Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 16:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Informatie leven in the UK
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Informatie leven in the UK  (gelezen 7145 keer)
Jaanu
Gast
« Gepost op: 22 Jul 2008, 09:56 »

Hoihoi,

Omdat ik zelf ook bezig ben met alle voorbereidingen voor mijn overtocht naar Schotland, ben ik natuurlijk overal aan het zoeken naar info. Op de site van de Britse Ambassade kun je een hoop gegevens vinden die je aardig op weg kunnen helpen.

www.ukinnl.fco.gov.uk

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en misschien is er al iemand geweest die dit ook had doorgegeven. In dat geval, mijn excuus. Heeft mijn werkgever toch gelijk dat er aardig wat mis is met mijn IQ gehalte... iamwithstupid

Greetzzzzz
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Jul 2008, 16:58 »

Je werkgever heeft aangegeven te twijfelen aan je I.Q.?

Vertel?
Jaanu
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 22 Jul 2008, 19:16 »

Je werkgever heeft aangegeven te twijfelen aan je I.Q.?

Vertel?

Hahaha...nee mijn werkgever was een beetje chagerijnig toen ik hem vertelde dat ik mijn baan opzeg per 1 september. Ik werk voor een vastgoedhandelaar en hij wil meer vrije tijd hebben. En hij had mij net een promotie aangeboden, wat inhoudt dat ik de beheer van zijn panden zou gaan doen. Waardoor hij dus weer wat meer tijd op zijn bootje kan doorbrengen. Maar door mijn mededeling was hij dus een beetje van slag. En hij had mij gevraagd of ik een file voor hem wilde mailen. Ik zei tegen hem dat ik het nog niet af had en toen schoot hij dus een beetje uit zijn slof tegen mij. Hij zei tegen me:'Als jij zo iets simpels niet kan doen, dan moet ik toch echt gaan twijfelen aan je IQ, want je hoeft daar echt niet zo slim voor te zijn!'

En vanochtend op kantoor vroeg hij me of er koffie was en ik antwoorde:'Ik denk dat je het zelf zult moeten zetten, want met mijn IQ begrijp ik niet hoe je het knopje van de koffiezetapparaat moet indrukken!' Hij had de hint meteen begrepen, want hij was voor de rest van de dag poeslief en hij zei zelfs tegen me dat ik maar om 3 uur de tent moest sluiten en van de dag moest gaan genieten.
Freebird
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 23 Jul 2008, 08:03 »

Aha; een "joke coat", dus (grappenjas)...

Stoer dat je doorgezet hebt. Veel succes over yonder... wave
Jaanu
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Jul 2008, 09:38 »

Hoihoi,

Kom steeds weer achter wat nieuwe dingen. Waarschijnlijk zijn de meeste dingen al eerder verteld, maar ik doe het toch maar.

Het gaat om het jezelf registreren in Schotland. Hier in Nederland dien je jezelf uit te schrijven bij de gemeente waar je woont, maar in Schotland hoef je jezelf niet ergens aan te melden. Omdat je zelf de Europese Nationaliteit hebt, heb je ook geen werkvergunning of verblijfsvergunning nodig.

Ik ga zelf begin September over, dus er is enige haast in het vinden van alle belangrijke informatie. Dus als iemand nog meer nuttige tips of info heeft voor mij dan is dat mooi meegenomen.

Zodra ik weer wat nieuwe informatie heb, laat ik het jullie wel weten.

Greetzzz, Fauzia
goud
Schotland fan

www.beanoak.com http://goudnieuws.blogsot.com

« Antwoord #5 Gepost op: 23 Jul 2008, 10:44 »

Fauzia, je hoeft voorlopig helemaal niet uit te schrijven. Onze zoon woont al 11 jaar in Schotland, heeft daar meteen werk gevonden toenertijd, maar heeft zich pas een jaar of 4 geleden laten uitschrijven.  Vlag Vlag Dat heeft hij gedaan toen hij bij de politie ging werken. Wij hebben 6 jaar bij Londen gewoond en hebben ons ook nooit laten uitschrijven.  bagpiper bagpiper, Je weet maar nooit of je toch weer om 1 of andere reden terug gaat, dus mijn raad zou zijn, bekijk eerst eens hoe alles gaat daar.
Wel in ieder geval heel veel succes Aye Aye Aye

Margolia
Roald
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 23 Jul 2008, 11:39 »

Nadeel van ingeschreven blijven: je moet je ziektekostenverzekering aanhouden - en betalen dus. Dat was in de tijd van Margolia's zoon nog niet zo, maar nu met het 'nieuwe' zorgstelsel dus wel. Basis van (ziekenfonds-)verzekering was altijd of je werk of uitkering had, nu is dat of je ingeschreven staat.

Voordeel van ingeschreven blijven: je blijft AOW opbouwen. Per jaar dat je niet in NL woont cq ingeschreven staat krijg je tzt 2% minder AOW. Als dat tegen die tijd nog bestaat dan Wink.

Live and let live
goud
Schotland fan

« Antwoord #7 Gepost op: 23 Jul 2008, 12:09 »

Roald,
Ik weet niet hoe het nu is, maar wij zaten automatisch  in de NHS en kregen gewoon daar alles uit.  Aye Aye We hadden wel een buitenland ziektekosten verz. bij het Zilveren Kruis. Volgens mij is die er niet meer nu. We zijn altijd in Nl ingeschreven gebleven, en nooit ingeschreven in de GB. Dit was tot 4 1/2 jaar geleden. Pensioen hebben we altijd wel doorbetaald.
Onze Olav zat / zit ook in de NHS voor zover ik me herinner. Bonk Bonk Maar er zitten hier meer op het forum die dezelfde stap gemaakt hebben en vast wel veel meer weten.
Margolia
Roald
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 23 Jul 2008, 12:39 »

Okee, mijn bericht was niet volledig Wink: als je in Nederland ingeschreven blijft staan, moet je je in Nederland verplicht verzekeren. Waar je op de wereld ook zit - of daarbuiten icon_smile - zolang je ergens in NL bij de burgerlijke stand ingeschreven staat, kom je daar niet onderuit, en ben je dus in NL verzekerd. Daar is op zich nog wel mee te leven, maar ja, die €100 of zo per maand ... toch wel jammer, toch ? Tenzij dat minder is dan die 2% AOW die je verliest, maar dat zal wel niet Wink.

Live and let live
goud
Schotland fan

« Antwoord #9 Gepost op: 23 Jul 2008, 13:55 »

ROALD, MISSCHIEN IS DAT NU ZO, MAAR TOEN ONZE OLAV NAAR SCHOTLAND GING STOND HIJ EERST NOG OP ONZE POLIS, MAAR WEGENS DE LEEFTIJD MOEST HIJ DAARUIT. HIJ IS TOEN HIER NOOIT IN EEN VERZEKERING GEWEEST.  Nee!!! Nee!!! GEWOON NHS. DIT ALLES WAS NATUURLIJK VOOR DE NIEUWE ZIEKTENKOSTEN WET IN WERKING TRAD. ONZE ANDERE ZOON DIE TOEN NET NAAR AUSTRALIE GING HEEFT ZICH TOEN OM DIE REDEN IDD. UIT LATEN SCHRIJVEN. PENSIOEN HEEFT OLAV  NATUURLIJK NOOIT BETAALD HIER. MAAR HIJ KOMT TOCH NIET MEER NAAR NL. TERUG. EN WIJ BETAALDEN WEL IETS MEER DAN 100 EURO.  Aye Aye
GROETJES
MARGOLIA
Jaanu
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Jul 2008, 15:40 »

Hey,

Dank je wel voor de info. Ik heb hier wel veel aan. Maar ga vooral door met het verschaffen van info, want alles is meegenomen.
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 29 Jul 2008, 18:49 »

Ik ben uitgeschreven maar betaal een vrijwillige bijdrage verzekeringspremies om bij te blijven met mijn AOW. Ik weet niets van die 2%?

Idd als ingeschrevene in Nederland moet je een ziekenkosten verzekering. Mijn Britse man moest dat ook. Bovendien wil de Belastingsdienst ook steeds van alles van je weten.

Ellen
Jaanu
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 30 Jul 2008, 09:48 »

Ik ben van plan om de overtocht naar Schotland per boot af te leggen. Ik ga dan met mijn eigen autootje en dan kan ik iedere keer wat spullen meenemen. Dit bespaart me natuurlijk weer een hoop verhuiskosten, aangezien ik toch maandelijks een weekendje naar Nederland terug moet komen.

Nou zou ik heel graag willen weten of iemand mij kan vertellen hoe en wat ik moet doen om straks het kenteken te veranderen en wat er allemaal bij komt kijken. Ik ga morgen naar Schotland toe en vrijdag ga ik naar het consulaat in Edinburgh om te informeren naar andere zaken die geregeld moeten worden. En tevens ga ik me inschrijven bij uitzendbureaus: heb mijn CV, diploma's en getuigschriften al ingepakt.

Mochten er nog dingen zijn die jullie heel erg graag willen weten en die ik aan het consulaat kan vragen, laat het me dan maar weten.

Groetjes
goud
Schotland fan

« Antwoord #13 Gepost op: 30 Jul 2008, 09:59 »

Fauzia, ik denk dat als je je kenteken laat veranderen moet je misschien ook je rijbewijs inleveren / omwisselen. Zou ik persoonlijk nog even mee wachten. Want het is niet alleen het kenteken, maar ook omzetten van km. naar miles, en ik geloof ook de verlichting moet worden aangepast. En daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan Aye Aye . Kijk ook even hoe lang je paspoort nog geldig is, want voor een nieuwe moet je het naar Londen sturen. Ben je het minstens een week kwijt. Onze zoon die in Livingston woont moest dat vorige maand nl. ook doen. Misschien ook wat pasfoto's meenemen? Verder heel veel plezier.
Margolia
Strathdon
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 30 Jul 2008, 12:36 »

Zou zeker je nl-auto NIET laten omzetten! Wat ik begrepen heb is dat een enorm gedoe, kost tijd en geld en over het verzekeren maar niet verder gesproken. Ook de verkeersveiligheid - je stuur zit hier verkeerd is echt een punt om niet te onderschatten! Verkoop je nl auto in nl en koop een andere gb auto hier. Is ook een gedoe maar al met al toch beter.
Emigreren is nu eenmaal een stress volle arbeids intensieve time consuming gebeuren!
Ik weet dat uit ervaring  Aye

Groeten vanuit een zonnig Strathdon - Aberdeenshire

Hans         bagpiper
Roald
Schotland fan

« Antwoord #15 Gepost op: 31 Jul 2008, 11:11 »

Kenteken omzetten en Brits rijbewijs aanvragen staan los van elkaar: het een kan zonder het ander. Je mag tot je 70e of zoiets met je Nederlandse rijbewijs rondrijden; was altijd binnen zoveel jaar na het land binnengekomen te zijn maar dat is niet meer zo.

Het al dan niet omzetten van het kenteken is denk ik persoonlijk: ik heb het wel gedaan, en heb daar geen spijt van.

Live and let live
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #16 Gepost op: 31 Jul 2008, 13:53 »

Als je 3 jaar in de UK woont moet je je rijbewijs omzetten naar een Brits rijbewijs.
Deze zelfde regel geld ook voor buitenlanders die in Nederland wonen.

Auto overzetten naar een UK kenteken is soms wat werk.
Je moet hem uitvoren maar zonder kenteken is het soms wat slecht verzekeren maar je krijgt een tijdelijk uitvoer kenteken waarmee je je auto een tijdje kan verzekeren in Nederland.
Zodra je in de UK bent moet de auto gekeurd worden voordat je hem kan aangeven bij de DVLA om over te zetten naar een UK kenteken.
Als de auto jonger is dan 10 jaar zal je invoer rechten moeten betalen, al;s deze ouder is als 10 jaar kost het niks behalve dan de admin kosten

www.dvla.gov.uk

Ik vond het niet gevaarlijker rijden overigens, eerder makkelijker omdat je dichter de kant in kan kruipen als je op smalle wegen rijd. Smiley
Soms kan je verzekering iets duurder zijn vanwege een left hand drive.
Roald
Schotland fan

« Antwoord #17 Gepost op: 31 Jul 2008, 17:35 »

Als je 3 jaar in de UK woont moet je je rijbewijs omzetten naar een Brits rijbewijs.

Nee hoor: op http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/DriverLicensing/DrivingInGbOnAForeignLicence/DG_4022556 staat:

Provided your licence remains valid you may drive in GB:
Car, motorcycle driving licence holders (ordinary driving licence):

* until aged 70 or for three years after becoming resident, whichever is the longer period

Het zit 'm hier in whichever is the longer period: als het langer dan 3 jaar duurt voor je 70 bent, mag je tot je 70 bent op je buitenlandse rijbewijs rijden (mits die in NL geldig is dan).

Ik meende ook altijd dat die 3 jaar gold, en heb op een gegeven moment dus een Brits rijbewijs aangevraagd (en die gekregen), maar een in Engeland woonachtige Nederlandse vriend wees me op deze bepaling (scheelt weer zoveel £ voor de aanvraag). Omdat hij dacht dat het waarschijnlijk wel whichever is the shortest period zou moeten zijn, heeft ie DVLA gemaild, en hij kreeg een bevestiging van die longest period. Zelfs al zou het fout op die site staan (en het dus toch max. 3 jaar is) dan kun je lijkt me altijd daar naar verwijzen, als je wordt aangehouden door een agent die meent dat je in de fout zit, met je NLe rijbewijs.

Live and let live
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #18 Gepost op: 31 Jul 2008, 18:38 »

Het was laatst nog op de tv ook met een van die chase programma's op Sky 1 Smiley, daar gaven ze aan dat je na 3 jaar een brits rijbewijs dient te hebben.
Dit zal ook vanwege het punten systeem zijn wat ze hier hanteren.
Op het consulaat in Edinburgh werd ons verteld dat mijn Nederlandse rijbewijs niet kon laten vernieuwen zolang ik hier woon.
Die was ook al 4 jaar verlopen (de pasfoto) maar was voor het omruilen naar een brits rijbewijs geen probleem.
Een brits rijbewijs scheelt meestal ook nog een verzekering kosten dus in the long run haal je dat er wel weer uit.
Roald
Schotland fan

« Antwoord #19 Gepost op: 31 Jul 2008, 20:02 »

Persoonlijk hecht ik meer waarde aan de informatie van DVLA dan dat van Sky Wink.

Is bij jouw auto-verzekering gevraagd wat voor rijbewijs je hebt ? Bij mij niet, en de no claim uit NL is trouwens overgenomen.

Als je NLe rijbewijs verloopt zul je wel een Brits rijbewijs moeten aanvragen; dat staat ook op die site: dat je je rijbewijs tot je 70e kunt gebruiken zolang het geldig is.

Overigens hoef je niet al bij vertrek je auto uit NL uit te voeren; dat kan ook na vertrek, nadat het dus een Brits kenteken heeft gekregen. Kan vast wel, maar hoeft dus niet (cq dat kun je ook dan nog beslissen).

Live and let live
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #20 Gepost op: 31 Jul 2008, 20:55 »

Als je de tijd en mogelijkheid hebt zou ik mijn auto in Nederland verkopen en in Schotland een andere kopen.

Wij konden dat niet en hebben onze auto meegenomen en geimporteerd. Dit was flink wat uitzoek werk, maar de website is duidelijk. De hoogste kosten zijn overigens de kosten van het ombouwen naar Britse normen (lichten, mijlenteller ed) en niet de administratie kosten. Invoerrechten hoef je niet te betalen want je hebt al belasting betaald in Nederland toen je de auto kocht.

Rijbewijs hebben wij ook omgeruild voor zo'n mooi creditcard model.

Het stuur links vind ik niet erg lastig. Soms met inhalen. Ik zag een vrachtwagen met een sticker Left Hand Drive achterop, dat zou ik ook wel willen!

Ellen
Erwin
Schotland fan

Living the life

« Antwoord #21 Gepost op: 01 Aug 2008, 17:57 »

Beste allemaal,

Op dit moment ben ik bezig met het omzetten van mijn nederlands kenteken naar een brits kenteken.
Zoals gezecht is dat een enorm gedoe, maar ik wil het wel graag voor elkaar krijgen.
Wat is mij tot op dit moment "overkomen"

Bij de DVLA het formulier V55/5 "application for a first license for a used motor vehicle and declaration for registration" opgehaald

Het blijkt, als je die wilt invullen heb je een EC-CERTIFICAAT VAN OVEREENSTEMMING nodig. Zeg maar het soort geboortebewijs van je auto.
Dit certificaat moet je opvragen bij je dealer/fabrikant .
Dit kon gratis vanuit nederland als je auto nog in nederland is, maar omdat mijn auto al in Schotland was wilde de fabrikant (ford NL)
het certificaat niet afgeven.
Alleen als mijn auto terug in nederland gebracht zou worden en weer gekeurd, zou het certificaat worden afgegeven.
Echter, ik heb Ford GB gebeld, en die hebben mij het document uitgereikt tegen betaling van GBP 62,--

Certificaat binnen 2 dagen ontvangen en het formulier V55/5 grotendeels in kunne vullen.
Auto laten keuren (MOT) bij de ford dealer en meteen mijn verlichting aan laten passen.
plakkers op de lampen worden niet geaccepteerd door de DVLA, dus 2 compleet nieuwe units in laten zetten

Met MOT rapport terug naar DVLA en kenteken aanvragen.
hellaas, lukt niet.
Ze eisen ook een "Mutual Recognition Certificate" die wordt uitgegeven door de VCA http://www.vca.gov.uk/

Die zeggen dat de auto aan de volgende eisen moet voldoen:

1. That a rear fog light has been fitted to the off-side (right) of the vehicle. A single fog-light positioned
in the centre line is also acceptable.

2. That the headlamps have been permanently adjusted to dip to the left. Note: stickers are not
acceptable, the beam must either be replaced or adjusted. Beam benders or deflectors are also not
acceptable.

3. That a speedometer has been fitted which is capable of indicating speed in both miles per hour and
kilometres per hour, either simultaneously, or by operation of a switch. The speedometer must be
marked up to the maximum speed of the vehicle, with graduations at 1, 2, 5, or 10mph, and with
values at intervals not exceeding 20mph.

4. That side indicators have been fitted

5. That rear seat belts have been fitted. If the vehicle is a two-seater this needs to be confirmed.

Garage Receipts
We also require original garage receipts or parts invoices as evidence that these changes have been
carried out. You only need to provide this evidence for any of the five points that were not already standard
on the vehicle.
If you cannot provide original garage receipts or parts invoices then you would need to take the vehicle to
a local garage or dealer and get them to certify that these changes have been made on their headed
paper. The garage letter should contain your vehicles chassis number so that we know it relates to your
individual vehicle.
Alternatively if your vehicle has headlights or a speedometer that can be changed simply by operation of
a switch then you should supply us with a copy of the relevant section of your cars manual which states
this as evidence.
Please note that we do cannot accept photographic evidence that the changes have been made (a
photograph could in theory relate to any vehicle). MOT certificates are also not accepted as evidence, so
please do not include these documents with your application.
If you cannot provide us with any evidence that the changes have been carried out then instead of applying to
us for mutual recognition you will need to contact the single vehicle approval scheme on 0870 60 60 440.

We would need either an original European Certificate of Conformity, or alternatively we would need your
original foreign registration document (photocopies not acceptable), along with a commission notice letter
from the UK manufacturing agents.

Je moet dus een kilometer/mile teller in de auto laten zetten.
Dit wordt je niet door de DVLA van te voren gezecht (maar ze keuren het wel af)
en ook de garage stond hier raar van te kijken.
Op dit moment is een KM/Mile teller in bestelling en zal waarschijnlijk volgende week ingebouwd worden
daarna weer naar de DVLA en HOPE FOR THE BEST !!!!!

Ik hoop dat deze informatie gebruikt kan worden.

Groeten
Erwin
Roald
Schotland fan

« Antwoord #22 Gepost op: 01 Aug 2008, 19:08 »

Ha Erwin,

Die andere speedo hoeft niet perse, want dat met mijlen/kilometers is ook anders op te lossen: met een soort blad dat je over de naald van je snelheidsmeter schuift en dan vastzet met de 2 schroefjes. Kijk op speed dial op e-bay of ga bij een automaterialen-zaak langs. Niet goedkoop, iets van £50/60 (verschilt per merk & type auto), maar het scheelt de inbouw van een nieuwe/andere (want mag ook tweedehands zijn) en daarmee arbeidsloon. Ander voordeel is dat je kilometerstand hetzelfde blijft. Snel zoeken of er voor jouw wagen zoiets bestaat (voor die van mij niet, waarschijnlijk te oud), dan kun je de bestelling voor een nieuwe speedo misschien nog ongedaan maken Wink.

Voor vragen roept u maar, want ik heb vorig jaar zelf mijn kenteken laten omzetten. Wel ga ik 2 weken op pad - zal hopelijk wel kunnen internetten hier en daar, maar waarschijnlijk niet dagelijks. Er zijn trouwens meerdere forumleden die dat omzetten hebben gedaan.

Live and let live
Driekje
Schotland fan

« Antwoord #23 Gepost op: 01 Aug 2008, 19:39 »

Hallo Erwin,

Ik heb al heel lang niets meer van me laten horen op het forum. Komt door alle drukte, veel gasten, op ons kleinkind passen, nog steeds heel veel tijd kwijt aan allerlei formaliteiten i.v.m. onze immigratie, wat vrijwilligerswerk in het 55+ centrum hier verrichten, maar ook lekker genieten, wandelen in de heuvels, of van de lokale culturele aktiviteiten.

Heb me nu weer even "bijgelezen". Ik ben erg verheugd te lezen dat jullie emi-immigratie tot dusver zo goed verlopen is.

M.b.t. het importeren van de auto: dit is precies dezelfde ervaring die wij hadden. Wij zijn drie keer bij de DVLA geweest. Het ombouwen van de spidometer in miles kwamen wij echt niet onderuit. Ook de garagehouder, die het ook niet snapte, omdat het tot dusver altijd was gelukt met een doorzichtig plaatje over de km.teller, heeft hierover nog extra gebeld met de DVLA. Het is bij Roald wel gelukt, maar vraag me niet hoe dat kan (willekeur?). Wij hebben bij een autosloopbedrijf in Dyce (bij het vliegveld in Aberdeen) een tweedehands speedometer in miles en km. kunnen kopen, die door de garage in onze auto is gezet. Dat was echt de laatste stap. Toen vond de DVLA alles in orde en kregen wij ons Britse kenteken (wat dan wel weer door de garage gemaakt en op de auto bevestigd is).

Ik had er in het verleden al een keer over geschreven op het forum, maar dit is lastig terug te vinden omdat er niet een aparte rubriek is over het importeren van de auto.

Al met al: ik wens jullie heel veel geluk in Schotland en hoop dat jullie het er net zo naar je zin zult hebben als wij.

Driekje
Dirk
Schotland fan

« Antwoord #24 Gepost op: 01 Aug 2008, 20:02 »

Dan zijn de regels wel aardig aangepast of hebben we mazzel gehad.

We hebben de auto uitgevoerd uit Nederland en zijn met goedkope papieren copietjes het land uit gegaan en hebben bij Halfords in Newcastle twee nummer platen laten maken en daar mee rond gereden todat we de britse kentekens hadden.

Keuring gedaan waarbij ze de koplampen hebben afgeplakt en kilomter teller is nooit aangepast.
De auto is ook elk jaar gewoon zo door de keuring heen gekomen.

Misschien zit het verschil dat we nooit naar een merk dealer (stealer) zijn geweest maar gewoon een lokale garage.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Informatie leven in the UK
Ga naar: