Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
09 Feb 2012, 02:22
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Schotland accommodatie
|
Schotland campings
| Topic:
Ervaringen gevraagd
Pagina's: [
1
]
2
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Ervaringen gevraagd (gelezen 4779 keer)
Petra
Schotland fan
Ervaringen gevraagd
«
Gepost op:
27 Sep 2008, 10:56 »
Hallo
Graag zou ik van
tent
kampeerders ervaringen willen horen over hoe het is om in april en september te kamperen in Schotland.
Het gaat mij hierbij voornamelijk om de temperatuur-en weersomstandigheden. Nu weet ik wel dat het ene jaar het andere niet is maar toch...........
Hierin meegenomen dan graag waar het verblijf was, aangezien het denk ik wel een heel verschil zal zijn of men in het noorden van de Highlands was of dat men in het zuiden was.
Heb dit jaar eind juni Cannich in de vrieskou gelegen. Zelfs mijn jongste hond vond het koud, zij probeerde bij mij in de slaapzak te komen waardoor ik wakker werd. Deze vrieskou had ik in juni ook niet zo snel verwacht. Mijn tijdelijk buren denk ik ook niet toen ze 'smorgens de autoramen aan het krabben waren.
Kom maar op met jullie verhalen
Groetjes Petra
macstonemountain
Schotland fan
Re: Ervaringen gevraagd
«
Antwoord #1 Gepost op:
27 Sep 2008, 16:13 »
April & September heb ik geen ervaring mee !
Maar wij zijn in 2006 begin juni in Schotland wezen kamperen en vooral in Invercoe (Glencoe) kon het s'nachts erg koud zijn.
Maar de kids hadden een hele goede slaapzak en hebben de hele nacht door geslapen, terwijl wij nog wel is wakker werden om 5.00 uur s'morgens Brrrrrrrrrrrr ....
S'avond ging de temperatuur ook snel naar beneden en aangezien je van ijsthee ook niet echt warm word, lagen we er vroeg in.
Als je maar een goede isomat hebt in combie met een super slaapzak .... en voor de liefhebbers een heupflesje whisky
Albert
www.touwslagerij.com
http://twitter.com/Appietouw
skye
Schotland fan
«
Antwoord #2 Gepost op:
27 Sep 2008, 16:28 »
en dus geen ijsthee mee
Ik heb ook geen ervaring metde periodes die jij noemt. Wel een keertje begin september in Schotland geweest, maar dat was tijdens een vakantie waarin het extreem goed weer was. Toen dus geen last gehad van kou. Ik denk dat een goede slaapzak inderdaad een must is an. En voor de honden, tja, een extra warme deken ofzo. (Of een tweepersoons slaapzak zodat ze er bij in kunnen, maar of dat nou hygienisch is
)
Freebird
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
27 Sep 2008, 18:38 »
Denk in lagen. Zorg dat je een isolerende onderlaag hebt zoals oude dekens, rieten matten. Dan onder je (lucht) bed ook een isolerende deken dan je isomatje en je slaapzak.
Omdat het hoofd boven de dekens uitpiept verlies je hier de meeste lichaamswarmte en snel ook! Een fleece mutsje met oorkleppen staat niet alleen erg duffig; het is behoorlijk warm en comfortabel. Draag ook lekkere warme fleece bedsokken.
Een kartonnen doos met een laag oude dekens en volop losse dekens om je hond lekker in te laten draaien om zijn nest te maken, zorgt voor poekie's nachtrust en als het een heel klein hondje is dat ook nog eens kouwelijk is aangelegd kun je het misschien een oud T-shirtje aantrekken maar echt nodig lijkt me dat niet als je een doos neemt met wat hogere "wanden" of zelf met dichte bovenkant zodat poekie echt in een eigen hutje ligt. Snijdt wel een inloopje uit de doos zodat 'ie er zelf in en uit kan. Overigens kun je zo'n doos ter plaatse vast wel krijgen en hoef je die niet uit NL mee te sjouwen. Hoewel, als 'ie plat mee kan, kun je het ter plaatse uit vouwen en met tape verstevigen.
Alcohol is lekker en zorgt voor tijdelijke weldadige warmte maar eigenlijk onttrekt het warmte aan je lichaam zodat je na verloop altijd snel weer afkoelt. Tenzij je na je slaapmutsje direct onder de lappen kruipt en jezelf zodoende isoleert.
Het ergste vind ik altijd om uit de warme kleren in je koude bedje te stappen. Als je een ouderwetse bedwarmer op de BBQ legt en dan je bedje warm strijkt heb je daar geen last meer van. Een warmwaterkruik kan natuurlijk ook uitkomst bieden. of zelfs een electrische deken als je met stroom kampeert.
Het kan heel aangenaam in April of September waarbij je in September de grotere kans hebt om warme nachten mee te maken dan in April. In April is men net van de winter af, is de aarde nog niet helemaal lekker opgewarmt ter plaatse en zijn de kansen op koude nachten veel groter.
Houd rekening met de slechtste scenaria dan kom je niet bedrogen uit.
Gewoon doen dus. Happy camping!
marga
Schotland fan
«
Antwoord #4 Gepost op:
11 Jan 2009, 18:35 »
Aaah, bedankt voor deze vraag en de antwoorden, daar zat ik dus
ook een beetje mee. Wij gaan ook tenten in september.
Kijk, meteen een goede reden om weer eens naar een grote
campingzaak te gaan om een lekkere warme slaapzak te kopen!
Ik heb ook een heerlijke warme fleecejas met capuchon, dat wordt dan
een van mijn beste maatjes denk ik
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #5 Gepost op:
11 Jan 2009, 20:53 »
Hallo
macstonemountain, Skye en Freebird,
Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd,
(keek eerst altijd alleen onderaan het forum bij "recente berichten",
had niet door dat je beter bovenin bij "actieve onderwerpen" kan kijken
heb daardoor geloof ik wel meer gemist)
Inderdaad bij erge kou een muts en skikousen aan, zit zelfs aan thermo ondergoed te denken.
Een lekker bakje warme thee voor de nacht is lekker, niet te veel, want dan moet je er snachts weer uit
Heb zelf ook al gedacht aan een kruik met kruikenzak.
Vraag me wel af of dat geen negatief effect op mijn matras zal hebben.
De hondjes, het zijn twee senioren, krijgen voor de komende trip een soort van fleecejack.
Ze kregen nu al wel snachts een eigen deken over, maar ze liggen niet de hele nacht stil, dat die gleed dan af.
Blacky 1 en Blacky 2 zijn een beetje te groot voor erbij in de slaapzak.
Blacky 2 zou wel willen, is een contactligger, ze mocht het als pup wel, maar nu zou ik klem komen te liggen met haar erbij in.
Daarbij is het voor hun al verwennerij dat ze tijdens de vakantie bij mij slapen.
Moet zeggen dat Blacky 2 altijd op mijn slaapzak gaat liggen als ik aan het
ben.
De kleine heeft dan altijd al wel een gedeelte van mijn slaapzak al voorverwarmt.
Heb ook een aantal van die kunstof met bepaalde vloeistof gevulde handwarmers.
Ze heten dacht ik hotbag's (of ik bedenk dat nu zelf
)
Er zit een metalen plaatje in wat je even moet laten klikken..
De vloeistof wordt dan hard en warm.
Ze blijven dan ongeveer een uur warm.
Heb ze zelf al een aantal jaar en regelmatig gebruikt in Ned. als het erg koud was.
Ze voldoen mij prima.
Na gebruik moeten ze een bepaalde tijd in kokend water,
hierdoor wordt de vloeistof weer zacht, waarna je ze weer kan gebruiken.
Volgens mij waren ze per twee te koop bij de Blokker of de Action voor een paar euro.
Heb laatst een soortgelijkend iets van handwarmer gezien bij de ANWB, deze was op batterijen.
Nadeel lijkt me dat deze hard is en het gebruik van batterijen.
Groetjes Petra
Freebird
Schotland fan
«
Antwoord #6 Gepost op:
12 Jan 2009, 11:52 »
Luchtbed op de grond moet wel goed geissoleerd zijn dus:
Grondzeil
Noppenmat of Deken
Luchtmatras
deken
slaapzak
Als je een goed hete kruik mee wilt nemen, wikkel deze dan in een dekentje. Zo blijft het veel langer warm en verbrand / smelt je je voeten niet of je luchtmatras.
Inderdaad; de fleecemuts op het hoofd heb ik ook altijd. Ik heb geen haar meer (bewuste keuze, geen ouderdom...) en omdat het hoofd als lichaams-schoorsteen de warmte erg snel kwijtraakt heb je zoiets wel nodig.
Zorg ook dat je de tent uit de wind en een beetje beschut opzet maar dat wist je waarschijnlijk al.
Die handwarmers (knakken/koken) heb ik ook en zijn prima mee te nemen op een wandeltocht. Er zijn trouwens ook "nood-tentjes" te koop die een tijdelijk onderkomen zijn als je ze uitvouwt. Handig tijdens die regenbui bij het bergwandelen. Google maar eens op "Emergency tent"
Heel veel plezier en Happy Camping!
noorman
Schotland fan
«
Antwoord #7 Gepost op:
12 Jan 2009, 13:39 »
T,is niet te hopen dat het nodig zal zijn om dit soort extreme dingen te moeten gebruiken . Dan zal het meer op een survivaltocht lijken vrees ik
. Hopelijk niet natuurlijk , ondanks alle goed bedoelde adviezen
Wij hebben het ooit eens meegemaakt in Noorwegen dat we s,avonds om 9 uur in onze slaapzakken lagen van de kou
. S,morgens bij het opstaan zat het ijs op de tent , en dat notabene in Juli
. Later heb ik 2 slaapzakken gekocht uit het Nederlandse leger en dan heb je het bij - 10 nog niet koud
Henk
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #8 Gepost op:
12 Jan 2009, 18:37 »
Hallo
Na die nacht in juni vorig jaar, heb ik wel ijskrabber op de vakantiepaklijst gezet.
Er is mij wel eens gevraagd of ik niet eng vind nu alleen in de tent.
Zeker niet zo met de hondjes erbij.
Denk dat als er iemand de tent binnenkomt dat die zich rotschrikt als hij mij zo ziet 'snacht met muts
Daarbij zullen de hondjes degene wel wat aandacht geven (ze denken alleen maar aan spelen
)
Groetjes Petra
Grasshopster
Schotland fan
«
Antwoord #9 Gepost op:
12 Jan 2009, 21:55 »
Ik krijg altijd steenkoude voeten als ik een tijdje stil zit voor de tent 's avonds. Zelfs met een menselijke kachel naast me duurt het lang voordat ze weer warm zijn. En met koude voeten kan ik niet slapen.
Wat helpt is nog even een stevig ommetje maken (met honden!), zodat het bloed goed rondstroomt, voordat je in bed stapt.
Zonder die kachel zou ik trouwens ook een kruik meenemen! Doe ik thuis ook!
Groeten, Ellen
Albertus
Schotland fan
«
Antwoord #10 Gepost op:
12 Jan 2009, 22:29 »
September lijkt mij nog prima om te kamperen in een tent. April kan inderdaad wel kouder en winderiger zijn. Het hangt er denk ik ook vanaf of op welke hoogte boven de zeespiegel je kampeert en of je juist aan de westkust (warme golfstroom) kampeert of in het binnenland. Een goede self inflating matras en een donzen slaapzak -en dat zou voor mij gelden- mij eigen kussen en je slaapt perfect. En dan hoor je 's nachts al die mooie natuurgeluiden.....geweldig!
Voordat ik mijn caravan had, had ik een daktent en ben toen half oktober naar Schotland geweest: ik had een paar hele mooie dagen, maar ook een paar dagen met heel veel wind.
Die daktent was zo klein, dat je er alleen maar in kon slapen. Als ik nu weer een tent zou hebben zou ik daar rustig in september mee weg gaan, maar zou dan in april wel een gaskachel meenemen.
In Ullapool zag ik een Schot die door de wind zijn tent niet opgezet kreeg (Broomfield camping), maar ik lag wel veilig in de caravan, maar 's nachts dacht ik dat ik met caravan en al in zee zou belanden. Het kan dus stormachtig waaien. Het lijkt mij dat het weer in september wat stabieler is.
Groeten,
Ber
goud
Schotland fan
www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com
«
Antwoord #11 Gepost op:
12 Jan 2009, 22:34 »
Als het kan koop dan een goeie donzen slaapzak. Daar hebben we wel mee wintergekampeerd. Onder de tent altijd een grondzeil. In de tent hadden we altijd een gronddeken of een fleece. ( altijd lichtgewicht gekampeerd) We hadden katoenen binnententen, en ook buitentent was van katoen. Niet goedkoop toen, maar onze dochter gebruikt hem nog en de tent is ruim 25 jr nou. Scheelde ook in warmte. Kampvuurtje als het kan, ga je warm de slaapzak in, en een ouderwetse metalen kruik, met kruikezak natuurlijk. Die gebruik ik trouwens nog steeds. En een glaasje malt?
?
Margolia
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #12 Gepost op:
13 Jan 2009, 09:29 »
Een paar (plastic) flessen met kokend heet water vullen en verspreid door je tent heen zetten, of een electriciteit aansluiting nemen en zo'n klein plastic kacheltje meenemen (weegt niks, kost iets van 13 euro en is behoorlijk safe).
Yours Aye for Scotland
It Swarte Skiep
Schotland fan
Born to be sheep
«
Antwoord #13 Gepost op:
13 Jan 2009, 19:12 »
Kokend water in een plastic flesje, dan krijg je dit:
Don't try this in your tent.
Maar als je grootmoeders metalen kruik niet op je vakantiepaklijst had staan, een plactic fles met gewooon warm water in je slaapzak is ook al heel aangenaam.
Ina
Schotland fan
«
Antwoord #14 Gepost op:
13 Jan 2009, 22:31 »
Beetje "schaapachtig" om dat kokend letterlijk nemen!!
Kokend heet,
gloeiend heet,
gewoon heet was misschien beter geweest, maar echt hoor verspreid over een paar plaatsen in je tent heb je daar behoorlijk wat warmte van.
Yours Aye for Scotland
It Swarte Skiep
Schotland fan
Born to be sheep
«
Antwoord #15 Gepost op:
13 Jan 2009, 23:15 »
Helemaal mee eens.
eddy en miranda
Schotland fan
«
Antwoord #16 Gepost op:
14 Jan 2009, 13:04 »
nou,
voor dit jaar heeft de vrouw de kruik al op de inpaklijst gezet.
vooral nadat ze dit had gelezen
Heb dit jaar eind juni Cannich in de vrieskou gelegen. Zelfs mijn jongste hond vond het koud, zij probeerde bij mij in de slaapzak te komen waardoor ik wakker werd. Deze vrieskou had ik in juni ook niet zo snel verwacht. Mijn tijdelijk buren denk ik ook niet toen ze 'smorgens de autoramen aan het krabben waren.
We zijn zelf ook van plan naar Cannich te gaan dit jaar!!
ben benieuwd
Greetz Eddy
P.s.
Petra: was dit een leuke camping en hoe was de omgeving... een aanrader???
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #17 Gepost op:
15 Jan 2009, 21:04 »
Hallo
Citaat van: Albertus op 12 Jan 2009, 22:29
Voordat ik mijn caravan had, had ik een
daktent
en ben toen half oktober naar Schotland geweest: ik had een paar hele mooie dagen, maar ook een paar dagen met heel veel wind.
Die daktent was zo klein, dat je er alleen maar in kon slapen.
Geen idee wat een daktent is
Citaat van: Albertus op 12 Jan 2009, 22:29
In Ullapool zag ik een Schot die door de wind zijn tent niet opgezet kreeg (Broomfield camping), maar ik lag wel veilig in de caravan, maar 's nachts dacht ik dat ik met caravan en al in zee zou belanden. Het kan dus stormachtig waaien. Het lijkt mij dat het weer in september wat stabieler is.
Was het snachts niet een boze Schot
die je caravan heen en weer schudde,
omdat je hem niet even met z'n tent opzetten geholpen hebt
eddy en miranda,
ja, wat is leuk, voor iedereen weer wat anders.
-Rustige camping
-Caravans en tenten, de nette stacaravans aan de wegkant zie je niet vanaf je standplaats
-Vanaf de camping niet een echt uitzicht ivm. alle bomen
-Kantine/Tearoom of hoe het ook heet waar ze "zelf"gemaakte taart serveren
(Zag 'smorgens 2 verschillende mensen een taartbrengen dus je krijgt echt geen fabriekstaart)
Dacht dat daar ook kleine eet mogelijkheden waren, maar dat weet ik niet zeker
-Er zou ook een internet aansluiting komen
-Douche en toillet een voldoende
-TV Room (schuilkelder die ook gebruikt wordt tegen de midges)
-Dichte ruimte als afwas-en was- en droogruimte
-Vriendelijk beheerdersechtpaar die best info wil geven naast de aanwezige folders
(heb hier de campingkaart gekocht)
-Telefoon"cel" op de camping
(+punt voor de beheerders, ze hadden het telefoonnr. van de dierenarts duidelijk vermeld voor het geval dat)
-Speeltuintje op het terrein zelf
-Honden welkom
xDorp op loopafstand, waar oa. een kleine supermarkt, een pub en restaurant is
xEr zijn wandelroutes uitgezet in Glen Affric. Vond het zelf heel mooi om er te wandelen
xMeerdere plaatsen binnen bereik, dat een prima basis voor een aantal dagen
Dit is wat mij zo even te binnen schiet.
Groetjes Petra
Albertus
Schotland fan
«
Antwoord #18 Gepost op:
15 Jan 2009, 21:53 »
Hoi Petra,
Natuurlijk heb ik de Schot geprobeerd te helpen, de wind was zo sterk, het ging echt niet. Hij ging daarna naar een naastgelegen B&B. Het was een verschrikkelijke wind!
Een daktent staat meestal op het dak van een 4x4 auto en je kruipt met een ladder in je tent. Ik heb helaas geen foto meer van de tent.
Groeten,
Bert
eddy en miranda
Schotland fan
«
Antwoord #19 Gepost op:
16 Jan 2009, 11:39 »
Citaat van: Petra op 15 Jan 2009, 21:04
ja, wat is leuk, voor iedereen weer wat anders.
Bedank Petra!! voor de vele info!
als we het zo lezen is het echt wat voor ons. lekker rondwandelen daar en s'avonds even de pub in...
alleen hopen dat de midges mij nu wel met rust willen laten
we plannen hem nu in op de route!! kunnen ons daar denk ik wel 4 dagen vermaken!
groeten
Eddy en Miranda
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #20 Gepost op:
16 Jan 2009, 18:50 »
Hallo
Citaat van: Albertus op 15 Jan 2009, 21:53
Een daktent staat meestal op het dak van een 4x4 auto en je kruipt met een ladder in je tent. Ik heb helaas geen foto meer van de tent.
Dit had ik wel eens willen zien
Groetjes Petra
Albertus
Schotland fan
«
Antwoord #21 Gepost op:
16 Jan 2009, 20:42 »
kijk op de volgende link, zo ziet het er ongeveer uit:
http://www.aartkok.nl/daktenten/
Petra
Schotland fan
«
Antwoord #22 Gepost op:
16 Jan 2009, 22:44 »
Hallo Albertus
Bij stevige regenval hield je snachts indergeval droge voeten.
Maar het lijkt me eerlijk gezegd niets, als ik die zie die maar gedeeltelijk boven de auto zit,
daarin zou ik denk ik geen oog dicht doen en me niet durven te bewegen.
Daarbij het idee dat iemand die
is,
tegen je ladder aanloopt en dat die dan omvalt (de ladder bedoel ik dan hè)
Steek je 'smorgens je hoofd uit de tent, blijkt je ladder weg te zijn
Blijf zelf geloof ik liever met beide benen op de grond.
Groetjes Petra
Albertus
Schotland fan
«
Antwoord #23 Gepost op:
17 Jan 2009, 08:40 »
Ik had een tent die helemaal op het dak stond, want ik was ook bang dat de ladder omviel. Achter af zat die angst tussen de oren. Op het dag lig je droog en zonder ongedierte. Ooit ben ik met een vriend naar Schotland geweest, die lag in een tentje bij hevige regelval en had de tent natuurlijk net- dat blijkt altijd achteraf- in een plas gezet, ik lag natuurlijk hoog en droog, ha ha
Tegenwoordig neem ik mijn eigen huis mee:
Albertus
Schotland fan
«
Antwoord #24 Gepost op:
17 Jan 2009, 08:49 »
Zo dus:
Pagina's: [
1
]
2