Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 16:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Informatie leven in the UK
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Informatie leven in the UK  (gelezen 7145 keer)
Roald
Schotland fan

« Antwoord #25 Gepost op: 01 Aug 2008, 23:49 »

Ik heb een Brits kenteken gekregen, en toch zit gewoon nog de oude snelheidsmeter in mijn auto.

Je zult inmiddels hebben gemerkt dat je auto ook met de km-speedo door de apk komt - dat is dus geen probleem. Ik heb indertijd het aanvraagformulier ingevuld en bij DVLA afgegeven. Daar is het nagekeken, vooral of alles er wel bij zat (verzekeringsbewijs, apk-bewijs enz). Die persoon heeft dat nog laten controleren door een collega, die bevestigde dat alles klopte. Terwijl je officieel dus een verklaring moet hebben van een garage, waar op staat dat ze een mijlen-speedo hebben geinstalleerd. Maar twee dagen later had ik een brief van DVLA in de bus, met de toekenning van m'n nieuwe kenteken. Dus ook op de afdeling 'kentekens toewijzen' is niemand opgevallen dat die verklaring er niet bij zat.

Ik rij nu dus rond met een auto met Brits kenteken waar een snelheidsmeter in kilometers in zit. Volgens mij klopt dat niet, maar daar hoor je me uiteraard niet over ! Wink

Misschien kun je ook doen alsof je neus bloedt, er niet over beginnen en gewoon de aanvraag doen. Het ergste dat kan gebeuren is dat je de aanvraag onbehandeld terugkrijgt, en dan sta je waar je nu ook staat cq je gaat er niet op achteruit; het vertraagt de boel hooguit wat. Maar misschien is het het proberen waard.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Leuk dat het jullie goed gaat.

De suggestie die ik eerder deed, van het blad dat je over je huidige snelheidsmeter kunt schuiven, kan kennelijk niet - afgaande op de reactie van Driekje.

Live and let live
Jaanu
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 05 Aug 2008, 15:45 »

Hoi friends,

Ik heb een vraagje. Ik heb ergens of deze forum gelezen dat je kinderbijslag kunt aanvragen voor je kids. Hoe gaat dit in zijn werk en bij wie moet je daarvoor zijn.

Ik ben afgelopen vrijdag bij het Nederlandse Consulaat in Edinburgh geweest en ben wel een paar dingen te weten gekomen van hun, maar ik weet niet hoe de ervaringen zijn van de mede Schotland bewoners.

Volgens hun zou je voor het aanvragen van de zogenaamde 'sofi-nummer' een geboorteakte nodig hebben. Is dit waar? Verder ben ik ook te weten gekomen dat er in Aberdeen twee scholen zijn waar de kinderen dagelijks 2 uurtjes Nederlandse les krijgen. En Aberdeen wonen dus de meeste Nederlandse gezinnen. (weet niet of dit waar is, van horen zeggen... Wink)

Wat Edinburgh betreft kan ik je zeggen dat ik totally in love ben met het stadje. Ik vond het erg om weer terug te moeten komen. Had het liefst al zondag daar gebleven...maar nog ff geduld...nog 4 weken en dan ga ik over...

Groetjes,

Fauzia
RonV
Schotland fan

« Antwoord #27 Gepost op: 05 Aug 2008, 17:59 »

Ik lees hier heel veel zinnige vragen over leven in de UK. Logische vragen ook. Misschien zo maar een tip, maar ook in de UK bestaat een inburgeringscursus, met een officieel cursusboek. Dat boek kost ongeveer 10 pond en geeft eigenlijk antwoord op alle vragen die hier al gesteld zijn en beantwoord zijn. In elke goede boekhandel in de UK is het te koop, dus ik zou die 10 pond eraan wagen, vooral ook omdat je straks vast weer nieuwe dingen tegenkomt die je weer moet weten.
Veel succes in ieder geval met je emigratie.
Jaanu
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 05 Aug 2008, 20:39 »

Hoi Ron,

Dat is nou een heel handige tip. Ik ga dat dus ook meteen aanschaffen als ik in Schotland ben volgende week...of al aan mijn hubby vragen om dat te doen...wist niet dat het bestond...maar thanks!!!

Groetjes,

Fauzia
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #29 Gepost op: 06 Aug 2008, 09:59 »

Hoi Fauzia

Ja, voor de aanvraag van kinderbijslag krijg je een National Insurance Number en hiervoor heb je een internationaal uittreksel van het geboorteregister van jezelf en de kinderen nodig. Vraag dit dus nog aan voordat je vertrekt! En een internationaal uittreksel van het trouwregister is ook handig.

Kinderbijslag aanvragen http://www.hmrc.gov.uk/childbenefit/

Vergeet niet de kinderbijslag in Nederland stop te zetten!

Succes!
Ellen
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #30 Gepost op: 06 Aug 2008, 11:39 »

Hierin staat enorm veel informatie in begrijpelijk Engels. Eventueel via Bol of Amazone of andere E-shops...
RonV
Schotland fan

« Antwoord #31 Gepost op: 06 Aug 2008, 11:52 »

Even voor de duidelijkheid ter aanvulling van Ellen. Een internationaal uittreksel van je geboorteregister kun je alleen aanvragen in de gemeente waar je geboren bent. Ik merk vaak dat mensen dat niet weten. In de gemeente waar je woont kun je uitsluitend een uittreksel uit het bevolkingsregister krijgen.
Jaanu
Gast
« Antwoord #32 Gepost op: 10 Aug 2008, 22:16 »

Heyhey allemaal,

Een wat spijtige mededeling...mijn man en ik hebben besloten om niet in Edinburgh te gaan wonen, maar in London. Dit omdat hij heel erg vaak daar moet zijn en het dus handiger is...Vind het wel jammer, maar we kunnen later altijd nog terug naar Schotland toe.

Deze site van de Britse Ambassade beantwoord een hoop vragen die hier worden gesteld, met vermeldingen van een aantal links. Misschien hebben jullie er wat aan.

http://www.britishembassy.gov.uk/servlet/Front?pagename=OpenMarket/Xcelerate/ShowPage&c=Page&cid=1053699394838

Ik wens jullie allemaal heel erg veel geluk en degene die de overstap maken, heel veel plezier in het mooie Schotland....

Groetjes, Fauzia
Toeter
Schotland fan

« Antwoord #33 Gepost op: 10 Aug 2008, 22:44 »

Ha Fauzia,

Ik wens jullie heel veel geluk in Londen.  icon_salut

Toeter

RonV
Schotland fan

« Antwoord #34 Gepost op: 10 Aug 2008, 22:52 »

Ach ja, om het in goed Nederlands te zeggen: Home's where the heart is. Natuurlijk is Schotland mooi, maar leven in Londen kan ook mooi zijn, het landschap is maar een deel van het verhaal.

Veel succes in Londen.
Jaanu
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: 15 Aug 2008, 18:19 »

Hierin staat enorm veel informatie in begrijpelijk Engels. Eventueel via Bol of Amazone of andere E-shops...

Hello  allemaal,

Heb het boekje besteld en er staat inderdaad heel veel nuttige informatie in over het leven in The UK. Met natuurlijk ook nog de benodigde links erbij vermeld.

Nog twee en een halve week en dan ga ik de overstap maken naar London toe. Aan de ene kant verheug ik me er enorm op, maar aan de andere kant vind ik het ook eng. Hier heb ik de zekerheid van een baan, een huisje en brood op de plank en mijn onafhankelijkheid. Daar moet ik nog op zoek naar een baan. En zal ik zolang ik geen baan heb, afhankelijk zijn van mijn echtgenoot. En geloof me, voor iemand die al 24 jaar onafhankelijk is, is dat een enorme opgave. En je hebt natuurlijk ook nog eens het afscheid van je vrienden en familie. Dat valt me ook heel zwaar.

Maar goed. We redden het wel. Ik verhuis per slot van rekening niet naar het einde van de wereld....

Groetjes,
Fauzia
Jaanu
Gast
« Antwoord #36 Gepost op: 03 Sep 2008, 10:50 »

Hoi hoi allemaal,

A.s. zaterdag de 6e september gaat het dan gebeuren. De kids en ik gaan de overstap maken naar London en niet naar Edinburgh. Ik begon op de site omdat wij naar Schotland zouden vertrekken, maar dat is allemaal ff anders verlopen. Alles is geregeld en in kannen en kruiken. Wij vertrekken zaterdag met de boot vanuit Hoek van Holland op weg naar Harwich toe en dan vandaar uit naar London toe.

Ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen en ik hoop dat al jullie dromen zullen en mogen uitkomen. En bedankt allemaal voor alle tips en info's en dat jullie naar mijn verhaal hebben willen luisteren/lezen.

Groetjes,

Fauzia
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #37 Gepost op: 03 Sep 2008, 16:10 »

Het ga je goed, Fauzia!

Maar geef af en toe eens een blik in je leven daar? London is nog lang geen Schottiƫ maar ook de rest van de UK interesseert ons -denk ik- best wel.

In ieder geval heel veel plezier en voorspoed gewenst van mij! wave
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #38 Gepost op: 03 Sep 2008, 21:54 »

Heel veel succes, en ik vind ook London erg interessant hoor, dus als je het leuk vindt,  mag je wat mij betreft, ook vertellen over jouw leven daar!

Jaanu
Gast
« Antwoord #39 Gepost op: 03 Sep 2008, 22:31 »

Hey friends,

Ik hou een blog bij op mijn Hyves page over alle ontwikkelingen. Momenteel gaat het over de planning van de trip naar London toe, maar straks wordt het over het leven in London zelf. Dus mocht je interesse hebben en ook een Hyver zijn, voeg me dan toe als friend en lees mijn blog.

www.fauziab.hyves.nl

groetjes, Fauzia
Jaanu
Gast
« Antwoord #40 Gepost op: 12 Sep 2008, 08:32 »

Afgelopen zaterdag heb ik Nederland verlaten samen met mijn kids. We hebben de boot genomen in Hoek van Holland naar Harwich toe. We zitten hier nu bijna een week en ik moet zeggen dat het gevoel enorm is. Geen gevoel van spijt, maar een overweldigend gevoel. Zoveel nieuwe dingen en ervaringen.

Ben er ondertussen ook al achter dat ze hier in London ook naschoolse opvang en voorschoolse opvang aanbieden. De kosten hiervoor zijn zo laag, dat ik daar nog steeds versteld van sta. En bovendien kun je dat als werkende ouder nog terugvragen aan de overheid. ( wat natuurlijk ook in Nederland zo is, maar het gaat vooral om de lagere kosten!!!). Er is nog zoveel informatie, zoveel handige tips. Ik zal proberen om deze in de loop van de week toe te voegen.

Groetjes, Fauzia
Jaanu
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: 16 Jul 2009, 23:34 »

Hoi hoi allemaal,

Het is even een tijdje geleden dat ik iets heb geschreven hier, maar daar ben ik dan weer.

London is toch niks geworden, geen baan en veel te duur. Op een gegeven moment houdt het op, want we wilden niet al onze spaargeld op maken. En ja, toen hebben we alsnog de beslissing genomen om maar te verhuizen naar Glasgow. En hier zit ik dan. Toch nog in Schotland. Gelukkiger kan ik niet zijn. Acheraf gezien hadden we het meteen moeten doen. Nooit naar London toe moeten verhuizen, maar meteen naar Glasgow toe. De kids hebben het ook ontzettend naar hun zin hier en hebben zich al heel goed aangepast. Zelfs de schotse accent ontbreekt niet! Geen heimwee naar Nederland toe, alleen dan om de familie op te zoeken. Ben nog niet terug geweest, omdat onze paspoorten nog bij de Home Office liggen... Verward...maar als ik heel eerlijk ben hoeft het van mij niet.

Momenteel ben ik bezig met het opstellen van een bedrijfsplan om een eigen bedrijf te starten hier. Aanstaande woensdag mijn eerste gesprek met de Glasgow City Council over het hoe en wat. Trouwens even een tip voor mensen die een Nederlandse rijbewijs hebben. Mochten jullie de Britse willen dan kun je die gewoon omruilen zonder examen af te leggen.

Ok dan luitjes, mochten er nog dingen zijn die jullie willen weten laat het me dan weten.

Groetjes, Fauzia
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #42 Gepost op: 17 Jul 2009, 06:52 »

Hoi hoi allemaal,

Het is even een tijdje geleden dat ik iets heb geschreven hier, maar daar ben ik dan weer.

London is toch niks geworden, geen baan en veel te duur. Op een gegeven moment houdt het op, want we wilden niet al onze spaargeld op maken. En ja, toen hebben we alsnog de beslissing genomen om maar te verhuizen naar Glasgow. En hier zit ik dan. Toch nog in Schotland. Gelukkiger kan ik niet zijn. Acheraf gezien hadden we het meteen moeten doen. Nooit naar London toe moeten verhuizen, maar meteen naar Glasgow toe. De kids hebben het ook ontzettend naar hun zin hier en hebben zich al heel goed aangepast. Zelfs de schotse accent ontbreekt niet! Geen heimwee naar Nederland toe, alleen dan om de familie op te zoeken. Ben nog niet terug geweest, omdat onze paspoorten nog bij de Home Office liggen... Verward...maar als ik heel eerlijk ben hoeft het van mij niet.

Momenteel ben ik bezig met het opstellen van een bedrijfsplan om een eigen bedrijf te starten hier. Aanstaande woensdag mijn eerste gesprek met de Glasgow City Council over het hoe en wat. Trouwens even een tip voor mensen die een Nederlandse rijbewijs hebben. Mochten jullie de Britse willen dan kun je die gewoon omruilen zonder examen af te leggen.

Ok dan luitjes, mochten er nog dingen zijn die jullie willen weten laat het me dan weten.

Groetjes, Fauzia

Leuk te horen dat het je goed gaat. Halverwege volgende mnd. zijn wij ook in Glasgow voor de WK voor Pipe Bands. Kamperen bij Glasgow Green. Heb er zin in. Veel plezier daar.
Margolia
Wilma
Schotland fan

« Antwoord #43 Gepost op: 17 Jul 2009, 08:31 »

Leuk wat van je te horen Fauzia, succes met je bedrijf!

Toeter
Schotland fan

« Antwoord #44 Gepost op: 17 Jul 2009, 09:56 »

Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat en dat Glasgow goed bevalt.  Vlag

Wat voor een bedrijfje ga je opzetten?

Toeter

Petra
Schotland fan

« Antwoord #45 Gepost op: 17 Jul 2009, 18:55 »

Hallo

Fauzia,
          Leuk om weer een bericht van je op het forum te lezen.

Jammer, dat London niet geworden is wat je verwachtte.
          Tja, als je alles van te voren weet ........
          Maar je zal later niet hebben dat je denkt van "had ik maar"

Fijn om te lezen dat het nu in Glasgow goed met jou en de kinderen gaat.

Momenteel ben ik bezig met het opstellen van een bedrijfsplan om een eigen bedrijf te starten hier.

In welke richting moeten we denken wat dat bedrijf betreft?

Groetjes Petra  wave
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Informatie leven in the UK
Ga naar: