Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 03:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verliefd.........ik ga.........help!!!
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verliefd.........ik ga.........help!!!  (gelezen 3246 keer)
DidyPostema
Gast
« Gepost op: 10 Nov 2008, 21:20 »

Hallo Allemaal,

Op 20 september heb ik mij voorgesteld in dit forum.
Inmiddels zit mijn week Schotland erop, dat ik heb door gebracht in Blairgowrie,
en ik weet het nu helemaal zeker.

Ik ga. En het lijkt wel of het gevoel dat ik had, om daar heen te verhuizen, helemaal voorbestemd was. (Het boek De Celestijnse Belofte had ik als leesvoer meegenomen......erg vreemd allemaal) Niet alleen verliefd geworden op dit prachtige land, maar ook tot over mijn oren op een geweldige Schot.

Vanwege deze Schot-in-de-roos, wil ik mij vestigen in Alloa of Tullibody en dit is vlak bij Stirling.
Uittreksel van geboorteakte heb ik inmiddels aangevraagd om een NI nummer te krijgen. De rest van de documenten zoals die staan aangegeven op de site van http://www.dwp.gov.uk/lifeevent/benefits/ni_number.asp heb ik geloof ik allemaal. (Als iemand hier nog een aanvulling op heeft.........graag)
Maar een aantal tips over woonruimte zou zeer welkom zijn.

Er zijn namelijk voor ons wat onduidelijkheden en misschien dat diegene die zich al in Schotland hebben gevestigd mij kunnen vertellen hoe het nu precies zit.

Ik kan niet eerder een bankrekening openen dan dat ik een woonadres heb in Schotland.
Een huis huren schijnt alleen te kunnen als ik een bankrekening heb.
Verwarring alom dus.

Ik hoop echt dat jullie mij een eind op weg kunnen helpen, want ik zou nu natuurlijk zo snel mogelijk die kant op willen.

Alvast bedankt voor jullie reactie op dit bericht.

Didy

Jazz
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Nov 2008, 15:49 »

Hoi Didy,

Allereerst gefeliciteerd en succes!

Mij werd verteld dat ik voor een NI nummer eerst werk moest vinden of uitzicht op werk moest hebben, maar op die site staat dus dat het ook kan als je National Insurance (oftewel ziektekosten) wilt betalen. Gewoon proberen dus! Bellen, de situatie uitleggen en ze vertellen wel wat je het beste kunt doen. Ik heb gewacht tot ik uitzicht op werk had (e-mail als bewijsje meegenomen) en dat heeft geen problemen opgeleverd. Als je het NI nummer pas aanvraagt ivm werk, dan moet je daar dus ook bewijzen van meenemen. Verder is het een gesprek van ongeveer een uurtje bij het lokale jobcentre.

Ik ben zelf een maand van tevoren een week naar Schotland gegaan om alles te regelen. Omdat ik op dat moment nog een vast contract had bij een Nederlandse werkgever kon ik zonder problemen meteen een bankrekening openen! Ik heb toen overigens wel tijdelijk het adres van Schotse familie waar ik bij logeerde op kunnen geven. Jij kunt dat wellicht doen met het adres van jouw Schot, maar als het nodig is wil ik daar ook wel bij helpen.

Ik had van tevoren al huisjes bekeken op www.s1rental.com en afspraken gemaakt voor bezichtigingen van huisjes. De eerste bezichtiging was gelijk raak en aangezien de bankrekening geregeld was kon ik ook gelijk  de huurovereenkomst tekenen. Bedenk wel dat je meestal 1 maand borg moet betalen en dat je bovenop de huurprijs ook nog council tax zal moeten betalen. Dit ligt meestal tussen de 100 en 150 pond. De bank of de huurbaas kan je gegevens willen opvragen bij je NL wergever, dit heeft de huurbaas bij mij gedaan per fax.

Kortom, als je dus nog werkt in NL en de kans hebt, zou ik zeker even een paar dagen weer terugvliegen naar schotland en alles van tevoren regelen, dat scheelt een hele hoop gedoe.

Als je nog meer wilt weten mag je gerust contact met me opnemen Smiley
En kan het fout hebben, maar je verhaal komt me erg bekend voor. Volgens mij "ken" ik jou al via Mendy (en Jim)?

Jazz

Life is a waste of time.. Time is a waste of life.. Get wasted all the time.. And you'll have the time of your life!
Chris
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Sep 2009, 10:30 »

voor de gene die ook de plas over willen voorgoed ( net zoals deze jongen ), hier een nieuwe link. Oude is is namelijk niet meer Smiley succes  Wink

http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/BenefitsTaxCreditsAndOtherSupport/BeginnersGuideToBenefits/DG_10014073
McOlaf
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Sep 2009, 12:27 »

Misschien eens hier kijken?
Deze post heb ik net geplaatst!

http://www.schotlandforum.nl/index.php/topic,3897.msg60449.html#msg60449

Success!!

Scotland face
Chris
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Sep 2009, 01:04 »

ah , ja zo kan het ook ja maar ik verblijf, als ik ga , in het zuiden van schotland ( voorlopig eerst st Andrews), daarna waarschijnlijk naar Dundee. Highlands wordt dan vakantie oord denk Cheesy. maar bedankt voor de tip Wink.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Verliefd.........ik ga.........help!!!
Ga naar: