Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 Mei 2012, 02:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: Aonach Eagach ridge - geweldige ervaring!
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Aonach Eagach ridge - geweldige ervaring!  (gelezen 2853 keer)
robvp
Schotland fan

« Gepost op: 12 Sep 2008, 09:02 »

Ik ben net een paar dagen terug uit het heerlijke Schotland waar ik (helaas slechts) drie dagen door heb kunnen brengen met het beklimmen van munro's (>3.000ft). De meest uitdagende wandeling was zondermeer de Aonach Eagach ridge in Glen Coe! Wat een prachtige route.

Ik parkeerde de auto halverwege de ridge met het idee dat ik na de ridge niet meer zoveel zin zou hebben om langs de saaie weg te lopen. Dat hield dus in dat ik een half uur bezig was om naar het startpunt te komen. Gelukkig loopt er een mooi wandelpad langs de A82 dus je bent niet verplicht om over de weg te lopen. Het is overigens sterk aan te raden om de route van oost naar west te lopen!

De klim vanaf het startpunt is nog redelijk mild te noemen. Het gaat niet al te steil omhoog maar echte rustpauzes krijg je ook niet. Het levert wel een prachtig zicht op op de tegenover gelegen vallei die naar de Bidean nam Bian leidt (die ik de volgende dag beklommen heb  Smiley ) Al met al een redelijk rustig begin van een ridge waar ik spannende verhalen over gehoord had.

Eenmaal op de graad heb je een prachtig zicht op Rannoch Moor. Je ziet Kingshouse hotel liggen en ik moest meteen weer terugdenken aan het jaar 2000 toen ik daar de West Highlandway liep. Dat stuk van de Devil's staircase naar Kinlochleven zal ik nooit meer vergeten, zo mooi! Maar nu had ik een andere bestemming, namelijk de andere kant van de ridge en de twee munro's die hier lagen.

In een optimistische bui had ik het idee dat het wel meeviel met de moeilijkheidsgraad van de ridge. Ik had immers genoeg ervaring met lastige scrambles in de Cuillins op Skye opgedaan. Maar dat optimisme veranderde nog geen paar honderd meter vanaf de start.. ik keek van een vrijwel loodrechte wand 40 tot 50 meter lager waar het pad verder liep. SLIK!  icon_pale even weer het knopje omzetten. Hoogte is niet eng zolang je maar rustig aan doet.

Ik begon met dalen en kreeg er gelukkig snel weer plezier in al baalde ik wel flink van die dikke rugzak die me af en toe dwong om met mijn gezicht naar de rotsen af te dalen. Eenmaal weer bij het pad blikte ik terug en zag wat een gigantisch stuk rots ik had `bedwongen'. Prachtig! Nou, dat zal toch wel het moeilijkste zijn geweest. De rest van de ridge zag er weliswaar smal uit maar de hoogteverschillen leken wel mee te vallen. Verder maar weer!

Maar het werd minstens nog zo spannend.. de steile hellingen bleven zich herhalen en het ging van vrijwel verticaal klimmen tot vrijwel verticaal dalen.

Zoals de mooie site http://www.munromagic.com/ al stelt is de beklimming niet zozeer technisch moeilijk alswel gewoon eng! De rotsen bieden geweldige steun voor je handen en voeten en als je het met de indoor klimmuur vergelijkt is het maximaal een 4C categorie. Je ziet alleen zulke geweldige hellingen en dieptes dat het automatisch een 6C wordt  icon_smile . En dan die ene plek.. ik heb er later heel wat over gelezen in andere verslagen van deze route.. SCARY!

Het pad houdt een beetje op want je kunt echt niet over de rots die ineens boven je uit steekt. Als je goed kijkt zie je het pad naar rechts (vanuit de oost-west benadering) gaan en het daalt af.. langs een steile, diepe wand. Nou, vooruit, dat kan ik ook. Vervolgens daal je een meter of 20-30 en dan lijkt het helemaal mis te gaan. Waar moet je heen? Verder afdalen is geen optie want het wordt veel te steil. Ben ik dan verkeerd gegaan? Moet ik terug over die passage waar ik met veel moeite en durf vanaf ben gedaald? Help.. zit ik wel goed? Even rustig nu, diep inhaleren en om je heen kijken. En toen zag ik een soort van mogelijkheid om weer omhoog te gaan. Ik had het ook al duidelijk ingeprend. Verlaat nooit de ridge anders dan op het start- of eindpunt want je komt er (zonder touwen en andere klimspullen) niet levend af.

Omhoog dus, langs de weer steile wand en dan maar hopen dat je het pad weer tegenkomt of herkent. Dat klimmen ging goed, gewoon rustig blijven en geen onverantwoorde passages nemen. En zo kwam ik gelukkig weer boven en zag ik het pad over de ridge weer herkenbaar in beeld. Pffff.. wat een passage!! Later sprak ik iemand die ik op de heenweg had ingehaald en ook hij vertelde dat hij ineens na 30 jaar weer wist wat hij moeilijk vond aan de passage die hij toen als tiener deed. Dat stuk dus.. je leest het ook in andere verslagen. Dat stuk maakt indruk want 50 meter traverseren langs een hele steile wand met een afgrond onder je en een stuk dalen en klimmen in de traverse is werkelijk heel spannend op deze ridge!

Ach, ik zal niet zeggen dat het stuk daarna makkelijk is maar het haalt het niet bij het zojuist beschreven stuk. Er zijn nog de nodige steile stukken te overwinnen voor je werkelijk op een rustige plek komt. Daarna is het gewoon lopen naar de top (of neem de `escape' route die je eerder naar je startpunt brengt). De afdaling richting de Clachaig  Inn die ik gekozen had is overigens ook erg pittig. Steil, heel veel losse rosten, af en toe handen en voetenwerk maar het blijft redelijk binnen de perken. Toch schijnen hier ook wel doden te zijn gevallen en dat vind ik niet vreemd. Als je echt moe en ongeconcentreerd bent zijn de steile hellingen met losse steentjes best gevaarlijk.

Eenmaal beneden liep ik naar de auto en tot mijn verbazing kwam ik daar weer die man tegen die ik eerder had ingehaald. Hij vertelde me over de `escape' route. Dan mis je weliswaar een echte munro maar eerlijkheidshalve is die totaal niet interessant vergeleken met de ridge. Hij was net als 30 jaar terug toen hij hem eerder had gelopen weer diep onder de indruk en ik geef hem helemaal gelijk.

De Aonach Eagach ridge is een geweldige ervaring. Bij normaal weer is het al een beste uitdaging en als je niet van hoogte of steile hellingen houdt dan zou ik de route zeker niet aanraden. Voor alle andere fanaten met een goede dosis scramble ervaring is dit echt één van de mooiste routes die je je kunt wensen!

Groeten van een Schotlandscrambler,
Rob

ps. de foto's komen van internet aangezien ik mijn foto's nog niet online heb.
Thom
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Sep 2008, 10:32 »

Hoi Rob,
Mooi verhaal icon_salut, en wanneer heb je je Full Round of ga je daar niet voor?
Thom
macstonemountain
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Sep 2008, 18:02 »

Leuk verhaal Rob  icon_thumleft dat was dus wel spannend en zo te zien heb je ook goed weer gehad.
Lijkt mij trouwens knap moeilijk in de regen maar dan zal je wel niet die stijle wanden beklimmen.  icon_scratch

Albert

Petra
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Sep 2008, 21:49 »

Hallo robvp

Leuk verhaal om te lezen.
Zo te lezen ben je alleen gegaan.
Het lijkt me zelf veiliger of moet ik zeggen prettiger om met iemand te klimmen.
Ivm. het bepalen van de route bedoel ik dan. Het is toch niet de gemakkelijkste munro.
Nou ik doe het je zo in iedergeval niet na, heb zelfs al moeite met een hoog balkon.

Groetjes Petra
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Sep 2008, 21:16 »

Wow, wat een ervaring. Wij doen alleen de makkelijke munro's, knap hoor, ben benieuwd naar jouw eigen foto's

robvp
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 16 Sep 2008, 14:20 »

@thom

Nee, ik ga niet voor de `full round'. Naast Skye en Glen Coe zijn de bergen niet zo uitdagend en dan ga ik liever naar de lagere bergen die weliswaar geen munro zijn maar wel een mooie klim en/of een mooi uitzicht leveren.. dan maar geen `munro diploma' Smiley

@petra

Vind maar eens iemand die dit soort routes mee wil lopen.. het is mij nog niet gelukt  Nee!!!

Ik meld altijd wel waar ik heen ga en dan meld ik me voor het donker weer af. Dat is mijn `veiligheid'. In principe is het ook niet echt heel gevaarlijk. Ik heb altijd kompas, kaart (1:25:000 zelfs) en recentelijk GPS mee. Met de GPS volg ik mijn `track' of markeer ik routepunten zodat ik in de mist altijd terug kan. Als je af en toe op een eenvoudige munro met deze technieken een ongewenste terugkeer oefent dan is het -in mijn ogen- wel verantwoord. Het enige enge wat ik ooit heb meegemaakt is dat ik op Skye de route naar beneden kwijt was en vastliep op een steile helling.. net tegen de avond en ik was ook werkelijk net voor het donker weer beneden. Dat was mijn eigen stomme schuld omdat ik perse na een lange reis direct na aankomst op Skye de bergen inwilde. Dan begin je veels te laat en ik had geen kaart mee.. ach, toen was ik jong en wild.. nu denk ik iets langer na laughing7

@Wilma

Weet je welke makkelijk maar vreselijk mooi is (lijkt wel een alpiene berg).. de Ben Lui vanaf Tyndrum.. Prachtig! Echt helemaal een bergervaring.

Wilma
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 17 Sep 2008, 07:45 »

@Wilma

Weet je welke makkelijk maar vreselijk mooi is (lijkt wel een alpiene berg).. de Ben Lui vanaf Tyndrum.. Prachtig! Echt helemaal een bergervaring.

Tja, ik had hem niet zo direct bij mijn bergen gezet om te gaan lopen, toen ik op een site van munro's keek, leek deze mij toch wel een pittig bergje om te lopen. Dus oke, i give it a go. ik heb hem bij mijn things to do gezet, en heb eigenlijk al een redelijk vol programma, maar probeer hem volgend jaar te gaan lopen, en dan vanaf Tyndrum!
je leest het nog wel! In ieder geval, bedankt voor de tip!

Thom
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 17 Sep 2008, 10:13 »

Hoi Rob,

De Corbetts en Donalds zijn inderdaad ook fantastisch. Nog veel plezier in de bergen.

Thom
Hans
Schotland fan

Slainte!

« Antwoord #8 Gepost op: 17 Sep 2008, 10:17 »

Nog even een linkje met de route vanaf Tyndrum:

Walking Scotland

Erik
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 11 Okt 2008, 22:32 »

Ik zie dat je de Bidean nam Bian dag dag erna hebt beklommen, hoe was jou ervaring met die beklimming.
Heb je als startpunt de Coire nan Lochan genomen?
Ik heb zelf tot de Stob Coire nan Lochan geklomen, ben toen niet verder gegaan omdat het weer te slecht werd.
De beklimming opzich was redelijk te doen.

Op deze foto is de Aonach Eagach ridge te zien.

Groetjes Erik

An áit a bhfuil do chroí is ann a thabharfas do chosa thú
robvp
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 26 Nov 2010, 23:05 »

Zo.. een heel laat antwoord,

De normale route naar Bidean nam Bian is een hele eenvoudige route, op drukke dagen zijn hier relatief veel mensen op pad wat logisch is want de aanloop door het dal is geweldig mooi. In deze route zit werkelijk geen enkel gevaarlijk stukje. Je kunt het echter een heel stuk spannender maken door na het bezoek aan de top niet dezelfde route te gebruiken om af te dalen maar door bij de splitsing naar het pad waar je vandaan kwam verder naar het oosten te gaan via de Beinn Maol Chaluim.

Je kunt dan op zicht de hele ridge volgen tot je aan de `rand' staat. Dit is geen eenvoudige route, er zitten gevaarlijke afdalingen in waarbij je heel goed moet zoeken naar een goede route en ik ben er gelukkig niet vastgelopen maar het had me niet verbaasd als ik daar een paar keer terug omhoog had gemoeten. Zeker niet doen met slecht weer of mist want je bent geheid de weg kwijt en dan zit je vast op een steile wand.

Het moeilijke stuk waar ik het over heb zit niet al te ver voorbij de splitsing. Je gaat weer omhoog en vrijwel na dat hoogste punt komt het gemene stukje. Het maakt de dag een stuk spannender en geslaagder als je er van houdt!

Eenmaal voorbij deze passage kun je over de kam doorlopen en ik heb zelf een geschikte locatie gezocht om af te dalen. Het schijnt dat net voor het einde van de kam een steenmannetje staat maar ik zag daar zo snel geen pad en koos mijn eigen weg. Ook hier moet je uitkijken voor sommige stukken waar je op vast kunt lopen omdat het te steil wordt maar met goed zicht(!) en wat zoekwerk kom je vanzelf in het uitgestorven dal. Dat is een geweldige ervaring na de drukte op de heenweg.

Ik weet dat ik hier laat (na 2 jaar  Smiley )op reageer maar het is zo de moeite waard dat ik het alsnog meld voor de volgende liefhebbers!

Groeten,
Rob

Hier de routekaart, rood = heen (makkelijk), geel is terug (lastig)

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Overige onderwerpen over Schotland  |  Reiservaringen in Schotland  |  Topic: Aonach Eagach ridge - geweldige ervaring!
Ga naar: