Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
09 Feb 2012, 03:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met een caravan / motorhome  |  Topic: Orkney, Shetlands of Buiten Hebriden?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Orkney, Shetlands of Buiten Hebriden?  (gelezen 4434 keer)
Haras
Schotland fan

« Gepost op: 01 Aug 2008, 12:41 »

We denken erover om in 2009 met de camper weer een eilandentour te gaan maken. Nu twijfelen we over de Buiten-Hebriden, of Orkney en de Shetlandeilanden. Iemand ervaring met het reizen naar vooral Orkney en de Shetlands? Over de Buiten-Hebriden konden we wel e.e.a. vinden op het forum maar alles is welkom uiteraard. Op de camperkaart van Wim en Gea staan helemaal geen camperplaatsen op Orkney bv. Zijn die er niet of nog niet ontdekt? Welke overtocht, met camper, kunnen jullie aanraden enz.
Alvast bedankt,  bagpiper
Scotsman
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 01 Aug 2008, 14:39 »

Haras,
Ik ben net terug van Orkney & Shetland en nog een klein weekje Schotland zelf. Ik ben met de Northlink ferry Aberdeen-Lerwick eerst naar Shetland gegaan. (5uur ’s middags varen->’s ochtend 7.30 aan). Deze ferry maakt ’s avonds om 11uur een stop in Kirkwal(orkney) om mensen voor/van deze bestemming uit/in te laden. Dit was een prima te doen overtocht (al een beetje ruige overtocht), de hut was netjes en goed genoeg, het eten aan boord was goed en betaalbaar. Er lagen wel overal mensen te slapen… voor de lokale bevolking die heen en weer vaart is dat gewoonte. Voor de rest kan ik zeggen dat er niet veel entertainment aan boord is, een bioscoopje en wat gokkasten/speelkasten.
Van Lerwick ben ik met de zelfde ferrry (oke het was het precies identieke zusterschip) naar Kirkwall orkney gevaren, dit was net als de heenweg prima te doen. (de aankomst in Kirkwall is wel wat aan de late kant… 23.00uur). Wat ik heb gezien van de autodekken kan een camper met gemak goed mee.
Vanaf Orkney heb ik de ferry St.Margret’s Hope – Gills Bay genomen. Deze overtocht is ook goed te doen met een camper (stonden 2 aanboord) aangezien het autodek niet (volledig) overdekt is. Deze overtocht duurt dan ook nog geen 2 uur. Aan boord is een prima koffieshop met broodjes enz.

Dit waren in het kort mijn ferry tochten van de vakantie. (hierin heb ik dus niet de overtochten tussen de eilanden van bijv. Shetland mainland en Yell meegenomen).
Ik ben zelf met de auto op vakantie geweest en heb geslapen in B&B’s, ik kan je dus niet veel helpen m.b.t. campers en camping’s.
Voor de rest zou ik zeggen…vraag raak!!! Wat ik kan beantwoorden beantwoord ik wel  Aye

Oja, over de Buiten-Hebriden kan ik je niets vertellen... daar ben ik NOG  sad2 niet geweest laughing7
Haras
Schotland fan

« Antwoord #2 Gepost op: 01 Aug 2008, 14:44 »

He, dank Scotsman voor de waardevolle info. Heb je een mooie vakantie gehad trouwens? Zijn de eilanden de moeite waard? Vast wel. Ik vroeg me nog af of de veerboten tussen de diverse kleine eilanden van de Orkneys en Shetlands goed te doen zijn. Vaart daar 1 bepaalde maatschappij?
Wat heb je het mooiste van je vakantie gevonden? Vertel maar raak ik ben heel benieuwd!  Aye Aye
Scotsman
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 01 Aug 2008, 15:18 »

Ik heb een fantastische vakantie gehad. Het mooist van de vakantie vond ik met grote voorsprong Shetland. Orkney viel me erg tegen vooral (dat zeiden ze op shetland al tegen me) omdat ik eerst naar Shetland was gegaan. En aangezien ik dat vele malen mooier vond als Orkney viel Orkney dus automatisch tegen. Volgens mij vaart er maar 1 maatschappij tussen de eilanden van Shetland zelf. Ik ben zelf via Yell naar Unst geweest. Je betaald dan de ferry tussen het mainland en Yell, de ferry tussen Yell en Unst is gratis. (de kosten voor een auto met 2 volwassen en een kind van 8, waren geloof ik 11,80 pond). Deze ferry’s zijn ook met een camper goed te doen…. Je kan ze hier zelf bekijken http://www.undiscoveredscotland.co.uk/yell/ferry/index.html

Eigenlijk op heel Shetland heb je het gevoel dat je door een natuurgebied heen rijd, overal zie je vogels (en veel verschillende soorten), pony’s, schapen enz. Let vooral goed op bij de inner island ferry’s daar kun je met wat geluk otters zien. Jammer genoeg heb ik geen walvissen of orca’s gezien sad2 . De volgende keer beter... want ik ga zeker terug naar Shetland. En als je van archeologie houd(zoals ik) is Shetland ook een paradijs, heel veel iron-age & bronze-age sites en natuurlijk vikingen.
Petra
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Aug 2008, 17:15 »

Hallo Haras

Heb even voor je gekeken en vind op de Orkney Islands 9 campings.
Heb gelijk de gegevens bekeken en er worden op al deze 9 campings wel campers toegelaten  Cheesy

Groetjes Petra
kc
Schotland fan

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Aug 2008, 22:36 »

De link naar de campings op de Orkneys : http://www.scottishcampingguide.com/category.php?n=10&page=1&sort=&direction=
Shetland campings : http://www.scottishcampingguide.com/category.php?n=13&page=1&sort=&direction=

Of gewoon allemaal  Smileyhttp://www.scottishcamping.com/

Koen
Haras
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Aug 2008, 12:56 »

Dank, dank voor de nuttige info. Zo kan ik mooi verder met de voorpret!  wave
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Reizen in Schotland  |  Reizen door Schotland met een caravan / motorhome  |  Topic: Orkney, Shetlands of Buiten Hebriden?
Ga naar: