Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
09 Feb 2012, 03:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: STENA Line (Hoek van Holland - Harwich) UPDATE: Doop Stena Hollandica 8 juni
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: STENA Line (Hoek van Holland - Harwich) UPDATE: Doop Stena Hollandica 8 juni  (gelezen 7698 keer)
OLAU-fan
Schotland fan

« Gepost op: 06 Aug 2008, 19:57 »

Op dit forum hebben we het vaak over de ferry-maatschappijen die op Noord-Engeland varen. Dit zijn DFDS en P&O.

Een andere Nederlandse maatschappij is de STENA Line, die vanuit Hoek van Holland naar Harwich vaart.

Een leuk en informatief reisverslag tussen Hoek van Holland en Harwich aan boord van de ferry STENA BRITANNICA vind je via deze link.

Veel lees- en kijkplezier gewenst!

Groet,

Robert
McLeo
Schotland Moderader

visiting Scotland since 1978, FOL 93701

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Aug 2008, 05:33 »

Robert,

Leuk verhaal, als ex koopvaardijer keek ik toch al regelmatig op die site.
Net als bij de site www.kombuispraat.nl.

Leo

Wij rijden rond in een VW T4 Exclusive camper.
RonV
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Aug 2008, 11:17 »

Eerst maar even wat muggenziften omdat ik daar zo goed in ben. Je hebt het over Nederlandse maatschappijen die naar Engeland varen, hier moet ik je uit de droom helpen. Geen van de maatschappijen die jij noemt zijn Nederlands: DFDS is een Deens bedrijf, P&O is een Brits bedrijf en Stena Line is een Zweeds bedrijf. Lijkt onbelangrijk maar is niet helemaal onbelangrijk omdat de schepen dus ook onder die vlaggen varen en dat heeft wat juridische consequenties.

Maar ik ben inderdaad ook eens met Stena naar Harwich geweest en dat is me toen goed bevallen. Leuke hutten en het in en ontschepen was zoveel meer ontspannen en soepel dan bij DFDS, waar ze er echt geen kaas van gegeten hebben. Deze lijn zie ik echter vooral als alternatief voor mensen die naar Engeland of Wales willen, omdat het toch nog vrij ver rijden is naar Schotland. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je ook in Engeland wilt overnachten, maar ja deze gek gaat liever gelijk door naar Schotland.
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Aug 2008, 22:29 »

@ Leo:  de site www.kombuispraat.nl is een leuke site. Evenzo www.kustvaartforum.com.

@ RonV:  dank voor je reply over de juridische aspecten. Wil je de kennis met ons delen en kun je ons informeren over de belangrijke verschillen en andere bijzonderheden omtrent deze juridische aspecten?

Wat betreft de maatschappijen heb ik zelf goede ervaringen met zowel DFDS als Stena Line.

Als ik aan P&O denk, dan denk ik vooral aan de ramp met hun HERALD OF FREE ENTERPRISE en aan hun roro-schip P&O NORCAPE die ik nooit anders dan enorm zwart rokend over de Nieuwe Waterweg zag varen. Met zo'n maatschappij wil ik me niet associëren.

Groet,

Robert
Roald
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Aug 2008, 09:56 »

Als ik aan P&O denk, dan denk ik vooral aan de ramp met hun HERALD OF FREE ENTERPRISE

Hier nog een muggenzifter Wink: dat was een schip van Townsend Thoresen. Of was dat weer een dochteronderneming van P&O ?

Home is anywhere you choose to put your heart (John Denver / And So It Goes)
RonV
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Aug 2008, 11:02 »

Hallo Robert,

Wat ik bedoel met de juridische aspecten is dat als je aan boort van een Deens schip vaart in internationale wateren, de Deense wetgeving ook van toepassing is. Normaal gesproken merk je daar niets van, behalve natuurlijk als je betrokken zou raken bij een incident, of dat er sprake zou zijn van diefstal van je spullen. Verder is het eigenlijk niet van belang.

Op zich heb ik met DFDS ook wel prettige ervaringen, alleen het inschepen is er altijd een probleem, mij ervaring met inschepen bij Stena, P&O en Superfast zijn een stuk beter. Grappig genoeg is DFDS de enige die zichzelf geroepen voelt om aan reizigers uit te leggen dat ze het toch echt wel kunnen, maar dat het moeilijk is. Nou geloof ik gelijk dat het moeilijk is, maar ze maken er altijd zo'n rotzooi van. Op mij laatste reis ook wel. Dek 4 is een klein en krap autodek, je zou dus verwachten dat daar smalle en kleine auto's werden neergezet, maar nee het leek DFDS verstandig daar de breedste en grootste auto's naast elkaar te zetten, gevolg was wel dat een aantal mensen schade had, ikzelf gelukkig niet, maar dat soort dingen heb ik bij de andere maatschappijen nog nooit meegemaakt. Afgezien van het inschepen heb ik verder echter geen klachten over DFDS.  Ik kan natuurlijk ook gewoon een kleinere auto kopen.
Jeroen Nieuwlaat
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Aug 2008, 11:34 »

Ronv,
De Stena Hollandica en de Pride of Rotterdam varen beide onder nederlandse vlag.
RonV
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Aug 2008, 16:15 »

Maar de Stena Brittanica (die ook op Hoek van Holland Hawich vaart) vaart onder Britse vlag. Maar goed zoals ik al zei, dat is wat muggenziften, want op zich is dat niet zo heel erg interessant om te weten en doorgaans let ik er ook totaal niet op onder welke vlag een schip vaart. Een schip van DFDS (geloof ik, kan ook Superfast zijn geweest, weet het niet meer precies) waar ik ooit mee voer bleek onder de vlag van de Bahamas te varen, dat las ik pas veel later op internet want het was me dus niet opgevallen en zoals gezegd normaal gesproken doet het er eigenlijk ook niet echt toe. Alleen in uitzonderlijke gevallen.
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 14 Dec 2008, 20:41 »

Over enkele dagen ga ik een lang weekend naar London. Ik heb deze maal gekozen voor de STENA LINE. De lijn tussen Hoek van Holland en Harwich.
Heenreis: de nachtboot per STENA BRITANNICA.
Terugreis: de nachtboot per STENA HOLLANDICA.

Beide schepen zijn de langsten die op de UK varen en Stena heeft zelfs nog nieuwere in bestelling.

Een kort reisverslag zal ik hier plaatsen.

Groet,

Robert
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 23 Dec 2008, 13:58 »

DEEL 1 VAN 2:

Zojuist met de STENA HOLLANDICA teruggekomen van een lang weekend London. Heen met de STENA BRITANNICA.

Vanaf de avondboot bij vertrek STENA BRITANNICA te Hoek van Holland:

Onderstaand:  de BB-schoorsteen

Onderstaand:  de steiger van de BRITANNICA en HOLLANDICA waar we zojuist van losgekomen zijn

Onderstaand:  met het enorme motorvermogen draait de 240m lange BRITANNICA zich 180°, om richting zee te gaan

Onderstaand:  De BRITANNICA koerst westwaarts langs de blokkendam.

Onderstaand:  Een van de gangen met de hutten

Onderstaand:  De overzijde voor de STENA-vloot, waaronder deze STENA BRITANNICA, namelijk de haven van Harwich

Bovenstaand was dus de heenreis.
Een verslagje van de terugreis met de HOLLANDICA volgt.

Reizen met de STENA LINE is vooral: reizen met nieuwe schepen en in rustige sfeer. Helaas kun je niet zo mooi rondlopen over de dekken en over de railing leunend genieten van de zoute zeelucht. Daarvoor moet je momenteel toch bij de oude DFDS-zusters (King en Princess) zijn.

Onderstaand:  De snelle intercity trein die vanuit London naar Newcastle en Schotland rijdt. Gespot op station Kings Cross:

Groet,

Robert
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 04 Nov 2009, 12:20 »

Zoals misschien bij julle bekend gaat Stena Line hun beide schepen op de lijn Hooek van Holland - Harwich vervangen door gloednieuwe superferries. De huidige ropaxferries STENA HOLLANDICA en STENA BRITANNICA zijn van deze eeuw en enkel jaren terug verlengd naar 240m, maar er komen nieuwere en luxere ferries. Deze zijn momenteel in aanbouw in Duitsland (mijn waardering aan Stena voor de injectie in de Europese economie, maar dat terzijde).

Via de site van Stena Line is de voortgang te volgen:
STENA LINE

Recent werd er in de Duitse pers aandacht aan besteed:
OSTSEE-ZEITUNG

Ik ben vol verwachting. In 2010 of 2011 ga ik maar weer eens de oversteek met hen doen voor een lang weekend London. Aye

Groet,

Robert

frannie
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 04 Nov 2009, 21:46 »

hello2 Ben erg benieuwd naar deze schepen ga zeker ook een overtochtje maken!
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #12 Gepost op: 04 Nov 2009, 22:17 »

Sorry dat ik jullie mogelijk tekort heb gedaan, maar hierbij alsnog:
DEEL 2 VAN 2 van onze reis in december 2008 met de Stena Line:

Nu het wat komkommertijd is in dit topic, hierbij dan enkele foto's van onze terugreis van het lang weekend LONDON. De heenreis was met de nachtboot de STENA BRITANNICA en de terugreis op 2 dec 2008 met de nachtboot de STENA HOLLANDICA. De HOLLANDICA is qua inrichting een gezelliger schip en ook de mogelijkheid om op de bovendekken rond te zwerven is wat beter dan op de BRITANNICA.

Waar DFDS vooral oude ferries koopt en iets renoveert, investeert Stena vooral in nieuwbouwschepen.

Op de oude DFDS-ferries (en dan vooral op de King of Scandinavia) kun je heerlijk op de bovendekken rondlopen en rondom het schip over de zee kijken. Dat miste ik hier bij Stena wel, maar ja de DFDS-ferries zijn cruise-ferries en de Stena-schepen zijn vrachtschepen, met passagiersinrichting. Aan de andere kant is het grote voordeel van de veel nieuwere STENA Ropaxferries dat het binnenklimaat veel beter is. Op de DFDS-ferries was de temperatuur van de binnenhutten te regelen tussen "te warm" en "nog warmer", op de STENA-schepen tussen "koel" en "warm".

Enkele foto's:

Onderstaand:  De de STENA HOLLANDICA aan de kade te Harwich met de horizontale boegdeuren geopend.

Onderstaand:  De route in beide richtingen

Onderstaand:  Het enorme schip met haar 240m lengte vertrekt uit Harwich

Onderstaand:  De restanten van de steiger van de Stena Discovery

Onderstaand:  De gangen

Onderstaand:  de SB-schoorsteen en tevens de "derde" kleine schoorsteen, voor de boegschroefmotoren, of voor stroomopwekking voor koelcontainers???

Onderstaand:  Met de lange sluitertijd lijkt de HOLLANDICA wel een high speed ferry

Onderstaand:  Aankomst te Hoek van Holland

Onderstaand:  Zonsopkomst Nieuwe Waterweg vanaf het voorschip, vanuit het Metropolitan restaurant

Onderstaand:  Het Metropolitan restaurant

Onderstaand:  Er ging een bemanningslid met pensioen o.i.d.

Reizen met de Stena Line na het Discovery-tijdperk is ons goed bevallen en is voor herhaling vatbaar.

Groet,

Robert
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 06 Dec 2009, 17:07 »

Mogelijk verband houdend met de sleepboothulp die ze steeds krijgt. De Stena Britannica is namelijk voor een spoedreparatie eventjes in het dok.

Wat te waarderen is aan Stena Line is dat ze dit keurig openlijk melden op hun site in plaats van geheimzinnig te doen, zoals bij andere rederijen nogal eens het geval is.

De dienst met de overige ferries, inclusief de Stena Hollandica met de dagelijkse middagafvaart gaan wel gewoon door.
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #14 Gepost op: 06 Dec 2009, 23:35 »

En inmiddels is de Stena Britannica vanuit het dok en via de terminal te Hoek van Holland volgens dienstregeling onderweg naar Harwich.

frannie
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 05 Feb 2010, 23:05 »

Over 93 dagen gaat de nieuwe superferry in de vaart ben benieuwd!
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 15 Feb 2010, 01:29 »

Over 93 dagen gaat de nieuwe superferry in de vaart ben benieuwd!
Ja, ik ook.

Stena Line blijft investeren in nieuw materieel.

De superferries op de site van Stena Line:  http://www.stenaline.nl/ferry/schepen/superferries

De voormalige snelle Stena Discovery te Venezuela:  http://www.youtube.com/watch?v=DTrqN73M82Q
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 05 Mei 2010, 11:14 »

Van de twee stuks nieuwe superferries ligt de eerste op punt van vertrek, namelijk de STENA HOLLANICA.
Ze ligt in de Duitse havenplaats bij de nieuwbouwwerf te Wismar.

Ze zal in juni door prinses Margriet worden gedoopt: DOOP STENA HOLLANDICA.
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #18 Gepost op: 05 Mei 2010, 11:43 »

Heb net geboekt voor eind juli. Hoop dat de nieuwe boten dan al varen.  dontknow Gaan via Engeland naar Schotland.  wave bagpiper

Margolia
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 06 Mei 2010, 19:20 »

Heb net geboekt voor eind juli. Hoop dat de nieuwe boten dan al varen.  dontknow Gaan via Engeland naar Schotland.  wave bagpiper

Margolia
Dan is de Hollandica wel in de vaart, maar de Britannica nog niet.

De huidige Britannica is overigens ook nog behoorlijk nieuw, namelijk van 2003 en in 2007 verlengd en gemoderniseerd.
Ter vergelijking:  De P&O ferries Pride of Hull en Pride of Rotterdam zijn van 2001.
De DFDS-ferries zijn nog iets ouder, namelijk van 1986 en 1987.

De Hollandica doet de nachtafvaarten uit Harwich en de dagafvaarten uit Hoek van Holland, dus je kan nagaan wel schip je treft.

Goede reis!

Vr.gr.

Robert
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #20 Gepost op: 06 Mei 2010, 19:31 »

Dan is de Hollandica wel in de vaart, maar de Britannica nog niet.

De huidige Britannica is overigens ook nog behoorlijk nieuw, namelijk van 2003 en in 2007 verlengd en gemoderniseerd.
Ter vergelijking:  De P&O ferries Pride of Hull en Pride of Rotterdam zijn van 2001.
De DFDS-ferries zijn nog iets ouder, namelijk van 1986 en 1987.

De Hollandica doet de nachtafvaarten uit Harwich en de dagafvaarten uit Hoek van Holland, dus je kan nagaan wel schip je treft.

Goede reis!

Vr.gr.

Robert

Dan wordt het de Hollandica. Lijkt me leuk, een nieuwe boot. Whisky wave

Margolia
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #21 Gepost op: 06 Mei 2010, 21:30 »

Dan wordt het de Hollandica. Lijkt me leuk, een nieuwe boot. Whisky wave

Margolia
En als je enkele leuke foto's van exterier en interieur zou willen schieten dan is het op dit forum ook een beetje feest wat mij betreft. bagpiper bagpiper tongue3
frannie
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 06 Mei 2010, 22:00 »

De eerste afvaart zou toch 9 mei zijn? of heb ik dat niet goed onthouden  icon_scratch
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 06 Mei 2010, 22:14 »

De eerste afvaart zou toch 9 mei zijn? of heb ik dat niet goed onthouden  icon_scratch

Ja, het aftellen stong op 3 mei op 6 dagen en  staat op dit moment hoger... Shocked

De website meldt:
De nieuwe generatie Superferry’s van Stena Line.
Ontworpen voor de toekomst, voor de passagiers van nu.

Stena Line streeft elk jaar weer naar verbetering van haar product: comfortabele overtochten voor al haar passagiers. 'Comfort' heeft voor ons een brede betekenis. Het begint al bij het boeken van uw reis en de flexibiliteit die u daarbij wenst. Bij het gemak van inschepen, met zeer ruime inchecktijden en zonder lange wachttijden. Bij de ontvangst aan boord, de vriendelijke service en het brede aanbod aan faciliteiten.

“Wat kunnen we voor onze klanten doen?”. Die vraag stellen we regelmatig. En daarmee leggen we de lat steeds hoger. De ontwerpen van onze nieuwe superferry’s zijn dan ook op uw wensen en behoeften afgestemd. De nieuwe Stena Hollandica vaart vanaf 16 mei 2010 en de nieuwe Stena Britannica vanaf 8 oktober 2010. De Superferry’s zullen de huidige Stena Hollandica en Stena Britannica vervangen op de route Hoek van Holland - Harwich.

De schepen zijn momenteel in aanbouw. Ze zullen uniek zijn in hun soort: qua grootte, qua vervoerscapaciteit van passagiers en vracht. Maar ook qua energiebesparende en dus milieuvriendelijke maatregelen kenmerken. Het (slaap)comfort, de ruime keuze aan eten en drinken en de verscheidenheid aan faciliteiten zullen u straks verbazen. Kortom, vanaf mei 2010 begint de reis naar uw bestemming comfortabeler en ontspannender dan ooit. De vrijheid en ruime keus is aan u!

U kunt het straks beleven bij ons aan boord! Welkom

Haar huidige positie:
OLAU-fan
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 16 Mei 2010, 18:48 »

Vandaag is de spiksplinternieuwe Stena Hollandica superferry aan haar eerste overtocht vanaf Hoek van Holland - Harwich begonnen. Momenteel loopt ze de haven van Harwich binnen.

De "oude" Stena Hollandica (bouwjaar 2001) is na ontscheping vertrokken naar Gdansk en vaart momenteel al ten noorden van onze Waddeneilanden.

Komend najaar komt het nieuwe zusterschip Stena Britannica in de vaart; deze is thans nog in afbouwfase.

Binnenkort deze prachtige schepen maar eens uitproberen. Smiley
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen naar Schotland  |  Reizen naar Schotland met de boot  |  Topic: STENA Line (Hoek van Holland - Harwich) UPDATE: Doop Stena Hollandica 8 juni
Ga naar: