvd
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
05 Dec 2008, 13:32 »
Hallo Joke
Links rijden valt reuze mee hoor! Je bewust zijn van het feit dat je links moet rijden in Schotland is al een eerste stap
. Toen ik voor de eerste keer naar Schotland ging zag ik een Nederlandse auto het haventerrein van Newcastle afrijden en de eerste de beste rotonde namen ze, zoals in NL, linksom
! Gelukkig was er geen ander verkeer, maar ik hoop dat ze op tijd tot besef zijn gekomen dat ze toch echt aan de andere kant van de weg moesten gaan rijden!
De wegen in Schotland zijn (buiten de steden) ook niet zo druk als in Nederland en de mentaliteit op de weg is relaxter. Daarnaast zitten jullie met meerdere personen in de auto, dus als de bijrijders ook een beetje meekijken en opletten, dan gaat het vast allemaal goed.
Schotland is nogal gevarieerd qua landschap en heeft heel veel mooie plekken. De vraag beantwoorden waar jullie echt naar toe zouden moeten is dus niet zo makkelijk te beantwoorden. Kastelen heb je er genoeg en 'natuur' is nogal een breed begrip. Er is heel veel natuur, maar houden jullie van bosgebieden, open heidegebieden, bergen, de kust?
Ik ben tot nu toe altijd met de boot (DFDS) vanuit IJmuiden naar Newcastle gegaan. Mij is dat altijd goed bevallen, maar volgen mij zijn er ook wat mensen die niet zulke goede ervaringen met DFDS hebben.
Voor vakantiehuisjes kan je bijvoorbeeld op kijken
www.undiscoveredscotland.co.uk
, maar dan is het wel handig om te weten waar je ongeveer naar toe wilt.
Ik zou zeggen: haal wat boeken over Schotland en speur het internet af. Als je een beetje weet waar je naar toe zou willen dan hebben de forumleden vast wel goede tips over wat je in die omgeving moet gaan zien!
Succes met het plannen van de vakantie!
Groetjes,
Caroline
skye
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
05 Dec 2008, 14:24 »
hai Joke
welkom op het Schotlandforum.
Ik ben zelf ook een scandinaviefan, vooral Zweden dan. Ben daar vaak geweest. Het is samen met Schotland mijn favoriete vakantiebestemming. Ik denk dat jullie daarom Schotland ook wel leuk zullen vinden. Ik zag dat jullie ook van dieren houden. Dan weet ik nog een paar leuke dingen.In de Cairngorms heb je een rendierkudde die je kan bezoeken, erg leuk. Ik heb er zelf ook eentje geadopteerd, Biscuit, hij staat op het fotootje bij mijn naam hier links.
info op
www.reindeer-company.demon.co.uk
Verder zijn er in Loch Garten visarenden , voor info kijk op de site van de RSPB
Bij Kincraig kun je demonstraties van border collies bijwonen. En in de Moray firth kun je op dolfijnen excursie.
Mooie natuur is er in Schotland genoeg
en wij gaan altijd over met de boot van IJmuiden naar Newcastle.
Toevallig zijn wij vorige week nog vier daagjes die kant op geweest, erg lekker.
RonV
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
08 Dec 2008, 17:47 »
Ik vind zelf links rijden makkelijker dan rechts rijden. Vraag me niet waarom, want daar heb ik geen verklaring voor. Ook ik heb het probleem altijd andersom, in Schotland hoef ik niet na te denken over op welke weghelft ik moet rijden, maar eenmaal terug in Nederland moet ik altijd weer op mijn hoede zijn!
In het verleden boekte ik altijd huisjes via de National Trust for Scotland, maar dat is erg duur en daarom doe ik dat tegenwoordig via
www.unique-
cottages.co.uk, daar vind je in alle regio's en alle prijsklassen wel iets.
Wat je absoluut moet zien in Schotland is natuurlijk lastig te beantwoorden en hangt mede af van wat je interesse is. Ga je voor de natuur? De stad? De historie? Het is allemaal in Schotland te vinden!
Ik ga altijd met de boot naar Schotland. Ik heb zowel met DFDS, als via Zeebrugge-Rosyth en Hoek van Holland-Hull gevaren. Zeebrugge-Rosyth is vooral interessant als je naar het Noorden van Schotland wilt. Ijmuiden-Newcastle is wat goedkoper en Hoek van Holland - Hull is nog goedkoper, maar dan moet je wel een overnachting boeken in Engeland, of een dag behoorlijk lang doorrijden.
Roald
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
11 Dec 2008, 08:23 »
Citaat van: Wolfcvd op 05 Dec 2008, 13:32
Toen ik voor de eerste keer naar Schotland ging zag ik een Nederlandse auto het haventerrein van Newcastle afrijden en de eerste de beste rotonde namen ze,
zoals in NL, linksom
!
Tjonge, er is in Nederland wel een hoop veranderd sinds ik er weg ben, zeg !
Live and let live
TSOS
Gast
«
Antwoord #7 Gepost op:
20 Dec 2008, 16:38 »
Om Schotland te ontdekken moet men zeker zich lang op voorhand documenteren en keuzes maken. Volgende websites bieden ook veel mogelijkheden:
www.visitscotland.nl
. Daar kan je een heleboel gratische brochures aanvragen. Via de site van onze vereniging
www.thespiritsofscotland.be
vind je ook wel wat links. Beste periode voor natuur, kastelen, ed is juni. Het toeristisch seizoen is nog niet begonnen, dag duurt het langst en men heeft nog geen last van die vervelende vliegjes.
Dirk
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
20 Dec 2008, 16:50 »
Dat met die vliegjes is niet helemaal waar.
We gaan elke keer rond die tijd op vakantie en dan hebben we er ook al last van.
Als je aan de oost kust blijft heb je er geen last van maar de west kust al volop.
Rond eind Mei en begin Juni hebben we hier in de UK een bank holiday en heel veel mensen gaan die week meestal richting Schotland.
Nu zit het meeste rond Loch Lomond, Oban, Fort William en Ullapool maar als je op de bonnefooi wilt gaan dan kan het lastig wezen om nog een B&B te vinden.
mercator
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
16 Jan 2009, 11:34 »
Wij zijn jaren geleden voor het eerst met onze camper naar Schotland geweest.
En op een heel erg groot parkeerterrein in de buurt even geoefend met linksrijden.
Was erg overzichtelijk.
We hebben nu vlak in de buurt een groot nieuw industrieterrein, waar het op zondag erg rustig is. Wat heet rustig eigenlijk, geen kip te zien. Met rotondes, afslagen, kruisingen etc.
Daar ga ik op zondagochtend weer even oefenen met links rijden. En opletten natuurlijk, maar er staat geen bebouwing dus kilometers zicht.
Eenmaal in Engeland, en later in Schotland, aangekomen was het bij de rotondes wel handig dat iemand die voorin zat even mee oplette en links links zei.
Wat ook van groot belang is dat je op de smalle wegen in Schotland ver vooruit kijkt.
De wegen zijn soms te smal om elkaar te passeren. Er zijn parkeerstroken(passing place's) om de paar honderd meter. Goed opletten wie er als eerste bij zo'n passeer plek is, en dan even wachten, wordt je in dank afgenomen!
Ook een snellere achterop-komer zal daar graag gebruik van maken. En dankt dan met een toetertje of een zwaai was onze ervaring.
Inmiddels hebben we geboekt bij P&O ferries, Rotterdam naar Hull. Die hebben een vroegboek actie dat de caravan gratis mee over mag wanneer je op zaterdagavond vertrekt. Misschien wel op meer dagen, dat weet ik niet.
Johan
McLark(enshoeve)
Schotland fan
Larkenshoeve
«
Antwoord #10 Gepost op:
23 Jan 2009, 19:22 »
En Joke, hoe staat het met de voorbereiding voor jullie reis naar Schotland deze zomer?
Gaan jullie naar een bepaald deel? Een geplande route, of (deels) op de bonnefooi?
Wij zijn ook nog zoekende naar hoe of wat, rekening houden met campings die liever geen tenten op hun terrein willen, natuurgebieden enz. enz.
Wanneer gaan jullie?
groeten van twee Scotland-virgins..
michelscot
Schotland fan
Mijn Schotland
«
Antwoord #11 Gepost op:
10 Feb 2009, 12:20 »
Halo Joke
Wij wonen in W.Vlaanderen en vroeger namen we de boot in Zee-Brugge naar Hull, maar de laatste jaren gaan we sinds we terug via Oostende kunnen overzetten naar Ramsgate en rijden we s'nachts door naar Schotland (zeer rustig rond Londen). Wij nemen de laatste boot in Oostende (vertrek 18u) en aankomst in Ramsgate ( locale tijd) is 21u. We stoppen geregeld aan een Pompstation met restaurant (zijn er in overvloed) Het is voor ons gemakkelijk waneer we na een rit van 845km (afstand Ramsgate - Crieff) s'morgens rond 7u30 - 8u aankommen bij onze vrienden waar we een heerlijk Scottish breakfast voorgeschoven krijgen met verse koffie. Na een paar uur vertrekken we verder naar onze bestemming, na ons verblijf van een week (huren telkens een cottage) keren we terug naar Crieff om nog een paar dagen bij onze vrienden te logeren.
Links rijden valt reuze mee juist opletten bij het oprijden van een rondpunt dat je links moet oprijden en in dorpjes of steden als je een weg moet oprijden of kruisen je eerst naar rechts kijkt en dan naar links maar neem gerust de tijd want de Schotse autobestuurders zijn (buiten in de grote steden ) zeer jovale bestuurders
De laatste 5 jaar boeken we steeds bij Sykes Cottages, wat prijs/kwalitiet volgens ons zeer goed is
Sykes Cottages
01244 356685 (telephone)
01244 321442 (fax)
email -
info@sykescottages.co.uk
web -
www.sykescottages.co.uk
Voor de rest van wat er te zien is in Schotland breng gerust een bezoekje aan mijn site, naar het is vooral van groot belang om je verblijf goed te plannen en niet zomaar er op uit te trekken, er is genoeg info te vinden.
www.michelscot.be
Groetjes Michelscot
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Reizen in Schotland
|
Reizen door Schotland met de eigen auto
| Topic:
de zomer naar schotland