Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
24 Mei 2012, 03:14
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
Geemigreerd naar Schotland
Pagina's: [
1
]
2
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Geemigreerd naar Schotland (gelezen 5554 keer)
Mirjam
Schotland fan
Geemigreerd naar Schotland
«
Gepost op:
03 Mrt 2006, 15:32 »
Ik heb onlangs deze website gevonden en het leek me wel leuk om iets over onze ervaring over emigratie naar Schotland te vertellen. Wij zijn met onze twee zoons van 9 en 11 in augustus 1997 naar de Schotse Hooglanden geemigreerd. In 1977 was ik voor het eerst in Schotland op vakantie en wist ik dat ik hier moest wonen. Enkele jaren later onmoette ik Bert, die helemaal weg was van Engeland en Wales, maar nog niet in Schotland was geweest. Al snel besloten we om er ons te gaan vestigen. Omdat het destijds (begin 80er jaren) economisch erg slecht ging in Schotland lukte het ons niet om aan werk te komen en uiteindelijk heeft het nog tot 1997 geduurd voor we de stap gezet hebben! Een van de struikelblokken voor ons was dat Bert's psychiatrisch verpleegkundige diploma in de UK niet werd geaccepteerd. Uiteindelijk kwamen we erachter dat hij zich in moest schrijven als student aan een universiteit en een observatie-stage moest lopen in een ziekenhuis om te laten zien dat hij het UK diploma waardig was. De universiteit en stage-plaats werden gevonden en dit was voor ons voldoende basis om de stap te zetten, want we wisten dat er op dat moment volop werk in de verpleging was. Ikzelf werkte toen als directie-secretaresse in een psychiatrisch ziekenhuis in Nederland en wist twee weken voor onze emigratie een soortgelijke part-time baan in Inverness te krijgen. Ik was al zeker een half jaar aan het solliciteren, maar pas toen ik de datum van emigratie kon zetten (in plaats van: wij willen graag in Schotland wonen.....), werd ik opgeroepen voor een gesprek en aangenomen.
De kinderen waren opgevoed met het idee dat we ooit wel in Schotland zouden gaan wonen en omdat ze ook al diverse verhuizingen in Nederland hadden meegemaakt, was het geen enkel probleem voor hen.
Onze grote wens was altijd om een B&B met uitzicht op Loch Ness te beginnen en 9 maanden na onze emigratie verhuisden we naar ons huidge huis en begonnen, u raadt het al, een B&B met uitzicht op Loch Ness in Drumnadrochit. Bert werkt nog steeds als psychiatrisch verpleegkundige in de wintermaanden, maar van half maart tot end oktober runt hij ons B&B. Ik ben al vrij snel full-time gaan werken in mijn eerste baan en heb ik vijf jaar gedaan. Sinds 2002 heb ik mijn eigen Bi-Aura therapie praktijk, een zgn. complementary therapy, waarbij ik mensen hier aan huis behandel, maar ook in Inverness en diverse andere plaatsen in de Highlands. Ook hou ik geregeld zgn. 4-day clinics in afgelegen gebieden van de Highlands.
Na 8 jaar B&B hebben we besloten om een Schotse kookvakantie te introduceren, voornamelijk gericht op de Nederlandse markt. We hebben hier zoveel verse en lekkere produkten, dat het een genot is om mensen te laten zien wat je er allemaal van kunt bereiden. We hebben ook een B, B&B arrangement (Bed, Breakfast en Bi-Aura), waar we mensen een health retreat aanbieden. Kortom, we hebben hier aardig onze draai gevonden.
We hebben al menige Nederlanders die naar Schotland willen emigreren van advies gediend, zoals we ook zelf destijds Nederlanders die in Schotland woonden opzochten. We staam open voor eenieder die van onze ervaring gebruik wil maken voor tips en advies.
Mirjam Wigman
Ina
Schotland fan
Re: Geemigreerd naar Schotland
«
Antwoord #1 Gepost op:
03 Mrt 2006, 15:50 »
Hallo Mirjam, leuk om eens het verhaal te horen van iemand die de stap waarvan een heleboel vakantiegangers alleen maar dromen heeft gezet.
Is het ook echt geworden wat jullie ervan verwachtten? En is Schotland nog net zo mooi als toen je er alleen maar op vakantie was?
hebben jullie ook een website?
Yours Aye for Scotland
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
03 Mrt 2006, 16:27 »
De emigratie is tot nu toe zeker echt geworden wat we ervan gehoopt hadden. De rust en ruimte en het prachtige landschap verandert nooit. Wel kom je ook achter wat negative dingen van het land als je er eenmaal woont, maar ook dat hadden we niet anders verwacht. Wat we hier vooral ontdekt hebben is het grote alcoholprobleem onder de Schotten; het zit in de genen om veel te drinken en daardoor gaat het door van generatie op generatie, hoeveel aandacht er ook aan besteed wordt in de media. Ook het eetpatroon van de Schotten is erg ongezond; we stonden hier al snel bekend als de 'gezonde' Nederlanders, die veel groente, salades en fruit eten. De mensen zijn nog steeds even aardig als toen we hier op vakantie waren en we hebben ons altijd welkom gevoeld - vaak meer dan de Engelsen die hier wonen!
De Schotten zijn wel minder efficient in alles en daardoor worden Nederlanders hier gauw als efficiente werkers ervaren.
Ik geniet nog elke keer van het landschap als ik langs Loch Ness rij en van het uitzicht uit ons raam en heb dan nog vaak dat vakantiegevoel van voorheen, ondanks dat we druk zijn met al onze werkzaamheden. De laatste twee jaren is het door deze drukte wel wat minder van wandelen gekomen dan voorheen en dat willen we dit jaar toch weer wat meer op gaan pakken.
Onze websites zijn:
www.lochnessguesthouse.co.uk
en
www.lochnessbi-aura.co.uk
Hans
Schotland fan
Slainte!
«
Antwoord #3 Gepost op:
03 Mrt 2006, 16:56 »
Leuk Mirjam, om je ervaringen met ons te delen. Ook wij zijn Schotland-verslaafd en praten wel eens over hoe het zou zijn om te gaan emigreren, maar ja financiele zekerheid die je nu heb opgeven, is erg moeilijk.
Overigens vanaf 8 juli zitten we bij jullie om de hoek, we hebben een cottage geboekt op Borlum farm. Misschien wel tot ziens?
Onze vakantie foto's en verhalen
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
03 Mrt 2006, 17:06 »
Uiteraard van harte welkom voor een Nederlands kopje koffie of een Schots kopje thee! We kijken ongeveer uit op Borlum Farm, dus het is inderdaad vlakbij!
Jan Wandelaar
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
03 Mrt 2006, 17:53 »
Wat leuk om te lezen!
Ik heb het er vorig jaar zomer met mijn vriendin erover gehad om te emigreren.
Hans zei het al; je financiele zekerheid hier is moeilijk om op te geven en bovendien met mijn diploma MAVO
kom ik ook niet heel ver denk ik.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik de laatste week van Augustus en de eerste twee weken van September vrij heb dus dat word Schotland!! Gaan we eens een beetje orienteren of het haalbaar is!
Jan
Sas.
Administrator
Viva Glasvegas!
«
Antwoord #6 Gepost op:
03 Mrt 2006, 18:25 »
Leuk Mirjam, om ook een keer de 'uitwerking' te horen, meestal hoor je alleen van plannen?
Volgens mij ben ik de enige hier die niet naar Schotland wil verhuizen (altans, niet op korte termijn
).
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
03 Mrt 2006, 20:26 »
Citaat van: Sas. op 03 Mrt 2006, 18:25
Volgens mij ben ik de enige hier die niet naar Schotland wil verhuizen (altans, niet op korte termijn
).
Nee hoor Sas ik wil ook niet, alleen ervan dromen is voor mij genoeg!
Yours Aye for Scotland
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
04 Mrt 2006, 08:04 »
Leuk om de verhalen te lezen van iemand die echt geemigreerd is. Ik vind het ook een ontzettend mooi en indrukwekkend land. Ik ben afgelopen zomer voor het eerst na jaren van dromen met gezin naar Schotland geweest. bij Fort William en Ullapool en inderdaad zou ik ook heel graag in dat prachtige land willen wonen. Maar net wat Hans zegt, financiele zekerheid enzo. En ik ben de enige die het zou willen. De rest van de familie heeft helaas niet zoveel feeling met Schotland.
Maar ik probeer gewoon ieder jaar te gaan, en gelukkig gaan we half mei weer.
Hoe ervaar je de winters daar? veel strenger natuurlijk dan in Nederland, en ik vind het hier al zo koud 's winters. En familie achterlaten? dat lijkt mij ook best heel moeilijk, hang nl enorm aan mijn familie, dus helaas, voor mij niet en een b&b beginnen, is ook niet echt een droom, ben niet zo huishoudelijk aangelegd
al die bedden iedere keer opmaken. maar ik vind het geweldig hoor, dat je jullie droom hebben waargemaakt, en de kinderen ook hun plek hebben gevonden.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
gerdamartijn
Gast
«
Antwoord #9 Gepost op:
04 Mrt 2006, 11:08 »
Ook ik had/heb altijd de droom als ik een mooi plekje zie om er een b&b te beginnen .Dapper dat jullie dat hebben waargemaakt.Dit jaar komen we niet in de buurt(rond Callander),maar volgend jaar willen we richting Fort William,dus wie weet,het zou leuk zijn om bij jullie te B&Ben.
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #10 Gepost op:
04 Mrt 2006, 12:28 »
Wat leuk al de reakties op mijn bericht. Wat ik vooral boeiend vind is dat iedereen een eigen insteek heeft wat betreft Schotland: voor sommigen is het een prachtig vakantieland, voor anderen een droom om er ooit te wonen - maar doorgaans ook niet meer dan dat en voor weer anderen is er het sterke gevoel dat je er naar toe moet en is het een 'positieve' keuze om er te wonen, niet omdat je uit Nederland weg wilt en niet alleen vanwege het prachtige landschap - je voelt je er gewoon helemaal thuis.
Wat de winters betreft, veel kouder dan in Nederland is het niet, maar we hebben hier wel veel meer sneeuw. Alhoewel dat de laatste jaren helaas ook iets minder aan het worden is.
Als je een hechte familieband hebt, kan ik me voorstellen dat het niet makkelijk is om te emigreren, maar dan is het vaak ook al moeilijk om in Nederland ver van elkaar te wonen. In onze ervaring krijg je op een andere manier een hechte band met je familie en vrienden, want ze komen nu niet een avondje op bezoek, maar vaak een hele week en dan leer je elkaar vaak nog beter kennen dan voorheen!
groetjes, Mirjam
lucsa
Schotland fan
«
Antwoord #11 Gepost op:
04 Mrt 2006, 14:54 »
Welkom op dit forum Mirjam,
leuk te lezen dat je uw droom hebt waargemaakt door de stap te zetten naar schotland.
We zullen jullie trouwens in augustus ontmoeten, hebben bij jullie een kamer geboekt voor 2 nachten.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc
[img]http://lu
Jan Wandelaar
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
04 Mrt 2006, 18:05 »
Nou Mirjam, ik denk dat ik het dan toch echt moet overwegen! Als ik in Schotland ben voel ik me echt helemaal thuis!
Misschien in de toekomst, anders blijven het maar dromen! Dromen heb je ook nodig.
Vind het wel knap dat jullie de stap hebben genomen!
Jan
FJR Freak
Gast
«
Antwoord #13 Gepost op:
05 Mrt 2006, 09:33 »
Citaat van: lucsa op 04 Mrt 2006, 14:54
Welkom op dit forum Mirjam,
leuk te lezen dat je uw droom hebt waargemaakt door de stap te zetten naar schotland.
We zullen jullie trouwens in augustus ontmoeten, hebben bij jullie een kamer geboekt voor 2 nachten.
Ook namens mij welkom Mirjam.
de website url staat inmiddels bij mijn Schotse verblijfs favorieten.
Is dit nu toeval Luc of heb je deze overnachtingen gereserveerd naar aanleiding van deze introductie.
lucsa
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
05 Mrt 2006, 10:08 »
Nee niet toevallig Frans.
De boeking werd reeds bevestigd op 22 januari.
Tot ergens onderweg
Groetjes
Sabien & Luc
[img]http://lu
FJR Freak
Gast
«
Antwoord #15 Gepost op:
05 Mrt 2006, 10:14 »
Citaat van: lucsa op 05 Mrt 2006, 10:08
Nee niet toevallig Frans.
De boeking werd reeds bevestigd op 22 januari.
Ok.
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #16 Gepost op:
05 Mrt 2006, 13:12 »
Het was dankzij jouw e-mail naar ons B&B, Luc, waarin je Reizennaarschotland vermeldde, dat ik voor het eerst van deze website hoorde. Ik heb het bestaan van dit forum inmiddels doorgegeven aan een vriend in Nederland die op dit moment bezig is met het vinden van werk in Schotland; ik denk dat zijn ervaringen van de laatste maanden nuttig zullen zijn voor anderen die hier willen komen wonen. Hij kwam bij toeval (?) in ons B&B terecht en was zo geinspireerd door ons verhaal, dat hij onmiddellijk zelf aan de slag is gegaan om naar hier te komen.
Mirjam
Wilma
Schotland fan
«
Antwoord #17 Gepost op:
05 Mrt 2006, 15:20 »
jullie staan ook bij onze favorieten hoor, we zijn van plan om een van de komende jaren toch wat langer in de omgeving van Inverness te blijven, omdat je van daaruit hele leuk trips kan doen.
We hebben gepraat met iemand die ook iets verhuurd in die buurt, maar dan meer naar het oosten en die reed soms zelfs op en neer naar Skye, was zat te doen volgens hem.
Maar het is zo'n groot land, dus je moet de tijd nemen.
We gaan zelf nu een klein weekje, maar als het goed bevalt (zonder de kinderen) willen we toch volgend jaar wat langer en dan natuurlijk weer naar de Highlands, maar helaas is dat nu gewoon te ver weg.
Hebben de kinderen geen last gehad van wennen? leuk dat een van je zoons ook reageert. Misschien luisteren wij ook een keer wel als ze in de buurt spelen.
groetjes wilma
http://members.home.nl/ldehaan/
www.kukeluuku.nl
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #18 Gepost op:
05 Mrt 2006, 22:32 »
Bedankt Frans en Wilma dat we op jullie favorietenlink staan. Van harte welkom als het uitkomt.
En Jan, wie weet ben je iemand waarvan de droom realiteit wordt!
Ik kan me niet herinneren dat de kinderen heel erg hebben moeten wennen, zelfs de jongste niet, die toch geen woord Engels sprak, maar dat was vooral omdat hij op school fantastisch werd opgevangen. Hij werd zelfs een keer gevraagd om zijn klas wat Nederlands te leren en toen kwamen we verschillende ouders tegen die week die Goedemorgen - of iets wat er op moest lijken - tegen ons zeiden! Binnen zes maanden sprak hij vloeiend Engels met een licht Schots accent. Taal is toch een boeiend fenomeen: wij praten Nederlands tegen de kinderen en zij praten terug in het Engels. Na anderhalf jaar viel ons opeens op dat ze tegen elkaar in het Engels begonnen te praten. Nederlands praten is nu niet makkelijk meer voor ze, maar elke keer als we weer een weekje terug zijn geweest, halen ze het toch weer een beetje op. In elk geval kunnen ze het nog steeds verstaan.
Ik ga nu 5 dagen naar de noordkust (Wick) voor mijn werk - als de wegen begaanbaar zijn. Het is - net als in Nederland geloof ik - echt winterweer.
Groetjes, Mirjam
shirley en hilaire
Gast
«
Antwoord #19 Gepost op:
09 Mrt 2006, 14:07 »
Hallo Myriam en Bert,
OOk ik ben een Schotlandfanaat maar dan uit België.
MIjn droom bestond ook uit het emigreren naar Schotland en een hotelletje of BB te openen nabij Loch Ness, doch toen ik met mijn man huwde was hij niet zo'n voorstander van Schotland (nooit geweest enz.)
Ikzelf zit al jarenlang in een doedelzakband en mijn hobby is dan ook Highland Dancing.? Nu onlangs opperde mijn echtgenoot toch om het te overwegen naar Schotland te trekken en mijn (ondertussen onze) droom waar te maken, maar ik heb nog zoveel vragen.
Wij werken beide in Belgi?,hebben 2 kinderen (8 en 12 jaar), hoe kunnen wij eraan beginnen om ginds een BB of een hotelletje te starten, kan je bv in Schotland een lening aangaan en hoe werkt het allemaal?
Gaan onze kinderen zich kunnen aanpassen ginds, uit jou verhaal blijkt van wel, maar de mijn kunnen geen Engels.? Hoe kunnen wij werk vinden, nog zoveel vragen voor wij die stap durven zetten, wij hebben namelijk geen diploma's.
Waaraan moet je voldoen om een BB of hotel te mogen openen?? Bepaalde documenten vereist enz.
Kan iemand ons daarbij helpen, ik ben echt onder de indruk dat jullie dit hebben aangedurfd en zou ook graag mijn droom in vervulling zien gaan, maar die vragen he!
Ik ben niet bang om iemand hier achter te laten, echte vrienden zullen je komen opzoeken en er bestaat natuurlijk ook nog E-mail he!
Kan iemand ons helpen?
Groetjes
Hilaire en Shirley
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #20 Gepost op:
13 Mrt 2006, 00:04 »
Hi Shirley en Hilaire,
Wat betreft jullie vragen over naar Schotland komen en een B&B beginnen: je hebt geen vergunningen nodig om een B&B te starten - dat is dus niet moeilijk. Bij een hotelletje komt meteen veel meer kijken (bar, restaurant, personeel etc). Een lening valt in Schotland te krijgen, maar je moet dan ofwel genoeg eigen geld hebben (ik geloof een kwart van de aankoopsom) ofwel een inkomen hier in Schotland hebben. Voor een lening om een B&B te beginnen moet je een zgn. businessplan opstellen voor de bank. De allereerste stap die we mensen altijd aanraden is om hier een solicitor te zoeken. In ons geval hebben we dat al ruim voor we in Schotland gingen wonen gedaan en dat was een reuze hulp!
Wat de taal betreft: onze kinderen hebben een poosje prive Engelse les gehad toen we nog in Nederland woonden. Helaas had dat voor de jongste geen resultaat - maar op de lagere school was dat gelukkig geen probleem; onze oudste sprak echter genoeg Engels om het op de middelbare school goed te kunnen redden. Misschien ook een idee voor jullie kinderen.
Bel ons gerust een keer op (of kom even langs als je weer in Schotland bent) dan geven we graag waar nodig wat gedetailleerdere informatie (ons telefoonnummer staat op de website
www.lochnessguesthouse.co.uk
.
Groetjes, Mirjam
Nancy
Gast
«
Antwoord #21 Gepost op:
13 Mrt 2006, 13:00 »
Hallo Mirjam,
Schotland is ook voor mij een droombestemming, elk jaar ga ik er op reis. Ook ik voel er me thuis en kan er helemaal tot rust komen. En het is ook mijn droom er te gaan wonen, ooit, maar eigenlijk heb ik toch wat schrik om de stap te zetten. Ook mijn familie steunt me hierin niet, ze vinden het idee eerder belachelijk en onrealistisch! Ik woon nu nog bij mijn ouders, dus de stap is wel wat groot, van gemakkelijk thuis wonen tot verhuizen naar het buitenland! Ikzelf twijfel ook of ik dit wel aankan, ik heb geen partner, dus ik sta er helemaal alleen voor. Financieel is dit wel een struikelblok, ik heb wel wat gespaard maar heb geen diploma en werk nu in een supermarkt. Maar ik leer gemakkelijk en kan wel avondlessen volgen ofzo. Weet je soms welke jobs daar te vinden zijn? Zelf iets opstarten zoals jullie is niet voor mij weggelegd. Ook heb ik gehoord dat wonen, huis kopen of huren, nogal duur is. En het inkomen zou ook niet zoveel zijn?
Heeft mijn familie gelijk, is dit idee onhaalbaar voor iemand die alleen is zonder diploma? Op hulp moet ik niet rekenen, en als mensen ermee gaan lachen is dit zeker niet bevorderlijk voor mijn zelfvertrouwen! Liever zou ik willen dat iemand mij eerlijk zegt hoe ik ervoor sta, zonder mijn droom de grond in te boren. Ik hoop dat jij me een beetje advies kan geven.
Groetjes
Nancy
shirley en hilaire
Gast
«
Antwoord #22 Gepost op:
13 Mrt 2006, 14:19 »
Hallo Myriam,
Alvast bedankt voor de nodige uitleg, maar wat is een solicitor, wat doet die, hoeveel kost het en hoe geraak ik eraan?? Hoe zijn de prijzen in Schotland om iets deftigs te kopen/huren?? Ik kan geen datum geven wanneer wij zouden verhuizen wat natuurlijk een probleem is om reeds een job te zoeken, en welke jobs zijn er zo voorhanden zonder een diploma?
Groetjes
Shirley
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #23 Gepost op:
13 Mrt 2006, 17:48 »
Hi Nancy,
Misschien is er een tussenweg die je kunt bewandelen, door bijvoorbeeld een zomerseizoen naar Schotland te komen. Er is dan volop werk te vinden in de zgn. hospitality sector: hotels, guesthouses, restaurants etc. Vaak kunnen deze ook onderdak voor je regelen. Omdat je nog thuis woont hoef je niet een huis op te geven om een half jaar iets uit te proberen en dat is een luxe positie waar de meeste mensen niet in verkeren! Het voordeel van een half jaar in Schotland wonen is dat het je een goed idee zal geven hoe het is om hier te wonen en te werken vergeleken met hier op vakantie zijn. Als je intuitief aanvoelt dat Schotland een plek is waar je zou willen wonen, dan zou ik in jouw situatie dit scenario aanbevelen.
Groetjes, Mirjam
Mirjam
Schotland fan
«
Antwoord #24 Gepost op:
13 Mrt 2006, 17:59 »
Hi Shirley,
Een solicitor is een soort advocaat, die je in principe inschakelt als je bijv. een huis wil kopen. Wij zijn destijds in Inverness een van de velen Solicitor prakijken binnengelopen en kwamen daardoor in contact met iemand aan wie we onze situatie hebben uitgelegd en die ons van allerlei praktisch advies voorzag. Geen idee of dat nog steeds zo is, maar in ons geval heeft hij ons nooit iets berekend, alleen de bemiddeling toen we ons huis hier kochten! Als je de volgende keer in Inverness bent zou ik zeker aanraden hetzelfde te doen. Ik geef je tegen die tijd graag het adres van onze solicitor.
Wat betreft huizenprijzen: je hebt pech dat de prijzen in de omgeving hier het laatste jaar ontzettend zijn gestegen. Voor een B&B kom je minimum uit op zo'n ?250.000, vooral omdat jullie met een gezin, zoals wij, een relatief groot huis moeten kopen. Het ideale scenario is uiteraard dat je in Belgie een huis kunt verkopen en dat je genoeg over hebt om hier een kwart van een huis aan te betalen. Als je hier eenmaal bent. dan verwacht ik niet dat het heel moelijk zal zijn werk voor de wintermaanden te vinden. Je kunt sowieso zonder enig diplome in de verzorging tereecht als care assistant. Er is ook een groot bedrijf hier Lifescan genaamd (voorheen Inverness Medical), waar je vrij gemakklijk tijdelijk werk kunt vinden in allerlei gradaties.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Groetjes, Mirjam
Groetjes, Mirjam
Pagina's: [
1
]
2
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic: