Hallo Flirish
Leuk dat je de honden mee neemt

Het is natuurlijk even afwachten hoe je honden zullen reageren op de boot.
Zoals je zelf zegt dat je verwacht dat Duke onrustig zal reageeren op de overtocht en Babs weer op dit gedrag van Duke zal reageren.
Heb je om te voorkomen dat je twee onrustige honden krijgt ze daarom liever in de voor hun vertrouwde auto.
Denk dat andere honden eigenaren die wel gebruik maken van een kennel je daar ook dankbaar voor zullen zijn.
Zelf heb ik wat de overtochten betreft waar de honden mee waren alleen ervaringen op de lijn HvH-Harwich opgedaan.
Dit vind ik voor mijn honden een geschikte korte overtocht en de rit vanaf Harwich naar Schotland vind ik goed te doen. Met diverse tussenstops kun je makkelijk ergens in het zuiden van Schotland komen. Nu zal meespelen hoeveel tijd je over de heen-een terugreis wil doen in combinatie met hoeveel dagen je uiteindelijk hebt, maar als je vakantie hebt(ga ik voor het gemak maar even vanuit), dan heb je twee dagen extra ivm. de heen- en terugreis toch wel voor je honden over. Bij de autorit heb je ze immers lekker bij je en kunnen ze er even uit als je het nodig vindt daarbij kun je onderweg genieten van de omgeving (ook al is het nog geen Schotland).
Nu heb ik de laatste vakantie voor het eerst voor de nachtboten gekozen. Moet zeggen dat dat mij prima bevalen is. De reden dat ik daar de laatste keer voor gekozen heb is dat ik dacht aan mijn honden hun ritme. Zij slapen 'snachts en aan boord zal het ook net even rustiger zijn qua geluiden.
Soms heb ik mijn honden in de kennel en soms laat ik ze in de auto. Ik neem in mijn beslissing hierover de te verwachten temperatuur mee. Als je de honden in de auto laat mag je op de overtocht HvH-Harwich onder begeleiding ook wel even naar ze toe. Zie topic "overtochtverhaal".
In het in de hierboven beschreven topic kun je ook verschillende ervaringen van andere hondeneigenaren lezen over verschillende overtochten en er zijn ook foto's bij van de diverse kennels.
Weet niet waar je woont maar als je in het zuiden woont is de overtocht vanuit Callais misschien geschikt, de autorit in Engeland is dan wel weer even langer.
Als je voor een Travelodge kiest vraag dan zeker even naar de kosten als je het niet ziet staan. In juni 08 zag ik in de Travelodge van Stirling één prijs aan de muur hangen (50pound). Toen ik toch maar even naar de kosten vroeg en aangaf dat ik twee honden bij me had kwamen er zulke kosten bij dat ik even verder ben gereden en op goed geluk een B&B koos waar honden gratis welkom waren.
Groetjes Petra