Orkney is redelijk vlak (ligt er ook aan welk eiland) in vergelijking met de meeste delen van het vasteland. Hou er wel rekening mee dat het op het Orkney, juist omdat het vlak is en niet beschut ligt, het behoorlijk kan waaien.. Maar zoals ik het zie in de brochures en op internet zijn de meeste eilanden lekker vlak, sommige wat glooiender (Hoy lijkt op het eerste gezicht het meest heuvelig).
Op Islay konden we prima fietsen, inderdaad met heuvels maar die waren niet zo lang en steil. Dat was voor ons prima te doen (Aarjen had er soms wat moeite mee, hij is de ongetrainde fietser van ons twee, maar het was heerlijk weer, zon en weinig wind, we hielden veel tussenstops om te genieten van het uitzicht, slokje water, foto's nemen etc. en dan is het wel vol te houden).
Op Arran was er echter wel een erg steil stuk, dat lukte ons niet op mountainbikes met 24 versnellingen, zelfs mij niet, en ik ben gewend om 100km per dag (in Nederland) te fietsen. En dat was dan de 'makkelijke' route.. Maar zo steil zijn ze op Orkney niet, denk ik
^ dit was een makkelijke klim, volgens de mountainbike-verhuurder, de weg loopt steil omhoog vanaf zeeniveau..