Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 03:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: Fietsen in Schotland
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Fietsen in Schotland  (gelezen 2049 keer)
Teije
Administrator
*

« Gepost op: 04 Mrt 2006, 22:31 »

In het kader van het opruimen van onze email vonden we nog 2 info-sites over fietsen in Schotland:

- http://www.fietsvakantiepagina.nl/schotland.htm: Nederlandstalige site met meer links
- http://cycling.visitscotland.com Uitgebreide Engelstalige site met routes
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #1 Gepost op: 04 Mrt 2006, 23:54 »

Dit is ook een erg handige site als je op de fiets (lange) afstanden wil afleggen in de UK: Sustrans, en deze subpagina geeft alle Sustrans routes in Schotland. De routes gaan het meest over autovrije wegen, of wegen met weinig verkeer.
kc
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Jul 2006, 13:25 »

""De Orkney eilanden zijn niet de meest voor de hand liggende bestemming als je wilt gaan fietsen. Toch zijn de Orkney eilanden zeer geschikt om te fietsen: glooiende heuvels, rustige wegen, veel oude cultuur. Buiten de hoofdewegen biedt een netwerk aan kleine weggetjes de mogelijkheid om van het ene kleine gehucht naar het volgende te fietsen.""

Gevonden op die link van "fietsvakanties" : klopt dit ? Is fietsen (zonder bagage / alleen picknick) echt te doen ?? Wat moet ik mij voorstellen bij "glooiende heuvels" ?? ?(Wij hebben geen koersfiets of mountainbike, maar een "oerdegelijke fiets van een bekend nederlands merk" met 7 busversnellingen, conditie is 40 Km per dag vlak terrein)

Ik heb nog geen detailkaarten (met hoogtelijnen) van de eilanden, de map op "multimap.com" is te klein/geen overzicht.? Tenzij je ze koopt misschien (ik ga wel eens op zoek in een winkel).

Koen

Ina
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 30 Jul 2006, 13:45 »

""De Orkney eilanden zijn niet de meest voor de hand liggende bestemming als je wilt gaan fietsen. Toch zijn de Orkney eilanden zeer geschikt om te fietsen: glooiende heuvels, rustige wegen, veel oude cultuur. Buiten de hoofdewegen biedt een netwerk aan kleine weggetjes de mogelijkheid om van het ene kleine gehucht naar het volgende te fietsen.""

Gevonden op die link van "fietsvakanties" : klopt dit ? Is fietsen (zonder bagage / alleen picknick) echt te doen ?? Wat moet ik mij voorstellen bij "glooiende heuvels" ?? ?(Wij hebben geen koersfiets of mountainbike, maar een "oerdegelijke fiets van een bekend nederlands merk" met 7 busversnellingen, conditie is 40 Km per dag vlak terrein)

Koen

Wij hebben 1 jaar onze fietsen meegenomen, ook gewone degelijke fietsen met 8 versnellingen, maar we hebben er amper  op gefietst.
Naar mijn idee is het niet te doen als je niet getraind bent en minstens 15 versnellingen hebt.
Die mooie glooiende heuvels gaan vaak toch wel over een fors aantal kilometers en dan wordt het wel zwaar.
Maar ik weet niets over de orkney's, dus misschien is het daar vlakker dan in de rest van schotland.

Yours Aye for Scotland
Sas.
Administrator
*

Viva Glasvegas!

« Antwoord #4 Gepost op: 30 Jul 2006, 16:16 »

Orkney is redelijk vlak (ligt er ook aan welk eiland) in vergelijking met de meeste delen van het vasteland. Hou er wel rekening mee dat het op het Orkney, juist omdat het vlak is en niet beschut ligt, het behoorlijk kan waaien.. Maar zoals ik het zie in de brochures en op internet zijn de meeste eilanden lekker vlak, sommige wat glooiender (Hoy lijkt op het eerste gezicht het meest heuvelig).

Op Islay konden we prima fietsen, inderdaad met heuvels maar die waren niet zo lang en steil. Dat was voor ons prima te doen (Aarjen had er soms wat moeite mee, hij is de ongetrainde fietser van ons twee, maar het was heerlijk weer, zon en weinig wind, we hielden veel tussenstops om te genieten van het uitzicht, slokje water, foto's nemen etc. en dan is het wel vol te houden).
Op Arran was er echter wel een erg steil stuk, dat lukte ons niet op mountainbikes met 24 versnellingen, zelfs mij niet, en ik ben gewend om 100km per dag (in Nederland) te fietsen. En dat was dan de 'makkelijke' route.. Maar zo steil zijn ze op Orkney niet, denk ik

^ dit was een makkelijke klim, volgens de mountainbike-verhuurder, de weg loopt steil omhoog vanaf zeeniveau..
kc
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 30 Jul 2006, 22:14 »

""Aarjen had er soms wat moeite mee, hij is de ongetrainde fietser van ons twee, maar het was heerlijk weer, zon en weinig wind, we hielden veel tussenstops om te genieten van het uitzicht, slokje water, foto's nemen etc. en dan is het wel vol te houden. ""

Dat bedoel ik dus met "conditie 40 Km per dag"? icon_colors : zo fietsen wij ook? laughing7

""dit was een makkelijke klim, volgens de mountainbike-verhuurder, de weg loopt steil omhoog vanaf zeeniveau. ""

Zo'n klimmen mogen er best niet teveel inzitten.? Ik verwacht inderdaad ook dat er een paar eilanden vlak zijn.?
En de wind : tja, nadien heb je dan windmee.? Hoop ik.? ?
Mainland zal veel met de auto zijn, maar 't zou iets te kostelijk worden om "alle" eilanden met ferry + auto te doen.? Volgens de prijslijsten van "Orkney Ferries Ltd" is het verschil? auto of?3 fietsen : 21 pond (noord eilanden) en 14 pond (zuid en andere eilanden)?
'k Snap nog niet veel van hun prijslijst dontknow , maar dat komt nog wel.

""Wij hebben 1 jaar onze fietsen meegenomen, ook gewone degelijke fietsen met 8 versnellingen, maar we hebben er amper? op gefietst.""

Wij ook eens (1999) : inderdaad amper op gefietst : 1/2 dag Inverness (in gietende regen).? We waren, voor we vertrokken, niet echt bekend met het relief dat we gingen tegenkomen in Schotland.... Om dat een beetje beter voor te bereiden (welk eiland w?l met fiets, welk met auto of openbaar vervoer icon_scratch ) moet ik echt wel een kaart goed bekijken.? Of foto's.? Of uit eerste hand horen.

Bedankt,
Koen
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Wandelen en fietsen in Schotland  |  Topic: Fietsen in Schotland
Ga naar: