Schotland forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 Mei 2012, 15:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren Active onderwerpen
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Scholen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Scholen  (gelezen 3389 keer)
Diana
Gast
« Gepost op: 05 Jul 2008, 20:24 »

Wie kan mij vertellen hoe het met het onderwijs staat en wie heeft er ervaring met verhuizen naar Schotland  bagpiper met Kind (11 jaar) dus laatste jaar basis school. Ben van plan om (geheel onverwacht) baan aan te nemen in Schotland maar mijn kind gaat (na de zomervakantie naar groep Cool  help

Mijn kind is natuurlijk mijn belangrijkste en grootste zorg DOE IK HET OF NIET Nee!!! Aye

Ik woon samen met een schotse man (niet de vader van mijn kind) dus mijn kind is wel tweetalig opgevoed en spreekt dus vloeiend engels dus dat is een voordeel. Wij zijn al natuurlijk aantal keren in Schotland geweest dus we weten wel een beetje hoe het er aan toe gaat alleen scholen heb ik me nooit in verdiept dus wie kan me meer vertellen....

We wonen in Breda en mijn vriend blijft voorlopig in ons huis in nederland, zodat als mijn kind het niks vind of niet kan aarden, we altijd nog ons huis hebben in Breda. Mocht het allemaal lukken komt mijn vriend weer terug naar zijn geboorteland en blijven we hier mischien wel wonen.

Hoor graag andere moeders die het lef hebben gehad om het gewoon te doen MET KIDS

vriendelijke groetjes
Diana (36) en Yessie (11)
ina en hans
Schotland fan

« Antwoord #1 Gepost op: 05 Jul 2008, 21:38 »

hallo Diana en yessie,

Wij zijn vorig jaar augustus als gezin met 2 dochters van 11 en 12 (toen 10 en 11)naar no schotland verhuisd. We wonen in de buurt van Turriff.
Onze jongste ging in nederland naar groep 7. Hier gaan ze maar 7 jaar naar school dus kwam ze hier in groep 6.
Ze kwam op een kleine school met in totaal 30 leerlingen. Groep 5,6,7 in 1 klas met 14 kids.
Vanaf de eerste dag is ze erg goed opgevangen. Ze sprak alleen wat basis engels (kleuren getallen dieren ) Ze had een woordenboek ned-eng en eng-ned mee in de klas.
Ze moesten hier in groep 6 nog met de tafels beginnen terwijl onze dochter die in nederland al uit het hoofd moest stampen.
Onze ervaring met de basisschool is dat het allemaal wat meer ontspannen is. Er wordt wel uit boeken geleerd maar er wordt ook veel praktijk gedaan. Zo hebben ze een knex- bouwwedstrijd gehad. Goed voor de samenwerking en de fijne motoriek aldus de juf. Ook hebben ze regelmatig uitstapjes gemaakt naar b.v de reddingsboot ,de vuurtoren ,een natuurpark ,een toneelstuk en als klap op de vuurpijl een week naar newtonmore op survivelkamp, dit samen met andere kleine scholen uit de buurt zodat ze alvast met elkaar konden kennismaken voordat ze met elkaar naar de middelbare school gaan.
Er wordt ook veel aandacht besteed aan de sociale aspecten van het leven.
Ze waren ook erg geïnteresseerd naar de gebruiken in nederland zoals : verjaardag vieren (heb samen met onze dochter de kids nederlandse verjaardagsliedjes geleerd en we hebben getrakteerd wat hier niet de gewoonte is). Ook heeft ze een spreekbeurt gehouden over sinterklaas wat iedereen erg bijzonder vond.
In 1 schooljaar is ze op het nivo van eind groep 5 gekomen met engels . Ze kan zich goed redden met andere kids en heeft ook na school regelmatig speelcontact met andere kids.

Waar ik als moeder in het begin wel aan moest wennen was dat ze de hele dag naar school gaan en pas om 16.00 uur thuis is ,ook op woensdagmiddag.
Onze dochter had daar helemaal geen problemen mee en vindt het gezamenlijk eten op school erg gezellig. Ze eet zelf 1 x per week warm op school als er vis is maar sommigen eten elke dag op school warm.
Ze hebben steeds blokken van 2 weken vakantie .Men kent hier geen pinksteren en hemelvaart dus alleen 2 weken met de pasen daarna 6 weken zomer, 2 weken herfst en 2 weken kerst.

Onze oudste dochter heeft het een stuk moeilijker gehad. In nederland zou ze naar de havo zijn gegaan. Zij ging naar het eerste jaar van de academy. Iedereen uit een bepaald woongebied gaat hier naar dezelfde academy en doet elk jaar een soort examen waarna je dan bepaalde vakken op jouw nivo volgt. Daardoor heeft ze het wat het leren aangaat wel gemakkelijk gehad.
Omdat de meeste kinderen elkaar van de basisschool kenden was het voor haar erg moeilijk om aansluiting te vinden met anderen uit haar groep. De pubertijd is dan toch een moeilijke leeftijd.
Gelukkig gaat het nu heel goed met haar op school en heeft ze een paar leuke vriendinnen maar dat heeft wel bijna een jaar geduurd.

Wij hebben ook altijd gezegd dat als 1 van de kids hier erg ongelukkig zou zijn we weer terug naar nederland zouden gaan maar hoe verdrietig onze oudste soms was ze wilde doorzetten en niet terug naar nederland.

Nu na 1 schooljaar vinden ze het allebei erg gezellig op school. Onze oudste vindt het vooral een voordeel dat ze met de bus gaat en niet elke dag 3 kwartier hoeft te fietsen.  Aye
Het nadeel vindt ze dat als er een leerkracht ziek is er altijd een vervanger is. Ze kunnen nu eenmaal niet eerder naar huis omdat ze met de schoolbus gaan. Alleen als het slecht weer is kan het zijn dat de schoolbus niet rijdt.

De basisschool en de academy beginnen wel laat voor onze begrippen. Om 9.15 en om 9 uur.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen met deze informatie.
Groetjes van Ina
Diana
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 06 Jul 2008, 12:02 »

Hallo Ina,
Wat leuk dat ik al zo snel een reactie heb gekregen, dank je wel. Dus als ik het goed begrijp hebben ze daar geen groep acht maar gaan ze na groep zeven naar de GROTE school??? Dus eigenlijk zou mijn ventje daar het beste eerst naar groep zeven gaan ipv gelijk naar HIGH-SCHOOL???

Wat knap van je dochter om toch vol te houden, daar mag je trots op zijn, toch? Ik zeg dat ook tegen mezelf, als Yessie het niet naar zijn zin krijgt dan ga ik terug. Maar het zal in het begin echt wel even doorzetten worden en al het begin is moeilijk. Gelukkig heb ik mijn schoonfamilie daar ook nog wonen en andere mensen die we (een beetje) kennen dus dat scheelt ook.

Maar we gaan het overwegen en heel goed nadenken. Alle voor en nadelen op een rijtje zetten en eerst maar eens die baan krijgen en een huisje zien te vinden sad1 en dat is nog het lastigste, want ik moet een goede baan hier opgeven en krijg er een slechtere baan (minder geld) voor terug, dus daar zullen we ook ff aan moeten wennen en dan maar hopen dat ik snel wat beters vind of me eigen kan opwerken. We zien het wel, ik doe het om een levenservaring rijker te worden en dat aan mijn kind door te kunnen geven.....

Ik hou jullie op de hoogte,  en nogmaals bedankt, alle andere tips die jullie hebben zijn ook welkom.

groetjes van Diana and Yessie
Grasshopster
Schotland fan

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Jul 2008, 14:20 »

Hoi Diana

Primary 7 in Schotland is groep 8 in Nederland.

In Schotland bestaat geen groep 1 en 2 kleuterjaren. De zes basisschool jaren zoals vroeger in Nederland zijn hier zeven jaren waarbij de kinderen een jaar jonger, dus met 5 jaar en soms zelfs 4 (de cutoff datum is eind februari), in Primary 1 beginnen.

Wij zijn 18 maanden geleden naar Schotland gekomen met 2 kinderen van toen 5 en 7. Ook tweetalig opgevoed. Het enige probleem dat wij hadden was dat onze dochter, een echte groep 2 kleuter, ineens serieus moest gaan leren! Ze liep 4 maanden achter maar heeft dat goed bijgehaald.  Met zoon die van groep 4 naar P3 ging zijn er geen problemen geweest. Hij vindt het zelfs leuker hier omdat er heel veel projecten worden gedaan. Veel uitstapjes. Vakleerkrachten voor gym, muziek, drama en handenarbeid. Hier wordt dus veel meer tijd aan besteed dan in Nederland.

Waar wil je gaan wonen, in een grote stad? Wij wonen in een dorp in de buurt van Forres. Ik weet niet wat de mentaliteit op scholen in grote steden is in Schotland, maar op onze dorpsschool zijn ze veel strenger dan in Nederland. Discipline, respect en beleefd zijn staan hoog in het vaandel. De assertieviteit en het "lekker bij de hand zijn" van kinderen in Nederland wordt hier niet geaccepteerd.

Wij zijn ook wel tevreden met het niveau van het onderwijs. Het is prima voor onze gewone gemiddelde kinderen. Vergelijk het niet met Engeland! De druk op kinderen om goed te presteren is in Engeland belachelijk. Het Schotse systeem is anders! Het middelbare school systeem zouden ze anders kunnen doen, maar in Nederland is dat ook niet geweldig.

Tot nu toe denk in dat onze kinderen erop vooruit zijn gegaan door de emigratie. Nu alleen nog een manier vinden om de jongste nederlands te leren lezen en schrijven.

Veel succes met je keuze!

Ellen
RonV
Schotland fan

« Antwoord #4 Gepost op: 06 Jul 2008, 21:41 »

Dit soort vragen zijn altijd moeilijk te beantwoorden. Om een aantal redenen. Allereerst is school niet alles en is elk kind weer anders. Ik denk dat het veel belangrijker is met je kind het duidelijk te hebben over je plannen en hem/haar te bespreken. Goede voorbereiding doet een hoop. Veel kinderen vinden het altijd moeilijk om te verhuizen, toch zijn het vaak beter om op kinderleeftijd te emigreren aangezien kinderen veel makkelijker leren en contact maken dan ouderen.

Dan wat het schoolsysteem betreft. Tja, daar bestaan natuurlijk van die mooie lijstjes voor van de OESO (organisatie van Economische samenwerking en ontwikkeling). Daarin scoort Nederland altijd vrij goed, Schotland matig. Maar dat is allemaal maar betrekkelijk. In elk land klagen mensen over het onderwijs. Dat is in Nederland niet anders dan in Schotland. Ik denk vaak dat dat onterecht is. Vaak klagen mensen omdat ze het vergelijken met hun eigen schoolopleiding en die was heel anders. Ook in Nederland wordt er nu nog vrijwel uitsluitend projectonderwijs gedaan in VMBO en MBO. Uiteindelijk maakt het volgens mij allemaal helemaal niet zoveel uit. Ik ben ervan overtuigd dat elk land zijn onderwijssysteem zodanig heeft ingericht dat die het best past bij hun land en arbeidsmarkt.

Ik ben zelf leraar in Nederland en heb ooit een baan als leraar in Schotland aangeboden gekregen, maar ben toen eerst even proef wezen draaien. Persoonlijk vond ik het niets. Maar dat had niets met het Schotse onderwijssysteem an sich te maken, maar meer met mijzelf. Mijn vak (geschiedenis) is in Nederland belangrijker op scholen dan in Schotland (al neemt dat de laatste jaren af) en bovendien ander ingericht. Is dat slecht?? Ik denk het niet. In Schotland wordt je namelijk veel sneller met de geschiedenis geconfronteerd dan in Nederland. In de samenleving als geheel kun je veel meer oppikken daarover dan in Nederland. En dat is precies wat ik bedoel.

Wat ik verder van het onderwijs in Schotland mee heb gekregen is vooral dat het anders is. Maar in mijn ogen niet beter of slechter dan in Nederland. En uiteindelijk blijft 1 ding overeind staan. Hoe goed en hoeveel iemand leert is maar voor een deel afhankelijk van een school. Motivatie en enthousiaste leraren zijn veel belangrijker. Een enthousiaste leraar kan leerlingen dingen laten opzoeken en doen, die ze ander nooit deden. En enthousiaste leraren heb je in Schotland netzo goed als in Nederland. Wat dat betreft moet je je van die OESO lijstjes niet teveel aantrekken. Als we dat wel zouden doen, moeten we met zijn alle naar Finland, want daar scoort men al jaren achter elkaar het best.
Diana
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Jul 2008, 20:17 »

Hallo wave iedereen die heeft gereageerd,

Dank jullie wel voor de adviezen, maar inderdaad is de voorbereiding het allerbelangrijkste en is het heeeeel erg eng voor kids om te verhuizen. Mijn werk zal in Greenock (bij IBM)(TIPS WELKOM) dus dicht bij Glasgow. Mijn vriendin woont in Johnstone en daar ga ik eind augustus met mijn zoon heen om te kijken en vooral te voelen hoe het daar is. Er is me al afgeraden om in Glasgow zelf te gaan wonen, helemaal omdat ik met mijn salaris niet veel soeps zou kunnen huren daar en dan al helemaal niet met een kind.....Ga het proberen in Hamilton, Paisley of Johnstone of andere plaatsjes in de buurt (TIPS WELKOM). Hou jullie op de hoogte

Met de vriendelijke groetjes van Diana uit Breda
Iemand van jullie op hyves toevallig?Huh
Eagleheart
Schotland fan

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Jul 2008, 20:48 »

heyy, geen tips voor scholen maar meer een opmerking Smiley
doe jij dat werk bij IBM via manpower?
zelf heb ik die baan via hun gezien alleen me huidige baan staat nog in de weg.
Zou het leuk vinden als je me eens op de hoogte wil houden van hoe het werk bij IBM is. Dit staat nog steeds op mijn verlangijst om te doen.

groetjes,
Rik
Diana
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Jul 2008, 22:24 »

Hi Rik, Scotland face
Ja dat werk is via Manpower inderdaad. Heb van de week een interview gehad bij Manpower in Alkmaar en ze zijn zelf heel enthousiast erover en weten het allemaal mooi te vertellen. Moet het eerst nog maar eens zien in hoeverre ze je daar helpen. Ze hebben laten weten mij heeeel graag te willen hebben  tongue3 ivm mijn ervaring en toch al wat ouder (36) dus heel serieus want mijn kind gaat ook mee (ALS ik ja zeg). Ik ga er echt veel op achteruit want ik moet hier een goeie baan opzeggen en het risico nemen daar hoger op te kunnen komen (heb ik ze ook verteld) maar moet bij de bodem beginnen ( zo hoort het ook hoor, vind ik icon_thumleft) back to basic.

Mijn vriendin (heel toevallig) werkt daar ook (wist ik niet van te voren, was haar al een poosje kwijt) heb ik toevallig weer gevonden via hyves. Zij woont in Johnstone en werkt ook bij IBM via Manpower (toeval bestaat niet) Dus eind augustus ga ik een weekendje naar haar toe met mijn zoon, want zij gaat per 1 december weer weg daar dus mischien kan ik haar huisje wel overnemen als het allemaal goed voelt daar tenminste....

Ik hou jullie op de hoogte  bagpiper
groetjes van Diana en Yessie
ina en hans
Schotland fan

« Antwoord #8 Gepost op: 25 Jul 2008, 12:45 »

hoi Diana,

Je kan mij op hyves vinden hoor. ina riesebeek-oosting
groetjes van ina
terperlientje
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 05 Mei 2009, 14:22 »

Maar de kinderen beginnen dus ook met 4 jaar op school in schotland??
Andrea
Schotland fan

« Antwoord #10 Gepost op: 05 Mei 2009, 16:51 »

Inderdaad, kinderen die tussen 1 maart van het jaar ( zeg maar) 2009 en 1 maart 2010 5 jaar worden beginnen in augustus 2009 in Primary 1,. dus de kinderen zij tussen 4,5 en 5,5 jaar oud
Dat betekent hele dagen vanaf eind sept/ half october, daarvoor halve dagen. Het is al echt het begin van lezen schrijven enz en huiswerk. !! Mijn ervaring is dat het heel langzaam gaat en veel kinderen er nog niet echt aan toe zijn. Niet voor niets wordt er in veel andere Europese  landen pas met 6 of 7 jaar verplicht begonnen met het "echte" leren.
MJ
Schotland fan

« Antwoord #11 Gepost op: 07 Mei 2009, 18:49 »

Aanvulling: Als je kind jarig is van september t/m februari, mag je het naar school gaan ook nog een jaar uitstellen (dacht ik).

Groet, MJ
terperlientje
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 07 Mei 2009, 21:02 »

Mmmm... onze dochter is van sept...
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Schotland forum  |  Leven in Schotland  |  Emigreren naar Schotland  |  Topic: Scholen
Ga naar: