Schotland forum
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
24 Mei 2012, 02:29
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
Wonen in Glasgow
Pagina's: [
1
]
Omlaag
« vorige
volgende »
Auteur
Topic: Wonen in Glasgow (gelezen 1334 keer)
Burnquist
Gast
Wonen in Glasgow
«
Gepost op:
04 Aug 2008, 12:37 »
Beste allen,
Mijn vriendin en ondergetekende zullen op 10 september naar Schotland vertrekken om ons daar (vooralsnog) voor ongeveer één jaar te vestigen. Allereerst wil ik opmerken wat een heerlijk forum dit is en hoeveel bergen info er opstaan! Allereerst dus dank daarvoor!
Om even de achtergrond aan te geven van onze komst naar Schotland: wij vertrekken naar Glasgow, allereerst om het avontuur weer enigszins op te zoeken. Mijn vriendin heeft al korte tijd in Zuid-Afrika en Canada gewerkt, ik heb vorig jaar een tijd in het Midden-Oosten gezeten en daarnaast hebben we samen door Azië gereisd dit jaar. Na vier maanden Nederland begint het weer te kriebelen. Werken in NL kan altijd nog (zij is 26, ik ben 24), dus vandaar de tocht over de Noordzee. Ik ga aan de Universiteit van Strathclyde afstuderen bij Design, Manufacture and Engineering Management. Mijn vriendin gaat een baan zoeken; ze heeft een master in Marketing Communication en hoopt dus ook iets in die richting te vinden.
Voor de meeste zaken is veel informatie op internet te vinden. Maar voor vragen waar ik mee blijf zitten, hoop ik dat sommigen van jullie ons een beetje kunnen helpen. Daarvoor zal dit topic dus volop gaan gebruiken dan wel misbruiken.
Allereerst wil ik de Glaswegians hier vragen, waar zij aanraden om te gaan wonen. Wij zullen bij onze aankomst eerst in een hostel gaan verblijven, om van daaruit zsm een fatsoenlijk flatje te vinden voor ons beiden. Wensen zijn hierbij niet onoverkomelijk: we willen een geheel eigen woonruimte (dus niets gedeeld qua keuken/badkamer/toilet met andere mensen), slaap- en woonkamer moeten apart zijn en meer dan 600 pond willen we liever niet betalen (hopen op prijs van rond de 500). Nu zijn we ons op de bekende sites aan het oriënteren, maar de vraag die daarbij vooral opspeelt: welke gedeelte van de stad zal het best bij ons passen?
We willen graag dicht bij het centrum wonen; in het centrum zal qua prijs moeilijk worden. Hetzelfde geldt voor West End, althans die indruk hebben we. De geluiden over de East Side van de stad zijn niet best, maar misschien is dat achterhaald? Of is dat dicht bij het centrum minder problematisch? De South Side lijkt dus het beste voor ons en dan op een plek dichtbij de underground en ander openbaar vervoer. Zijn onze inschattingen een beetje juist?
Graag jullie mening over wonen in Glasgow met daarbij als invalshoek een starter en een afstudeerder, die samen de grote wereld ingaan en het liefst in de dynamiek van de grote stad zitten dicht bij het centrum. Maar wel met een beperkt budget…
Alvast bedankt. Cheers!
Andrea
Schotland fan
Re: Wonen in Glasgow
«
Antwoord #1 Gepost op:
06 Aug 2008, 17:00 »
Hallo, hier dan een "echte" Glaswegian, al wonen we in Bearsden, dat net buiten de gemeentegrenzen van Glasgow ligt.
De West End is inderdaad een hele leuke buurt, waar ik vandaag in "Homes", de huizen bijlage van The Herald, flats voor £495 pm zag staan ( Partick/ Yorkhill). Glasgow is een grote stad waar je, net als in alle grote steden, in alle buurten leuke en minder leuke plekjes hebt.
Er wordt erg veel gebouwd in de stad( Gorbals/ Dennistoun) Ik zou gewoon is eens in buurten rond gaan lopen en sfeer proeven, dan heb je gauw genoeg in de gaten waar je wel en niet wilt gaan wonen. De vele makelaars hebben hun etalges vol hangen met te huren flats/ appartmenten en mede studenten kunnen je ook vast ook wel op weg helpen.
Veel succes !
Burnquist
Gast
«
Antwoord #2 Gepost op:
29 Aug 2008, 16:16 »
Ok, thanks voor je antwoord. Dat was ook al een beetje ons plan inderdaad; eerste week een hostel geboekt en van daaruit willen we zsm wat vinden.
Een vraag van andere aard: hoe zit het precies met de Council Tax en huurwoningen/-flats? Ik heb de schalen al gevonden met bijbehorende prijzen. Maar nergens staat uitgelegd wanneer je nu precies Council Tax moet betalen met betrekking tot huurwoningen. Dus mijn (misschien domme) vraag is: moet je ten allen tijde Council Tax betalen, dus ook bij huurwoningen? Of is dit alleen iets voor koopwoningen of slechts bepaalde type huurwoningen?
In eerste instantie blijven wij beiden ingeschreven in Nederland, in ieder geval voor de eerste acht maanden. Dan bepalen we pas of we langer blijven in Glasgow of niet. Dit vanwege de verzekeringskwestie en het geregel hier omheen. Tot maximaal acht maanden is het namelijk mogelijk om in Nederland verzekerd te blijven.
Heeft iemand een link naar een site met de basis uitleg over Council Tax en huurwoningen? Alvast bedankt!
Andrea
Schotland fan
«
Antwoord #3 Gepost op:
30 Aug 2008, 19:47 »
Iedereen betaalt Council Tax, maakt niet uit koop of huur woning. Dit vond ik op de website van East Dunbartonshire:
Who Pays
The occupier(s) of a property, whether privately owned or rented, are the persons ordinarily liable for payment. Empty properties are the responsibility of the non-resident owners or tenants.
De enigen die ontheffing kunnen aanvragen zijn studenten en dus alleen als alle bewoners studenten zijn. Maar ik kan dat op de betreffende website niet vinden, dus misschien hangt dit af van de Council ?
Pagina's: [
1
]
Schotland forum
|
Leven in Schotland
|
Emigreren naar Schotland
| Topic:
Wonen in Glasgow
« vorige
volgende »