Haras,
Ik ben net terug van Orkney & Shetland en nog een klein weekje Schotland zelf. Ik ben met de Northlink ferry Aberdeen-Lerwick eerst naar Shetland gegaan. (5uur ’s middags varen->’s ochtend 7.30 aan). Deze ferry maakt ’s avonds om 11uur een stop in Kirkwal(orkney) om mensen voor/van deze bestemming uit/in te laden. Dit was een prima te doen overtocht (al een beetje ruige overtocht), de hut was netjes en goed genoeg, het eten aan boord was goed en betaalbaar. Er lagen wel overal mensen te slapen… voor de lokale bevolking die heen en weer vaart is dat gewoonte. Voor de rest kan ik zeggen dat er niet veel entertainment aan boord is, een bioscoopje en wat gokkasten/speelkasten.
Van Lerwick ben ik met de zelfde ferrry (oke het was het precies identieke zusterschip) naar Kirkwall orkney gevaren, dit was net als de heenweg prima te doen. (de aankomst in Kirkwall is wel wat aan de late kant… 23.00uur). Wat ik heb gezien van de autodekken kan een camper met gemak goed mee.
Vanaf Orkney heb ik de ferry St.Margret’s Hope – Gills Bay genomen. Deze overtocht is ook goed te doen met een camper (stonden 2 aanboord) aangezien het autodek niet (volledig) overdekt is. Deze overtocht duurt dan ook nog geen 2 uur. Aan boord is een prima koffieshop met broodjes enz.
Dit waren in het kort mijn ferry tochten van de vakantie. (hierin heb ik dus niet de overtochten tussen de eilanden van bijv. Shetland mainland en Yell meegenomen).
Ik ben zelf met de auto op vakantie geweest en heb geslapen in B&B’s, ik kan je dus niet veel helpen m.b.t. campers en camping’s.
Voor de rest zou ik zeggen…vraag raak!!! Wat ik kan beantwoorden beantwoord ik wel

Oja, over de Buiten-Hebriden kan ik je niets vertellen... daar ben ik NOG

niet geweest